Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2002, 20:50
Floef
Floef is offline
...heeft te maken met de vervreemding van jezelf en van de wereld. Door bewust te worden van jezelf, ga je als het ware boven jezelf staan. Je neemt jezelf waar. Je neemt de wereld waar. En je hebt het besef daarvan. Ik koppel daar vervreemding aan.

Wat mij ook opvalt is, dat bewustzijn altijd NU is, nooit gisteren of vorig jaar. Net of ik gisteren niet bestond. Alleen nu. Misschien heeft dat ook te maken met mij slechte bewuste geheugen.

Meer ervaringen met 'bewustzijn'?
Oud 02-03-2002, 20:53
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Heeft iemand eigenlijk uberhaupt enig idee wat bewustzijn is? Ik bedoel: In de natuurkindige zin van het woord...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 20:56
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Heeft iemand eigenlijk uberhaupt enig idee wat bewustzijn is? Ik bedoel: In de natuurkindige zin van het woord...
Er is een theorie gaande dat bewustzijn een natuurkundige kracht is.

Quantumbewustzijn.

Er is een boek over geschreven, maar heb die zelf niet.

Groetjes
Ben(die hem graag zou willen lezen
Oud 02-03-2002, 21:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
kep eens iets gelezen dat je eigenlijk elke nacht als je gaat slapen sterft, en 's ochtends reïncarneerd. Nieuwe ziel in zelfde lichaam (en dus zelfde herinneringen.)

kan.. verklaart waarom sterke gevoelens van de ene dag de volgende dag zo ..anders.. zijn
Oud 02-03-2002, 21:03
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
kep eens iets gelezen dat je eigenlijk elke nacht als je gaat slapen sterft, en 's ochtends reïncarneerd. Nieuwe ziel in zelfde lichaam (en dus zelfde herinneringen.)

kan.. verklaart waarom sterke gevoelens van de ene dag de volgende dag zo ..anders.. zijn

Wijst naar het forum 'mystiek'

Groetjes
Ben(die dat een beetje vergezocht vind
Oud 02-03-2002, 21:06
Facet
Facet is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Groetjes

Wilde net iets in die richting zeggen.
Ik vind het wel een mooie uitspraak, Jeroen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 21:07
Mysticus
Mysticus is offline
Als je weet dat je denkt heb je toch bewustzijn? of sla ik de plank dan helemaal mis?
Oud 02-03-2002, 21:08
^AmArU^
^AmArU^ is offline
ik denk niet dat je een geest moet scharen onder het kopje mystiek
een ziel/geest is zeker wel iets dat natuurkundig verklaard kan worden (onzichtbare dimensies etc.)

dat van het sterven van de ziel iedere nacht lijkt me een beetje bullshit...er zijn ook mensen die iedere nacht 5 keer wakker worden
geloof het niet hoor
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 21:17
Floef
Floef is offline
Nee, ik had deze topic niet mystiek bedoelD. Ik bedoel BEWUSTZIJN. Niemand die daar ervaringen mee heeft gehad? Of iets anders? Het is toch heel iets tOfs?
Oud 02-03-2002, 21:21
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
ik denk niet dat je een geest moet scharen onder het kopje mystiek
Idd philosophy of the mind behoort zeker tot de filosofie.

Citaat:

een ziel/geest is zeker wel iets dat natuurkundig verklaard kan worden (onzichtbare dimensies etc.)
Errr.

Zelf denk ik dat bewustzijn iets is dat natuurlijk tot stand komt en na de dood weer vervalt. Er is bekend welk deel van de hersenen het concept van het 'ik' creeert. Hierdoor is er niet gewoon een orderning in de materie, maar is er "mijn lichaam", "mijn gedachten", enzovoorts., normale fysische processen worden beschouwd als eigendom en reflectie op deze processen wordt zelfreflectie of bewustzijn genoemd. Ik zou het in die hoek willen zoeken. I.i.g. denk ik er sterk over na om binnen de filosofie de richting van philosophy of the mind en kunstmatige intelligentie op te gaan. Dan kan ik er wellicht betaald over nadenken .

Om weer op floef's stelling terug te komen: ik vraag me af of vervreemding het juiste woord is, dan denk ik eerder aan Weber's iron cage waar geen ontkomen meer aan is. Een mens is sterk onderhevig aan haar omgeving, als een mens overlijdt wordt het bewustzijn verpletterd en weer gewoon materie (tenminste, als je niet in een onsterfelijke ziel gelooft).

[Dit bericht is aangepast door danieldk (02-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 21:31
laydee
laydee is offline
Citaat:
Floef schreef:
...heeft te maken met de vervreemding van jezelf en van de wereld. Door bewust te worden van jezelf, ga je als het ware boven jezelf staan. Je neemt jezelf waar. Je neemt de wereld waar. En je hebt het besef daarvan. Ik koppel daar vervreemding aan.

Wat mij ook opvalt is, dat bewustzijn altijd NU is, nooit gisteren of vorig jaar. Net of ik gisteren niet bestond. Alleen nu. Misschien heeft dat ook te maken met mij slechte bewuste geheugen.

Meer ervaringen met 'bewustzijn'?
Ik moet eerst zeggen dat ik dit een geweldig stuk vind.
Zeker vind ik bewustzijn 'boven jezelf staan', en ook boven je 'ik in de maatschappij'.
Als je eenmaal dat overzicht hebt, lijkt het eerst alsof je mijlenver van alles af komt te staan (jouw vervreemding?), maar het is juist dat je veel dichterbij alles komt te staan. In ieder geval veel dichterbij jezelf. En doordat je dichterbij jezelf staat (en overzicht over je eigen ik hebt), heb je ook de mogelijkheid jezelf beter uit te dragen naar anderen en dus dichterbij anderen/je omgeving te komen staan.
Bewustzijn is volgens mij juist verdieping en niet vervreemding.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 20:08
Floef
Floef is offline
Citaat:
laydee schreef:
Ik moet eerst zeggen dat ik dit een geweldig stuk vind.
Zeker vind ik bewustzijn 'boven jezelf staan', en ook boven je 'ik in de maatschappij'.
Als je eenmaal dat overzicht hebt, lijkt het eerst alsof je mijlenver van alles af komt te staan (jouw vervreemding?), maar het is juist dat je veel dichterbij alles komt te staan. In ieder geval veel dichterbij jezelf. En doordat je dichterbij jezelf staat (en overzicht over je eigen ik hebt), heb je ook de mogelijkheid jezelf beter uit te dragen naar anderen en dus dichterbij anderen/je omgeving te komen staan.
Bewustzijn is volgens mij juist verdieping en niet vervreemding.
Dankje... Ja, misschien is bewustzijn ook wel dichterbij je echte zelf komen. Maar ik weet niet, ik heb bij de bewustwording van mijzelf en de wereld echt een gevoel van vervreemding, maar misschien is dat zoals je al zei: vervreemding van de 'ik-in-de-maatschappij'.

Andere gevoelens bij bewustzijn: verwondering & soms ook bewondering...
Oud 06-03-2002, 10:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Er is een theorie gaande dat bewustzijn een natuurkundige kracht is.

Quantumbewustzijn.

Er is een boek over geschreven, maar heb die zelf niet.

Groetjes
Ben(die hem graag zou willen lezen

bewustzijn/emoties=elektromagnetisme/licht
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 11:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Groetjes

Neej!!het is niet mystiek bedoeld, dat denken jullie omdat ik het woord reïncarnatie gebruikte maar ik bedoelde het wetenschappelijk.
Oud 06-03-2002, 13:30
legatus
legatus is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
omdat ik het woord reïncarnatie gebruikte maar ik bedoelde het wetenschappelijk.
Eigenlijk bedoelen we bij demonen, geesten, zombies, telepathie, etc. ook het wetenschappelijke . Hoe kun je nou het 'wetenschappelijke' bedoelen als het nog niets een bewezen is. Of is er een verklaring voor reincarnatie binnen de wetenschap die het bestaan ervan aanduid?

Citaat:
^AmArU^ schreef:
dat van het sterven van de ziel iedere nacht lijkt me een beetje bullshit...er zijn ook mensen die iedere nacht 5 keer wakker worden
geloof het niet hoor
Blijkbaar was het lichaam niet tevreden met de nieuwe aanwinst

Oud 06-03-2002, 15:21
agnosticus
agnosticus is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. slaap is niets meer dan langzamere hersengolven,veroorzaakt door melatonine.

er is geen grens tussen wakker zijn en slapen, dat gaat eigenlijk geleidelijk.

krijgt mijn lichaam soms ook een nieuwe ziel als ik van beta-golven(actief) in de hersenen overga naar alpha-golven? (ontspanning, nog lager dan alfa ligt theta en delta-golven,theta is droom,delta is slaap)

Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 15:25
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
bewustzijn/emoties=elektromagnetisme/licht

Meaning?

Groetjes
Ben(die geen non-wiskundige delingen kan maken
Oud 07-03-2002, 08:38
Not for Sale
Not for Sale is offline
ben, t is ook geen deling

agnosticus, dat weet ik ook wel maar dat sluit niet uit wat ik zeg. als ik reïncarnatie zeg bedoel iknniet dat mystieke maar alleen het verdwijnen en terugkomen van bewustzijn, en ik zei dus dat dat niet noodzakelijk het bewustzijn van de zelfde persoon hoeft te zijn. laat ook maar zitten anyway

legatus je pest me

Oud 08-03-2002, 11:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Meaning?
precies wat ik zeg. bewustzijn is elektromagnetisme.
en elke emotie of gedachte is elektromagnetisme dat op een bepaalde golflengte zit.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten