Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2008, 15:37
jelo
jelo is offline
ik heb een zusje die helemaal in de schulden zit. en nu heeft ze t zo ver gekregen dat binnekort de deurwaarder langhs komt.. nu is mijn vraag: kan de deurwaarder beslag doen op de inboedel van mn ouders. want zij woont namelik nog thuis. ze is wel meerderjarig..heeft er iemand hier info over?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2008, 15:40
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Lijkt me niet, dat zijn haar spullen niet.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 15:41
Stefanie
Stefanie is offline
Google is your friend:

http://www.gln.nl/nl/debiteuren/veel...beslaglegging/

De inboedel is niet van mij, kan er dan wel beslag worden gelegd?
Ja. De vermeende eigenaar zal daarna zo spoedig mogelijk met de nodige bewijsstukken moeten melden bij de gerechtsdeurwaarder die het beslag heeft gelegd.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 15:43
jelo
jelo is offline
maar kunnen ze niet op de andere manieren hun schuld eisen.. bijvoorbeeld dmv bankrek.innen ofzo.. dat ligt dan meer bij haar persoonlijk..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 15:43
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Aha, kan dus wel...maar je krijgt het terug.

Dat is niet omslachtig.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 15:48
jelo
jelo is offline
Citaat:
Nee, want die bankrekening staat niet op haar naam en is dus het bezit van een andere persoon.
ik bedoel, dat z e haar bnkrekening zodanig blokkeren dat zij er geen gebruik mer van kan maken.. al het geld wat er dus op haar rekening komt, gaat naar de incasso
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 16:07
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
ik bedoel, dat z e haar bnkrekening zodanig blokkeren dat zij er geen gebruik mer van kan maken.. al het geld wat er dus op haar rekening komt, gaat naar de incasso
Ja, ik denk het wel, want geld is ook een bezit.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 16:27
Verwijderd
Kan ze niet bellen naar 't incassobureau en vragen naar een betalingsregeling ofzo? Ze heeft immers nog geld op haar bankrekening staan blijkbaar, dat lijkt me dan een stuk fijner dan daadwerkelijk een deurwaarder voor de deur.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 17:17
Adore
Adore is offline
Citaat:
Kan ze niet bellen naar 't incassobureau en vragen naar een betalingsregeling ofzo? Ze heeft immers nog geld op haar bankrekening staan blijkbaar, dat lijkt me dan een stuk fijner dan daadwerkelijk een deurwaarder voor de deur.
Uit het verhaal maak ik op dat het incassotraject al is gevolgd en dat nu de deurwaarder er mee bezig is. Vaak zijn incassobureaus nog wel bereid tot een betalingsregeling, bij de deurwaarder wordt dat al een stuk lastiger.. Maar onlangs is het mij ook nog gelukt (niet voor mezelf!) een betalingsregeling te treffen bij de deurwaarder.

Als zij zich vervolgens aan deze regeling houdt, voorkomt ze daarmee het beslag op de inboedel. En deze hoeft inderdaad niet alleen dat van haar te zijn, als haar ouders niet kunnen aantonen wat hun spullen precies zijn.

En een bankrekening blokkeren en daarvan geld innen is (voor zover ik er mee bekend ben) niet aan een deurwaarder, maar een bewindvoerder.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 18:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als ze bankrekeningnummers van haar kennen, zal dat als het klopt tegelijk met de beslaglegging op goederen gebeuren. Uiteraard is daar wel een betalingsvonnis van de rechter voor nodig. Echter, de deurwaarder heeft geen middelen om die bankrekeningnummers te achterhalen zonder eerst een aanwijzing (rekeningen, afschriften etc) te hebben.

Logisch, want goederen veilen betekend ze verkopen voor minder dan de volle waarde, terwijl elke euro op een bankrekening een euro waard is.

Overigens is het antwoord van Stefanie niet geheel compleet. Het is van belang wiens huis het is. Als het huis van haar is, gaat men er van uit dat de inboedel ook van haar is, tenzij de eigenaar anders bewijst. Bij andermans huis kun je niet zomaar beslag leggen op de hele inboedel, omdat het zeer waarschijnlijk is dat daarmee goederen die eigendom zijn van andere mensen dan de schuldenaar er onder vallen.

Wellicht neemt men een soort tussenstap door beslag te leggen op wat ze in haar kamer aantreffen, en misschien haar fiets/scooter.

Het is natuurlijk altijd een stuk goedkoper en beter om beslaglegging en veiling te voorkomen door een betalingsregeling af te sluiten.
Oud 21-08-2008, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik denk het wel, want geld is ook een bezit.
Om precies te zijn is een tegoed op je bankrekening een vordering op je bank, maar dat maakt verder weinig uit.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 18:22
Stefanie
Stefanie is offline
[QUOTE=T_ID;28039784]Overigens is het antwoord van Stefanie niet geheel compleet. Het is van belang wiens huis het is. Als het huis van haar is, gaat men er van uit dat de inboedel ook van haar is, tenzij de eigenaar anders bewijst. Bij andermans huis kun je niet zomaar beslag leggen op de hele inboedel, omdat het zeer waarschijnlijk is dat daarmee goederen die eigendom zijn van andere mensen dan de schuldenaar er onder vallen.[QUOTE]

Als de debiteur niet weet van wie het huis is, maar wel weet dat jij daar woont, dan zullen ze (om er zeker van te zijn dat ze het geld krijgen) ook andermans spullen meenemen. Die later weer teruggevorderd kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 22:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als de debiteur niet weet van wie het huis is, maar wel weet dat jij daar woont, dan zullen ze (om er zeker van te zijn dat ze het geld krijgen) ook andermans spullen meenemen. Die later weer teruggevorderd kunnen worden.
Gelukkig mogen debiteuren helemaal geen beslag op huizen leggen, en hebben ze daar gerechtsdeurwaarders voor nodig, die zeker niet gerekruteerd worden uit blinde paarden.
Oud 21-08-2008, 22:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Gelukkig mogen debiteuren helemaal geen beslag op huizen leggen, en hebben ze daar gerechtsdeurwaarders voor nodig, die zeker niet gerekruteerd worden uit blinde paarden.
Dat laatste wens ik vooralsnog te betwijfelen.

De vraag is overigens nog maar of ze überhaupt de moeite nemen om langs te komen.
Oud 22-08-2008, 14:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat laatste wens ik vooralsnog te betwijfelen.
Toegegeven, sommige deurwaarders misbruiken hun positie voor intimidatie, maar de meesten waar ik contact mee heb gehad hadden vrij veel oog voor de debiteur. Ze begrepen ook wel dat met extreem hard spelen ze A hun geld niet sneller kregen, B hun werk lastiger maakten, en C ze onnodige stress en leed veroorzaken.

Hoewel het ook kan liggen aan de situatie. Daarin ging het altijd om huurschulden, en wie het daar op het bittere einde aan liet komen verloor dan het dak boven zijn hoofd.
Reageren

Regels voor berichten