Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
wij hadden ook zoiets in ons studentenhuis. maar eh, dit hoort toch bij je huur in te zitten? wij hebben toen via een bezwaarprocedure gezorgd dat de rekening bij de huisbaas kwam (die er overigens vanaf het begin netjes aan meewerkte). gemeenten sturen dit naar de bewoners, maar het is in principe een post voor de verhuurder.
als de brief aan je "huisgenoot" alleen gericht is (logisch als hij de langstwonende is) dan is hij idd degene die bezwaar kan aantekenen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-02-2009 om 10:34. |
![]() |
|
![]() |
dat zou kunnen, want op de "gecombineerde aanslag" die ik toen kreeg (gemeente Amsterdam overigens) stonden wel de afvalstoffenheffing en waterschapsheffingen, maar geen zaken als Canon en Ozb (die ook bij de gecomb. aansl. horen).
desalniettemin zou dit bedrag - zeker bij een studentenflat - bij de huur in moeten zitten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
"moeten" bedoel ik niet in wettelijke zin. ik bedoel het vooral in de zin dat veel contracten voor studentenwoningen "inclusief" zijn. kortom, je betaalt een vast bedrag en daarvoor zorgt de verhuurder dat jij je verder niet druk hoeft te maken. kwestie van service/onduidelijkheden vermijden.
iig voor TS wel even handig om op te zoeken of dit in het contract genoemd staat.
|
Ik woon in Rotterdam en wij krijgen ook altijd een aanslag voor de gemeentelijke belastingen en voor het waterschap. Samen zo'n 500 euro. Het is belasting die de verbruiker moet betalen dat is dus de huurder en niet de verhuurder (die moet het betalen voor de woning waar hij/zij woont). Wij hebben vorig jaar kwijtschelding aangevraagd maar daarbij wordt rekening gehouden met het totale inkomen en spaargeld van alle bewoners. Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen mag je samen niet meer verdienen dan een bijstandsuitkering en ook maar heel weinig spaargeld hebben. Vooral om dat laatste is het bij ons dan ook afgewezen.
Ik heb dit jaar nog geen aanslag gekregen maar heb wel besloten om het gewoon te betalen. Vorig jaar is het zo'n rompslomp geweest met mensen die verhuisden en nieuwe mensen die er kwamen wonen en geruzie om wie het moest betalen. We kregen de aanslag in februari en in november bericht dat het was afgewezen en uiteindelijk kreeg ik vorige week het laatste geld betaald. Daar heb ik geen zin meer in want uiteindelijk betaal je er geen cent minder om. Overigens hoort dit soort post altijd aan de oudste bewoner gericht te zijn.
|
Verwijderd
|
Zou ook even controleren of je niet in aanmerking voor kwijtschelding komt omdat je een onzelfstandige woonruimte bewoont (Op mijn aanslag gedefinieerd als woonruimte waar keuken en/of sanitaire voorzieningen worden gedeeld). Op mijn aanslag voor waterschapsbelastingen staat dat expliciet vermeld, maar ik weet niet of dat ook zo voor gemeentebelastingen kan.
|
![]() |
|
Jij kunt vrijstelling krijgen. Hij niet, omdat hij kapitaalkrachtig genoeg is. Dus wellicht dat ze zijn rekening kunnen aanpassen naar "eenpersoonshuishouden". Op die manier betaalt hij alleen voor zichzelf en blijf jij buiten schot.
Ik vind het trouwens nog steeds raar dat de gemeentebelasting wordt berekend op de WOZ-waarde van het jaar daarvoor. Ik heb een huurhuis dus ik ben niet de eigenaar. Verhuurbedrijf zou dus moeten betalen.
|
Verwijderd
|
ik hoop dat t hier dit jaar goed gaat vorig jaar heb ik dus geen belasting betaald omdat het niet op mijn naam stond (de oude bewoner was blijkbaar nog ingeschreven) en ik heb ze dat 10x gezegd maar er werd niks mee gedaan, toen dacht ik ook: niet mijn probleem....
en dit jaar nog niks gehoord... |
![]() |
||
Citaat:
|
Ze kunnen het ook niet zomaar afschrijven. Er zit een acceptgiro bij.
Ik heb in Rotterdam ook nog niets gehoord trouwens. Vorig jaar kwam het ergens halverwege maart.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik vul op spreekuur kwijtscheldingen in voor alle mogelijke leeftijdscategorieën. Als ze alleen op leeftijd zouden selecteren zou het enorm schelen in het aantal kwijtscheldingen dat ik dan zou moeten aanvragen, maar het is een beetje kort door de bocht om alleen dit als criterium te nemen. |
![]() |
|
![]() |
ik heb onze riool+afvalstoffen rekening doorgemaild aan het kamerverhuurbureau. ik vind 't stom dat die rekening op mijn naam hier in de brievenbus valt, alleen maar omdat ik toevallig een maandje eerder ingeschreven stond dan andere huisgenoten. ik ga t iig zo lang mogelijk proberen te vertikken te betalen, heb het al een paar jaar kunnen doen op mijn vorige adres en nu weer hetzelfde gezeik
![]() |
![]() |
|
Je kunt wel bezwaar maken tegen de manier van belasting heffen van de gemeente. In je brief kun je dan schrijven dat je het niet kunt betalen en door het inkomen van je huisgenoot gedwongen bent het wel te betalen. De huurdersvereniging waar ik lid van ben, heeft voorbeeldbrieven op haar website gepubliceerd. Wellicht heb jij daar ook wat aan, ze staan hier: http://www.huurdersverenigingbres.nl/
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ja dat vind ik dus ook een beetje raar.. Ik woon met 4 anderen in een studentenhuis maar ik sta het langst ingeschreven op ons adres dus krijg het altijd op mijn naam. Ik ging kwijtschelding aanvragen dus stuurde alle nodige documenten alleen van mezelf mee. Nadat ik dat allemaal ingestuurd had las ik ergens dat ik eigenlijk van al mijn huisgenoten ook kopieen van afschriften en salarisstroken etc. had mee moeten sturen. Niet meer gedaan en uiteindelijk kreeg ik ook gewoon kwijtschelding, gebaseerd op alleen mijn gegevens dus...
|
Vandaag een brief ontvangen dat de aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen in goede orde ontvangen is (krijg ik elk jaar) maar dat wil natuurlijk nog niet automatisch zeggen dat de kwijtscheldings aanvraag gehonoreerd wordt. Tevens kreeg ik bericht dat ik twee maal een bedrag van 125 en 150 euro krijg uitgekeerd in het kader van chronisch zieken regeling van isdbol.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Het gaat inderdaad alleen om het inkomen/spaargeld van de langstwonende huisgenoot, hoe krom dat ook is.
Ik heb ook wel eens gehad dat we het ene jaar kwijtschelding kregen en het volgende jaar niet meer, terwijl hetzelfde huisgenootje met dezelfde hoeveelheid spaargeld (veel te veel) er beide keren woonde, alleen stond het de tweede keer op haar naam omdat het andere huisgenootje verhuisd was. Wie weet verschilt het per stad, maar dat zou ik ook vreemd vinden. @ TS: Maar daar was jij natuurlijk ook allang achter. Ik hoop dat je iets aan de tip van Lilium hebt, of anders dat je iets met je huisgenoot kunt regelen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |