Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
welke formules zijn er in de klas al bewezen trouwens? Op zich hoef je enkel die te gebruiken, eventjes zoeken op internet zal volgens mij ook wel (wisfaq.nl en dergelijke) heel wat resultaten geven voor deze bewijzen. Voor 1a; bv. je hebt cos(a+b) = cos(a)cos(b) - sin(a)sin(b) (somformule) met a=A en b=A, krijg je dus cos(2A)= cos²(A) - sin²(A) = (1 - sin²(A)) - sin²(A) (hoofdformule goniometrie) = 1 - sin²(A) Voor de andere formules is het vrijwel analoog: steunen op een formule die je daarvoor bewezen hebt. Voor 3 (en gelijkaardige problemen) raad ik je aan om een goniometrische cirkel te tekenen, daarop zet je dan de gegevens uit (desnoods als schets), daarmee kun je vaak al beter het probleem inschatten ![]()
||
![]() |
Citaat:
Met die tweede formule kun je cos 2A omzetten in iets met sin2 2A. Beide formules kun je toepassen als je een probleem *eenvoudiger* wilt maken. Bij opgave 2b heb je bijvoorbeeld te maken met een vergelijking waarin twee dingen staan die je nog niet weet: -> sin2 A -> cos 2A Als je de zaak eenvoudiger wilt maken, wil je toewerken naar een situatie waarin nog maar een ding staat dat je nog niet weet. Ga je dan die cos 2A uitdrukken in sin2 A? Of in cos2 A? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het natuurlijk niet onmogelijk is om gewoon die complexe formules te gebruiken om de reële te bewijzen (maar dan moet je verder al die complexe sinus/cosinus-formules gaan bewijzen en dat lijkt me dan weer iets moeilijker dan die identiteiten gewoon in R te gaan bewijzen).
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Soscastoa goniometrie Newyorkaholic. | 3 | 08-04-2010 10:33 | |
[WI] GPO Surinaruto | 9 | 28-03-2009 15:19 | |
[WI] (ICT) Goniometrie in Excel? RAZol | 3 | 09-02-2009 12:31 | |
Algemene schoolzaken |
Zal ik het doen of niet? Leraar wiskunde B1/B1,2 Miess | 20 | 13-05-2002 19:54 | |
Goniometrie :( Het Prutje | 6 | 02-05-2002 20:06 | |
Hulp gevraagd met huiswerk over goniometrie! | 2 | 16-11-2001 19:58 |