Advertentie | |
|
![]() |
|
Op http://www.pasnederland.nl/ vind je waarschijnlijk wel wat meer informatie.
Het verbaast me overigens dat je in feite 10 jaar geleden al een diagnose had kunnen hebben, maar dat het toen niet zover gekomen is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hey bedankt. En het verbaast eigenlijk iedereen wel dat ze er laat mee zijn gekomen. Mij nog het meest ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Mwoah, ik denk niet dat dat met je autisme te maken heeft, maar eerder door het feit dat de mensen in die jaren vaak iemand eruit pikken die ze zwart kunnen maken en kunnen pesten, om zo zelf "stoer" te lijken. Althans, dat is mijn ervaring. De HAVO was ook gewoon kut hoor, maar je merkt het verschil heel duidelijk tussen de mensen die wel verder kijken dan hun neus lang is en de mensen die dat niet doen en je komt er op het HBO/WO ook wel achter dat mensen na de HAVO in één klap in een paar maanden tijd stukken volwassener worden, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.
Zulke dingen zou ik niet afschuiven op je pdd-nos, autisme, adhd of wat dan ook. Dan krijg je er voor jezelf een veel te negatief beeld van en op die manier krijg je ook al heel gauw en ongemerkt een net zo negatief zelfbeeld, terwijl dat helemaal niet nodig is. Het zijn de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is... Ik zit nu in een klas, met 3 andere mensen met autisme/adhd/asperger/pdd-nos en er is niemand die buitengesloten wordt. Nouja, één jongen die is zelf heel erg teruggetrokken, maar zelfs die wordt nog in de klas opgenomen. Ik heb echter daarvóór in totaal 12 jaar meegemaakt (dan tel ik van groep 1 tot medio HAVO-5, exclusief de brugklas) dat ik totaal buiten de klas viel en helemaal nergens bijhoorde, nouja, tot de mensen die ze konden pesten, daar hoorde ik bij. Mja, leer accepteren dat je pdd-nos hebt, dan wordt het leven stukken makkelijker. Zoals ik al aan heb gegeven, moet je weten waar je goed in bent en waar niet in en de dingen waarin je niet goed bent, die kun je proberen te trainen. Als je een keer voor een probleem staat, zorg dan dat je weet op welke gebieden je goed bent en gebruik die kwaliteiten om dat probleem op te lossen. Vaak is er wel een kortere weg, maar als je gebruik maakt van je kwaliteiten, dan werkt het het beste. Nah gut, ik houd het hier eventjes bij, want ik wil nog wat huiswerk maken. Om 7 uur naar het station toe dus... Heb vannacht niet geslapen, dus dan krijg je zulke posts. ![]()
|
Verwijderd
|
Ik denk dat je altijd positief moet blijven. Dat is ook beter voor jezelf. Als je op het HBO komt is het idd ook heel anders. Mensen zijn dan volwassener geworden denk ik. Pesten komt toch voort uit onzekerheid bij de pester en dat word afgereageerd op iemand die buiten de groep valt. Dat zijn gewoon makkelijke slachtoffers.
En ach moeilijke mensen zul je altijd wel meemaken, op school, werk, verenigingen, etc. Daar ontkom je niet aan. Ik denk dat de meeste PDD-Nosserd, aspergers enz, wel gepest zijn. Ach moet maar zo denken, dat is gewoon dom van die andere en het kweekt karakter ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() *knip post* Ik heb geen idee of het wel verantwoord is om in mijn geval te posten over mijn ervaringen met pdd-nos denk t niet, want er speelt ook nog ADHD, Gilles de la tourette, Gepest zijn en geesteszieke ouders mee. Ik lees het topic echter met plezier en interesse! |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Mijn broer heeft pdd-NOS. Hij is op school (op de universiteit) vastgelopen en ook op zijn werk. We zijn nou hard bezig om een uitkering voor hem aan te vragen.
Als ik zo je antwoorden lees, zie ik veel herkenning. Zelf hebben ze bij mij ook gedacht aan pdd-NOS, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik heb borderline en dysthyme. Liefs, Eend
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zo ook al heel wat instellingen afgelopen. GGZ, CWI, UWV, MEE etc. Dat is het enigste waar ik wel moe van word. Voor de rest vind ik mijn leven prima. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
PDD-NOS en ADHD zijn opzich wel overlappend, ken er ook die dat hebben en mijn neven hebben Gilles. Maar alle 3 tegelijk toe maar. Maar iedereen mag posten toch? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Liefs, Eend
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hoop dat het iig beter gaat met je broer. Hij heeft in ieder geval degelijke mensen achter zich staan dat scheelt al erg veel ![]() Liefs terug ![]() Paul |
![]() |
|
Hallo TS, Ik zelf zou ook PDD-NOS hebben volgens mijn diagnose, en heb veel ervaring met hulpverlening van vroeger tot en met nu, ben nu nog steeds bezig ermee. Ik woon wel al sinds me 21e op mezelf.
Ook een site over autisme: www.autsider.net Als je misschien nog vragen hebt laat maar weten ![]()
|
Wat een geweldig topic! Mijn broertje heeft PDD-NOS en ik voel me door dit topic op een bepaalde manier eindelijk begrepen. Ik kan nu eindelijk de kant van de PDD-NOSsers ontdekken, aangezien mijn broertje het hier nooit over zal hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En begeleid wonen, is dat niet iets voor jou? Dat gaat mijn broer nu waarschijnlijk doen. Of hij gaat naar een trainingshuis waar ze heel hard structuur in zijn leven gaan brengen, want nu zit ie tot twee uur 's nachts spellen te spelen achter z'n pc en komt ie pas om één uur z'n bed uit. ECht te gek voor woorden...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Ik heb ook PDD-NOS. Ik heb meer moeite met contacten, maar verder functioneer ik prima. Mja, heb er nooit heel veel problemen mee gehad, ja af en toe. En ik hoorde altijd tot de buitenstaanders in een klas, maar echt gepest ben ik nooit
![]()
||
Citaat:
Bij mij hadden ze in eerste instantie ook PDD-NOS geconstateerd, maar bij latere onderzoeken is dat verworpen omdat sommige klachten inderdaad te maken hadden met de 'levensfase' waarin ik toen zat. (dat neemt overigens niet weg dat het belachelijk is dat je het nu pas te horen krijgt!)
|
@Kryptonite: Check je pm
@Droomz: Hey, jou had ik een hele tijd terug op msn. Ik wist helemaal niet dat je PDD-NOS had. ![]() OT: Weet je, ik vind het ergens jammer dat aan dingen zoals PDD-NOS, autisme en ADHD een kaartje wordt gehangen. Het komt dan op veel mensen over alsof je een of andere ziekte of aandoening hebt, ook als ze ervan hebben gehoord. Vaak zijn zulke dingen helemaal niet zo'n probleem als wat buitenstaanders denken. Ik bedoel, ik heb een klasgenoot, die heeft PDD-NOS en die woont op kamers in Nijmegen, doet een HBO-studie (hoewel hij wel gaat stoppen, omdat het niet zijn ding is) en ikzelf reis vaak het hele land door, zonder begeleiding. En het beeld dat (dit is mijn ervaring) mensen hebben van bijvoorbeeld autisme, is dat mensen met autisme heel veel dingen niet kunnen, zonder begeleiding. En dat is volgens mij vaak ook de belemmering om verder te groeien binnen het kader van je autisme, waarbij het kader de grenzen zijn die je hebt, hoewel ook dit kader weer groter kan worden. Ik heb die belemmering ook jarenlang gevoeld, maar nu niet meer. Op een gegeven moment, ging er gewoon een schakelaar in me om, op de een of andere manier en vanaf dat moment ben ik gigantisch veel gegroeid. Ik kan me nog herinneren, dat ik naar een scholieren.com meeting ging, in Utrecht, ruim anderhalf jaar geleden, dat was de eerste keer dat ik alleen ging treinen, en ook nog eens naar een groep mensen die ik nauwelijks kende. En nouja, volgens mijn ouders zou ik dat helemaal niet aankunnen, maar dat kon ik dus wel. Nouja, ik heb dan ook nog eens gescheiden ouders en pap die ziet me dus maar eens in de twee weken, in het weekend. En die liet me dus pas voor het eerst naar een vreemde plek gaan, waar ik dan ook nog eens bleef logeren (nouja, voor hem een vreemde plek, aangezien hij die mensen niet kende), aan de andere kant van Nederland. En nouja, mam die wist dat ik dat makkelijk kon, en die heeft pap toen overgehaald, om mij toch te laten gaan. En nouja, het is gewoon jammer dat er zoveel mensen zijn, die autisme e.d. zien, als een hokje waarin je vast zit, waarvan de buitenkanten niet kunnen opschuiven. Je zou alles in de bovengaande post, dus autisme e.d., kunnen zien als een vierkant, in het begin tenminste. Maar vervolgens kan dat vierkant allerlei vormen aannemen. Het kan vierkantig worden, rechthoekig, vierhoekig, misschien ook wel rond. Het ligt er maar net aan welke kanten van dat vierkant je sterker ontwikkelt. Waar welke eigenschappen liggen op het vierkant, dat is gewoon je eigen indeling, maar ik probeer met dit stukje een beeld te schetsen van wat ik bedoel. Iedereen groeit op bepaalde vlakken, naarmate hij of zij ouder wordt, de een groeit wat meer op het ene vlak dan het ander, of groeit op minder, of juist meer vlakken. En op die manier ontwikkel je jezelf. En je moet zien te bereiken dat je je "aandoening" niet meer ziet als een belemmering, maar gaat zien als een deel van je karakter. Dat is vrij lastig te bereiken (bij mij heeft het 5 jaar geduurd, ongeveer), maar als je dat punt eenmaal bereikt hebt, dan krijg je wel eindelijk een fijn gevoel bij jezelf. Okay, het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om zo'n lange post te schrijven, die trouwens momenteel ook volledig buiten het punt van de discussie valt, maar goed. ![]()
|
![]() |
Hey,
Zelf heb ik geen autistische stoornis, maar lees de topics hierover altijd met veel interesse. Ik begeleid studenten met autisme bij hun studie en leer veel van jullie verhalen! @Prutsor, je kunt het opplakken van een etiketje ook positief zien. Voor veel mensen opent het deuren naar de juiste hulpverlening waar ze lang naar op zoek zijn geweest. Ook verklaart het voor sommigen veel dingen die ze eerst niet konden plaatsen en helpt het bij het accepteren van eigen beperkingen.
|
Ja, ik weet dat het opplakken van dat etiketje ergens positief is, maar ik heb het meer over hoe dat etiketje op de meeste mensen overkomt. Je hoort me ook niet zeggen, dat iedereen dat etiketje als negatief ziet, hoor, zeker niet. Algemeen gezien, hebben mensen een verkeerd beeld van de inhoud van dat etiketje en dat is waar ik op doel.
||
Citaat:
Het verhaal over moeite hebben met aanrakingen herkende ik in elk geval sterk en dat vond ik echt tof om te lezen!
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Bij mij werd de diagnose gesteld, toen ik 12 was. (ben nu 16) heb er af en toe veel moeite mee, maar je leert er zo langzaam aan wel mee omgaan. ik had een gedicht op internet gevonden, en ik zag mezelf er wel een beetje in. ik weet niet waar je veel informatie kunt vinden over pdd-nos. maar dit gedicht maakte bij vrienden van mij veel duidelijk: Zijn er maar meer mensen die leren begrijpen wat er in mijn hoofd omgaat, Ik kan het zelf niet uitleggen, omdat ik niet goed over mijn gevoelens praat. Dus heb ik begeleiding nodig die me goed observeert, zodat hij kan voelen en zien,wat er in mijn hoofd bivakkeerd. Als ik je niet begrijp,raak ik de controle over mijn lichaam kwijt, dan kan ik gaan schreeuwen, slaan of bijten,wat me achteraf enorm spijt. Ik wil je geen pijn doen,dus hoop ik dat je het niet persoonlijk opvat! Het is mijn manier van uitten,dat er iets niet goed zat. Probeer altijd kritisch te kijken,naar jouw houding en lichaamstaal, want elke beweging, die je onbewust maakt,is voor mij een onduidelijk signaal. Elk signaal dat jij geeft,komt bij mij veel sterker binnen dan bij een "normaal" mens, dus probeer goed in de gate te houden:Wat is mijn grens. Als jij mij de goede begeleiding kan geven, dan heb ik de mogelijkheid om te kunnen genieten van mijn leven. Ik heb op een normale basisschool gezeten, had wel een paar problemen zoals: - ik durfde niet mee op schoolreisje, - elke maandag een gevecht om naar school te gaan. etc. Toen ben ik naar de middelbare school gegaan 't Nijrees in Almelo, dat is een 'OPDC', en toen ik in de 3e klas zat, moest ik naar het noordik voor de praktijkvakken.(Doordat mijn school niet groot genoeg was voor de praktijkvakken. Maar op het Noordik liep ik vast doordat de school zo groot is. Daardoor voelde ik mij niet op mijn gemak, kreeg ik ruzie met medeleerlingen/leraren, en dat schoot natuurlijk niets op. Toen heb ik een examenonderdeel gemist, toen kon ik kiezen: - Een jaar overdoen, en opnieuw naar het Noordik. - Naar VSO het Mozaiëk (ook in almelo) Na een paar maanden goed nadenken over mijn toekomst, heb ik toch gekozen om naar het Mozaiëk te gaan. Wel fijn dat ze daar kleinere klassen e.d hebben. Je kunt er een diploma halen, maar daar was ik net iets te laat voor. naja dan maar wat langer op school zitten ![]() Maar toen werd ik 16, en dan moest je naar MOTA, dat is een leerwerktraject, daar zit ik nu bijna een jaar op. en dat is 1 van de scholen waar ik me echt op mijn gemak voel. Je word daar niet raar aangekeken om hoe je bent. Iedereen heeft ongeveer hetzelfde probleem daar. Ze maken je daar klaar voor het echte werk. Ook kun je gewoon een ROC-opleiding daar doen. Ik doe nu Verzorging niveau 1, en heb stage. dat vond ik toch wel heel mooi, want ik heb verder geen laag IQ ofzo, dus ik kan gewoon een normale ROC-opleiding doen, en een normaal diploma halen ![]() Groetjes Kesley |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
PDD-NOS, wel of niet vertellen? anoniempie199 | 13 | 10-06-2014 23:42 | |
Liefde & Relatie |
pdd-nos en 'wereldvreemd' Verwijderd | 28 | 24-03-2012 19:55 | |
Psychologie |
PDD-NOS Diagnose... wtf? Lychee | 9 | 14-04-2010 23:13 | |