Advertentie | |
|
![]() |
|
kep eens iets gelezen dat je eigenlijk elke nacht als je gaat slapen sterft, en 's ochtends reïncarneerd. Nieuwe ziel in zelfde lichaam (en dus zelfde herinneringen.)
kan.. verklaart waarom sterke gevoelens van de ene dag de volgende dag zo ..anders.. zijn
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() Groetjes Ben(die dat een beetje vergezocht vind ![]()
|
![]() |
ik denk niet dat je een geest moet scharen onder het kopje mystiek
een ziel/geest is zeker wel iets dat natuurkundig verklaard kan worden (onzichtbare dimensies etc.) dat van het sterven van de ziel iedere nacht lijkt me een beetje bullshit...er zijn ook mensen die iedere nacht 5 keer wakker worden geloof het niet hoor |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Zelf denk ik dat bewustzijn iets is dat natuurlijk tot stand komt en na de dood weer vervalt. Er is bekend welk deel van de hersenen het concept van het 'ik' creeert. Hierdoor is er niet gewoon een orderning in de materie, maar is er "mijn lichaam", "mijn gedachten", enzovoorts., normale fysische processen worden beschouwd als eigendom en reflectie op deze processen wordt zelfreflectie of bewustzijn genoemd. Ik zou het in die hoek willen zoeken. I.i.g. denk ik er sterk over na om binnen de filosofie de richting van philosophy of the mind en kunstmatige intelligentie op te gaan. Dan kan ik er wellicht betaald over nadenken ![]() Om weer op floef's stelling terug te komen: ik vraag me af of vervreemding het juiste woord is, dan denk ik eerder aan Weber's iron cage waar geen ontkomen meer aan is. Een mens is sterk onderhevig aan haar omgeving, als een mens overlijdt wordt het bewustzijn verpletterd en weer gewoon materie (tenminste, als je niet in een onsterfelijke ziel gelooft). [Dit bericht is aangepast door danieldk (02-03-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zeker vind ik bewustzijn 'boven jezelf staan', en ook boven je 'ik in de maatschappij'. Als je eenmaal dat overzicht hebt, lijkt het eerst alsof je mijlenver van alles af komt te staan (jouw vervreemding?), maar het is juist dat je veel dichterbij alles komt te staan. In ieder geval veel dichterbij jezelf. En doordat je dichterbij jezelf staat (en overzicht over je eigen ik hebt), heb je ook de mogelijkheid jezelf beter uit te dragen naar anderen en dus dichterbij anderen/je omgeving te komen staan. Bewustzijn is volgens mij juist verdieping en niet vervreemding. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Andere gevoelens bij bewustzijn: verwondering & soms ook bewondering...
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
er is geen grens tussen wakker zijn en slapen, dat gaat eigenlijk geleidelijk. krijgt mijn lichaam soms ook een nieuwe ziel als ik van beta-golven(actief) in de hersenen overga naar alpha-golven? (ontspanning, nog lager dan alfa ligt theta en delta-golven,theta is droom,delta is slaap) |
![]() |
|
ben, t is ook geen deling
![]() agnosticus, dat weet ik ook wel maar dat sluit niet uit wat ik zeg. als ik reïncarnatie zeg bedoel iknniet dat mystieke maar alleen het verdwijnen en terugkomen van bewustzijn, en ik zei dus dat dat niet noodzakelijk het bewustzijn van de zelfde persoon hoeft te zijn. laat ook maar zitten anyway legatus je pest me ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat is het Bewustzijn? Blitzkrieg Bop | 93 | 27-07-2004 15:55 | |
Verschijnen wij in Bewustzijn, of Bewustzijn in ons? Riconoscente | 4 | 08-11-2003 03:44 | |
Evolutie van Bewustzijn Riconoscente | 32 | 22-06-2003 20:01 | |
Het bewustzijn = ??? Artemis | 36 | 08-12-2002 21:15 | |
Ons bewustzijn heeft geen vrije wil Gatara | 12 | 04-07-2002 20:14 | |
Bewustzijn ^AmArU^ | 17 | 08-03-2002 12:23 |