Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2007, 21:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb het nooit helemaal begrepen. je stuurt je eigen dromen, maar wie zegt dat je dan niet gewoon wakker bent? en een topic om verder over het onderwerp te praten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2007, 21:28
Verwijderd
Omdat je duidelijk niet in de wakkere wereld bent. Ik heb het bij vlagen, maar bij mij is het meestal puur het besef dat ik droom - ik kan het voor geen méter sturen. Dan zeg ik hardop wat ik wil dat er gebeurt, maar ho maar. Het is niet te vergelijken met dagdromen, bij mij in ieder geval. Dagdromen zijn .. de gedachtes aan dingen, terwijl ik in een droom alles precies zo waarneem als in het echt - technicolor en dolbi surround, dus, en geur, en smaak, en pijn, en... ik droom gewoon te echt, geloof ik
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 21:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind het soms echt fijn om te weten dat ik droom. Niets valt dan te sturen, maar het lijkt net op je in je eigen film zit. Er gebeuren absurde dingen, mensen die je lijkt te kennen flitsen opeens langs en in je warme, zachte bed kun je van alles genieten. Misschien is het maar een minuut dat ik meemaak, want vaak word ik pas een tijd daarna echt wakker en kom ik echt uit een zwarte diepte. Alleen als je vroeg op moet staan stap je meteen uit die 'film'. Dat is wel vervelend, want dan moet je eerst gaan nadenken dat je in je bed ligt en niet ergens stoer op de bergen klimt.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:24
IJsvuur
IJsvuur is offline
Het verschil tussen lucide dromen en wakker zijn is dat als je wakker word je lekker in je warme bedje ligt en niet een tik krijgt van je docent dat je op moet letten.

maar vroeger trainde ik mezelf in lucide dromen en ik kan je niet vertellen hoe heerlijk dat is. Gewoon dingen uitproberen die je in het dagelijks leven niet zou durven enzo. Of vliegen. Vliegen is cool, maar in mijn ervaring wel zwaar (ik wapperde altijd met mijn armen en als ik wakker werd had ik dan spierpijn)

Maar nu kan ik het niet meer. Zit zo dik in de psychologische shit dat ik alleen nog maar nachtmerries heb of helemaal niet slaap.

Naja.
Oud 19-02-2007, 15:28
Sagana
Sagana is offline
Ik wil het kunnen, maar het lukt me niet.
Oud 19-02-2007, 15:29
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Oh ik kan uberhaupt mijn dromen niet sturen en ik weet nooit dat ik droom. Ik weet achteraf pas wat er gebeurde en het is altijd compleet surrealistisch.

Ik snap niet dat sommige mensen dat wel kunnen en anderen niet?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:29
rensd
rensd is offline
Steeds als ik besef dat het allemaal nep is, word ik wakker.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:38
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-02-2007 @ 16:29 :

Ik snap niet dat sommige mensen dat wel kunnen en anderen niet?
Waarom niet? Er zijn toch zo veel dingen die sommige mensen wel kunnen en anderen niet?

Vroeger had ik heel vaak last van dergelijke dromen, ik besefte dat het droomde en had ik ook regelmatig dat ik ze kon 'sturen' (wat niet hetzelfde is als wakker zijn, ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik weet wel dat het zo is). Tegenwoordig heb ik het minder...ik heb nog wel zo nu en dan dat ik weet dat ik droom, maar dat ik het ook kan sturen heb ik veel minder vaak.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:41
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-02-2007 @ 16:38 :
Waarom niet? Er zijn toch zo veel dingen die sommige mensen wel kunnen en anderen niet?
Oh natuurlijk, je hebt gelijk. Ik bedoelde het meer: waarom kunnen zij het wel, en anderen niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:51
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-02-2007 @ 16:41 :
Ik bedoelde het meer: waarom kunnen zij het wel, en anderen niet.
Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar ik weet niet meer waar...en ook niet meer wat de reden precies was...ik heb wel eens gelezen dat je het ook kunt trainen...het is dus niet zo dat iemand het per definitie niet kan, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 16:13
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-02-2007 @ 16:51 :
Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar ik weet niet meer waar...en ook niet meer wat de reden precies was...ik heb wel eens gelezen dat je het ook kunt trainen...het is dus niet zo dat iemand het per definitie niet kan, denk ik.
Hmm, interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 16:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Klopt, er bestaat zelfs een training voor, hoofdzakelijk bedoeld voor mensen die slecht slapen vanwege systematische nachtmerries. Ik herinner me dat er ooit een krantenartikel over was.

Over stond er in het NRC Handelsblad van 31-08-2006 dat mensen die computerspelletjes spelen vaker lucide dromen dan mensen die dat niet doen waarbij ze schreven over een onderzoek van Jayne Gackenbach (Grant MacEwan College, Edmonton, Canada).
Oud 19-02-2007, 17:56
Lyne
Lyne is offline
Ik heb het ook wel eens. Grappig, ik wist niet dat er een term voor bestond. Heel af en toe dan gebeurt er wat, en dan schrik ik, maar dan word ik weer gerustgesteld door de gedachte dat het maar een droom is.

Terwijl ik slaap. Best wel vaag, het komt ook niet zo heel vaak voor.l
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Dat scheelt ook wel, denk ik. Ik onthoud mijn dromen altijd goed, dat scheelt ook; vermoed dat ik misschien patronen herken.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
volgens mij moet je voor lucide dromen je dromen altijd kunnen sturen? en meestal het bewustzijn dát je droomt.

wat duivelaartje zegt herken ik erg, behalve dat niet sturen dan. het onderscheid tussen wel en geen controle is misschien ook moeilijk te maken. is besturen niet alleen al het wíllen?

het bewustzijn zelf ervaar ik bijv. ook niet zozeer in het "goh, ik ben aan het dromen", maar aan het weten dat het niet echt is.

op mijn vraag:
Citaat:
Droomtekens zijn aanwijzingen dat men aan het dromen is, waarbij het meestal gaat om situaties die in werkelijkheid onmogelijk zijn.
volgens deze definitie is dagdromen/mijmeren/fantaseren dus ook dromen, dus misschien zul je dan inderdaad het verschil van in bed liggen of een iets vager bewustzijn moeten hanteren. of je noemt de bovengenoemde dingen ook lucide dromen.

als het zo is dat (lucide) dromen alleen in de remslaap voor komen
Citaat:
Er is tijdens de rem-fase een grote hersenactiviteit, te vergelijken met wanneer men wakker is. Vanwege het samengaan van een verhoogde hersenactiviteit en een maximale spierontspanning, spreekt men soms ook van 'paradoxale slaap'.
dan wordt de definitie al wat duidelijker.

wat morgan, duivelaartje en ijsvuur aangeven herken ik zeker wel. alleen is het probleem dat ik voor en na mijn slaap altíjd in die toestand hang. en volgens mij ben ik daar niet altijd gelukkig mee.

ik onthou dromen overigens ook niet zo. niet stuurbare/lucide dromen in ieder geval uberhaupt nooit.

weer terug naar wiki, waaraan je kunt zien dat je droomt, 4 droomtekens:
Citaat:
Actie - De dromer, een droompersonage of een droomobject doet iets dat onmogelijk is, bijvoorbeeld vliegen.
Vorm - Iets of iemand ziet er vreemd uit, of verandert plotseling van vorm.
Context - De plaats of de situatie is vreemd.
Bewustzijn - Een vreemde gedachte of emotie, een vreemd gevoel of een ongewone manier van waarnemen.
a, c en b herken ik heel erg. ik moet binnenkort maar eens de realitycheck van tijd kijken of iets proberen te lezen zien uit te voeren.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:16
Verwijderd
Ja maar die klopt dus ook niet, hoor, want ik kan in dromen gewoon lezen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:21
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-02-2007 @ 19:16 :
Ja maar die klopt dus ook niet, hoor, want ik kan in dromen gewoon lezen.
o? het lijkt mij nogal vreemd, omdat ik dan denk ik er gelijk helemaal uit ben. er staat wel dat het ook alleen moeizaam kan gaan, of lees jij gewoon een half boek weg?

Laatst gewijzigd op 19-02-2007 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:30
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-02-2007 @ 19:21 :
o? het lijkt mij nogal vreemd, omdat ik dan denk ik er gelijk helemaal ben. er staat wel dat het ook alleen moeizaam kan gaan, of lees jij gewoon een half boek weg?
Ik heb wel eens borden gelezen en brieven, maar geen boeken volgens mij. Ik lees ook niet veel in dromen, hoor, maar het kost geen moeite o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 19:23
garfreek
garfreek is offline
dat je dat als gamer vaker hebt kan ik me wel wat bij voorstellen.

als je het vaak doet raak je gewend dingen te besturen die niet echt zijn,
dus lijkt mij dat je ook je dromen zo probeert te beheersen.

volgens mij heeft iedereen het wel eens maar kan zich niets herineren daarvan!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 19:33
Roosje
Roosje is offline
Ik kan niet lucide dromen, of in elk geval, het is me nog nooit gelukt. Ik had laatst wel een echt kutte droom, maar toen besefte ik halverwege dat het een droom was. En toen deed ik mijn ogen dicht en probeerde ik heeeeeeeeeel hard en toen ik ze weer open deed lag ik in bed. (:
Oud 22-02-2007, 12:34
lennuzz
lennuzz is offline
in groep 4/5 had ik in de taptoe gelezen wat lucide dromen was en nog geen week later had ik een nachtmerrie waarin ik achterna gezeten werd door een heks die zei dat ik 300 gulden van haar gepikt had terwijl zij het vantevoren aan mij gegeven had! en in alle dromen die zo raar zijn als die, heb ik wel een moment waarop ik denk: 'waarom overkomt míj dit nou weer' dan weet ik dat dat is omdat ik aan het dromen ben. en toen heb ik gewoon een aanloopje genomen en ben ik weggevlogen
stom eigenlijk dat die heks niet kon vliegen ze had toch echt een bezem en alles.
Oud 23-02-2007, 18:55
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-02-2007 @ 19:21 :
o? het lijkt mij nogal vreemd, omdat ik dan denk ik er gelijk helemaal uit ben. er staat wel dat het ook alleen moeizaam kan gaan, of lees jij gewoon een half boek weg?
Lezen kan ik op zich ook in dromen maar het vervelende is dat de tekst altijd de neiging heeft om ineens te veranderen. Dan kijk je even een andere kant op en dan staat er ineens iets anders. Kan in sommige situaties heel lastig zijn
Reageren

Regels voor berichten