Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2008, 11:10
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Een dag of twee geleden merkte ik dat mijn been ging slapen doordat door de manier waarop ik zat een bloedbaan dichtgeknepen werd. Uit nieuwsgierigheid ging ik niet verzitten maar bleef ik een tijdje wachten.
Toen ik opstond en ging lopen leek het net alsof het hele been verlamd was, wat het praktisch gezien ook even was. Binnen een minuut was alles weer normaal op wat tintelingen na.

Wat gebeurt er eigenlijk precies, blokkeerde ik inderdaad de bloedtoevoer waardoor zenuwen en spieren tijdelijk uitvallen of gebeurt er iets anders?
Kan dit permanente schade opleveren of is het geheel onschuldig?
Oud 08-03-2008, 13:32
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Ik denk dat het niet zo heel veel schade oplevert, mits je het natuurlijk niet te lang doet. De bloedtoevoer wordt inderdaad afgeknepen (niet geblokkeerd, dat is wèl slecht ). Zenuwen en spieren vallen niet uit voor zover ik weet, maar inderdaad voor een minuutje ofzo 'verlamd'.
Oud 08-03-2008, 15:35
remy476
remy476 is offline
is niet schadelijk, maar ik zou t niet te vaak doen. Ik heb dat ook gehad toen ik op mijn hurken zat (geloof k)
Oud 12-03-2008, 19:57
kassamiep90
kassamiep90 is offline
als je been slaapt en je gaat lopen kan die breken heb ik wel eens gehoord. Maar echt schadelijk ist denk ik niet, maarja thoort ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 22:03
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
als je been slaapt en je gaat lopen kan die breken heb ik wel eens gehoord. Maar echt schadelijk ist denk ik niet, maarja thoort ook weer niet.
Lijkt me niet. Als mijn been slaapt en ik ga proberen te lopen kan ik daar echt geen kracht mee zetten, dan kan je ook niet zoveel kracht zettne dat je hem breekt, en je lichaam valt echt niet spontaan uit elkaar. Al heb je natuurlijk een grotere kans dat je omvalt omdat je niet kunt lopen en daarbij je been breekt.

Ik vind het wel een grappig gevoel trouwens. Vroeger ging ik ook altijd touwtjes om mijn vingers doen en kijken hoe het paars en zwart werd. met mijn been heb ik het zo vaak, grappig als er dan weer bloed in komt en het tintelt licht . Kan me niet voorstellen dat het echt slecht is, zolang je je been niet zwart laat worden.
Oud 13-03-2008, 07:13
Verwijderd
Goed zal het niet zijn, maar als je het niet te vaak en niet te lang doet zal het waarschijnlijk wel meevallen...als het echt schade zou geven (hoewel je natuurlijk niet ziet wat het 'binnenin' doet), dan zou ik al lang niet meer kunnen lopen, vermoed ik (ik voel vaak niet dat ik verkeerd zit en dus ook niet of een lichaamsdeel slaapt of niet).
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 14:24
MTpower
MTpower is offline
Ik heb dat zovaak als ik wakker word 's ochtends, dat ik mijn arm niet kan bewegen.
Hij zit er nog steeds aan en doet het verder prima, dus het zal allemaal wel meevallen
Oud 14-03-2008, 14:30
Tuta
Tuta is offline
Citaat:
Lijkt me niet. Als mijn been slaapt en ik ga proberen te lopen kan ik daar echt geen kracht mee zetten, dan kan je ook niet zoveel kracht zettne dat je hem breekt, en je lichaam valt echt niet spontaan uit elkaar. Al heb je natuurlijk een grotere kans dat je omvalt omdat je niet kunt lopen en daarbij je been breekt.

Ik vind het wel een grappig gevoel trouwens. Vroeger ging ik ook altijd touwtjes om mijn vingers doen en kijken hoe het paars en zwart werd. met mijn been heb ik het zo vaak, grappig als er dan weer bloed in komt en het tintelt licht . Kan me niet voorstellen dat het echt slecht is, zolang je je been niet zwart laat worden.
Ik zou het vooral niet aanraden om touwtjes om je vingers te binden. Waarschijnlijk kan dat voor een korte tijd geen kwaad, maar als je het te lang laat zitten is dat niet zo'n feestje
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 15:04
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Ik zou het vooral niet aanraden om touwtjes om je vingers te binden. Waarschijnlijk kan dat voor een korte tijd geen kwaad, maar als je het te lang laat zitten is dat niet zo'n feestje
tegen de tijd dat het helemaal ging kloppen en zwart was en/of mn moeder het zag haalde ik het er wel weer af. Ik heb dat jaren leuk gevonden en mijn vingers doen het gewoon nog, dus ach.
Binnen welk tijdsbestek denk jij dat eht wat voor gevolgen heeft?
Oud 15-03-2008, 06:53
Tuta
Tuta is offline
Dat weet ik juist niet meer. Ik heb een aantal jaren geleden hier een artikel over gelezen.
Eigenlijk weet ik dus niets zeker, ook niet of dat artikel weer achterhaald is.

Als ik google krijg ik tóch niet de resultaten die ik graag wou
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 22:39
vosje16
vosje16 is offline
Huh, de ene keer lees ik dat een lichaamsdeel "slaapt" omdat het bloed wordt afgesneden en de andere keer omdat het een zenuw is die geklemd wordt. Wat is het nu??
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 14:56
ekki
ekki is offline
Over dat been breken: dat komt niet omdat je iets hebt afgekneld, maar omdat je niet meer goed voelt hoe je loopt en daardoor bijvoorbeeld veel makkelijker je enkel kunt verzwikken. Daardoor breek je sneller iets. Niet omdat je botten ineens poreuzer zijn ofzo.

Regels voor berichten