Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2008, 15:48
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
De reden dat ik het vraag is bijna alleen maar omdat ik goed wil weten hoe ik met, zullen we zeggen, 'kwetsbare' individuën om moet gaan. Met name het inschatten van het effect van onvriendelijke dingen die echter wel moeten.

Niet dat ik deze vraag alleen maar simpel beantwoord wil hebben, maar toch wel wil ik 1 ding graag duidelijk hebben. Waardoor begint een depressie of algehele minderwaardigheidsgevoelens die tot een neerwaardse spiraal kunnen leiden?
Wat is zegmaar de eerste stap naar zulke problemen?

a) Doordat de hoeveelheid ellende toe neemt.
b) Doordat de persoon minder ellende aan kan.
Oud 06-02-2008, 16:42
Verwijderd
Dat is een heel ingewikkeld proces. Ten eerste hebben mensen die last hebben van depressies vaak een erfelijke aanleg daarvoor. Daarnaast speelt de opvoeding een rol. Dat zijn de dingen die je kwetsbaar maken zeg maar. Wat dan maakt dat iemand ook echt depressief wordt, nouja, dat kan van alles zijn.

Het is ook moeilijk een keuze te maken tussen jouw a en b. Volgens mij kan het allebei. Het kan zijn dat iemand met (meer) ellende te maken krijgt, waardoor hij/zij depressief raakt. Maar net zo goed kan het zijn dat door, bijvoorbeeld lichamelijke veranderingen, iemand minder ellende aan kan. Denk maar aan de puberteit of de overgang.

Ik weet niet wat de situatie is waar jij in zit, maar probeer dingen gewoon subtiel die onvriendelijke dingen te zeggen en help hem/haar misschien met ideeeën om het probleem op te lossen, als je bang bent dat diegene anders depressief wordt.

succes!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 17:08
rare kwast
rare kwast is offline
ik ben het eens met lentekriebel.
er zijn zoveel redenen waarom iemand depressief wordt.
het kan in de genen zitten, het kan door de hoeveelheid elende komen die iemand op zijn bordje krijgt. maar de ene kan ook weer meer elende aan dan de andere.
Oud 07-02-2008, 00:44
Verwijderd
Citaat:
omdat ik goed wil weten hoe ik met, zullen we zeggen, 'kwetsbare' individuën om moet gaan. Met name het inschatten van het effect van onvriendelijke dingen die echter wel moeten.
Onvriendelijke dingen die moeten...wat bedoel je daar precies mee?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2008, 09:45
martijn1985
martijn1985 is offline
de huidige wetenschap gaat uit van de theorie dat je in eerste instantie een genetische kwetsbaarheid hebt. Of die kwetsbaarheid ook tot uiting komt in een depressie hangt volledig af van de omgevingsfactoren. Die omgevingsfactoren kunnen onder andere zijn:
  • een gestresste moeder tijdens de zwangerschap (zodat jij ook haar stresshormonen meekrijgt via de placenta)
  • de opvoedingsstijl van je ouders (maar pas als het lager is een minimaal niveau van liefde/warmte)
  • Toegenomen stress in je leven (door werk, relatie, ouders, wat dan ook)
  • vast nog wel meer dingen

Het kan dus zowel a als b zijn (maar ook nog c en d). De specifieke uitingsvorm verschilt per persoon.
Oud 07-02-2008, 12:30
Verwijderd
Citaat:
De reden dat ik het vraag is bijna alleen maar omdat ik goed wil weten hoe ik met, zullen we zeggen, 'kwetsbare' individuën om moet gaan. Met name het inschatten van het effect van onvriendelijke dingen die echter wel moeten.

Niet dat ik deze vraag alleen maar simpel beantwoord wil hebben, maar toch wel wil ik 1 ding graag duidelijk hebben. Waardoor begint een depressie of algehele minderwaardigheidsgevoelens die tot een neerwaardse spiraal kunnen leiden?

Zowel A als B kan.
Voor mijn gevoel(puur gevoel) houden mensen van B zich meer in dan de A mensen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2008, 17:15
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Onvriendelijke dingen die moeten...wat bedoel je daar precies mee?
Misschien wordt er kritiek bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 08:19
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ja, gewoon de kritiek en verzuchtingen die je tegen iedereen wel eens uit.

Ik vind het vrij moeilijk in te schatten wat ik met dat soort kwetsbare mensen moet en ik lijk niet de enige, echter soms moet je toch echt bepaalde pijnlijke dingen gaan adresseren om nog met iemand om te gaan.

Dat ik vroeg om die A of B, als het A is dan moet je oppassen met de persoon meer belasten, als het B is dan moet je oppassen met de persoon zijn zelfvertrouwen aantasten.
Oud 08-02-2008, 18:33
metallica
metallica is offline
Citaat:
Ik vind het vrij moeilijk in te schatten wat ik met dat soort kwetsbare mensen moet en ik lijk niet de enige, echter soms moet je toch echt bepaalde pijnlijke dingen gaan adresseren om nog met iemand om te gaan.
Ik vind dat je niet perse voorzichtig moet zijn met kritiek als iemand depressief is. Ligt natuurlijk wel aan wat je tegen iemand wil zeggen. Ikzelf ben iemand waar je af en toe tegen moet zeggen dat ik niet zo moet zeiken, dat kan heel pijnlijk zijn ja maar wel beter dan dat iedereen maar wat met je meepraat. Maar dat verschilt wel per persoon, maar als je iemand een beetje kent weet je denk ik wel wat diegene kan hebben of niet. En mocht je dat niet kunnen inschatten vraag er gewoon naar, vraag iemand hoe je het beste met hem/haar om kan gaan op het moment dat hij/zij depressief is of wat kwetsbaarder is
Oud 09-02-2008, 01:02
Verwijderd
C) Doordat er niks boeiends in je leven gebeurd.....
Met citaat reageren
Oud 09-02-2008, 10:54
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
heb je daar niet voor een groot deel zelf het zeggen over?
Oud 09-02-2008, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat dat eerder een gevolg is van depressie. Je voelt je futloos en gaat ook minder initiatief nemen. Je komt nimmer buiten en doet geen moeite meer om wat dan ook te doen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2008, 19:46
indigo
indigo is offline
Citaat:

Tenzij je iemand echt constant en voortdurend pest, zal iemand niet door één opmerking van jou depressief worden. Een depressie hangt, zoals gezegd, met een heleboel factoren samen. Als je echt onzeker bent over wat je zegt (dat begrijp ik tenminste eruit?): leg dan gewoon uit dat je het niet kwetsend of vervelend bedoelt. Kritiek kun je altijd brengen als tips, zonder al te negatief te zijn.
Oud 16-02-2008, 18:07
Eend
Eend is offline
Het kan komen, omdat je hersens een stofje te weinig aanmaken, maar het kan ook komen, omdat je draagkracht minder is dan je draaglast...
Oud 16-02-2008, 20:52
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Het kan komen, omdat je hersens een stofje te weinig aanmaken, maar het kan ook komen, omdat je draagkracht minder is dan je draaglast...
En deze twee opties hoeven elkaar dus niet uit te sluiten. Op het moment dat je draagkracht minder is dan je draaglast zou het kunnen dat je hersenen al minder serotonine (het stofje waar jij het over hebt) aanmaken.
Oud 16-02-2008, 20:57
Eend
Eend is offline
Citaat:
En deze twee opties hoeven elkaar dus niet uit te sluiten. Op het moment dat je draagkracht minder is dan je draaglast zou het kunnen dat je hersenen al minder serotonine (het stofje waar jij het over hebt) aanmaken.
Ja, daar heb je een punt ja
Oud 16-02-2008, 21:35
Verwijderd
doordat ik dan
a ongesteld moet worden
b steeds naar die grijze lucht moet kijken (slecht weer: winterdepressie)
c steeds meer wil bereiken
d een perfectionist ben
e niet perfect ben
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 21:35
Verwijderd
Citaat:
niet waar.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 21:45
Eend
Eend is offline
Citaat:
doordat ik dan
a ongesteld moet worden
b steeds naar die grijze lucht moet kijken (slecht weer: winterdepressie)
c steeds meer wil bereiken
d een perfectionist ben
e niet perfect ben
We hebben het hier over serieuze dingen. Dat jij nou mierenneukt over kleine kwaaltjes, daar kunnen wij niks aan doen, dus laat ons er buiten.
Reageren

Regels voor berichten