Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2012, 22:29
flyaway
flyaway is offline
Hoi allemaal!

In het thema 'de stad' zijn er vier prachtige verhalen geschreven, deze zijn in aparte topic te bewonderen. Tevens zijn de verhalen als Word document bijgevoegd.

Stemmen tellen alleen met onderbouwing, jullie hebben twee weken

Succes iedereen en veel leesplezier!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc De Stad.doc (36.5 KB, 18x gelezen)
Bestandstype: doc De Vlieger.doc (30.5 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: doc Het Dorp.doc (29.0 KB, 12x gelezen)
Bestandstype: docx Het plan.docx (14.4 KB, 7x gelezen)

Laatst gewijzigd op 22-05-2012 om 22:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2012, 22:32
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb ze net allemaal gelezen en heb al meteen een duidelijke favoriet! Maar om anderen de kans te geven onbevooroordeeld te stemmen wacht ik nog eventjes.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 06:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Mag je ook stemmen als je niet mee hebt gedaan aan de wedstrijd?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 08:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
JUIST dan! Anders zijn er maar vier stemmen graag!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 11:11
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mogen we trouwens één stem uitbrengen of twee? Eentje toch?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 12:10
flyaway
flyaway is offline
Oh daar heb ik nog niet eens over nagedacht Maar het zijn vier verhalen, dus 1 stem lijkt me voldoende.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 15:21
Issun
Issun is offline
Geen poll?
Oud 24-05-2012, 17:28
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dan is het denk ik moeilijker bij te houden welke stemmen onderbouwd zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 11:38
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het plan

Tip voor degene die dit verhaal geschreven heeft: lees altijd je verhaal nog eens door voor je het opstuurt! Dan had je misschien gezien dat je het nu had over 'een gewone café'. Zulke grammaticale fouten kunnen écht niet in een verhaal, ook als het door een tienjarige geschreven is. En dat terwijl er verder best leuke dingen in zitten, bijvoorbeeld de passage over de kleurpotloden. En het hele plan vind ik ook wel grappig

Vuur

Dit lijkt eigenlijk niet echt een kortverhaal te zijn, maar meer een passage uit een manuscript of zo? Er wordt wel heel veel informatie gegeven en het verhaal lijkt ook niet echt afgerond te zijn aan het einde. Daardoor komt het verhaal niet echt tot leven. Twee mogelijkheden: het verhaal drastisch versimpelen en er een duidelijke kop en staart aan schrijven waarbij je meteen met de actie begint. Of het tot een manuscript van driehonderd pagina's uitwerken zodat alles uitgebreid uitgelegd kan worden en deze hele wereld tot leven kan komen. De potentie zit er wel in, degene die dit verhaal heeft geschreven, heeft genoeg fantasie en is zeker in staat om fantasy te schrijven.

De vlieger

Leuk verhaal. De uitwerking vind ik net wat minder: kunnen vliegers wel vliegen als het regent, kun je een vliegtuig zo goed zien vanaf de grond dat je de neus kunt zien? Maar het hele idee is zo leuk, van een vlieger zo hoog mogelijk willen laten vliegen en verhaal heeft ook een aangename, losse schrijfstijl.

Het dorp

Dit verhaal is een beetje als een sprookje. Dat is op zich leuk, maar het is wel jammer dat het zo kort is, dat er helemaal geen dialoog in het verhaal zit. Het blijft heel beschrijvend en afstandelijk. Misschien zou het leuk zijn om het meer écht als een sprookje te laten zijn? Het idee is er wel.

Mijn stem gaat naar 'De vlieger'. En ik hoop dat ik niet te streng ben geweest!
Oud 27-05-2012, 20:02
Issun
Issun is offline
Het plan
Zoals Vogelvrij al zei: jammer van de taalfouten. En noem me orthodox, maar ik vind een brief/plan niet echt een (volwaardig) verhaal. Een brief kan best leuk zijn als verhaal maar dan moet er wel een soort sterk verloop in zitten, dat mis ik een beetje. Wel is het plan zelf leuk bedacht.

Vuur
Die namen, Terry met de Vlugge Vingers, Schurftige Maks, mooi.
Ik vind het best knap gedaan, want met al die namen en verschillende dievengildes in een kort verhaal kan het verwarrend worden. Dat is bij dit verhaal niet het geval.
Aan de andere kant is het wel veel verhaal voor een kort verhaal. Op het eerste gezicht lijkt dit iets wat je in een groot verhaal moet stoppen. Maar desondanks vind ik het toch niet slecht gedaan. Het verhaal eindigt ook alsof er nog meer gaat komen, maar eigenlijk hoeft dat niet. De lezer kan zich dat wel voorstellen. Het is een soort fragment uit een fantasyverhaal dat naar mijn mening best op zichzelf kan staan.
Er staan wel een paar taalfouten in, wat interpunctie die mist, wat fouten met meervoud/enkelvoud ("hen die de onderwereld kende", "Zijn kracht en gewicht keerde zich tegen hem"); maar op zich niets heel ernstigs. Dit is gewoon slordigheid, een kwestie van je verhaal nog een keer nalezen.
Tot slot was het voor een verhaal als dit misschien beter geweest meer te beschrijven, de omgeving, de sfeer, wat dan ook, in de plaats van het lange stuk over het gevecht. Op zich best spannend, dat gevecht, maar niet zo functioneel.

Het Dorp
Hier hou ik van: dit verhaal zet meteen een sfeer neer. Korte verhalen moeten het naar mijn mening veel meer van sfeer hebben, niet zozeer van ingewikkelde verhalen, want daar is toch geen ruimte voor.
Het einde vind ik heel sterk. In plaats van een beetje, tja soft (en ook voorspelbaar), in nostalgie te vervallen doet de hoofdpersoon iets heel anders en dat is veel beter.
Ik kan hier niet zoveel over bedenken om te schrijven maar ik vind het mooi.

De Vlieger
Net als Het Dorp wordt hier meer een sfeer neergezet en daar hou ik van. Je zou je af kunnen vragen of een vlieger wel zo hoog kan komen, maar dat kan me niet zo schelen. Het is wel mooi beschreven vind ik.

Mijn stem gaat naar Het Dorp.

En ook ik hoop dat ik niet te streng ben geweest.

Laatst gewijzigd op 27-05-2012 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2012, 10:19
Issun
Issun is offline
Coup de pied.

Schop!
Oud 03-06-2012, 11:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Inderdaad, met twee stemmen kan het niet. Maar ik durf ook niet goed te stemmen nu als ik dan de laatste ben die stemt omdat mijn stem dan zo definitief de doorslag kan geven enzo
Met citaat reageren
Oud 03-06-2012, 12:00
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Inderdaad, met twee stemmen kan het niet. Maar ik durf ook niet goed te stemmen nu als ik dan de laatste ben die stemt omdat mijn stem dan zo definitief de doorslag kan geven enzo
qft. Plus, drukdruk enz... Ik probeer vandaag een stem te geven, maar waarschijnlijk met alleen positieve reactie waarom die.
Oud 03-06-2012, 13:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Die twee weken zijn toch nog niet voorbij? En je hoeft toch ook niet per se al de verhalen te bespreken, een korte onderbouwing is toch ook prima? Kom op jongens, zó eng is stemmen toch niet
Oud 03-06-2012, 18:46
Geel
Geel is offline
Ik stem op Het Dorp. Behalve het einde, spreekt alles mij wel aan in dit verhaal. Op de één of andere manier is het erg makkelijk om mee te leven met en jezelf te herkennen in de hoofdpersoon - althans, voor mij. Dat heb ik bij de andere verhalen niet. Het einde vind ik eigenlijk te sterk. Daardoor vind ik het zelf wat minder, maar het past wel goed in het verhaal, op zich.
Oud 04-06-2012, 06:45
Verwijderd
Vuur vind ik niet zo goed geschreven. Heel veel zinnen zijn gewoon stilistisch fout, of niet kloppend, of er komt ineens een nieuwe zin waar hoogstens een komma had moeten staan. Het verhaal zelf is wel tof, zeker het begin, maar ergens halverwege verslapt mijn aandacht al en die komt niet echt terug.

Het plan - een leuk verhaal, ik moest er heel erg om glimlachen. Lief. Maar, waarom 'natuurlijk' niet allemaal op dezelfde dag? En ik vind niet alle zinnen even mooi geformuleerd, al past dat wel bij het kleine jongetje, natuurlijk. Van de taalfouten heb ik niet zo veel gemerkt. (maar ik spreek dan ook niet zo heeeeeeel goed Nederlands. )

De vlieger vond ik vanaf de eerste zin heel herkenbaar qua schrijfstijl (net als Het plan, trouwens). Deze alinea:
Citaat:
Maar toen ontdekte ik een oude vlieger, made in China natuurlijk, in de opslagruimte. Hij heeft de vorm van een octopus, een vrij vreemde keuze. Het lijkt erop dat de maker dit zelf ook wel besefte, want heeft hij er nog twee tentakelachtige vleugels aan genaaid om het geheel wat meer op een daadwerkelijke vlieger te laten lijken.
vind ik raar lopen qua verleden en tegenwoordige tijd, enzo. Dit stuk:
Citaat:
In een opvlieging besloot ik toen om naar buiten te gaan. In een parkje ging ik zitten. Ik bedacht me hoe dat ook alweer ging, vliegeren, dat is zoiets dat elk mens min of meer geacht wordt te kunnen maar slechts weinigen echt meester zijn.
vind ik echt lelijk.
Citaat:
Ik hoor de regen tikken op het plastic.
Huh, welk plastic? Die octopus is daar veel te hoog voor. En trouwens, waar kwam die man ineens vandaan? Maar het einde vind ik dan wel weer heel mooi. Voor het einde zou ik best op dit verhaal kunnen stemmen. Hmmmm.

Het dorp. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ook hier vind ik niet alle zinnen even mooi, en het is nogal... hm... saai? Maar het beeld van het dorp is wel heel mooi geschetst. Met het einde ben ik het ook niet eens.

Ik twijfel tussen De vlieger en Het plan, maar omdat De vlieger al een stem heeft en omdat ik daar meer aanmerkingen op had stem ik op Het plan.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 19:58
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Goed, ik had al meteen toen ik ze las een duidelijke favoriet, toen ik ze weer teruglas veranderde dit niet.
Mijn stem gaat dus naar de Vlieger. Ik hou van oude mannetjes en als die in verhalen zitten en lief zijn is het dus meteen een plus. Er zitten minder geloofwaardige dingen in, inderdaad, maar dat vind ik voor een verhaal eigenlijk helemaal geen probleem - het gaat er toch om een fantasiewereld te creëren?
Vuur heb ik eerlijk gezegd niet tot het einde kunnen lezen, er werd teveel beschreven en er gebeurde te weinig en mijn aandacht verslapte enorm.
in het dorp gebeurt ook nogal weinig, ik vind vooral dat de hoofdpersoon een vervelende hipster is.
het plan is wel lief, maar het is echt een brief en niet een heel verhaal voor mijn gevoel.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 22:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het dorp
Interessante setting, leuk geschreven, al vond ik het einde erg cru.

De vlieger
Vlot geschreven, geen doorsnee verhaal en een einde wat me als lezer bezighield na het lezen.

Vuur
Ik raak altijd snel de draad kwijt als er in korte tijd veel namen voorkomen in een verhaal en dat had ik bij dit verhaal ook. Verder houd ik niet zo van dit genre. Ook staan er nog wat taalfouten in.

Het plan
Ik vond het een grappig stukje om te lezen, maar het voelde niet als een verhaal.

Mijn stem gaat dus naar de vlieger.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 15:45
flyaway
flyaway is offline
Wil er nog iemand stemmen? Ik stel 15 juni voor als deadline.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 16:59
Maritt
Maritt is offline
Ik stem op "de vlieger". Het verhaal is misschien niet helemaal zo dat het echt kan gebeuren. Maar dat is geen norm voor een goed verhaal. Ook vind ik de beschrijvinkjes(schrijf je dat zo?) erg grappig.
Oud 18-06-2012, 12:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wordt er nog meer gestemd?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 11:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee! Vertel de uitslag maar, ik ben benieuwd wat de auteurs zijn van deze verhalen!
Oud 02-07-2012, 00:55
Maylena
Maylena is offline
Het dorp is zielig
Oud 02-07-2012, 08:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja ik voelde me heel schuldig toen ik dat einde schreef
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten