Advertentie | |
|
![]() |
|
Bovendien blijfthet neit alleen bij de intocht en de lol die kleine kinderen beleven aan de pieten en sinterklaas zelf, maar is het ook een jaarlijks familiefeest. Een dag waarop de familie bij elkaar komt, gedichten voor elkaar schrijft en suprises maakt. Alleen al voor die gezelligheid en creativiteit, die toch bijna iedereen wel kan waarderen vindt ik het niet hypocriet om mijn kinderen onwaarheden te vertellen, het is namelijk gewoon de eerste fase van de sinterklaastraditie
|
Verwijderd
|
Sorry maar ik vond sinterklaas altyd best wel onzin, mijn ouders hebben me ook nooit laten geloven dat hij bestond... dus tsjah
Wij 'vieren' het ook niet echt maar wij geven cadeaus op de 23ste (december, mijn ouders' trouwdag) Tsjah, tis een leuke legende ( of wat het dan ook is) Maar wel een beetje hypocriet. |
![]() |
||
Citaat:
en ehm wat jullie zeggen over dat het een kind alleen om de kadootjes gaat, nou bij mij niet hoor. Ja, ok het was wel cool om kadootjes te krijgen natuurlijk, maar die man zelf vond ik veel machtiger ![]() En als je dan hoort dat ie niet bestaat, tsja, dan heb je (ik in ieder geval) toch zoiets van: waarom zei iedereen dat dan tegen mij? Een stuk teleurstelling ook denk ik...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Hoi Gatara,
Ik weet het niet, soms gaat het van scholen uit, al hoewel dat bij mij ook niet zo is. Mijn moeder werkt op een basisschool (waar ik ook op heb gezeten) en toen hebben ze me gevraagd mee te doen. Volgens mij staat het ook wel eens in plaatselijke blaadjes dat de gemeente Pieten vraagt... Liefs en Bb, Darknezzz
||
![]() |
Citaat:
En met bijbel enzo bedoel ik de 'bijbels' van alle godsdiensten. Dus ook die van de Joden/Moslims/../../enzo.. |
![]() |
|
Het is wel leuk dat kinderen erin geloven, maar het kan ook z'n nadelen hebben. Stel dat 2 kinderen alletwee het zelfde willen. De een heeft rijke ouders en die krijgt waarschijnlijk het cadeau. De ander met wat minder rijke ouders krijgt niet het cadeau en denkt dus dat Sinterklaas hem/haar minder aardig vind. Leg dan als ouder uit waarom hij/zij het cadeau niet krijgt en die ander wel.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik was ook best boos toen ik erachter kwam ('t is me niet eens verteld!) dat hij niet bestond.
![]() Ik begreep wel ineens waarom ik niet altijd alles kreeg waar ik om vroeg. Ik weet niet of het hypocriet is, ik denk het niet, het hoort nou eenmaal bij onze 'leefwijze'. Of hoe je het ook wil zeggen. Geldt dan trouwens niet hetzelfde voor de Kerstman en de Paashaas?? |
![]() |
||
Citaat:
tenzij je ouders vorige week hebben verteld dat ie niet bestaat denk ik niet dat je daar toen over nadacht....
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De historische Sint Nicolaas was een belangrijk geversheilige, zeer populair in een tijd dat heel wat mensen ver onder de grens van de armoede leefden. Hij gaf altijd anoniem. Dat geversaspect en die anoniemiteit zijn uitvergroot in onze Sinterklaas. Hypocriet? Ik geloof van niet. Na de secularisatie is met name het spel-element overgebleven. En dat is heel instructief voor de rest van het leven... |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De ontwikkeling die Sinterklaas de laatste dertig jaar heeft doorgemaakt, laat niet meer toe dat we hem nog als een plaatsvervangende opvoeder zien. Kijk maar naar zijn gedrag tijdens de jaarlijkse TV-intocht. Er hoeft dus niemand doodsbenauwd voor hem te zijn. 1-3-jarigen kunnen trouwens een beetje eenkennig zijn en kunnen dan in principe doodsbenauwd zijn voor iedereen. |
![]() |
|
Zonder sinterklaas zou alles wel weer een beetje saaier zijn. Het is inderdaad flauw om kinderen dingen die niet waar zijn aan te praten.
Ik herinner me nog dat ik 7 was ofzo en dat ik praatte met een meisje die heftig in de tandenfee geloofde. Ik vroeg dan: "Waarom word je niet wakker als ze de tanden onder je kussen vadaan haalt?" Zegt zij: "Nou, de tandenfee kan toveren en daarmee zorgt ze ervoor dat je niet wakker wordt!" Toch prachtig dat ze zo'n een argument verzint om haar geloof in stand te houden! Van mij mag dit, dit is onschuldig, en anderen worden er niet mee gekwetst. Wat wel erg is, is dat Palestijnse kindjes van kinds af aan wordt aangeleerd om Israeliers te haten! Wat Sinterklaas betreft, mijn kleine zusje geloofde er vorig jaar nog in, is de angst om mee te worden genomen naar Spanje. Deze angst dreef mij ertoe om op mijn 6de toch nog een bord met spruitjes op te eten voordat ik mijn schoen mocht zetten. Ik neem het mijn ouders wel kwalijk... ![]() REIE |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Vind jij Sinterklaas racistisch? BrunetJuh | 72 | 15-11-2005 03:03 |