Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2002, 21:38
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Eigenlijk lieg je kinderen gewoon voor.... en iedereen doet mee, zelfs de mensen die het meeste om je geven (ouders). Ja, ok, sinterklaas is wel cool als je klein bent, want je krijgt kadootjes enzo, maar aan de andere kant wel 3x zo niet cool als je erachter komt dat hij helemaal niet bestaat. Tenminste zo was dat bij mij, en dan nog niet eens zozeer om het feit dat hij niet bestond, maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

Wat vinden jullie: is het sinterklaas-gedoe hypocriet of niet?
Oud 02-07-2002, 21:56
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
Ik speel nu twee jaar voor zwarte piet in een vast groepje met drie andere pieten en een sinterklaas. Het is altijd erg gezellig, en het is geweldig om te zien hoe je kinderen helemaal blij kan maken. Mijn oppaskindjes zijn altijd een week van te voren helemaal opgewonden omdat sinterklaas bijna komt, waarom zou je dat weg willen nemen?

Spreek nu een negenjarige, en ik denk dat niemand zal beweren het jammer te vinden voorgelogen geweest te zijn. Het was leuk toen je klein was. Kinderen vinden het leuke aan zwarte pieten dat ze nooit stil zitten, soms heel dom kunnen doen, en gewoon dansen en overal aan zitten. Zo ben ik het eerste jaar klimpiet geweest, en klom ik overal in en op, was ik constant aan het bewegen; dit jaar was ik een domme piet. Eentje die niets snapt en overal pepernoten verstopte. Je maakt die kinderen blij, en als mij gevraagd wordt wie ik het meest bewonder, dan is dat sinterklaas. Prachtig dat iemand die niet bestaat, elk jaar weer zoveel kinderen blij kan maken...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 02-07-2002, 22:01
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
als fantasie geven aan een kind hypocrisie is...
wel, verpest dan maar het imaginaire leven van je kinderen

ik geef de mijne later zoveel fanantasie als ze nodig hebben

en als jij daar tegen bent, dan vind ik 'liegen' geen goed argument.

voor een kind is het prachtig om te kunnen geloven in iets als Sinterklaas; ik heb daar nooit leed van gehad toen mijn ouders mij de waarheid vertelden.
Oud 02-07-2002, 22:02
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
als fantasie geven aan een kind hypocrisie is...
wel, verpest dan maar het imaginaire leven van je kinderen

ik geef de mijne later zoveel fantasie als ze nodig hebben

en als jij daar tegen bent, dan vind ik 'liegen' geen goed argument.

voor een kind is het prachtig om te kunnen geloven in iets als Sinterklaas; ik heb daar nooit leed van gehad toen mijn ouders mij de waarheid vertelden.
Oud 02-07-2002, 22:09
HarmenM
HarmenM is offline
Het is gewoon leuk voor die kinderen. Stukje traditie, ook wel leuk om eens wat te krijgen.

Kan je moeilijk over doen, ook hele moeilijke uitleg bij geven. Maar, het gaat toch ook wel om de lol?
Oud 02-07-2002, 22:12
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
Eigenlijk lieg je kinderen gewoon voor
...
Tenminste zo was dat bij mij, en dan nog niet eens zozeer om het feit dat hij niet bestond, maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

Het gaat niet om aanpraten. Iedereen die dat van z'n familie doorgegeven krijgt geeft het zelf weer door, niet om kinderen te misleiden maar om de gezelligheid en blijheid door te geven. Even weg uit de normale sleur en wat van die ouderwetse gezelligheid geven die voor de rest weg is uit onze levens.

Als je het echt als een ziek spelletje ziet om je kinderen te misleiden mis je de essentie ervan.
Oud 03-07-2002, 13:54
Kirk22
Kirk22 is offline
nee, het is een leuk kinderfeest.
Oud 03-07-2002, 20:19
Chelsea
Chelsea is offline
tuurlijk is het niet hypocriet, alsof het die kids wat boeit of het echt is, ze willen allen maar de kadootjes
Oud 03-07-2002, 20:50
Spyker
Spyker is offline
Bovendien blijfthet neit alleen bij de intocht en de lol die kleine kinderen beleven aan de pieten en sinterklaas zelf, maar is het ook een jaarlijks familiefeest. Een dag waarop de familie bij elkaar komt, gedichten voor elkaar schrijft en suprises maakt. Alleen al voor die gezelligheid en creativiteit, die toch bijna iedereen wel kan waarderen vindt ik het niet hypocriet om mijn kinderen onwaarheden te vertellen, het is namelijk gewoon de eerste fase van de sinterklaastraditie
Oud 04-07-2002, 02:23
Verwijderd
Sorry maar ik vond sinterklaas altyd best wel onzin, mijn ouders hebben me ook nooit laten geloven dat hij bestond... dus tsjah
Wij 'vieren' het ook niet echt maar wij geven cadeaus op de 23ste (december, mijn ouders' trouwdag)
Tsjah, tis een leuke legende ( of wat het dan ook is) Maar wel een beetje hypocriet.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 10:14
HarmenM
HarmenM is offline
Het is een stukje cultuur geworden(nu willen ze het commercieel maken )

Je kan wel zeggen dat het hypocriet is, en daar heb je ook wel gelijk in. Maar, het is een leuke traditie voor de kids.

Beetje sfeer en zo mag ook wel?
Oud 04-07-2002, 18:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Darknezzz schreef:
Hoi,
Ik speel nu twee jaar voor zwarte piet in een vast groepje met drie andere pieten en een sinterklaas.
even off-topic:

hoe zou ik me kunnen aanmelden voor zwarte piet?
Lijkt me ook wel eens leuk om te doen

Gatara
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 21:24
Knutselsmurfie
Citaat:
HarmenM schreef:
Het is een stukje cultuur geworden(nu willen ze het commercieel maken )

Je kan wel zeggen dat het hypocriet is, en daar heb je ook wel gelijk in. Maar, het is een leuke traditie voor de kids.

Beetje sfeer en zo mag ook wel?
Zeg ook zeker niet dat dat niet mag, maar toch... als je erover nadenkt....

en ehm wat jullie zeggen over dat het een kind alleen om de kadootjes gaat, nou bij mij niet hoor. Ja, ok het was wel cool om kadootjes te krijgen natuurlijk, maar die man zelf vond ik veel machtiger

En als je dan hoort dat ie niet bestaat, tsja, dan heb je (ik in ieder geval) toch zoiets van: waarom zei iedereen dat dan tegen mij? Een stuk teleurstelling ook denk ik...
Oud 04-07-2002, 21:48
Rhinus
Rhinus is offline
Net zo hypocriet als sprookjes vertellen en ze iets voorlezen uit de bijbel (of wat daar op lijkt).
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 22:03
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
Eigenlijk lieg je kinderen gewoon voor.... en iedereen doet mee, zelfs de mensen die het meeste om je geven (ouders). Ja, ok, sinterklaas is wel cool als je klein bent, want je krijgt kadootjes enzo, maar aan de andere kant wel 3x zo niet cool als je erachter komt dat hij helemaal niet bestaat. Tenminste zo was dat bij mij, en dan nog niet eens zozeer om het feit dat hij niet bestond, maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

Wat vinden jullie: is het sinterklaas-gedoe hypocriet of niet?
Nee, het draait om het spel-element.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 09:56
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi Gatara,
Ik weet het niet, soms gaat het van scholen uit, al hoewel dat bij mij ook niet zo is. Mijn moeder werkt op een basisschool (waar ik ook op heb gezeten) en toen hebben ze me gevraagd mee te doen. Volgens mij staat het ook wel eens in plaatselijke blaadjes dat de gemeente Pieten vraagt...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 05-07-2002, 11:20
HarmenM
HarmenM is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Net zo hypocriet als sprookjes vertellen en ze iets voorlezen uit de bijbel (of wat daar op lijkt).

moet er nou echt een flame naar de bijbel???? Je zou toch ook eerst een christenen in hun waarden laten....
Oud 05-07-2002, 14:46
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
moet er nou echt een flame naar de bijbel???? Je zou toch ook eerst een christenen in hun waarden laten....
Sinterklaas is ook een Christelijk feest.. Dus..

En met bijbel enzo bedoel ik de 'bijbels' van alle godsdiensten. Dus ook die van de Joden/Moslims/../../enzo..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 14:58
Vice
Vice is offline
Het is wel leuk dat kinderen erin geloven, maar het kan ook z'n nadelen hebben. Stel dat 2 kinderen alletwee het zelfde willen. De een heeft rijke ouders en die krijgt waarschijnlijk het cadeau. De ander met wat minder rijke ouders krijgt niet het cadeau en denkt dus dat Sinterklaas hem/haar minder aardig vind. Leg dan als ouder uit waarom hij/zij het cadeau niet krijgt en die ander wel.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:22
HarmenM
HarmenM is offline
die boeken heten anders....

En het is tegenwoordig geen christelijk feest meer, het heeft een christelijke achtergrond....
Oud 05-07-2002, 16:00
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
die boeken heten anders....
Daarom ook:

Citaat:
Rhinus schreef:
De bijbel (of wat daar op lijkt).

Citaat:
HarmenM schreef:
En het is tegenwoordig geen christelijk feest meer, het heeft een christelijke achtergrond....
Ow.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:28
HarmenM
HarmenM is offline
Misschien dat jij het ziet als 1 pot nat, is best. maar dat is het niet...... (in mijn ogen dan)
Oud 05-07-2002, 16:31
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
Misschien dat jij het ziet als 1 pot nat, is best. maar dat is het niet...... (in mijn ogen dan)
Hoe zie jij 't dan? 't Idee erachter is allemaal 't zelfde dus..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:42
Verwijderd
Ik was ook best boos toen ik erachter kwam ('t is me niet eens verteld!) dat hij niet bestond.
Ik begreep wel ineens waarom ik niet altijd alles kreeg waar ik om vroeg.
Ik weet niet of het hypocriet is, ik denk het niet, het hoort nou eenmaal bij onze 'leefwijze'. Of hoe je het ook wil zeggen. Geldt dan trouwens niet hetzelfde voor de Kerstman en de Paashaas??
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:54
Just Johan
Just Johan is offline
1) het is een gezellig feest
2) het is spannend wat je allemaal zult krijgen
3) leuk om sinterklaas en zwarte piet in het echt tegen te komen
gevolgd door:
4) leerzame ontnuchtering: de wereld zit soms minder mooi in elkaar dan dat je geneigd bent te geloven

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2002, 20:11
Infaustus
Infaustus is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

tenzij je ouders vorige week hebben verteld dat ie niet bestaat denk ik niet dat je daar toen over nadacht....
Oud 05-07-2002, 20:22
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Infaustus schreef:

tenzij je ouders vorige week hebben verteld dat ie niet bestaat denk ik niet dat je daar toen over nadacht....
nou niet direct zo maar het heeft zeker wel zo'n invloed gehad; ik was altijd wel wetenschapsmannetje, maar geloven en soortgelijke dingen waren zo normaal in mijn leven toen dat het er gewoon bij hoorde.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 22:11
de abt van sion
Citaat:
tomtommertje schreef:
Ik was ook best boos toen ik erachter kwam ('t is me niet eens verteld!) dat hij niet bestond.
Ik begreep wel ineens waarom ik niet altijd alles kreeg waar ik om vroeg.
Ik weet niet of het hypocriet is, ik denk het niet, het hoort nou eenmaal bij onze 'leefwijze'. Of hoe je het ook wil zeggen. Geldt dan trouwens niet hetzelfde voor de Kerstman en de Paashaas??
Ter geruststelling: Sinterklaas gaat terug op iemand die heeft bestaan: de historische bisschop Nicolaas van Myra (ca. 270-340). De Kerstman is weer een (niet-katholieke) afgeleide van Sinterklaas: een kopie van een kopie, zou je kunnen zeggen. De paashaas heeft een geheel eigen traditie.
De historische Sint Nicolaas was een belangrijk geversheilige, zeer populair in een tijd dat heel wat mensen ver onder de grens van de armoede leefden. Hij gaf altijd anoniem. Dat geversaspect en die anoniemiteit zijn uitvergroot in onze Sinterklaas. Hypocriet? Ik geloof van niet. Na de secularisatie is met name het spel-element overgebleven. En dat is heel instructief voor de rest van het leven...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 13:28
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
*verhaal*
Moest je nou mij als quote nemen? *zucht*
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 13:58
Knutselsmurfie
Citaat:
Infaustus schreef:

Tsja, dan denk je het toch verkeerd vrees ik...
Oud 07-07-2002, 20:52
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

Ter geruststelling: Sinterklaas gaat terug op iemand die heeft bestaan: de historische bisschop Nicolaas van Myra (ca. 270-340). De Kerstman is weer een (niet-katholieke) afgeleide van Sinterklaas: een kopie van een kopie, zou je kunnen zeggen. De paashaas heeft een geheel eigen traditie.
De historische Sint Nicolaas was een belangrijk geversheilige, zeer populair in een tijd dat heel wat mensen ver onder de grens van de armoede leefden. Hij gaf altijd anoniem. Dat geversaspect en die anoniemiteit zijn uitvergroot in onze Sinterklaas. Hypocriet? Ik geloof van niet. Na de secularisatie is met name het spel-element overgebleven. En dat is heel instructief voor de rest van het leven...
Tsjah.. is wel waar maar waarom maken mensen er dan zo´n heisa van... *heeft beeld in hoofd van: Ouder moet zonodig foto hebben van 3-jarige die doodsbenauwd is voor grote man met baard*
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 08:10
de abt van sion
Citaat:
sweetsterretje schreef:

Tsjah.. is wel waar maar waarom maken mensen er dan zo´n heisa van... *heeft beeld in hoofd van: Ouder moet zonodig foto hebben van 3-jarige die doodsbenauwd is voor grote man met baard*
Er wordt toch overal een heisa van gemaakt? Neem het WK-voetbal... of een politieke top... of carnaval... of Kerstmis... of zomertoerisme...
De ontwikkeling die Sinterklaas de laatste dertig jaar heeft doorgemaakt, laat niet meer toe dat we hem nog als een plaatsvervangende opvoeder zien. Kijk maar naar zijn gedrag tijdens de jaarlijkse TV-intocht. Er hoeft dus niemand doodsbenauwd voor hem te zijn. 1-3-jarigen kunnen trouwens een beetje eenkennig zijn en kunnen dan in principe doodsbenauwd zijn voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 13:33
REIE
REIE is offline
Zonder sinterklaas zou alles wel weer een beetje saaier zijn. Het is inderdaad flauw om kinderen dingen die niet waar zijn aan te praten.
Ik herinner me nog dat ik 7 was ofzo en dat ik praatte met een meisje die heftig in de tandenfee geloofde. Ik vroeg dan: "Waarom word je niet wakker als ze de tanden onder je kussen vadaan haalt?"
Zegt zij: "Nou, de tandenfee kan toveren en daarmee zorgt ze ervoor dat je niet wakker wordt!"
Toch prachtig dat ze zo'n een argument verzint om haar geloof in stand te houden! Van mij mag dit, dit is onschuldig, en anderen worden er niet mee gekwetst. Wat wel erg is, is dat Palestijnse kindjes van kinds af aan wordt aangeleerd om Israeliers te haten!

Wat Sinterklaas betreft, mijn kleine zusje geloofde er vorig jaar nog in, is de angst om mee te worden genomen naar Spanje. Deze angst dreef mij ertoe om op mijn 6de toch nog een bord met spruitjes op te eten voordat ik mijn schoen mocht zetten. Ik neem het mijn ouders wel kwalijk...

REIE
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 17:18
Go
Go is offline
Och ik zit er niet mee. Jahova-getuigen houden daarom ook geen sinterklaas. Ik ben geen jahova-getuige!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten