Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2009, 18:07
FunkyLyanneXx
FunkyLyanneXx is offline
1 van mijn vriendinnen is rooms-katholiek (niet streng)
Zij gelooft dat iedereen naar de hemel gaat... (positieve gedachten opzich)

een andere vriendin is streng protestant (ze zijn wel vriendinnen)
En zij gelooft dat iedereen die niet in háár geloof hoort,
naar de hel gaat...

Denken alle protestanten zo of alleen die familie....
Ik zit er wel mee omdat ik niet gelovig ben en ik vind het niet leuk om bevriend te zijn met iemand die toch gelooft dat ik naar de hel gaat (niet echt gezellig)

Laatst gewijzigd op 06-10-2009 om 15:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2009, 18:08
Verwijderd
Dan moet je niet met haar bevriend zijn, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 20:38
Verwijderd
In het NT staat dat iedereen en slechts iedereen die in jezus gelooft, naar de hemel gaat.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 21:54
Uice
Uice is offline
En over de Hel staat er, als ik het goed heb, niets. Dat is pas later verzonnen.
Oud 02-10-2009, 06:09
hookee
hookee is offline
Citaat:
.. ik vind het niet leuk om bevriend te zijn met iemand die toch weet dat ik naar de hel gaat (niet echt gezellig)
Je gebruikt het woord "weet" terwijl het "gelooft" moet zijn, da's nogal een verschil. Hoe overtuigd ze ook moge zijn, het is en blijft maar een geloof.
Als ze niet constant hamert op onderwerpen als bekeren en verdoemenis, kortom; zich met jou gewoon "gezellig" gedraagt, zie ik het probeem niet.
Dit filmpje vind ik wel passen in jouw situatie, hierbij moet ik vermelden dat dit niet echt is, Molly doet het echter wel zeer overtuigend. Wees de slimste, doe als de Indiase.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 09:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Denken alle protestanten zo of alleen die familie....
Ik zit er wel mee omdat ik niet gelovig ben en ik vind het niet leuk om bevriend te zijn met ieman die toch weet dat ik naar de hel gaat (niet echt gezellig)
Niet alle protestanten. Het is een meer fundamentalistische opvatting. Meestal vind je die bij gereformeerden, streng evangelische mensen en andere enge figuren.

Zij geloven kort samengevat dat alles en iedereen slecht is, behalve zichzelf en hun eigen religieuze groep.
Het hangt er een beetje van af. Sommige mensen die dat denken zijn alleen maar geďndoctrineerd, en kunnen nog tot zinnen gebracht worden als ze inzien dat wat voor hen als deugd wordt gezien, juist slecht is.
De opvatting dat anderen altijd slecht zijn tenzij ze precies die religieuze opvatting hebben is bijvoorbeeld lijnrecht tegen houden van je naaste, en daarmee dus tegen wat Jezus preekte. Natuurlijk helpt het voor het slijten van dat foute goed/slecht beeld ook dat je streng gelovige figuren net zo vaak of vaker dan anderen aantreft met hun hand in de geldkist of met hun leuter in hun eigen kinderen.

Dan heb ik ook mensen meegemaakt, meestal waren die al ouder, of de dommere kinderen, die niet van dat beeld af te brengen waren. Daarmee heb ik contact verbroken of vermijd ik het. Je kan er gewoon slecht mee omgaan, en ermee geassocieerd worden is ook een slechte zaak.
Oud 03-10-2009, 08:06
DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Tja dat is nogal logisch, aangezien God ook door mensen zelf verzonnen is.
Jij begrijpt het!

@TS:
Zij weet/gelooft dat jij de hel in gaat, en jij weet/gelooft dat je daar niet heen gaat, omdat het simpelweg niet bestaat. Dus je hoeft sowieso nergens bang voor te zijn En ja, als jullie normale gespreksonderwerpen hebben die dus niets met god te maken hebben, dan is er niks aan de hand natuurlijk.

En zij zegt dus dat je alleen in de hemel terecht kan komen als je in god gelooft, maar zou dat niet triest zijn? Veel mensen hebben nog nooit van god gehoord(denk hierbij aan stammen in Afrika) en sommige worden onderdrukt in hun eigen geloof en zijn verplicht dat geloof aan te houden. Die mensen hebben dus geen kans gehad in heel hun leven om in god te geloven, en dan kunnen ze dus niet in de hemel komen Dat noemt zich dan een goede god...
Waarschijnlijk zal god kijken of je goed geleefd hebt of niet(en dan kun je soms nog beter NIET geloven) en dan beoordeeld hij of je in de hel of de hemel terecht komt.

MAAR, dan zouden de hemel en de hel moeten bestaan en god ook.... Helaas is dat niet het geval
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 22:34
J-Stylez
J-Stylez is offline
Citaat:
Dan moet je niet met haar bevriend zijn, me dunkt.
Hier ben ik het wel mee eens,
Ik bedoel iedereen staat vrij om van zichzelf te zeggen waar hij/zij in geloofd.

Al geloof ik geen fuck van alles wat in dat veelste grote boek met veelste veel bladzijdes, woorden, zinnen, punten & comma's staat.

Maarja dat is mijn mening he
Oud 08-10-2009, 11:02
Joostje
Joostje is offline
Tja, vrienden zijn met iemand die denkt dat je je leven zo slecht leidt, dat het rechtvaardig is als je eeuwig zult branden in de hel, lijkt me niet makkelijk. Aan de andere kant, zij kan blijkbaar ook een scheiding maken tussen haar religieuze en dagelijkse opvattingen, aan gezien zij ook vrienden wil worden met je. Ik denk dat het hier dus geen probleem is.
Oud 10-10-2009, 01:09
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Vooruit. Maar het niet-bestaan van God is vrij zeker. In ieder geval zekerder dan het niet-bestaan van kabouters, want het bestaan van kabouters brengt niet allerlei logische problematiek met zich mee. Het bestaan van een kleine, mensachtige levensvorm is waarschijnlijker dan het bestaan van een almachtig opperwezen dat ons geschapen heeft. Ik kies er niet voor dit aan te nemen, ik weet dat het zo is en ik accepteer dat.
hm. laten we dan zeggen dat er meer discussie is over het bestaan van God dan dat er is over het bestaan van kabouters. Maar goed, als bij jou nooit maar dan ook nooit een gedachte of gevoel in je op komt als "zou God bestaan?", dan kun je er idd niet voor kiezen om te geloven in God. Maar zodra je wel zo'n gedachte hebt heb je de keuze om er aandacht aan te schenken en het te onderzoeken. En als je na hete onderzocht te hebben tot de conclusie bent gekomen, nee, God kán gewoon niet bestaan, en daarna komt het ook nooit meer in je hoofd op, 'zou god bestaan?' dan zou je ook nog wel kunnen zeggen dat je er niet voor kunt kiezen. Mij klinkt dat echter raar in de oren, want welke keuze ik ook zou maken, ik zou altijd wel ergens een gevoel hebben van "weet ik het echt zeker?".
Volgens de streng gereformeerden kan dat trouwens ook niet, kiezen is het allemaal uitverkiezing van God wie er tot geloof komt.

dan valt wel of niet bij God zijn na je dood dus niet te kiezen voor mensen bij wie het nog nooit in hun hoofd opgekomen is om iets anders te geloven dan ze deden. Voor de rest van de mensen wel.
Oud 10-10-2009, 21:05
Kitten
Kitten is offline
Topic opgeschoond en verplaatst. Dit topic gaat over de relatievraag.
Oud 11-10-2009, 01:16
cenerentola
cenerentola is offline
Je kunt die vriendin niet kwalijk nemen dat ze geďndoctrineerd is met zulke denkbeelden. Misschien moeten jullie het onderwerp vermijden en als ze er toch over begint, moet je opmerken dat je gekwetst bent door haar opmerkingen en haar vriendelijk verzoeken haar mening voor zich te houden. Het beëindigen van een vriendschap door een meningsverschil lijkt me een beetje zonde.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 12:34
gurl19
gurl19 is offline
Veel protestanten en katholieken zullen wel geloven dat je naar de hemel gaat als je in God gelooft. Wat zoals eerder gepost staat dat ergens in de bijbel.
Ik denk dat je zulke onderwerpen moet vermijden, je komt er toch niet uit in discussies. Iedereen vindt en denkt wat anders, je moet elkaar in de waarde laten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 21:09
xx-Joyce-xx
xx-Joyce-xx is offline
Ligt eraan hoe streng ze in haar familie zijn, mijn beste vriendin is ook protestants maar bij haar zijn ze helemaal niet zo heel strang haar zussen lopen gewoon in een broek en haar ene zus is met een katholieke msn getrouwd. maar een vriendin van me beste vriendin is wel strenger en als we dan altijd met zijn 3en waren dan deed dat kind altijd rot tegen me en deed alsof ik minder waard was...

Dus eht ligt echt eraan hoe streng ze is opgevoed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten