Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Had het gezien tijdens de serie over hersenen op Nederland 2...was elke donderdag.(nu niet meer.) Werden meerdere (vooraanstaande) wetenschappes over geintervieuwd. Elke aflevering ging over een ander aspect van de hersenen. Ik zal het even voor je moeten opzoeken als ik het kan vinden. Groetjes Ben(die het jammer vind dat hij niet veel afleveringen gezien heeft ![]()
|
![]() |
ik heb het meer over
het bewust zijn het bewust zijn van je bestaan begrijp je wel? dus niet over het nadenken over acties wat dat is heel relatief maar meer dat ik kan nadenken over mijn zijn mijn ik ... zoals bij die theorie, dat bewustzijn een natuurkundige kracht is wat denk jij hiervan ben |
![]() |
|
![]() |
Het bewustzijn is iets heel erg mafs. Wij zijn inderdaat ontstaan uit wezens met practisch geen bewustzijn of eigenbesef. Ik denk dat het bewustzijn tegelijk met die wezens verder is ge-evolueerd. Het bewustzijn evolueerd dus parallel aan een soort.Ik worstel zelf ook erg met deze vraag, want een hert heeft wel degelijk bewustzijn maar zal zich waarschijnlijk nooit afvragen waarom hij op aarde is. Een hert voelt, ruikt reageert net als een mens. het is daarom een moeilijke kwestie. Ik denk dat het bewustzijn te maken heeft met je besef van wat er om je heen gebeurd en met het nadenken over je eigen ´zijn´. Je kan je bewustzijn tot een nulpunt reduceren en ook je denken volledig stoppen. Toch houdt je niet op met bestaan. Ik haal hiermee de stelling: ´Ik denk dus ik besta´ een beetje onderuit. Maar goed, je eigenbesef waar komt het vandaan ? Ik heb geen flauw idee. Ik kan aleen maar gokken. Ik heb een vermoeden dat dit wel eens je ziel genoemd kan worden en dat als je je lichaam verliest dat je dan je link naar deze wereld kwijtraakt en er daarom geen vat meer op hebt.
Ach zo denk je verder en verder en kom je er niet uit maar het is wel leuk om te doen vind ik.
|
![]() |
nou kijk
ik geloof dat na de dood de dimensie de ziel overblijft en ik geloof dat ook deze bewustzijn heeft wat dus interessant is hoe dit bewustzijn van het lichaam ook in de ziel kan plaatsnemen, hetzelfde bewustzijn! denk je maar eens in! jij bent geen lichaam! stel dat je je voor probeert te stellen dat jij/jouw bewustzijn plaatsneemt in een ander lichaam! dan is het nog steeds jou en niet hem! Wat ik me dus afvraag is hoe we, als we eigenlijk allemaal uit atomen zouden zijn geevolueerd, op een gegeven moment bewustzijn kunnen hebben gekregen...stel dat we zeggen dat er een ziel is, hoe kunnen we dan ooit zeggen dat mensen een ziel hebben en dieren niet, of mensen en dieren wel en planten niet, als we allemaal uit hetzelfde zijn geevolueerd? Wat is het criterium? |
![]() |
|
![]() |
AmAru, ik denk dat je een gevoelig snaar heb getroffen, zeer interessant allemaal. Ik denk dat de enige verklaring is dat het bewustzijn goddelijk geinspireerd is.
Ps: bedoel je niet met het bewustzijn een spiritueel kwaliteit dat de mens goed gedrag en goede gedachte gebiedt en hem helpt om juist te denken en vertelt wat fout is? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En hoe verklaar je het bestaan van goed en fout in universele vorm dan? Wat is dan goed en fout en hoe bepaalt dat bewustzijn dat dan? Hoe verklaar je intrinsieke moraal? [Dit bericht is aangepast door KontraDix (07-03-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Goed en fout in universele vorm: Ik denk dat het bewustzijn gericht is op leven en creeren en niet op vernieteging. Volgens mij is dus universeel goed en kwaad: Goed: Het maken van leven en of voorwerpen Kwaad : de vernieteging Natuurlijk is niet alle vernieteging slecht, in tegendeel, maar gewoon de algemene kwestie.
|
Ik denk dat Goed en Kwaad überhaupt niet bestaan... Meer in de lijnen van "Er gebeurt iets, en dat gebeurt, dus het gebeurt, punt uit." Je kunt er nooit een stempel op drukken wat goed of kwaad is...
De perceptie van goed en kwaad is onderhevig aan het standpunt van de waarnemer, maar ik denk dat uiteindelijk alle gebeurtenissen gebeuren vanuit een complete objectiviteit... (Damn, dit is moeilijk uit te leggen... Volgens mij heb ik het nou nog fout gedaan ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En universeel goed en kwaad zou inderdaad niet bestaan.Maar ik denk dat er wel degelijk een kracht moet zijn om iets te laten bestaan. Dat zou ik dan goed noemen. Vernieteging is nodig om iets te laten bestaan klopt. Maar je hebt een een universele drang tot ontstaan nodig, denk ik.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat is het Bewustzijn? Blitzkrieg Bop | 93 | 27-07-2004 15:55 | |
Verschijnen wij in Bewustzijn, of Bewustzijn in ons? Riconoscente | 4 | 08-11-2003 03:44 | |
Evolutie van Bewustzijn Riconoscente | 32 | 22-06-2003 20:01 | |
Het bewustzijn = ??? Artemis | 36 | 08-12-2002 21:15 | |
Ons bewustzijn heeft geen vrije wil Gatara | 12 | 04-07-2002 20:14 | |
bewUstzijn... Floef | 18 | 08-03-2002 11:59 |