Je kunt ze ook uit een potje (of noem je dat een tapasbakje? Ik bedoel gewoon zo'n pot met deksel.) halen, dan hoef je ze niet te wellen. Dat lijkt me makkelijker dan zelf drogen, als dat al mogelijk is hier.
Google (omdat ik het ook wel wilde weten):
Zelf tomaat drogen in de oven gaat prima en geeft een geconcentreerd frisse smaak. In kwart partjes verdeelde, ontvelde tomaat leg je te drogen in een oven bij 70-80ºC, gedurende 1-2 uur. Je kunt er voor het drogen een druppel balsamico azijn op doen en wat olijfolie. Doe er voor een wat zoetere vorm een beetje poedersuiker op.
of
,,Kan ik niet zelf gedroogde tomaten maken?''
Dat kan. In ons land schijnt de zon niet altijd zeer sterk of lang genoeg om tomaten te drogen, zoals ze dat in mediterrane landen doet. Toch kunt u uw eigen alternatief van ,,zongedroogde'' tomaten maken.
Dompel pruimtomaten één na één gedurende 8 seconden in kokend water en verfris ze direct in koud water. Pel de tomaten.
Vermeng olie met versnipperde look, peper van de molen en zout. De tomaten vierendelen, leeghalen en op boterpapier leggen. Kruiden en insmeren met de olie. Gedurende 2 uur in de oven plaatsen op 100°C.
Laatst gewijzigd op 06-01-2007 om 21:37.
|