Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2007, 20:08
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Hallo Kinderen.

Ik heb onlangs (3 weken geleden ongeveer) een nieuwe fiets gekocht. En ik wil 'm zo goed mogelijk onderhouden. Dus ik wilde weten of jullie suggestie's hadden voor het onderhouden/goed houden van m'n fiets. Naast een periodieke controle etc. . Alle tips zijn welkom en ik start dit topique omdat het internet een ENORM (té enorm) breed scala geeft aan soorten schoonmaakmiddelen etc. voor m'n fiets. Maar ik wil wel meer weten, van de forummers die waarschijnlijk vast wel ervaring zullen hebben met fiets-onderhouding. Het is een batavus trouwens .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2007, 21:19
DJ Inpossible
DJ Inpossible is offline
Oud fietsenmaker meldt zich

Dingen die je periodiek even moet doen:
- Controleren of banden nog een goede spanning hebben
- Controleren of je ketting nog 'vet' genoeg is.

Verder is het niet echt goed voor een fiets om te gaan fietsen als er net gestrooit is, maar een fiets is om te fietsen, dus je moet voor jezelf gaan afwegen waar je prioriteiten liggen. Wanneer je het wel doet, gooi even een emmer water erover heen als je terug komt om het zout eraf te spoelen.

Af en toe even met een busje kruipolie een beetje tussen je remmen spuiten. Rem inknijpen en spuiten maar. Als je dan toch bezig ben, een beetje in je slot spuiten, maar je hebt daarna wel een weekje last van een vette fietssleutel.

Nouja voor de rest beetje de standaard dingen, normaal fietsen, niet slippen etc.
Hierboven is wel erg overdreven hoor, het is maar net hoe goed je hem wilt onderhouden

Volgens mij ben ik nog iets vergeten, maar kan het niet bedenken
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 11:38
Evil-milkshake
Ow, en trouwens .

Als ik begin te remmen met mijn linkerrem (er is toch alleen een voorrem of achterrem ) gaat hij soms piepen. Is dit normaal of is dit al een tekentje dat hij binnen de kortste keren uit elkaar valt?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 12:06
Voorbeeld
Voorbeeld is offline
Piepen is heel normaal bij een rem. Dan zit er wat aanslag op de remschijf.
Oud 14-12-2007, 23:39
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
fietsen kunnen inderdaad vooral een heleboel aan als je ze een beetje redelijk onderhoudt..
zorg vooral idd voor de bandenspanning.. dat scheelt een heleboel slagen/spaken/wielen/lekke banden/gescheurde buitenbanden.. om maar een voorbeeldje te noemen..
Oud 16-12-2007, 12:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Piepen is heel normaal bij een rem. Dan zit er wat aanslag op de remschijf.
Of is het ding zo ver afgesleten dat het staal van de vatting door het blokje heen komt... Hangt maar net van het geluid af.

Maar goed, dan hoor je echt staal tegen staal schrapen als je remt, dat geluid is niet te missen.
Oud 16-12-2007, 12:22
Evil-milkshake
Citaat:
Of is het ding zo ver afgesleten dat het staal van de vatting door het blokje heen komt... Hangt maar net van het geluid af.

Maar goed, dan hoor je echt staal tegen staal schrapen als je remt, dat geluid is niet te missen.
Het is best wel een schel geluid . De andere rem doet het nog heel goed .

En als er nou blijkt dat er iets stevig mis is met dat blokje/remding ofzo, hoeveel zou een reparatie kosten. Of zou dat nog onder de garantie vallen?

Laatst gewijzigd op 16-12-2007 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 12:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is best wel een schel geluid . De andere rem doet het nog heel goed .
Dan moet je de blokjes even loshalen en kijken of ze afgesleten zijn of niet. Als je ijzer kunt zien in het blokje moet je die er direct af halen en vervangen.
Citaat:
En als er nou blijkt dat er iets stevig mis is met dat blokje/remding ofzo, hoeveel zou een reparatie kosten. Of zou dat nog onder de garantie vallen?
Hangt er van af. Nieuwe remblokes zijn € 10-15.
Oud 17-12-2007, 12:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Verder is het niet echt goed voor een fiets om te gaan fietsen als er net gestrooit is, maar een fiets is om te fietsen, dus je moet voor jezelf gaan afwegen waar je prioriteiten liggen. Wanneer je het wel doet, gooi even een emmer water erover heen als je terug komt om het zout eraf te spoelen.
Als er gestrooid is, vriest het doorgaans. En dan lijkt het me eigenlijk helemaal niet handig om water over je banden heen te gooien?
Oud 17-12-2007, 14:41
remy476
remy476 is offline
mijn fiets heeft heel wat te voorduren TNT he
Reageren

Regels voor berichten