Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Bekijk resultaten poll: Is Gamen een sport ?
ja 13 30.95%
nee 28 66.67%
ik weet het niet 1 2.38%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2006, 10:47
gameservers
gameservers is offline
Is Online gamen een sport. En hoe denk jij er over ?
Oud 03-10-2006, 10:52
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Het valt onder de noemer waar ook darten, schaken en dammen onder vallen. Een soort passieve sport dus.
Oud 03-10-2006, 10:53
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat ligt er een klein beetje aan. Tegenwoordig moet je écht onderscheid maken. Je hebt fysieke sport, denksport en behendigheidssport. Voor elk van de drie moet je trainen, maar zoals het woord eigenlijk al zegt, wordt je alleen van fysieke sport fit.

Sport en spel zijn meer en meer naar elkaar toegegroeid, maar als ik het over sport heb, heb ik het over fysieke sport. Darten, autosport, schaken en "gamen" vind ik daar niet bij horen.

Het is sowieso een beetje raar dat men gamen, autosport en darten zo nodig tot de sport wil doen behoren. Net alsof er een soort rangorde is en sport dus hoger in aanzien zou staan dan spel. Onzin. Ik kan net zo goed respect hebben voor een groot darter als voor een groot wielrenner, alleen heb ik toevallig de voorkeur voor andere sporten dan darten.
Oud 03-10-2006, 10:53
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
De zoveelste keer dat dit topic geopend wordt...

Wat is het belang ervan dat gamen als een sport wordt gezien of niet?
Oud 03-10-2006, 10:58
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Brain-Damage schreef op 03-10-2006 @ 11:53 :
Game-verslaafden willen zo graag erkenning als topsporters :')

sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Ik zeg nee
Oud 03-10-2006, 10:59
gameservers
gameservers is offline
Citaat:
Brain-Damage schreef op 03-10-2006 @ 11:53 :
De zoveelste keer dat dit topic geopend wordt...

ik ben er naast mijn studie nogal veel mee bezig. Het organiseren van wedstrijden en het contact onderhouden met de zogehete clans enzo. En wilde weten hoe andere mensen er over denken. Vooral mensen die op school zitten, omdat daar voornamelijk de meeste gamers tussen zitten

Ik ben zelf van mening dat gamen tot op zekere hoogte onder sport valt. Hiermee bedoel ik de echte clans die matches spelen in teamverband. En inderdaad niet de verslaafde die ergens in een hoekje op zolder zitten
Oud 03-10-2006, 11:07
Gimme more beer
Wat is het verschil?
Oud 03-10-2006, 11:09
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Stel, iedereen zegt "ja, gamen is absoluut een sport". Wat heb je er aan? Voegt het iets toe?
Nogmaals ik zie het belang er niet zo in dat het als sport erkend wordt...

Veel gamers vinden het wel belangrijk, maar ik zou dan weleens willen weten waarom.
Oud 03-10-2006, 11:17
gameservers
gameservers is offline
wat het verschil is...

nou. Je hebt de clans die georganiseerd heel europa af te reizen om zo op verschillende bijeenkomsten wedstrijden te spelen voor een bepaalde prijs. Clans dus die na denken over tactics en niet zomaar dom lopen te knallen op een online publieke server. Dus mensen die echt in teamverband kunnen denken en werken.

Ik vind het eigenlijk alleen al een sport om je woede in bedwang te houden en zo rustig te blijven om je tegenstander uit te schakelen. Nezoals schaken ( oid) goed nadenken wat je gaat doen.

En aan de andere kant heb je nog mensen die voor de lol op een willekeurige server rond hangen en alleen maar lopen te schelden om dat ze niet tegen hun verlies kunnen, maar dan wel 24 uur per dag spelen. ( dus de verslaafde ) Of iemand die 24 uur per dan Worlds of warcraft speeld en niet meer naar school gaat en dergelijke . Dat noem ik verslaafd.
Oud 03-10-2006, 11:33
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 11:53 :
Dat ligt er een klein beetje aan. Tegenwoordig moet je écht onderscheid maken. Je hebt fysieke sport, denksport en behendigheidssport. Voor elk van de drie moet je trainen, maar zoals het woord eigenlijk al zegt, wordt je alleen van fysieke sport fit.

Sport en spel zijn meer en meer naar elkaar toegegroeid, maar als ik het over sport heb, heb ik het over fysieke sport. Darten, autosport, schaken en "gamen" vind ik daar niet bij horen.

Het is sowieso een beetje raar dat men gamen, autosport en darten zo nodig tot de sport wil doen behoren. Net alsof er een soort rangorde is en sport dus hoger in aanzien zou staan dan spel. Onzin. Ik kan net zo goed respect hebben voor een groot darter als voor een groot wielrenner, alleen heb ik toevallig de voorkeur voor andere sporten dan darten.
Ik sluit me hier grotendeels bij aan, alleen vind ik dat je de plank bij autosport volledig misslaat. Je noemt darten en gamen in één adem met autosport, terwijl je bij autosport wel fysiek bezig bent. Coureurs zijn veel uren bezig met sport om de race vol te kunnen houden, denk eens aan je eigen ervaringen bij karten, na 2 heats kan ik er toch aardig doorheen zitten.
Oud 03-10-2006, 11:55
Gimme more beer
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 03-10-2006 @ 12:33 :
Ik sluit me hier grotendeels bij aan, alleen vind ik dat je de plank bij autosport volledig misslaat. Je noemt darten en gamen in één adem met autosport, terwijl je bij autosport wel fysiek bezig bent. Coureurs zijn veel uren bezig met sport om de race vol te kunnen houden, denk eens aan je eigen ervaringen bij karten, na 2 heats kan ik er toch aardig doorheen zitten.
Het is en blijft een vaardighedensport. Ik ben ook kapot na 8 uur studeren, maar ik zou het geen sport durven noemen.
Oud 03-10-2006, 12:09
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 12:55 :
Het is en blijft een vaardighedensport. Ik ben ook kapot na 8 uur studeren, maar ik zou het geen sport durven noemen.
Na 8 uur studeren ben je fysiek niet kapot, na een lange race ben je wel dat wel. Dan zou een keeper bij voetballen ook niet echt sporten.
Oud 03-10-2006, 12:25
Gimme more beer
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 03-10-2006 @ 13:09 :
Na 8 uur studeren ben je fysiek niet kapot, na een lange race ben je wel dat wel. Dan zou een keeper bij voetballen ook niet echt sporten.
Okee, over autosporten kun je misschien twisten, maar je vergelijking raakt kant noch wal.
Oud 03-10-2006, 12:38
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 13:25 :
Okee, over autosporten kun je misschien twisten, maar je vergelijking raakt kant noch wal.
Wat bedoel trouwens je met vaardighedensport? Volgens mij is dat elke sport wel.
Oud 03-10-2006, 12:52
Gimme more beer
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 03-10-2006 @ 13:38 :
Wat bedoel trouwens je met vaardighedensport? Volgens mij is dat elke sport wel.
Een sport waarbij de vaardigheden vele malen belangrijker zijn dan de fysieke conditie van de beoefenaar. Denk dus bijvoorbeeld aan darten.
Oud 03-10-2006, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 13:25 :
F1 coureurs móeten een goede conditie en fit lichaam hebben, anders houden ze het nog geen kwartier vol in een race.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 13:06
Gimme more beer
Citaat:
Bossen schreef op 03-10-2006 @ 14:01 :
F1 coureurs móeten een goede conditie en fit lichaam hebben, anders houden ze het nog geen kwartier vol in een race.
Dat ben ik wel met je eens, hoor. Het gaat mij erom dat de kern van het autosporten het besturen van een auto is, niet het pushen van je fysieke grenzen.
Oud 03-10-2006, 13:10
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 13:52 :
Een sport waarbij de vaardigheden vele malen belangrijker zijn dan de fysieke conditie van de beoefenaar. Denk dus bijvoorbeeld aan darten.
Dat is bij autoracen niet het geval. Je moet in een goede fysieke staat ( ondanks alle huidige technieken ) zijn om de auto onder controle te houden, denk aan de krachten in een bocht bijvoorbeeld, daarnaast zijn er bij autosport nog eens een breed scala aan technieken aanwezig; hoeveel stops heb ik nodig? Met wat voor tankinhoud start ik? enz. en een geweldige dosis concentratie en circuitkennis.

Het is op elk front evengoed een sport als voetbal.
Oud 03-10-2006, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 14:06 :
Dat ben ik wel met je eens, hoor. Het gaat mij erom dat de kern van het autosporten het besturen van een auto is, niet het pushen van je fysieke grenzen.
Bij voetbal is het pushen van je fysieke grenzen ook niet de kern, dat is toch ook een fysieke sport.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 21:38
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Gamen is niet te vergelijken met bijvoorbeeld atletiek, voetbal of wielrennen (ik nu nu maar even drie willekeurige fysieke sporten op) maar het hoort wat mij betreft meer onder de categorie "spel" waar voornamelijk dingen als een specifieke vaardigheid uitvoeren en concentratie meer centraal staan dan fysiek sterk zijn. Vind het meer in de categorie vallen zoals darten valt. Het is zeker in een bepaalde mate een sport, maar het valt niet te vergelijken met bijvoorbeeld atletiek of wielrennen. Hangt er ook erg van af in welke mate de terminologie gebruikt.

Naar aanleiding van een andere discussie in dit topic vind ik autosport ook een sport waarin je fysiek erg goed moet zijn. Een coureur moet afgetraind zijn, het kost zeker de nodige kracht en conditie om bijvoorbeeld een Formule 1 race te rijden. Daar vergissen veel mensen zich echt in. Het is veel meer dan "in een stoeltje zitten en de auto alleen maar besturen".
Oud 04-10-2006, 11:24
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Bossen schreef op 03-10-2006 @ 15:01 :
Bij voetbal is het pushen van je fysieke grenzen ook niet de kern, dat is toch ook een fysieke sport.
Ik denk dat GMB energielevering bedoelt, bij autosport of motorsport levert de motor die energie. Bij tegen een bal aan trappen of ingooien ben jij zelf degene die de energie levert ( naast het feit dat jij je voet laat zakken op het gaspedaal natuurlijk )

Of je dat een goed criteria is voor het bepalen wat wel of geen sport is mag je zelf bepalen. Voor mij persoonlijk voldoet autosport aan dusdanig veel kenmerken van een fysieke sport dat het een sport is en gamen niet.
Oud 04-10-2006, 11:25
Gimme more beer
Dat ben ik met je eens, ik vind het meer tot een vaardighedensport behoren en minder tot een fysieke sport, maar natuurlijk noemen we het sport.
Oud 04-10-2006, 14:44
Fides
Fides is offline
Als gamen een sport is, is met een waterpistool spelen of monopoly spelen ook een sport.
Maar aangezien tegenwoordig ook kaartspellen als sport worden gezien zou je gamen daar ook onder kunnen beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 15:54
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 03-10-2006 @ 11:58 :
Ik zeg nee
Oud 04-10-2006, 15:55
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Fides schreef op 04-10-2006 @ 15:44 :
Maar aangezien tegenwoordig ook kaartspellen als sport worden gezien
Door wie? Door mij niet
Net als darten/bowlen/golfen, dat zijn geen sporten, dat zijn spelletjes.
Sport is voor mij iets lichamelijks, denksport is dus geen sport, gamen ook niet.
Oud 04-10-2006, 17:24
Fides
Fides is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-10-2006 @ 16:55 :
Door wie? Door mij niet
Sport is voor mij iets lichamelijks, denksport is dus geen sport, gamen ook niet.
Hmm ik heb sportgedeelte van de krant staat weleens bridge en poker en tegenwoordig zijn pokertoernooien te zien op Eurosport.

edit: Ik ben het wel compleet met je eens btw.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 18:23
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Fides schreef op 04-10-2006 @ 18:24 :
te zien op Eurosport.
Op eurosport zie ik ook wel eens reclames van de beste hits van de 70's!
Dat valt ook niet echt onder sport he?
Oud 04-10-2006, 18:32
Verwijderd
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 04-10-2006 @ 12:24 :
Ik denk dat GMB energielevering bedoelt, bij autosport of motorsport levert de motor die energie. Bij tegen een bal aan trappen of ingooien ben jij zelf degene die de energie levert ( naast het feit dat jij je voet laat zakken op het gaspedaal natuurlijk )

Of je dat een goed criteria is voor het bepalen wat wel of geen sport is mag je zelf bepalen. Voor mij persoonlijk voldoet autosport aan dusdanig veel kenmerken van een fysieke sport dat het een sport is en gamen niet.
En paardrijden dan?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 18:34
Gimme more beer
Citaat:
Bossen schreef op 04-10-2006 @ 19:32 :
En paardrijden dan?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat hetzelfde verhaal vind, hoewel je wel iéts minder passief bezig bent.
Oud 04-10-2006, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-10-2006 @ 19:34 :
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat hetzelfde verhaal vind, hoewel je wel iéts minder passief bezig bent.
Ik denk dat veel mensen (en vooral niet-autosport liefhebbers) paardrijden wel als sport zullen zien, maar autoracen niet. En toch ben ik er vrij zeker van dat een top coureur in een betere lichamelijke staat is dan een paardrijder of dresseur, hoe ze het ook willen noemen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 12:14
gaming champion
gaming champion is offline
ja
Oud 05-10-2006, 16:09
samoth
samoth is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2006 @ 11:53 :
Ik vind dat wel een mooie indeling. Ik twijfel nog over of het een behendigheidssprort is, of een denksport.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 16:14
Gimme more beer
Citaat:
samoth schreef op 05-10-2006 @ 17:09 :
Ik vind dat wel een mooie indeling. Ik twijfel nog over of het een behendigheidssprort is, of een denksport.
Dat ligt aan het spel hè.
Oud 05-10-2006, 17:05
samoth
samoth is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-10-2006 @ 17:14 :
Dat ligt aan het spel hè.
Ja, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 20:26
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
boekverslinder schreef op 05-10-2006 @ 13:14 :
ja
Goeie onderbouwing
Oud 05-10-2006, 20:55
samoth
samoth is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-10-2006 @ 16:55 :
Door wie? Door mij niet
Wel, denken doe je met je hersenen en die zijn ook onderdeel van je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 21:21
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
samoth schreef op 05-10-2006 @ 21:55 :
Wel, denken doe je met je hersenen en die zijn ook onderdeel van je lichaam.
Als ik een shagje draai gebruik ik m'n vingers, die zijn ook deel van m'n lichaam... what's your point?
Oud 05-10-2006, 22:32
Verwijderd
Zolang er een wedstrijd-element in zit noem ik het een sport. Dus wanneer je in je ééntje zit te gamen natuurlijk niet. Wanneer je echt bezig bent met Clan-wars of zoiets dergelijks dan zou ik het wel een vorm van sport kunnen noemen. Deze kan natuurlijk nooit tippen aan een sport als waterpolo, maar verschil moet er zijn
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 14:21
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Jive. schreef op 05-10-2006 @ 23:32 :
Zolang er een wedstrijd-element in zit noem ik het een sport. Dus wanneer je in je ééntje zit te gamen natuurlijk niet. Wanneer je echt bezig bent met Clan-wars of zoiets dergelijks dan zou ik het wel een vorm van sport kunnen noemen. Deze kan natuurlijk nooit tippen aan een sport als waterpolo, maar verschil moet er zijn
Oke.. dus als je bij een lan-party tegen anderen speelt en je ondertussen vol zit te gooien met chips en golden power is dat volgens jou sport?
Oud 06-10-2006, 15:30
mar87
mar87 is offline
Nee.

Sporten vind ik iets waarbij je flink beweegt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 19:20
samoth
samoth is offline
Citaat:
MTpower schreef op 05-10-2006 @ 22:21 :
Als ik een shagje draai gebruik ik m'n vingers, die zijn ook deel van m'n lichaam... what's your point?
Met een shagje draaien hebben mensen, over het algemeen, weinig problemen mee. Een waterdichte variant berekenen van 17 zetten diep, gaat niet iedereen even makkelijk af.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 21:40
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
samoth schreef op 07-10-2006 @ 20:20 :
Met een shagje draaien hebben mensen, over het algemeen, weinig problemen mee. Een waterdichte variant berekenen van 17 zetten diep, gaat niet iedereen even makkelijk af.
Het zit hem in oefening, niemand z'n eerste shagje lukt perfect... in tegendeel
Net als schaken dus... alleen wat meer oefening misschien, maar ik vind niet dat dat het meer een sport maakt dan een shagje draaien.
Oud 08-10-2006, 19:56
Bottleneck
Bottleneck is offline
Als je bij wijze van spreken Cristijan Albers in een Ferrari zou zetten rijdt hij ook goede races. Puur vanwege het feit dat de auto bij de F1 de doorslaggevende factor is, zoals hij zelf zei: Ik moest ze op het rechte stuk gewoon laten gaan, maar in de bochten kwam ik wel dichterbij.
Zet je Michael Boogerd daarentegen op de fiets van Alejandro Valverde wordt ie nog steeds 2e of 3e. Ik bedoel dus, bij een echte fysieke sport moet de kracht komen uit de persoon die de sport beoefent en niet met het materiaal wat hij gebruikt (wat in de F1 dus wel degelijk van belang is) Daarom vind ik autosport geen echte sport.

Gamen is wat mij betreft al helemaal geen sport. Zo vind ik schaken, darten en bijv. puzzelsport allemaal geen echte sporten. Sport is fysiek, denksport en behendigheidssport (in mindere mate) niet. Als ik gesport heb wil ik fysiek gezien doodmoe zijn, de grenzen van mijn lichaam kennen én opzoeken. Pas als ik dat gedaan heb kan ik zeggen dat ik gesport heb.

Laatst gewijzigd op 08-10-2006 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 14:25
samoth
samoth is offline
Ik mag van jullie hier dus geen topic over denksport beginnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten