Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2009, 18:31
Arnaud608
Arnaud608 is offline
zou iemand mij aub op weg kunnen helpen met dit vraagstuk?

De noordpool van een magneet wordt heen en weer bewogen over een korte afstand in de buurt van een spoel zoals op de tekening weergeven. De v,t- grafiek van de beweging is ook weergegeven, wat is dan de bijbehorende I,t- grafiek voor de stroom in de spoel?
A. A
B. B
C. C
D. D
E. E

de grafieken vind je in de bijlage
alvast bedankt
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc fysica.doc (33.0 KB, 39x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2009, 16:10
lol_nl
lol_nl is offline
De Wet van Lenz zegt:
De grootte van de Inductiestroom is de variatie in de flux over de variatie in tijd.
Ofwel:

Als je de magneet in de buurt van de spoel beweegt, verandert de flux in de spoel.

Kun je daar wat mee?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2009, 11:17
Arnaud608
Arnaud608 is offline
Nee niet echt kan je nog iets helpen mss?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 12:10
ILUsion
ILUsion is offline
Met die vergelijking kom je inderdaad weinig verder, zeker als de uitleg en formule elkaar tegenspreken, de formule klopt wel, de uitleg niet. De stroom in een spoel, probeert het magnetisch inductieveld dat inwerkt tegen te werken.

Een spoel kan je weergeven als volgt (dit is iets dat af te leiden valt uit die andere formule):

Met die vergelijking zou je er wel moeten uitkomen, lijkt me (als je een beetje weet van afleiden/integreren). Het probleem is enkel dat er volgens mij geen enkele grafiek exact juist gaat zijn, uit die vergelijking kan je namelijk zien dat als je de I,t-grafiek integreert over de tijd. Ik heb dat even geplot voor je, dus in werkelijkheid zou je iets als bijgevoegde grafiekjes moeten bekomen. Van jouw oplossingen, is D hetgene dat daar het meeste op lijkt.

Wat vooral belangrijk is om te zien aan die grafiekjes, is dat de spanning voorijlt op de stroom. Dit kan je als volgt zien: op de spanningsgrafiek bekijk je de eerste top, en pas iets later gaat ook de stroomgrafiek een maximum krijgen. (Iets soortgelijks gaat op voor condensatoren, alleen ijlt de spanning na op de stroom, net omgekeerd dus).
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png spoel.png (6.9 KB, 40x gelezen)

Laatst gewijzigd op 29-08-2009 om 15:46. Reden: Uitleg van voor-/naijlen was omgekeerd, nu is het correct.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 13:01
Arnaud608
Arnaud608 is offline
Merci!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten