Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk verhaal moet winnen?
De sympathieke vis 1 14.29%
Het had geregend en het was koud 3 42.86%
Vertellen 2 28.57%
Carla was een heel normaal meisje 1 14.29%
Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2011, 16:54
flyaway
flyaway is offline
Hoi allemaal

Hier kan gestemd worden op de verhalen. Alleen stemmen met onderbouwing in dit topic zullen worden meegeteld.

Als er nog dingen veranderd moeten worden in de verhalen, stuur dan een PM. De webmail wordt namelijk niet vaak gecheckt.

Veel plezier iedereen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2011, 17:03
flyaway
flyaway is offline
Hier zijn ze

Ze staan ook apart als forumberichten, even kijken of dat lukt met de opmaak.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: docx Het had geregend en het was koud.docx (13.4 KB, 27x gelezen)
Bestandstype: doc Laatste loodjes.doc (31.0 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: doc Vertellen.doc (38.5 KB, 21x gelezen)
Bestandstype: docx De sympathieke vis.docx (12.2 KB, 16x gelezen)

Laatst gewijzigd op 17-06-2011 om 11:00.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 21:21
Orpheus
Orpheus is offline
Tot wanneer mag er gestemd worden?
Oud 16-06-2011, 22:38
flyaway
flyaway is offline
Twee weken doen?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 12:03
Edelweiss
Edelweiss is offline
half off, half onn-topic; Komt hierna dan weer zo'n verhalenwedstrijd ??
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 14:11
flyaway
flyaway is offline
Jahoor, maar er zijn geen vaste data voor. Soms krijg ik het opeens in m'n bol en dan wordt er wat georganiseerd. Maar als er genoeg animo is kan dit ook geregeld worden
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 15:59
Edelweiss
Edelweiss is offline
Oké
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 18:58
Verwijderd
Wat was het thema? (Waar vind ik dat terug?)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 19:01
Verwijderd
Thema was 'De laatste loodjes'.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 19:13
Verwijderd
Ik was blind.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 10:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik was blind.
Nee hoor, het was logischer geweest als dat nog even in de openingspost erbij had gestaan Overigens stel ik voor dat we de volgende keer een optimischer thema kiezen!
Oud 20-06-2011, 16:35
Issun
Issun is offline
Citaat:
Nee hoor, het was logischer geweest als dat nog even in de openingspost erbij had gestaan Overigens stel ik voor dat we de volgende keer een optimischer thema kiezen!
Al die trieste verhalen, hè.
Oud 20-06-2011, 16:56
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het had geregend en het was koud.
Omdat ik dit verhaal zo ontzettend niet zelf had kunnen bedenken en er daardoor erg door geboeid was. Ik vind de manier van schrijven erg bijzonder. (meer onderbouwing nodig?)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 21:54
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Dit had ook een optimistische insteek kunnen zijn hoor
Maar doen we
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 23:37
Geel
Geel is offline
Gaat 'Het had geregend en het was koud' nou (deels) over zelfmoord?
Oud 25-06-2011, 09:52
Verwijderd
Mijn stem gaat naar 'Carla was een heel normaal meisje'. Ik wil graag alle verhalen bespreken, maar dat doe ik niet, want mijn eigen verhaal zit er nog tussen en dat kan/ga ik niet bespreken.
Dus. Ik stem op dit verhaal omdat het een helder verhaal is, vlot geschreven, bitterzoet. De clou blijft goed hangen. Máár. Dat ik op dit verhaal stem, is eigenlijk meer een 'ondanks', want het komt me heel erg bekend voor. Weet de schrijver zeker dat hij het niet eerst ergens anders gelezen heeft? En sowieso komt het niet heel zelfgemaakt op me over. Als ik er vanuit ga dat iedereen zijn/haar verhaal zelf heeft geschreven, vind ik deze het beste. Ik kan niet bewijzen dat mijn idee klopt, dus ik zal er vanuit gaan dat de schrijver eerlijk is hierover.
Zodoende stem ik op 'Carla was een heel normaal meisje'. Wat mij betreft telt mijn stem als de schrijver echt origineel is geweest. En misschien weet uiteindelijk alleen de schrijver zelf dat, maar dat geeft niet. Dan weet hij/zij het in ieder geval.
Als de stemming gesloten is, kom ik met mijn mening over de andere verhalen.

O, en wie is de tweede die op 'Het had geregend en het was koud' heeft gestemd? Waarom is de poll eigenlijk niet openbaar?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 11:04
flyaway
flyaway is offline
O eigenlijk geen reden Niet aan gedacht
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 08:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik stem op 'Vertellen', omdat ik dat het mooiste verhaal vind, hoewel enigszins vaag, maar er zit humor in
Oud 27-06-2011, 13:10
Verwijderd
De mijne gaat naar het had geregend en het was koud. want, het was boeiend en spannend. Ik snapte de clue.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 21:13
Verwijderd
Even voor de duidelijkheid, laatste stemdag is morgen toch?

Want ik zal morgen lezen en stemmen. Tenzij stemmen dan niet meer kan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 21:40
Geel
Geel is offline
Ik stem op 'Vertellen'. Dit verhaal heeft als enige geen negatieve nasmaak voor mij. Verder is dit verhaal het kunstigst geschreven. Al leest het niet altijd even vlot.
Oud 30-06-2011, 22:50
flyaway
flyaway is offline
Stemmen mag morgen nog

Jury: hoe staat het ermee?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2011, 11:31
Issun
Issun is offline
Little Phoebe en Yne naamzoek, we moeten even iets afspreken. Ik zit alleen wel midden in een toetsweek en ben bovendien zondag jarig dus van mijn kant komt eventjes niets, maar vanaf volgende week woensdag heb ik in feite al vakantie dus dan heb ik tijd.
Oud 01-07-2011, 12:05
Yne
Yne is offline
Goed plan, ik moet 't vandaag allemaal maar even grondig bestuderen en zo. Succes met je toetsweek!
Oud 01-07-2011, 17:54
Geel
Geel is offline
In de pol zijn er 6 stemmen, maar ik tel maar 5 onderbouwingen!
Oud 01-07-2011, 18:46
Verwijderd
Hm, ok ok, het eerste verhaal is gelezen. In de loop van de avond zal ik steeds een beschrijving toe voegen (editen). Hierna zal ik stemmen.

De sympathieke vis

De titel is leuk, dat is een mooi begin. Echter, na de eerste alinea krijg ik al het gevoel dat de tekst geforceerd is. Als ik de tekst uitlees, blijkt dit toch mee te vallen, slechts enkele delen komen geforceerd over. Bijvoorbeeld de gehele eerste zin: “Met een metaalachtige gerepeteerdheid komt de volgende lading roerloos langzaam het water naar beneden drijven.” ‘Gerepeteerdheid’ vind ik overigens een mooi woord. Van ‘het water naar beneden drijven’ vraag ik mij af of die zin grammaticaal correct is. Ik denk dat een komma tussen ‘roerloos’ en ‘langzaam’ ook op zijn plaats zou zijn.

“In de kamer ernaast schreeuwden twee mensen naar elkaar. Eigenlijk schreeuwde vooral de vader tegen de moeder.” Het benoemen van de vader en de moeder neemt het effect weg van de eerste zin, waarin je over ‘twee mensen’ spreekt. Dit vind ik jammer. Ik denk dat ‘de man en vrouw’ beter zou werken.
“Terugblikkend op zijn jeugd verwonderde hij zich waarom die hem zo leeg leek. Waar waren alle gedachten heen? Niet alleen viel hem op dat hij weinig kon herinneren, maar van wát hij kon herinneren was het grootste gedeelte gelukkige gedachten.” Hij herinnert zich iets en hij verwondert zich ergens over, volgens mij.
Je zegt ook nog ergens dat het kind behendig werd in zijn wisseltruc. Welke wisseltruc is dit?

Over het algemeen vind ik het verhaal wat vaag. Ik zie te veel tijdssprongen zonder duidelijke context. Het verhaal van de vis snap ik eigenlijk ook niet. Het staat vast ergens symbool voor, wellicht voor het leven van de jongen, maar ik zie geen concreet verband. Los daarvan weet ik niet echt wat de toegevoegde waarde is van de ‘visstukjes’. Ik mis daarnaast het punt van het verhaal, de essentie. Wat wil je vertellen? Ik mis tevens de link met het thema in het kindverhaal. In het visverhaal zie ik het wel terug: “De vis vroeg zich af of de tendens in de frequentie aan zou houden en of hij uiteindelijk, voor de laatste keer, een immense hoeveelheid zou moeten slikken.” Dit komt meer geforceerd over, om nog even door middel van een vrij expliciete zin het thema te laten terugkomen.
Oh ja, schiet me nu te binnen, waarom is de vis 'sympathiek'?

Op dit moment denk ik niet dat dit verhaal mijn stem zal krijgen, maar ik moet de rest nog lezen.

Het had geregend en het was koud

Eerste melding is dat ik het afgrijselijk en irritant vind dat er geen titel is. De eerste zin van het verhaal neem ik niet aan als de titel.

Het verhaal vind ik op zich wel interessant, het weet me te boeien, al vind ik het onderwerp zelf niet zo interessant. Het verhaal is goed geschreven, met mooie verbeeldingen/omschrijvingen. “Langs flikkerende lantarenpalen en knipperende verkeerslichten”, dit vind ik een lekker klinkende woordencombinatie. Het wegwerpen van de sigaret in de plas om een ‘sissend einde’ te voorkomen vind ik ook leuk bedacht en geformuleerd.

De opbouw van het verhaal vind ik goed, climaxerend zou ik het niet willen noemen, doch goed. In de eerste alinea verwachtte ik niet het eind, zoals dat is. Ik dacht zelfs dat de ik-persoon post aan het bezorgen was. Eén ding viel mij wel op. Het verhaal lijkt zich geheel af te spelen in de zelfde tijd, met uitzondering van de korte flashback in de tweede alinea. Echter, die tweede alinea suggereert dat het verhaal zich afspeelt in Nijmegen, maar de rest van het verhaal lijkt zich toch weer in Oost-Europa af te spelen. Ligt dit aan mij, of is dit een fout van jou?

Ik zie nog wel enkele taalfouten, niet ernstig. De interpunctie stoor ik me hier en daar wel aan. Met name de kommaplaatsing en het gebrek daaraan.

Ik vind het leuk hoe het thema in het hele verhaal terugkomt, redelijk subtiel verwerkt (behalve dan die “loden last”). Deze symbolische verwerking vind ik ook leuk: “Liep langs de waarschuwingsborden en terwijl hij de stukjes lood zijn huid voelde doorboren, voelde hij de rust over zich heen komen.”

Dit was het denk ik wel. Het is een kanshebber.
Nu ga ik even eten denk ik.

Laatst gewijzigd op 01-07-2011 om 19:43.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2011, 21:43
Verwijderd
Ik heb ze allemaal gelezen, de beoordeling van de laatste twee werken volgt niet vandaag meer. Echter, ik ga vast stemmen.

Ik twijfel erg tussen titelloos en carla. De één mist een begin, de ander heeft een onprettige anticlimax. Dan ga ik toch voor het verhaal dat meer literair is, om het maar zo te noemen. Ik stem op Titelloos a.k.a. Het had geregend.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2011, 10:59
Verwijderd
KOmt er ook een winnaarstopic?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2011, 11:15
flyaway
flyaway is offline
Ja het wachten is nog op de jury
Met citaat reageren
Oud 09-07-2011, 07:42
Orpheus
Orpheus is offline
Ik ben best nieuwsgierig onderhand
Oud 09-07-2011, 18:54
Issun
Issun is offline
De jury is op dit moment in vergadering.
Reageren

Regels voor berichten