Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2006, 14:03
Trinity
Trinity is offline
aangezien deze vraag in een voorgaand topic naar voren is gekomen en het eigenlijk een topic op zich verdient.

Als de verliefdheid over is, n je hebt een tijdje een relatie, hoe weet je dan dat je van die persoon houdt, en niet dat je uit gewoonte bij elkaar blijft? Wanneer is het nog een relatie, en wanneer een vriendschap?(los van de seks maar t.o.v het gevoel).

Laatst gewijzigd op 11-09-2006 om 14:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2006, 14:13
snoopy
snoopy is offline
als je nog steeds heel veel zin hebt om naar elkaar toe te gaan, elkaar mist en nog steeds een soort van kriebel krijgt als je elkaar ziet dan heet dat houden van.

Als je denkt: hm... jij weer? dan heet dat gewend raken.

maar dat is natuurlijk mijn mening
Oud 11-09-2006, 14:18
Thee Muts
Thee Muts is offline
Net al in desbetreffende topic antwoord op gegeven, maar vooruit, hier nog een keer

Dat voel je Als je naar hem kijkt, aan hem denkt, aan jullie samen denkt. Als je je blij en gelukkig voelt in je relatie, als je binnen je relatie vooruit durft te denken, als je een speciale verbondenheid met je partner voelt, als je (af en toe) nog de kriebels van elkaar krijgt, als seks nog echt met passie en gevoel is, als jullie blijven groeien in de relatie, zowel individueel als in het partner-zijn, het gevoel hem niet meer kwijt te willen... Allemaal dingen waarin ik iig zeker merk dat ik van hem hou. En het duidelijks is nog wel het intense houden-van gevoel dat af en toe in mijn opkomt als ik naar hem kijk. En dat zijn ook voornamelijk de momenten dat ik 'ik hou van jou' tegen hem zeg.
Oud 11-09-2006, 15:12
Verwijderd
Het is toch ook een beetje hetzelfde? Je kunt niet van iemand houden zonder eerst een beetje eraan te wennen dat die persoon in je leven is. En andersom; als je er gewend aan raakt dat iemand er is, en je zult diegene missen als hij weg zou zijn, hou je dan niet sowieso een beetje van hem?

Maar goed, met betrekking tot relaatsies - zoals Thee Muts zegt, dat voel je. Niet altijd, soms voel je een tijdje alleen maar verveling of ergernis, maar als het goed is komt dat gevoel van 'wat is het fijn met hem, wat zou ik hem missen als ik hem kwijt was' altijd wel weer terug.

Hoor ik zo van anderen, dan, ik heb nog niet meegemaakt dat de verliefdheid ook daadwerkelijk echt over was (nou ja, hij dacht het natuurlijk een tijdje wel, maar nu is dat dus duidelijk niet meer zo ). Maar als ik zie hoe mijn ouders af en toe ook echt van die oplevingen hebben en gewoon, ondanks alle gekibbel, nog regelmatig knuffelen en kussen en van die giegelige onderonsjes hebben, nou ja, dan klopt dat volgens mij ook wel redelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 17:38
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
snoopy schreef op 11-09-2006 @ 14:13 :
als je nog steeds heel veel zin hebt om naar elkaar toe te gaan, elkaar mist en nog steeds een soort van kriebel krijgt als je elkaar ziet dan heet dat houden van.

Als je denkt: hm... jij weer? dan heet dat gewend raken.

maar dat is natuurlijk mijn mening
Ik deel deze mening met jou
Oud 11-09-2006, 22:20
vosje16
vosje16 is offline
Soms moet ik daar ook aan denken...Ik ben nu al 2 jaar samen met mijn vriend en ik voel eigenlijk helemaal geen kriebels meer ofzo. Ik mis hem wel erg veel wanneer ik niet bij hem ben...Het rare is wel dat ik minder zin heb dan in het begin om hem te kussen/knuffelen/sex hebben. Betekent dit dan dat ik aan hem gewend ben geraakt ofzo? Maar wanneer ik bij hem ben is het wel nog steeds ongelofelijk leuk enzo...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 05:34
Verwijderd
Ben het helemaal eens met Thee muts... En verder:

Als je aan elkaar gewend bent geraakt en je blijft daarom bij elkaar, dan maakt het in principe niet zoveel uit wie de persoon is met wie je samen bent, als je maar samenbent. Het had ieder ander persoon kunnen zijn, maar nu is toevallig je partner dat.

Je houdt van iemand als je alles wat je samen doet met geen ander persoon had willen doen. Ik heb zoveel dingen die we samen aanpakken, problemen waar we samen doorheen gaan, leuke dingen die we samen doen. En iedere keer denk ik weer: ik ben blij dat jij hier naast me staat en bij me bent, want met een ander was het nooit zo goed/fijn verlopen.
Je weet ook dat je van iemand houd als je ook niet wil dat iemand anders zijn plaats inneemt. Moet er niet aan denken dat ik dit alles zou moeten opbouwen met iemand anders....
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 12:07
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Als je het gedrag van een ander (man, vrouw, doet er nog niet eens zo toe) gaat vergelijken met het gedrag van je partner en je staat verbaasd dat die ander niet hetzelfde gedrag vertoont als jouw partner waardoor je beseft dat het gedrag van je partner iets is wat je op dat moment mist want het is is toch immers vanzelfsprekend?!

Als je een weekje weg bent van elkaar, je bent bijv. op bezoek bij iemand (ouders ofzo), en je mist je partner toch weer onwijs.
Want het is toch logisch dat die persoon in je leven is?!

Als je achter de tv of computer zit of je doet iets anders, en je voelt ineens die kriebels door te kijken naar je partner en je voelt dat gevoel van "oooooh ik hou zo van haar/hem!!"

Als hij/zij je komt ophalen , van bijv. het station, en je voelt weer / nog steeds die vlinders opkomen, alsof je hem / haar voor het eerst weer ziet.

Als je in een enge situatie terechtkomt, levensbedreigend bijv., en je kan alleen maar denken aan zijn / haar veiligheid.

En de belangrijkste...

Als je voor 1 of meerdere problemen staat, maar je wéét gewoon dat je ze aankan, dat je ze doorkomt en dat het goed komt.
Want je bent sámen, met hem/haar!
Oud 13-09-2006, 15:11
madelief21
madelief21 is offline
Ik heb onlangs gelezen in een artikel. Dat vrouwen het spannend blijven vinden en verliefd blijven totdat ze een zekere zekerheid bij de man hebben. Dus dat hij voor 100 % voor hun gaat. Dan hebben vrouwen minder zin in sex. Ik weet niet of dit klopt, wat vinden jullie ?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 15:22
M@ster Joint
M@ster Joint is offline
En als je t allemaal niet zeker meer weet is hier nog een tip-----------> Zorg dat je elkaar een tijd niet meer ziet (kan 2 weken zijn kan ook 2 maanden zijn) dan ben je er zo 8er of je nog een goede relaie hebt..

In de zin van als je elkaar na die tijd weer ziet en je denkt van; godver k had wel wat beters te doen dan kan je beter weer vrijgezel worden....
Oud 13-09-2006, 15:57
Verwijderd
Ik denk dat het inderdaad moet zijn dat je niet met tegenzin naar elkaar moet toegaan, of met een neerslachtige gedachte. Je moet een (lichte) spanning in je buik hebben, van jeah, ik mag hem/haar straks weer zien en weer knuffelen enzo.
Als dat niet zo is moet je er denk ik nog even over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 10:29
elledc
elledc is offline
Na een relatie van 4 jr met m'n vriend vraag ik me dit ook hoe langer hoe meer af...
Het is allemaal zo vertrouwd wat we samen doen, ik hou veel van hem maar de passie, de vlinders zijn weg en de kaars is soms volledig uitgedoofd van mijn kant. Hij beweert nog stapelverliefd te zijn... maar ik twijfel soms.
Maar wat doe je in zo'n situatie als in mijn geval als je stapelverliefd wordt op 'n ander? Je relatie van 4 jr opgeven (waarbij je alles met elkaar deelt en je elkaar élke dag ziet) voor een intense verliefdheid die misschien maar van korte duur is?
Ik weet het niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 10:49
fractuur
fractuur is offline
Die vlagen heb ik ook af en toe. Dat ik denk: ben ik nog bij hem uit gewoonte, of uit iets anders? Maar dan zie ik hem weer, of als ik me kut voel bel ik hem en ik ben een stuk vrolijker. Als hij ergens mee zit komt hij naar mij toe, praten we erover en zoekt hij troost in mijn armen; of als ik gewoon al in zijn ogen kijk en dan zoen is het gevoel er weer. Dat zijn die kleine dingen die het eigenlijk een hele goede relatie maken.

Dat er in mijn karakter zit dat ik veel afwisseling wil, daar moet ik dan maar mee leven, want zonder hem zie ik nog even niet voor me.

En een verliefdheid van vier jaar.. Daar geloof ik eerlijk gezegd niet heel veel van. Dacht dat het ook wetenschappelijk bewezen was dat het stofje voor verliefdheid ook maar maximaal een jaar aangemaakt kan worden.
Oud 15-09-2006, 12:17
mara18
mara18 is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 13-09-2006 @ 16:11 :
Ik heb onlangs gelezen in een artikel. Dat vrouwen het spannend blijven vinden en verliefd blijven totdat ze een zekere zekerheid bij de man hebben. Dus dat hij voor 100 % voor hun gaat. Dan hebben vrouwen minder zin in sex. Ik weet niet of dit klopt, wat vinden jullie ?
Volgens mij is dit een waarheid als een koe
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 12:28
mara18
mara18 is offline
Citaat:
fractuur schreef op 15-09-2006 @ 11:49 :
Die vlagen heb ik ook af en toe. Dat ik denk: ben ik nog bij hem uit gewoonte, of uit iets anders? Maar dan zie ik hem weer, of als ik me kut voel bel ik hem en ik ben een stuk vrolijker. Als hij ergens mee zit komt hij naar mij toe, praten we erover en zoekt hij troost in mijn armen; of als ik gewoon al in zijn ogen kijk en dan zoen is het gevoel er weer. Dat zijn die kleine dingen die het eigenlijk een hele goede relatie maken.

Dat er in mijn karakter zit dat ik veel afwisseling wil, daar moet ik dan maar mee leven, want zonder hem zie ik nog even niet voor me.

En een verliefdheid van vier jaar.. Daar geloof ik eerlijk gezegd niet heel veel van. Dacht dat het ook wetenschappelijk bewezen was dat het stofje voor verliefdheid ook maar maximaal een jaar aangemaakt kan worden.
Dit is ook wat ik er uiteindelijk over denk.
Na al die tijd raak je zodanig op elkaar gesteld, je hebt iemand in je leven die echt om jou geeft en bijna letterlijk met je meeleeft. Meer dan vriendinnen/vrienden dat kunnen of doen.

En daartegenover staat dat de spanning en puberale verliefdheid verdwijnt.

Die keuze moet je maken...

En doordat ik het ene heb, verlang ik al sneller naar het andere. Maar ik vind dat ik daar niet mag aan toegeven...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 13:53
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
fractuur schreef op 15-09-2006 @ 11:49 :
Ik ben het daar niet mee eens. Tuurlijk, de verliefdheid wordt minder en ik ken ook de onderzoeken waaruit blijkt dat het stofje waardoor je je verliefd voelt, steeds minder wordt (volgens mij ging het o.a. om serotonine, maar dat weet ik zo even niet zeker). Maar dat verliefdheid helemaal verdwijnt, geloof ik niet. Althans, niet standaard in iedere relatie. Ik zit nu nog niet aan de 4 jaar, maar wel al in een lange relatie, en er is zeker van beide kanten nog wel sprake van verliefdheid. Minder dan in het begin, maar zeker nog sterk aanwezig. En ik kan moeilijk geloven dat als onze relatie zo goed blijft gaan als dat ie nu gaat, ik op een dag merk dat ik nooit meer kriebels voor hem voel. Mijn ouders bijvoorbeeld, hebben dat na 28 jaar nog steeds.

Citaat:
madelief21 schreef op 13-09-2006 @ 16:11 :
In kortdurende relaties misschien wel, dus mensen die het in feite alleen maar om de jacht en het versieren doen en eigenlijk nog geen behoefte hebben aan een vaste relatie. Maar in een langdurende relatie geldt dit naar mijn mening zeker niet. En dat vrouwen dan minder zin in seks zouden hebben, vind ik in beide gevallen wat vreemd. Als je net een nieuwe partner hebt, wil je eigenlijk toch niets liever dan de hele dag samen in bed liggen? En seks in een langdurige relatie word toch juist alleen maar beter? (uitzonderingen daargelaten).
Oud 15-09-2006, 17:34
Verwijderd
Ik heb na bijna 2 jaar in totaal ook nog niet last van een gebrek aan zin, hoor, noch aan een gebrek aan verliefdheid. Maar goed, bij ons is het natuurlijk weer een geval apart...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 17:36
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 11-09-2006 @ 15:18 :

Dat voel je Als je naar hem kijkt, aan hem denkt, aan jullie samen denkt. Als je je blij en gelukkig voelt in je relatie, als je binnen je relatie vooruit durft te denken, als je een speciale verbondenheid met je partner voelt, als je (af en toe) nog de kriebels van elkaar krijgt, als seks nog echt met passie en gevoel is, als jullie blijven groeien in de relatie, zowel individueel als in het partner-zijn, het gevoel hem niet meer kwijt te willen... Allemaal dingen waarin ik iig zeker merk dat ik van hem hou. En het duidelijks is nog wel het intense houden-van gevoel dat af en toe in mijn opkomt als ik naar hem kijk. En dat zijn ook voornamelijk de momenten dat ik 'ik hou van jou' tegen hem zeg.
Dat helemaal!
Oud 15-09-2006, 18:53
Verwijderd
Citaat:
DeltaOne schreef op 15-09-2006 @ 19:16 :
Nou, dan weet ik dus ook wat het probleem van mijn ex was

Zie je wel, het lag niet aan mij ..
Of juist wel dus .
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 23:03
Verwijderd
Kwestie van een MRI-scan en een briljante wetenschappelijke vondst. Tot die tijd blijft het borrelpraat natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten