Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2007, 14:01
Verwijderd
Ik moet even mijn ergernissen kwijt en ik wil graag jullie mening weten.

Sinds begin dit schooljaar hebben wij een pasjessysteem. De bedoeling was dat iedereen een eigen pasje zou krijgen en dat je in- en uitklokt als je de school binnengaat en verlaat. Op die manier zouden er geen absentie-lijsten meer bijgehouden hoeven te worden en ze zouden weten wie er wanneer in het gebouw is i.v.m. calamiteiten. Daarnaast zouden ze zo drugsdealers en loverboys buiten de school willen houden.

Maar... het systeem werkt nog niet. Daarom staan er nu securety-guards bij elke ingang van de school. Zonder pasje kom je de school niet binnen. Zo moeten de absentie-lijsten nog steeds bijgehouden worden, niemand weet wie er binnen is i.v.m. calamiteiten en bovendien kan iedereen zonder pasje op het schoolplein komen, dus ook drugsdealers en loverboys. Aan dat hele pasjessysteem zit dus geen enkel voordeel meer, alleen het nadeel dat je je lessen niet kunt volgen als je je pasje vergeten bent. WAT HEEFT DIT IN PIEPSNAAM VOOR NUT?!

Ok, ik ben nu een beetje over de rooie omdat ik nu voor de tweede keer deze week een les mis door dat pasjessysteem, terwijl ik al veel lessen heb gemist door ziekte. Normaal ben ik overal op tijd, maak mijn huiswerk netjes, blablabla, waarom word ik dan zo afgestraft? Ok, het is mijn eigen schuld dat ik mijn pasje vergeten ben. Maar dit pasjessysteem is toch niet de oplossing?! Het lijkt wel een gevangenis!

Wat vinden jullie nou van zo'n pasjessysteem? Zou je het accepteren? Of zou je maatregelen nemen, en zoja, welke?

oja, nog een leuk bijkomend detail: ben je je pasje kwijt, moet je 30 euro betalen voor een nieuwe...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2007, 14:07
Nick-Name
Nick-Name is offline
Ach, als de school geen andere uitweg ziet.. dan moet het maar.
Op zich wel een veilig idee toch, van die guards die alles in de gaten houden?
Bovendien wordt er ook een beetje verantwoordelijksheidsgevoel bijgebracht met de 'geen pas = geen les' en 'pas kwijt = 30 euro' regel
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:08
Verwijderd
tjah.. waar ik stage loop (Naturalis) heb je ook zo'n pasjesding.. maar daar hebben ze wel als je je pasje vergeet dat je een bezoekerspasje krijgt als je je paspoort of ander IDbewijs toont. het werkt erg goed moet ik zeggen

in alle andere studiegebouwen moeten we met ook zichtbare pasjes lopen, maar dat vind ik weer onzin. want die zijn veel te makkelijk te vervalsen

hoeveel ingangen hebben jullie eigenlijk? want zo'n systeem is veel makkelijker te handhaven met maar één in - en uitgang

en ik begijp dat het irritant is, vooral in het begin. doet me ook een beetje denken aan de OVchip kaart (en das ook al zo'n succes )
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:25
Verwijderd
Veilig idee? Als er bewaking bij ons op school zou worden gezet zou ik me dus echt niet veilig voelen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:30
Verwijderd
't Feit dat er nu controleurs staan vind ik overdreven. Ik neem aan dat het systeem er wel gewoon nog komt? In dat geval kom je toch ook niet binnen zonder pasje? Ik begrijp dat het frustrerend is wanneer je je pasje bent vergeten, maar goed, controleer het dan drie keer voor je thuis vertrekt, je wéét dat je hem nodig gaat hebben.

Ik ben wel zeer blij dat ik nooit zo'n systeem gehad heb, ik snap niet waarom het zo'n probleem is een presentielijst bij te houden. Het voordeel van zo'n lijst bij calamiteiten is wel handig, natuurlijk. Ik heb ooit eens een brandoefening gedaan, en daarbij moesten alle mensen die veilig waren een lijst tekenen, maar vervolgens was er dus niet bekend of er mensen waren die wél in het gebouw waren maar die níet veilig buiten waren gekomen.

Maar nog dit; als er bij jullie op school echt het gevaar is van drugsdealers, loverboys en andere narigheid, dan snap ik wel dat ze zo'n systeem willen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:31
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 18-01-2007 @ 15:25 :
Veilig idee? Als er bewaking bij ons op school zou worden gezet zou ik me dus echt niet veilig voelen.
Als er veel incidenten zijn geweest, zou ik me wel veiliger voelen wanneer er iets aan gedaan wordt. Als het compleet onnodig is, dan is het natuurlijk nogal overdreven.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:35
Crimson
Crimson is offline
ben blij dat ik op een gymnasium zit waar geen reet gebeurt
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 16:39
Heksjuh
Heksjuh is offline
Wij hebben ook een pasjessysteem, maar die werkt anders. In alle lokalen hangt kastje. Als je de les ingaat moet je zegmaar inbliepen door het pasje bij het kastje te houden. De leraar telt de leerlingen, kijkt of iedereen ingebliept is (er komt dan een aantal bij het kastje te staan) en stuurt ze weg. Zo kunnen de afdelingsleiders kijken of iedereen aanwezig is. Als je je pasje vergeten bent, moet je een pasje halen bij de concierge. Of je bliept gewoon niet in, maar dan ligt aan je afdelingsleider of je moet nakomen of niet.

Bij ons is het dus veel minder streng bij dan jou. Maarja, ik woon in een gehucht waar toch nooit iets gebeurd.
En een pasje is bij ons geen 30 euro als je 'm kwijt bent.

Als je je pasje vergeten bent en dus de school niet inkomt, telt dat dan als spijbelen?
Oud 18-01-2007, 17:16
Verwijderd
Ik heb dat gehad, maar wij wisten alsnog te spijbelen door bijv. twee pasjes boven op elkaar te doen, en de leraar dus twee leerlingen tegelijk inlogt. Echt een kutsysteem
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:13
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 18-01-2007 @ 17:39 :
Wij hebben ook een pasjessysteem, maar die werkt anders. In alle lokalen hangt kastje. Als je de les ingaat moet je zegmaar inbliepen door het pasje bij het kastje te houden. De leraar telt de leerlingen, kijkt of iedereen ingebliept is (er komt dan een aantal bij het kastje te staan) en stuurt ze weg. Zo kunnen de afdelingsleiders kijken of iedereen aanwezig is. Als je je pasje vergeten bent, moet je een pasje halen bij de concierge. Of je bliept gewoon niet in, maar dan ligt aan je afdelingsleider of je moet nakomen of niet.

Bij ons is het dus veel minder streng bij dan jou. Maarja, ik woon in een gehucht waar toch nooit iets gebeurd.
En een pasje is bij ons geen 30 euro als je 'm kwijt bent.

Als je je pasje vergeten bent en dus de school niet inkomt, telt dat dan als spijbelen?
Zit je toevallig op het JPT ? Zo klinkt het iig...
Oud 18-01-2007, 21:08
Verwijderd
Wij hebben ook een pasjes systeem.Eerst kwam je het terrein niet op zonder je pasje te laten zien aan de beveiliging bij de poort. Nu loggen ze je zelfs in door een klein apparaatje er bij te houden om te kijken of het pasje wel echt is.Verder heeft elke docent een klein apparaatje waarmee iedereen aan het begin van de les ingelogd wordt. Aan het einde van de les wordt iedereen tegelijk uitgelogd. Verder kun je sommige dingen zoals de mediatheek niet in zonder pasje enz.
Als je je pasje bent vergeten moet je een brief halen waarop je aanwezigheid wordt bijgehouden. Dit mag maar 3 keer per schooljaar.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-01-2007 @ 15:31 :
Als er veel incidenten zijn geweest, zou ik me wel veiliger voelen wanneer er iets aan gedaan wordt. Als het compleet onnodig is, dan is het natuurlijk nogal overdreven.
Mja aan de ene kant helpt het wss wel, aan de andere kant laat het ook weer fijn zien wat voor school/buurt het is.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 14:02
one.
one. is offline
Citaat:
superduck schreef op 18-01-2007 @ 15:25 :
Inderdaad, bij ons zijn ze daardoor na een jaar ook weer weggedaan.
Oud 19-01-2007, 15:32
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 18-01-2007 @ 20:13 :
Zit je toevallig op het JPT ? Zo klinkt het iig...
Ja Heb jij daar gezeten?
Oud 19-01-2007, 16:44
Verwijderd
Dat krijg je als je vmbo doet hè.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 18:43
Verwijderd
Allejezus , wat voor praktijken zijn dit. De middelbare school waarop ik zat kon je gewoon in en uitlopen zonder enige vorm van controle. Van bewaking was ook niet echt sprake, alleen soms wat van die beveiligingslui-in-opleiding, maar dat was ook maar een paar weken in het jaar.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 20:28
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-01-2007 @ 17:44 :
Dat krijg je als je vmbo doet hè.
Wie doet VMBO dan.
Oud 20-01-2007, 12:30
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 19-01-2007 @ 16:32 :
Ja Heb jij daar gezeten?
Ja ik zat idd op het JPT, en je verhaal klonk wel erg bekend vandaar . Ik heb precies nog 1 jaar meegemaakt dat ze het zo deden met die pasjes. Mja een garantie dat je niet kan spijbelen hebben ze nog steeds niet . Daarbij ligt er idd maar net aan wie je als afdelingsleider hebt, en in welke klas je zit (hoe hoger, hoe beter...).
Oud 20-01-2007, 13:28
ILUsion
ILUsion is offline
Bij ons was er iets gelijkaardigs behalve dat in/uitklokken; iedereen kreeg een leerlingenkaart waarop stond wanneer je naar buiten mocht (aan je ouders werd gevraagd of je 's middags naar huis mocht, of je later naar school mocht komen als je lessen later begonnen en of je vroeger wegmocht als er lessen wegvielen). Bij het binnenkomen na de middag werd daarop wel gecontroleerd, maar anders bijna nooit.

Bij ons was de regel: 3x vergeten = strafstudie; maar vaak genoeg kon je wel een pasje van iemand anders gebruiken om binnen te geraken of eentje namaken. Bij het te laat komen, moest je gewoon langs het secretariaat voor een nota en die moest je ook tonen als je naar de les wou.

Wat betreft dat missen van de les: ik zou gewoon je identiteitskaart of ander identiteitsbewijs voorleggen aan de leerkracht. Je bent een normale leerling, dus moeten ze dat maar aanvaarden (je ouders betalen ook gewoon voor het onderwijs). Desnoods haal je maar aan dat zelfs in universiteiten, op de trein, in bedrijven, ... je bij het vergeten van een studentenkaart of treinabonnement gewoon op alternatieve manier je identiteit mag aantonen; dat wordt wel opgeschreven en gecontroleerd, en bij het te frequent voorkomen, wordt dat ook afgestraft, maar bij een keertje vergeten, heb je echt nog kansen.

Bij ons op universiteit zijn het momenteel examens en moet je je identiteit kunnen aantonen met je studentenkaart, maar toch zijn er af en toe mensen die dat niet weten of de kaart vergeten zijn, die mogen dan ook gewoon hun identiteitskaart tonen of hun trein/bus-kaart (als daar foto en naam opstaat) opgeven. Het gaat niet om dat kaartje specifiek, maar dat je je niet kan voordoen als iemand anders. Elke redelijke persoon is het daar volgens mij wel mee eens. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het op de principes spelen, een beetje zielig, omdat je zo het doel van het systeem niet volgt (hier: pimps en dealers buitenhouden, je niet kunnen vooordoen als iemand anders), maar enkel werkt op wat het systeem voorschrijft.
Oud 20-01-2007, 20:21
Politiker
Politiker is offline
tja dit zijn de consequenties van een verpeste maatschappij...
Oud 20-01-2007, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Commendatore schreef op 19-01-2007 @ 19:43 :
Allejezus , wat voor praktijken zijn dit. De middelbare school waarop ik zat kon je gewoon in en uitlopen zonder enige vorm van controle. Van bewaking was ook niet echt sprake, alleen soms wat van die beveiligingslui-in-opleiding, maar dat was ook maar een paar weken in het jaar.
Inderdaad, dat ben ik met je eens. Op mijn school (havo/vwo) hebben alle leerlingen ook wel een schoolpasje met een barcode erop, maar het enige waarvoor ik dat pasje gebruik is voor activiteiten van de leerlingenvereniging.

Er is ook vrijwel geen controle over wie er de school in- en uitloopt. Officieel mogen er geen leerlingen van buiten onze lokatie in het gebouw komen, maar bijna zonder moeite is dat makkelijk te doen. Er lopen hier en daar wat concierges rond die uiteraard veel mensen van gezicht kennen, maar ook zij kunnen natuurlijk niet van iedereen weten of die hier op school zit of niet.
Dat is wel wat anders, dan wat ik hier lees met hele pasjessystemen.

Absentencontrole gaat ook nog ouderwets via een briefje waarop de namen van absenten worden opgeschreven. Maargoed, leraren vergeten ook wel eens wat, en dus kreeg een vriend van me het voor elkaar straf te kunnen krijgen voor 4 uur spijbelen, terwijl dat er minstens 4x zoveel waren...
Wat dat betreft werkt een inlogsysteem wel beter.

Maargoed, Zeeland is nou ook niet echt de meest criminele provincie.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 15:47
Vice
Vice is offline
Citaat:
Politiker schreef op 20-01-2007 @ 21:21 :
tja dit zijn de consequenties van een verpeste maatschappij...
Of te veel naar naar de tv-serie "The Jetsons" gekeken.
Oud 21-01-2007, 18:19
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Pasjessysteem vind ik niets mis mee, zie je steeds vaker.

Maar om er de absentielijst mee bij te houden?
Beetje overdreven..

Tenzij ze jullie gaan betalen per uur, zoals in de fabrieken
Reageren

Regels voor berichten