Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 23:51
maarte
maarte is offline
Terwijl ik de tram in stap denk ik nog: ik ga heel snel een fiets kopen. Stampvolle tram. Beslagen raampjes, bejaarde bejaarden, C&A pakken dragende wannabe-forenzen en schoolgaande kindertjes zijn de komende 20 minuten mijn lot. Tot mijn verbazing vind ik een plekje tegenover een oudere dame met krukken. De dame blijkt het middelpunt van eenieders aandacht, want niet geheel goed bij haar hoofd. Een leuke en grappige man (goh, wat is hij leuk... en grappig) is met haar “in gesprek”. Hij praat precies hard genoeg voor de mensen achterin de tram om het nog te kunnen verstaan (ook nog sociaal dus). De man zegt tegen de dame dat ze zich niets aan moet trekken van wat anderen allemaal zeggen en doen, maar gewoon haar eigen gang moet gaan. Ze voorziet hem van repliek door te zeggen dat ze dat ook doet, omdat haar man dat altijd al gezegd heeft. De mensen in de tram lachen.

Omdat onze leuke, grappige, sociale man niet in bovengenoemde categorieën in te delen is, zal ik hem wat nader omschrijven. Hij is ietwat corpulent en draagt ondanks het frisse weer een dun hemd. Verder is hij kalend en is zijn gezicht voorzien van een joviale glimlach. Als je naar zijn ogen kijkt, zou je denken dat het een vriendelijke man is, maar niets is minder waar. Deze man is niet vriendelijk, hij is leuk, grappig en sociaal. Maar dat had ik al gezegd, geloof ik.

Terug naar Het Gesprek. De man roept of het vrouwtje ook kinderen heeft. Jazeker, die heeft ze. Eén dochter, maar die is nu het huis uit. Ze woont bij mensen buiten. Vol respect bewonder ik de manier waarop de dame “mensen buiten” uitspreekt alsof het een plaatsnaam is. (Ménsenbuiten, je weet wel, bij Heerhugowaard.) “En bezoekt ze u nog wel eens?” wil de man nu weten. “Nee, daar heeft ze geen tijd voor, ze is veels te druk met haar vriend.” “Oh,” zegt hij dan “En wat doet ze dan allemaal met die vriend?” Gelach. De dame, die al de hele tijd afwezig naar buiten aan het staren is, kijkt de man nu recht aan. Met haar wijsvinger duwt ze haar bril een goede centimeter verder haar neus op. “Allemaal dingen die ze niet met mij wil doen, omdat ze daar geen tijd voor heeft.” Hilariteit alom. De leuke man kijkt triomfantelijk om zich en en wordt door allerlei lachende mensen bemoedigend toegeknikt. Mijn bewondering voor de dame groeit rechtevenredig met de minachting voor haar gesprekspartner. Wat een geweldig wijf! In een tot mijn verbazing geslaagde poging zichzelf onsterfelijk te maken, zegt de man nu dat de vrouw dan toch gezellig met hem allerlei dingen gaat doen. Mijn heldin op krukken gaat hier niet op in en verzucht na een tijdje dat ze graag zou willen dat de mensen eens wat meer tijd voor haar hadden, eens een keer echt naar haar luisterden. Ik hou het nu echt niet meer en lach hardop. Vragend word ik aangekeken door een tiental mensen. Ik vraag mij op dit moment serieus af of ik de enige ben die doorheeft dat het dametje gewoon ordinair zit te fucken met de man en kom tot de conclusie dat dat inderdaad zo is en dat zij dus eigenlijk de hele tram tegelijk op de hak neemt.

Heel langzaam komt de vrouw overeind. Bevend pakt ze haar krukken en schuifelend sloft ze naar de deur. Jammer, haar halte. Tergend traag stapt ze van het trapje af. Zodra ze goed en wel buiten staat, klappen de deuren achter haar dicht en rijdt de tram weer verder. Omdat iedereen weer verdiept is in zijn krant, gedachten en problemen, ben ik de enige die ziet dat de vrouw haar evenwicht verliest door de wegrijdende tram. Even nog wankelt ze op de stoeprand. Dan valt ze en wordt ze snoeihard overreden door een veel te hard rijdende lijnbus.

Ik besluit die zelfde middag nog een fiets te kopen... Het openbaar vervoer is klote!

zie ook http://www.kansloos.nl (dat mag wel, toch?)
Oud 06-08-2006, 11:44
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Hm, ik vind het geen leuke column.

Ik begrijp niet helemaal waarom juist de vrouw de man en de rest van de tram op de hak neemt. Daarbij doe je wel heel gemakkelijk over het feit dat ze omgereden wordt. Ik weet niet helemaal wat je standpunt is. En die laatste zin vind ik geen uitsmijter: Het openbaar vervoer is klote! Als je dat nou kon beargumenteren met argumenten die echt betrekking hadden op het openbaar vervoer en niet op de man die de vrouw belachelijk maakt, dan zou dat misschien nog wel een uitsmijter kunnen zijn, maar in dit geval vind ik het nergens op slaan.

Omdat onze leuke, grappige, sociale man niet in bovengenoemde categorieën in te delen is

Welke bovengenoemde categorieën?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Simoen schreef op 06-08-2006 @ 12:44 :

Omdat onze leuke, grappige, sociale man niet in bovengenoemde categorieën in te delen is

Welke bovengenoemde categorieën?
Leuke, grappig en sociaal

ik vind de colomn wat geknutselt. Te veel geprobeerd om het leuk te schrijven, verder is het verhaal verre van geloofwaardig (of jij woont ergens in een boerendorp, al twijfel ik eraan of ze daar een tram hebben) want in A'dam reageert nooit heel de tram op een gesprek.

Misschien als je het wat simpeler houdt, dus niet ineens een opmerking dat de vrouw heel de tram op de hak neemt (is niet relevant hier) dat hij dan beter uit de spreekwoordelijke bus komt.

ik ben wel benieuwd naar meer
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 14:46
Changshan
Changshan is offline
De column mag dan wat rauwe randjes hebben, ik vind hem qua opzet en kijkend naar enkele stukken best leuk. Even wat dienende kritiek:

De eerste twee alinea's kunnen samen korter. Je leidt een column doorgaans minimaal in en dan moet de rest (bijvoorbeeld het betogende deel) maar duidelijkheid brengen.

Citaat:
De leuke man kijkt triomfantelijk om zich en en wordt door allerlei lachende mensen bemoedigend toegeknikt.
Eerste 'en' is 'heen'.

Het plotselinge ongeval met de vrouw en de allerlaatste zin ("Het openbaar vervoer is klote!") vallen wat uit de toon. Van mij hoeft ze niet dood, in plaats daarvan zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven hoe mensen als zij toch altijd weten te overleven in een maatschappij van aandachtsvragers. De laatste zin valt vooral uit de toon omdat je column allang niet meer alleen de stelling draagt dat je beter kunt fietsen dan het openbaar vervoer te nemen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en de opzet wel zo houdt.
Oud 06-08-2006, 14:47
maarte
maarte is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 06-08-2006 @ 14:05 :
ik ben wel benieuwd naar meer
dan moet je op mun site kijke
Oud 06-08-2006, 19:53
Verwijderd
Ik vond het niet zo'n succes, want ik kwam niet verder dan de eerste alinea. Imo probeer je te vlot, grappig en losjes te schrijven en sla je daarmee juist de plank mis.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 20:28
Roosje
Roosje is offline
Je stijl doet me denken aan de schrijfstijl van een jongen van dertien die ik ken. Je probeert overdreven grappig te doen, heel "leuk, grappig & sociaal". Door zo gedwongen te schrijven, komt het alleen maar geforceerd & vervelend over. Probeer eens niet zo gemaakt leuk te doen.
Oud 06-08-2006, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 06-08-2006 @ 21:28 :
Je stijl doet me denken aan de schrijfstijl van een jongen van dertien die ik ken. Je probeert overdreven grappig te doen, heel "leuk, grappig & sociaal". Door zo gedwongen te schrijven, komt het alleen maar geforceerd & vervelend over. Probeer eens niet zo gemaakt leuk te doen.
Wat zijn we het toch heerlijk met elkaar eens Roos.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 20:39
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Roosje schreef op 06-08-2006 @ 21:28 :
Haha, echt zo'n bevel: probeer eens niet zo gemaakt leuk te doen! Sorry moest ff lachen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 20:49
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Simoen schreef op 06-08-2006 @ 21:39 :
Haha, echt zo'n bevel: probeer eens niet zo gemaakt leuk te doen! Sorry moest ff lachen
Oh, sorry. (a)
Oud 06-08-2006, 20:57
maarte
maarte is offline
ik schaam mij dan ook diep..
Oud 10-08-2006, 10:38
Verwijderd
Ik vond je andere column leuker, deze is wat rommelig naar mijn idee. Bij het stukje over Ménsenbuiten, jeweetwel bij Heerhugowaard moest ik wel even glimlachen, .

Oja, en ik las 'Verder is hij kalend in zijn gezicht". Hilariteit alom.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten