Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2009, 20:07
Verwijderd
Ik heb iets verkocht via marktplaats. Het gaat om een philips wake up light, dat terzijde.
Een dag daarna mailde de koper mij dat de klok niet goed werkte. Het display werkte maar voor de helft.

Er is verder niks afgesproken wat betreft garantie etc. De dag voor de verkoop werkte alles nog.

Moet ik het product terugnemen of heeft de koper geen rechten en eigenlijk dus gewoon pech.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2009, 21:19
martijn1985
martijn1985 is offline
http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/...63&languageId=

het staat in een bijzinnetje, maar de koper bij een koop tussen particulieren is niet beschermd zoals bij koop van een bedrijf.

Sowieso lijkt het er op de beschadiging bij het transport is ontstaan, dat risicio neem je nou eenmaal als je op marktplaats iets koopt.
Oud 16-06-2009, 12:01
Verwijderd
Citaat:
http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/...63&languageId=

het staat in een bijzinnetje, maar de koper bij een koop tussen particulieren is niet beschermd zoals bij koop van een bedrijf.

Sowieso lijkt het er op de beschadiging bij het transport is ontstaan, dat risicio neem je nou eenmaal als je op marktplaats iets koopt.
Dat geldt voor de wet koop op afstand. Er zijn meer wetten.
In dit geval is BW7:17 van toepassing, 'de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden'. Aangezien het display niet werkt, is dit niet het geval. De koper kan nu herstel eisen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 16:11
KiMZz
KiMZz is offline
Hier ook zo'n geval:

Mijn broertje wilde via marktplaats ook iets aanschaffen van €100. Iets voor zijn pc.
Hij heeft netjes geld overgemaakt maar na 2 weken nog steeds zijn aankoop niet gekregen.
Hij heeft toen naar de verkoper gemaild en deze liet niets van zich horen. Ook mijn moeder heeft hem gemaild, geen reactie.
De marktplaatsbeheerder heeft na een email van mijn broertje deze figuur wel gebanned van marktplaats, maar mijn broertje heeft die €100 nooit meer teruggezien.
Marktplaats zegt dat hij aangifte moet gaan doen, maar persoonlijk denk ik niet dat hij dan wel zijn geld terug krijgt.
Storneren bij de bank kan niet...
Kan hier nog iets aan gedaan worden?
Oud 16-06-2009, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Ik heb iets verkocht via marktplaats. Het gaat om een philips wake up light, dat terzijde.
Een dag daarna mailde de koper mij dat de klok niet goed werkte. Het display werkte maar voor de helft.

Er is verder niks afgesproken wat betreft garantie etc. De dag voor de verkoop werkte alles nog.

Moet ik het product terugnemen of heeft de koper geen rechten en eigenlijk dus gewoon pech.
Koper kan herstel eisen, zoals LL al heeft gezegd.

In het geval van die Wake Up Light is een mogelijke oplossing om het ding domweg een volledige dag (24 uur achtereen dus!) volledig van de stroom af te halen. Doorgaans werkt dat prima en doet het display het weer gewoon.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Hier ook zo'n geval:

Mijn broertje wilde via marktplaats ook iets aanschaffen van €100. Iets voor zijn pc.
Hij heeft netjes geld overgemaakt maar na 2 weken nog steeds zijn aankoop niet gekregen.
Hij heeft toen naar de verkoper gemaild en deze liet niets van zich horen. Ook mijn moeder heeft hem gemaild, geen reactie.
De marktplaatsbeheerder heeft na een email van mijn broertje deze figuur wel gebanned van marktplaats, maar mijn broertje heeft die €100 nooit meer teruggezien.
Marktplaats zegt dat hij aangifte moet gaan doen, maar persoonlijk denk ik niet dat hij dan wel zijn geld terug krijgt.
Storneren bij de bank kan niet...
Kan hier nog iets aan gedaan worden?
Uiteraard. Je broertje kan het geld terugvorderen. Hij heeft de gegevens van de verkoper en kan deze dus in gebreke stellen. Dit houdt in dat hij een verkoper een laatste kans geeft (een week de tijd) om alsnog te leveren. Indien dit niet gebeurd geeft hij aan dat de verkoper in verzuim is en ontbindt hij de koop. De verkoper moet dan het bedrag terug betalen. Als hij dat niet doet kan je het bedrag via de rechter afdwingen en eventueel daarna een deurwaarder inschakelen. Tevens kan je aangifte doen van oplichting, als blijkt dat er meerdere mensen zijn die bij deze verkoper problemen hebben dan volgt een gezamenlijke procedure.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten