Zeg, zoeken ze in Brussel nog mensen?
Nieuwsgierigheid en verwondering scheppen bij de lezer is zeker van belang voor een schrijver, maar de ene lezer is de andere niet. Ik raak nieuwsgierig van postapocalyptische verhalen en verwonderd van afwezige plotwendingen, een ander weer meer van middelbare scholieren die hun lesbische kant ontdekken en de wijze waarop het schoolbestuur in een streng katholiek dorp daarmee omgaat, om maar iets te noemen.
Het enige onderscheid dat je kunt maken is originaliteit, maar dat is ook niet zaligmakend. Als Uwe Boll een verfilming maakt van Resident Evil is dat enerzijds origineel, maar is het in geen enkel geval ook daadwerkelijk interessant of goed.
Ik gok dat je het toch eerder in de vorm moet zoeken, hoewel je daarbij weer hetzelfde probleem hebt. De ene lezer is gek op De Koele, Stille Meeren Des Doods (of wat de titel ook is) en de ander leest liever een vlotte... noem eens wat? Brusselmans?
Ik denk alleen dat het bij de vorm, de stijl of wat dan ook makkelijker is om te zeggen dat iets echt slecht of fout is. Wat dat betreft zou ik durven zeggen dat een slechte onderwerpkeuze bij een verhaal niet bestaat.
Maar feitelijk geloof ik theoretisch gezien meer in de kunsten van de lezer dan de schrijver. Het verhaal wordt immers pas in het hoofd van de lezer geconstrueerd aan de hand van de manier waarop de lezer met een tekst om gaat en de tekst zelf is daarbij maar een minimale bijdrage. Dan bedoel ik natuurlijk niet dat er slechte en goede lezers zijn, maar ik denk wel dat er lezers zijn die vrijer, associatiever en creatiever zijn bij het lezen van een verhaal dan anderen en ik denk dat zij meer plezier aan een tekst zullen beleven dan een ander aan dezelfde tekst.
Uiteraard kun je dat weer terugkoppelen naar de schrijver. Een schrijver moet immers de creatieve lezer de mogelijkheid geven om creatief te zijn. De bijdrage van de schrijver mag dan van minimaal belang, het is wel datgene dat het startschot vormt voor de construcie van het verhaal. Ik denk dat een goede schrijver en een goed verhaal de lezer een keur aan mogelijkheden geven, maar niets helemaal uitwerken. Ik probeer zelf in mijn verhalen vaak veel hints te geven en halve symbolische verbanden te leggen, zonder er iets mee te bedoelen. Op die manier krijg je een verhaal dat de lezer uitnodigt om er zelf mee aan de slag te gaan, en ik denk dat dat best wel goed is.
LUH-3417