Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2009, 12:08
currywust
currywust is offline
Ik moet voor Nederlands een commentaartekst schrijven op een krantenartikel. Helaas ben ik geen held in goeie zinsbouw/spelling. Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om dit is eens te controleren?

Beleefdheidscode in het verkeer uit de mode?

Na het lezen van het artikel in het nieuwsblad: “Weg met de flierefluiters in het verkeer” van Rudi Mouraert, had ik toch enkele aanmerkingen. Daarom heb ik besloten om op deze tekst te reageren om mijn mening te verdedigen.

Ik ben totaal niet eens dat hij denkt dat iemand die tegen 180km/h voorbijzoeft, geconcentreerder is. Het veel te snel rijden is juist de oorzaak van veel ongelukken, die eigenlijk heel gemakkelijk kunnen vermeden worden, door je gewoon aan de toegelaten snelheid te houden. Ook ben ik van mening dat ze middenstrookrijders moeten beboeten.

In de tekst vermeld Rudi Moeraert dat hij telkens uitwijkt, om de weg van een motard te blokkeren. Motards kunnen inderdaad vaak irritant zijn als je staat aan te schuiven in een file, maar moet je ze daarom bijna laten verongelukken? Als je ze toch wilt plagen, doe dat dan door met je ruitensproeiers stevig te spuiten, dat is minder gevaarlijk maar wel even irritant voor de motards!

Ik ben het er totaal niet met eens dat meneer Moeraert de zone 30 flauwekul noemt. Overdag kan het in een zone 30 behoorlijk druk worden en als je dan iets te snel doorrijd zouden er veel slachtoffers vallen.

Kortom, het blijkt dat de beleefdheidscode in het verkeer uit de mode is, want de mensen gaan elke dag zeer onrespectvol en vaak agressief om met elkaar in het verkeer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2009, 15:18
Zahraxxx

Na het lezen van het artikel in het Nieuwsblad: “Weg met de flierefluiters in het verkeer” door Rudi Moeraert, had ik toch enkele aanmerkingen. Daarom heb ik besloten op deze tekst te reageren om mijn mening te verdedigen.

Ik ben het niet eens met het feit dat hij denkt dat een persoon die aan 180km/h voorbijvliegt, geconcentreerder rijdt. Te snel rijden is namelijk de oorzaak van veel ongelukken, die eigenlijk heel gemakkelijk vermeden kunnen worden. Hou je gewoon aan de toegelaten snelheid! Ook ben ik van mening dat ze middenstrookrijders (bestaat dat woord?) moeten beboeten.

In de tekst vermeldt Rudi Moeraert dat hij telkens uitwijkt, om de weg van een motorbestuurder te blokkeren. Deze kunnen inderdaad irritant zijn als je staat aan te schuiven in een file, maar moet je ze daarom bijna laten verongelukken? Als je ze dan toch wilt plagen, doe dat dan door met je ruitensproeiers stevig te spuiten Dat is minder gevaarlijk, maar wel even irritant voor de motards!

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat meneer Moeraert de zone 30 flauwekul noemt. Overdag kan het in een zone 30 behoorlijk druk worden en als je dan iets te snel doorrijdt, zouden er veel slachtoffers vallen.

Kortom, het blijkt dat de beleefdheidscode in het verkeer uit de mode is. De mensen gaan immers elke dag zeer niet-respectvol en vaak agressief om met elkaar in het verkeer.

Zo, ik hoop dat je er iets aan hebt. Wat mij vooral opvalt, is dat je veel lange zinnen schrijft met 2 of 3 pv's in een zin. Dat is vrij moeilijk en vermoeiend om te lezen. Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 15:41
Geel
Geel is offline

Na het lezen van het artikel in het nieuwsblad “Weg met de flierefluiters in het verkeer” van Rudi Mouraert, had ik toch enkele aanmerkingen. Daarom heb ik besloten om op deze tekst te reageren om mijn mening te verdedigen. [Mening verdedigen? Zou het niet beter zijn als je zegt dat je je mening wilt geven, want er is niemand die je mening aanvalt.]

Ik ben het er totaal niet mee eens dat hij denkt dat iemand die met 180km/h voorbijzoeft geconcentreerder is. Het veel te snel rijden is juist de oorzaak van vele ongelukken, die eigenlijk heel gemakkelijk kunnen vermeden worden, door je gewoon aan de toegelaten snelheid te houden. Ook ben ik van mening dat ze middenstrookrijders moeten beboeten. <--[Waarom vind je dat?]

In de tekst vermeldt Rudi Moeraert dat hij telkens uitwijkt om de weg van een motard te blokkeren. Motards kunnen inderdaad vaak irritant zijn, bijvoorbeeld als je probeert aan te schuiven in een file, maar moet je ze daarom bijna laten verongelukken? Als je ze toch wilt plagen, doe dat dan door met je ruitensproeiers stevig te spuiten, dat is minder gevaarlijk maar wel even irritant voor de motards! [Het woord 'plagen' is hier, m.i., een beetje ongelukkig gekozen. Die hele zin zou je wat formeler kunnen schrijven.]

Ik ben het er totaal niet mee eens dat meneer Moeraert de zone 30 flauwekul noemt. Overdag kan het in een zone 30 behoorlijk druk worden en als je dan iets te snel doorrijd zouden er veel slachtoffers vallen. [Je kunt beter zeggen dat je de mening van meneer Moeraert niet deelt ipv te zeggen dat je het niet meens bent met wat hij vindt..]

Kortom, het blijkt dat de beleefdheidscode in het verkeer uit de mode is, want de mensen gaan elke dag agressief met elkaar om en hebben ook geen respect voor elkaar.

[In het slot zeg je dat het blijkt dat de beleefheidscode in het verkeer uit de mode is. Daarvan geeft je wel voorbeelden van in de tekst, maar je vermeldt daar niet dat het voorbeelden daarvan zijn. Daardoor lijkt het alsof je met een nieuw argument komt in het slot (wat eigenlijk niet mag), terwijl dat niet zo is. Je zou in de tekst aan kunnen geven dat je voorbeelden gaat noemen van je constatering.]
Oud 22-11-2009, 18:52
currywust
currywust is offline
Hartelijk dank voor jullie hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten