Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2009, 10:52
Tiim
Tiim is offline
Hey ik vraag me eigenlijk af wie er in Geesten/onnatuurlijke dingen gelooft.
En heeft iemand een verhaal die hij/zij heeft mee gemaakt wat eng was (onnatuurlijke)
Ik heb wel afgelopen zomervakantie iets mee gemaakt we waren op vakantie in blablabla aan zee op een camping en ik mn broer en 2 chicks waren daarzo en verveelden ons bij zo'n tent en toen gingen we een beetje over geesten praten etc. ik ben niet bang en geloof eigenlijk ook niet en ik zei zo: Geesten bestaan niet.. En toen viel de lamp die hing aan de tent
Ik vond het niet eng maar was wel vaag =S

Heeft iemand anders nog zo'n verhaal en geloof je of niet?
Als je hebt zeg dan even vind ik wel leuk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2009, 11:49
Verwijderd
Voor iemand die zegt dat geesten niet bestaan ben je wel erg makkelijk van de wijs te brengen door een vallende lamp.

Nee serieus, een vallende lamp. Is dat hetgeen wat je doet twijfelen? Een lamp die valt?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 13:26
Nijn*
Nijn* is offline
Ik vind dit meer iets voor Wetenschap & Levensbeschouwing dus daar gaat 'ie heen
Oud 04-12-2009, 19:15
DBZ
DBZ is offline
Ik heb wel een vet verhaal Een vriendin van mij was helemaal gek geworden, want die had een vriend die achterna werd gezeten door een geest

Hij droomde dat hij op een weiland was, 50 meter van zijn huis vandaan en daar stond opeens een man. De volgende dag had hij het gevoel alsof er een geest in zn huis zat. Ik geloof dat ie toen een nacht niet kon slapen en de nacht erna had ie weer een droom: hij was weer op het weiland en hij zag de man weer. Hij zag een schop liggen, pakte hem op en zei: kom dan, klootzak(erg slim om te zeggen) Toen voelde hij alsof hij werd weggeblazen door een sterke wind en op da moment kreeg hij een hartaanval.
Dit verhaal is echt waar neem ik aan, want die vriendin van mij had het er erg moeilijk mee Maarja, hij was iig gered door een beschermengel-_-''

Maar ik geloof hier niks van eigelijk. Ik geloof wel dat ie een hartaanval had enzo, maar die geest was gewoon verzinsel lijkt mij. Die hartaanval kwam mss doordat hij zo veel stress had door die ''geest''.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 22:59
Kitten
Kitten is offline
http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI <--- Over geesten.
Oud 06-12-2009, 13:46
arPos
arPos is offline
Ik geloof wel degelijk dat geesten bestaan, waarmee het m.i. natuurlijke entiteiten betreft.

Wat ik niet geloof echter is dat geesten een invloed kunnen/willen uitoefenen op de fysieke wereld.
Oud 06-12-2009, 14:57
Uice
Uice is offline
Ik heb wel zo'n verhaal: mijn opa zei niet in geesten te geloven. Zes jaar later was ie dood. Best creepy.

Ik geloof niet in geesten, maar als ze wel bestaan is daar niets 'onnatuurlijks' aan.
Oud 06-12-2009, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof wel degelijk dat geesten bestaan, waarmee het m.i. natuurlijke entiteiten betreft.

Wat ik niet geloof echter is dat geesten een invloed kunnen/willen uitoefenen op de fysieke wereld.
Dan bestaan ze dus niet. Iets dat geen invloed uitoefend op de omgeving bestaat niet. Tenminste in fysische zin.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2009, 21:07
synbitz
synbitz is offline
bestaat niet , vroeger toen ik 5 jaar was dacht ik wel dat heksen bestonden ...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2009, 21:09
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dan bestaan ze dus niet. Iets dat geen invloed uitoefent op de omgeving bestaat niet. Tenminste in fysische zin.
Dat mag je veronderstellen, mits je zo nihilistisch wil zijn, ik geloof wel dat geesten spiritueel/psychisch invloeden kunnen uitoefenen.
Oud 06-12-2009, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Dat mag je veronderstellen, mits je zo nihilistisch wil zijn, ik geloof wel dat geesten spiritueel/psychisch invloeden kunnen uitoefenen.
Jij bent van mening dat psychische reacties niet fysisch zijn?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2009, 07:10
Verwijderd
Psychische verschijnselen horen per definitie in het domein van de fysica, aangezien ze waarneembaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 22:12
arPos
arPos is offline
Citaat:
Jij bent van mening dat psychische reacties niet fysisch zijn?
De uitwerking ervan is fysisch, een veronderstelde ziel of geest die invloed op een psyche uit zou kunnen oefenen hoeft dat m.i. niet perse via een meetbare methode te doen.

Uiteraard ben ik me er dan van bewust dat het dan wetenschappelijk als onbestaand aangemerkt kan worden.

Citaat:
Psychische verschijnselen
Ik geloof niet dat geesten verschijnen.

bovendien al deden ze dat dan lijkt me dat die verschijning een exponent is van de geest en niet een eventueel veronderstelde inwerking van een geest op een menselijke psyche,
me dunkt, daarnaast, dat er ook een band moet zijn tussen persoon en veronderstelde geest en zelfs dan zou het geheel uiteraard ook nog slechts filosofisch kunnen bestaan.

Over dat soort zaken kan ik uiteraard geen oordeel over vellen, dat is ook niet nodig om in "karma" te geloven.

Laatst gewijzigd op 08-12-2009 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 12:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik heb wel zo'n verhaal: mijn opa zei niet in geesten te geloven. Zes jaar later was ie dood. Best creepy.
.

OT:
ik weet ik niet of ik geloof dat geesten bestaan, ik vind het wel eng als ze bestaan. Maar ze zijn niet onnatuurlijk. Kunststoffen zijn onnatuurlijk, want die zijn gemaakt door ons en niet door natuurlijke processen ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 17:40
Verwijderd
Citaat:

OT:
ik weet ik niet of ik geloof dat geesten bestaan, ik vind het wel eng als ze bestaan. Maar ze zijn niet onnatuurlijk. Kunststoffen zijn onnatuurlijk, want die zijn gemaakt door ons en niet door natuurlijke processen ontstaan.
Definieer "natuurlijk proces"?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2009, 19:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
Kunststoffen zijn onnatuurlijk, want die zijn gemaakt door ons en niet door natuurlijke processen ontstaan.
Polymerisatie kan ook via "natuurlijke" weg plaatsvinden, en natuurlijk is aardolie ook een natuurlijk product, wij ook overigens dus ook onze techniek.

Nee ik heb moeite met de definitie natuurlijk = niet door mensen gemaakt.
Oud 29-12-2009, 20:31
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Serieus, ik kreeg spontaan kippenvel dat ik dit las...
Oud 31-12-2009, 00:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Definieer "natuurlijk proces"?
nee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten