Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Tuurlijk kan je wel bewijzen of een test goed werkt of slecht werkt. Je kan toch bewijzen of een bepaalde test beter is dan een ander voor bepaalde gevallen/omstandigheden? En ik beweerde juist dat het niet in percentages te bevatten valt en 100% nauwkeurigheid nooit behaald zal worden maar dat is een irrelevante discussies en niet praktisch.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Onzin. Sommige problemen hebben een puur fysieke basis of zullen nooit opgelost kunnen worden met praten alleen. Je hersenen zijn niet iets enorm speciaals. De functionaliteit volgt puur uit de structuur van de hersenen. Er is geen ziel. Snellere diagnose boeit niet echt, tenzij het ziektes zoals kanker betreft, maar zelfs dan gaat het nog altijd om de kwaliteit van de diagnose.
||
![]() |
Citaat:
En hoe weet je dan zeker dat die patiënt niet in staat is tot zelfreflectie? Dit kan ook samenhangen met de stoornis... |
![]() |
||
Citaat:
of het niet kunnen zelfreflecteren nu door de stoornis komt of niet, dan is dat op het moment niet de juiste therapie en moet er eerst worden gekeken naar wat anders.
|||
Citaat:
Citaat:
Offtopic: Overigens reageerde ik gepikeerd omdat jij je bericht begon met te stellen dat ik ongelijk had. Volgens mij hebben wij een meningsverschil en dan is het niet erg netjes om de mogelijkheid dat jijzelf ongelijk hebt op voorhand uit te sluiten.
||
![]() |
Citaat:
Je hebt gelijk, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik heb het eerder over hetgeen waar martijn het over heeft, validiteit en effectiviteit. Zelfs al kan een score op zelfreflectie negatief zijn, dan nog kan dit door een fout zijn (er bestaat geen 100% betrouwbaarheidsinterval...). En het is ook moeilijk om uit te maken of er nog een derde mediërende variabele op inspeelt... En wat martijn zei over maatschappelijke implicaties heb ik ook al eerder aangehaald, ik denk dat het bij deze stelling eigenlijk wel van belang is, dat is namelijk toch een pro? Lang zoeken naar een goede behandeling en bv een patiënt hebben die niet gemotiveerd is kan heel duur uitvallen, en dat is toch ook wel een belangrijk punt. Heeft eigenlijk ook te maken met de de-institutionalisering... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar dat staat los van of ik daadwerkelijk gelijk heb.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
tuurlijk is een combinatie nodig. Het is gewoon een stelling en eens interessant om erover na te denken. Je kunt niet gewoon voor of tegen zijn, het heeft gewoon z'n voor en nadelen. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ow nee, ik heb gewoon een stelling gegeven om erover te discussiëren, ik ben ab-so-luut geen voorstander van het enkel geven van medicatie! Ik was de stelling ergens tegengekomen en vond het wel interessant. De stelling is een beetje drastisch, ik weet het, maar dat vind ik net het leuke eraan ![]() Toch ken ik een paar mensen die wel antidepressiva nemen (al een hele tijd) maar die dus geen therapie krijgen omdat ze dat 'niet willen' en toch wordt het hen voorgeschreven. Blijkbaar moeten er toch mensen zijn die wel denken dat medicatie alleen kan helpen. En met mensen bedoel ik dan bepaalde dokters. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Majeure depressie ![]() Bedoel je met spontane genezing : zonder ook maar enige vorm van hulp (buiten mantel- en zelfzorg dan)? Ik weet het ook niet maar ik denk dat het best wel hoog zal zijn. Voor alcoholverslaving bv is het ook zo: enkel 10% zoekt hulp, maar van de overige 90% geneest 40% op zichzelf, zonder enige professionele hulp (de AA zit er wel bij maar da's een zelfhulpgroep). De mensen die ik ken die enkel antidepressiva nemen worden er eigenlijk alleen zieker van. Ofwel is hun dosis niet goed genoeg ofwel is er écht wel therapie vereist. Bij majeure depressie veronderstel ik dat het het laatste is... ? |
![]() |
||
Citaat:
![]() 2. Spontane genezing is idd zonder enige vorm van professionele zorg. 3. Ik wil wel even wat onderzoeken opzoeken, maar er zijn wel mensen die van alleen medicatie genezen. Therapie is geen voorwaarde voor genezing, maar het maakt het wel veel makkelijker. Overigens ben ik geen voorstander van depressieve mensen alleen medicatie geven, therapie blijft namelijk een hele zinnige bijdrage. Ik wijs er alleen op dat het niet onmogelijk is om te genezen van enkel medicatie.
||
![]() |
Citaat:
![]() Van een 'hevige' depressie heb ik nog nooit gehoord. De depressie die ik ken benoemen we met 'majeure depressie' (wellicht niet in de praktijk) en daar moet ook "minstens 5 symptomen" voldaan zijn (van de 9). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hangt ervan af wat de oorzaak is hé. Als de oorzaak vooral fysiek is (--> dallie) dan kan het wel verholpen worden met medicatie alleen. Ik denk dat de moeilijkheid vooral is om te bepalen wat nu precies die 'oorzaak' is. Je kunt wel zeggen dat er geen 'aanleiding' toe was maar dan is er ook nog de psychoanalyse die zéker wel een reden zou vinden ... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
@Euronyme: zoals je zelf al aangeeft is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om aan te geven wat de oorzaak van een depressie is. Vaak ook heeft een depressie meerdere oorzaken die elkaar beïnvloeden. De oorzaak van de depressie is niet echt van belang. Mijn punt is - en ik zal het nogmaals herhalen- dat een deel van de patientenpopulatie zal genezen van alleen medicatie, ongeacht de oorzaak.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet een ieder die een geestelijk probleem heeft proberen te helpen, sowieso met (therapeutische) behandeling en kan het helpen ook medicamenteuze behandeling als dit verder geen probleem is.. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Ik saai ik saai wat jij niet saait #1154 Verwijderd | 500 | 08-10-2010 18:49 | |
Lichaam & Gezondheid |
Een onmogelijke candida infectie Poepkind | 28 | 21-06-2007 13:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Blood Fire Rage | 500 | 10-12-2006 09:04 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] De wonderbaarlijke avonturen van Jaani Duschman Uice | 12 | 22-05-2005 11:09 | |
Baden-Wurttemberg verbiedt leraren hoofddoek te dragen ThaFox | 196 | 18-11-2003 14:02 | |
Nederland:broeinest voor moslimterroristen. Fellaci | 85 | 02-02-2002 10:15 |