Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2006, 03:55
ssac
ssac is offline
Ik ben wegens persoonlijke redenen 3 jaar niet naar school geweest. Ik moet nu 4V doen, maar wil eingelijk z.s.m. beginnen met studeren. Ik weet dat er in de VS een soort test is die je kan doen zodat je kan beginnen met studeren zonder de middelbare school af te hoeven maken. Is er zoiets in nederland? Wat zijn momenteel mijn beste kansen?

Ik ben 18 en zit nog nergens ingeschreven (qua school).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2006, 06:35
Verwijderd
Als je 21+ bent kun je voor veel HBO-opleidingen een toelatingstest doen, of dat bij de universiteit ook kan weet ik niet. Je zou natuurlijk ook in het volwassenonderwijs kunnen proberen je VWO-diploma te halen (eventueel verkort), dat lijkt me op zich verstandiger, omdat je dan veel meer voorkennis hebt als je begint met studeren.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 07:42
Verwijderd
Je kan ook besluiten om nu een jaar 4V te doen en als dat goed gaat 5 en 6V op het volwassenen onderwijs in 1 jaar.

Als je 3 jaar niet naar school bent geweest is het denk ik wel weer even wennen om aan de slag te gaan dus ik zou gewoon (als je dat ziet zitten) naar een normale middelbare school gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 18:13
Poepkind
Poepkind is offline
ik denk dat VAVO wel iets is, die test kan namelijk pas vanaf je 21e
Oud 18-10-2006, 18:20
LB06
LB06 is offline
"Die test" waar iedereen het over heeft, is een Colloquium Doctum.

Citaat:
Aankomende studenten van 21 jaar en ouder, die niet op grond van hun vooropleiding rechtstreeks kunnen worden toegelaten, kunnen een toelatingsonderzoek naar kennis en ervaring afleggen bij de faculteit. In de praktijk geldt dit dus voor personen vanaf 21 jaar zonder VWO of HBO(propedeuse)diploma of een daaraan gelijkgesteld diploma.

In de Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs (WHW) staan in artikel 7.29, tweede lid, de eisen vermeld waaraan het zogenoemde Colloquium Doctum moet voldoen. De uitwerking van het Colloquium Doctum is per faculteit geregeld in het Onderwijs- en Examenreglement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten