Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2007, 19:27
looneylover
looneylover is offline
Hallo mensen..
ik vroeg me eens af.. waarom vinden mensen het nou zo moeilijk om keuzes te maken.
Ik vind het namelijk ook moeilijk en ik kan niet achter mijn keuze blijven staan. bijvoorbeeld ik moet kiezen wat voor een opleiding ik ga doen, maar ik weet het niet. Ik kies ervoor om huiswerk toch maar te gaan maken, maar ik houd het niet vol.
En allemaal andere keuzes die je moet maken, ik schuif alles voor me uit.
Waarom doen mensen dat?
weet toevallig iemand dat..

groetjes
Oud 16-01-2007, 19:31
Nona
Nona is offline
Ik denk dat bij heel veel keuzen mensen vooral bang zijn het verkeerde te kiezen en dingen te missen die ze mee willen maken, dingen mee te maken die ze niet mee willen maken en niet verder te kunnen met de keuze die ze maken.
Oud 16-01-2007, 19:32
Halogeen
Halogeen is offline
kiezen is verliezen
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 19:37
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-01-2007 @ 20:31 :
Ik denk dat bij heel veel keuzen mensen vooral bang zijn het verkeerde te kiezen en dingen te missen die ze mee willen maken, dingen mee te maken die ze niet mee willen maken en niet verder te kunnen met de keuze die ze maken.
ja maar ze weten toch eigenlijk niet hoe de keuze kan verlopen.. dat is dan natuurlijk die angst, maar het kan toch niet totaal iets ergs zijn of denken mensen dat dan toch?
Oud 16-01-2007, 19:38
Nona
Nona is offline
Citaat:
looneylover schreef op 16-01-2007 @ 20:37 :
ja maar ze weten toch eigenlijk niet hoe de keuze kan verlopen.. dat is dan natuurlijk die angst, maar het kan toch niet totaal iets ergs zijn of denken mensen dat dan toch?
Als het om de toekomst gaat maken mensen denk ik toch altijd van een koe een olifant. Worst case scenario is iets wat mensen denk ik snel reëel achten.
Oud 16-01-2007, 19:40
looneylover
looneylover is offline
ja oke dat is waar.
zijn er dingen die je er tegen kan doen, om toch gewoon die keuze te maken? of is dat gewoon doen en er verder niet bij nadenken ofzo..
Oud 16-01-2007, 19:46
Verwijderd
ik kan ook echt helemaal niet kiezen.. zelfs wat ik wil eten op m'n verjaardag is al te moeilijk om te kiezen..

reden dat k niet kan kiezen is omdat k gewoon niet weet wat ik wil.. het ene moment denk ik dat ik voor iets ga kiezen, het andere moment denk ik er weer heel anders over en weet ik het allemaal niet meer..

de meeste keuzes die k maak zijn impulsief, dan kan ik tenminste kiezen.. niet dat het meestal goeie keuzes zijn, over het algemeen niet, maar ik kies tenminste wel ergens voor..

gister aangepraat gekregen dat keuzes maken iets is wat je gewoon moet doen, je komt er vanzelf wel achter of het een goeie keuze was.. en er zijn heel weinig keuzes die onomkeerbaar zijn, dus fout kiezen hoeft niet erg te zijn.. zolang je maar wel achter je keuzes staat die je op dat moment maakt en ook beseft dat het jouw keuzes zijn..

denk dat je goed moet onthouden dat het niet erg is fout te kiezen en je komt er alleen achter door te kiezen!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 19:48
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 16-01-2007 @ 20:46 :
ik kan ook echt helemaal niet kiezen.. zelfs wat ik wil eten op m'n verjaardag is al te moeilijk om te kiezen..

reden dat k niet kan kiezen is omdat k gewoon niet weet wat ik wil.. het ene moment denk ik dat ik voor iets ga kiezen, het andere moment denk ik er weer heel anders over en weet ik het allemaal niet meer..

de meeste keuzes die k maak zijn impulsief, dan kan ik tenminste kiezen.. niet dat het meestal goeie keuzes zijn, over het algemeen niet, maar ik kies tenminste wel ergens voor..

gister aangepraat gekregen dat keuzes maken iets is wat je gewoon moet doen, je komt er vanzelf wel achter of het een goeie keuze was.. en er zijn heel weinig keuzes die onomkeerbaar zijn, dus fout kiezen hoeft niet erg te zijn.. zolang je maar wel achter je keuzes staat die je op dat moment maakt en ook beseft dat het jouw keuzes zijn..

denk dat je goed moet onthouden dat het niet erg is fout te kiezen en je komt er alleen achter door te kiezen!
ahzo ja..
ja bij mij is het vaker het probleem dat ik eerst zoiets heb van ja dat ga ik doen.. maar na een uurtje ofzo al weer heb, van waarom zou ik dat nou weer doen enzo..
en dan doe ik het gewoon weer niet enzo..
maarja ik moet maar gewoon leren keuzes maken en ja inderdaad niet bang zijn om een foute keuze te maken en het ook niet erg vinden als ik een foute keuze maak..

bedankt
Oud 16-01-2007, 19:52
Verwijderd
het is niet het einde van de wereld om een verkeerde studiekeuze te maken, al is t niet fijn.. maar je leert er wel van dat het niet zo erg is om fout te kiezen en dat je daarna gewoon opnieuw een keuze kan maken..

tja, een keuze maken en er ook achter blijven staan is niet echt makkelijk nee.. maar goed je doel in t oog houden en weten waar je het uiteindelijk voor doet en wat je wil bereiken kan je wel helpen!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 20:20
Clumsy*
Clumsy* is offline
Van dik hout heeft er een leuk liedje over geschreven.. voel je je misschien iets beter door

De keuzes die je maakt zullen altijd blijven staan
soms zijn ze doordacht en soms moet je er blindelings voor gaan.
Soms kies je de langste weg en je vindt 't naast de deur,
soms heb je te ver gezocht maar het antwoord schijnt in al zijn kleur.

Het is voor altijd blijven of voor altijd er vandoor
als kracht wint van twijfel dan volgen we het juiste spoor.

1ste Refrein:
Het is niet altijd raak soms zit je er goed naast
soms heb je zo goed gekozen dat het je nog steeds verbaast.

2de Refrein:
Het is okee als je soms de fout ingaat
Vergeet niet dat de keuzes die je maakt
de juiste zijn want je hebt ze zelf gemaakt.

En de deuren die je sluit zullen nooit meer opengaan
smijt ze maar dicht om vast besloten door te gaan.
Want het is voor altijd zwijgen of voor altijd aan het woord
wees niet bang om te verliezen, het leven wacht en dat gaat voor.

1ste Refrein

2de Refrein

Oeh oh oh
Het komt eraan
Blijf niet staan
Oeh oh oh
Het komt eraan
Het komt eraan

het is okee
het is okee
het is okee als je soms de fout ingaat.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:19
Danny
Danny is offline
We krijgen steeds vaker, steeds grotere keuzes voorgeschoteld.. en die keuzes worden ook nog eens complexer en bestaan vaak uit steeds meer en meer mogelijkheden.

Ik denk dat veel mensen zich daar niet prettig bij voelen en dat deze verandering te snel komt. Daarnaast neemt, zo heb ik zelf het idee, de angst onder mensen gemiddeld gezien toe met de (laatste) jaren, en ik denk dat meer angst tot gevolg heeft dat het lastiger is om keuzes te maken...

Ik heb er (gelukkig) zelf niet heel veel last van ..
Oud 16-01-2007, 21:20
Ray
Ray is offline
Argh. Confrontatie.

Ik heb duidelijk een keuzeprobleem
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:20
Roos
Roos is offline
Niet kiezen is ook kiezen, overigens.
Oud 17-01-2007, 19:45
Verwijderd
niet kiezen is (gedeeltelijk) de verantwoordelijkheid over je leven uit handen geven, terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet en laat, en dus ook voor je keuzes..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:59
Verwijderd
Omdat je er achteraf achter komt dat je misschien de verkeerde keuze hebt gemaakt..

Ik kan eigenlijk vrij makkelijk kiezen, en iedereen heeft wel eens spijt van zijn/haar keuze. Dat is dan pech..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 23:43
LM
LM is offline
Ik denk dat het vooral is omdat je der geen zin in hebt.
Leuke dingen schuif je niet voor je zelf uit.
Ik heb ook moeite met keuzes maken.
Ik moet op het moment ook een moeilijke keuzen maken.
Ik stort me der in en ik zie wel, of ik word dol gelukkig of ik word dood ongelukkig.
Tijd zal het leren.
Oud 20-01-2007, 23:56
Verwijderd
Een kleine keuze kan een wereldverschil maken. En ik denk dat wanneer merkt dat je keuzes een keer niet goed zijn bevallen, dat je dan steeds meer gaat twijfelen. Ik denk dat je goed moet luisteren naar je gevoel en als je dan achteraf merkt dat je geen goede keuze hebt gemaakt, dan is dat maar zo, want je hebt immers naar je gevoel geluisterd.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 17:15
Waltz
Waltz is offline
Ik denk dat iedereen (de meeste mensen) het beste uit zijn/haar leven wil halen. Het is vooral een kwestie van perfectionisme. We hebben zoveel keuzemogelijkheden nu, en het is jouw verantwoordelijkheid om 'het juiste' te kiezen want je leeft maar één keer. Sommige mensen zijn minder kieskeurig en voelen die verantwoordelijkheid van 'een zo perfect mogelijk leven leiden' nauwelijks en doen gewoon maar wat, of gaan af op wat goed voelt voor hen. Perfectionisme en beter stil staan bij keuzes kán tot heel veel leiden maar als je je erg druk gaat maken om 'dé perfecte keuze' maken is de kans groot dat je uiteindelijk niets kiest, om maar niet het verkeerde te kiezen, en als verlamd en passief je leven leidt.

Het belangrijkste is denk ik om heel goed een soort balans op te kunnen maken tussen wát je nu eigenlijk wil bereiken/ wat je het belangrijkste vindt (idealen), waar je goed in bent, en waar je je goed bij voelt. Dat geldt vooral voor de 'grote' keuzes maar in feite ook voor kleinere dingen, als je goed hebt vastgesteld bij jezelf wat je lekker vindt zul je ook minder moeite hebben met een taart uitkiezen voor je verjaardag. Bij kleinere keuzes zoals eten uitkiezen etc moet je echter misschien ook gewoon leren om er minder een 'big deal' van te maken voor jezelf omdat het vaak nauwelijks uitmaakt. Bij mij helpt het om een soort criterum vast te stellen voor die kleine keuzes, bijvoorbeeld altijd voor het goedkoopste gaan of voor de taartdoos met de leukste kleurtjes.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 10:22
lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:
Waltz schreef op 21-01-2007 @ 18:15 :
Ik denk dat iedereen (de meeste mensen) het beste uit zijn/haar leven wil halen. Het is vooral een kwestie van perfectionisme. Bij mij helpt het om een soort criterum vast te stellen voor die kleine keuzes, bijvoorbeeld altijd voor het goedkoopste gaan of voor de taartdoos met de leukste kleurtjes.
knip en knip

my words exactly er is zoveel keus dat je je verplicht voelt goed over die keuze na te denken en zéker het goede te doen.
overigens heb ik er zelf ook last van.
de klerenkast is het ergst
Oud 22-01-2007, 14:18
Nona
Nona is offline
Ohja, toevoeging: als je iets kiest kies je ook vaak voor anderen. En je wilt rekening houden met, maar weet niet hoe. Ik kan mijn vriend ook moeilijk vertellen wat ik die avond wil eten tenzij hij belooft de film uit te zoeken die we gaan kijken, zodat ik weet dat ik hem niet tekort doe.
Reageren

Regels voor berichten