Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2009, 21:15
Thirza!
Thirza! is offline
Doen jullie dat ook wel is?
knakken met de vingers, pols, schouder, tenen?
Ze zeggen dat het erg slecht voor je is,
maar ik doe het egt al jaren,
en ik merk niets...
geen pijn, alles doet t nog gewoon
Duss wat is er nou zo verkeerd aan?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2009, 23:05
made for him
made for him is offline
t schijnt juist niet echt bepaald slecht te zijn
1 of andere onderzoeker heeft iets van 60 jaar lang alleen de vingers van z'n linker hand geknakt
daarna een rontgenfoto laten maken van allebei z'n handen en... t zag er nog gwn goed uit.
Ik ben trouwens pas bij een dokter geweest, voor een knak in m'n heup, nogal pijnlijk.
Ze zei : "ik maak me tótaal geen zorgen om het geknak, het is alleen raar dat t zo'n pijn doet.
Dus valt allemaal reuze mee wat ze zeggen.
Over dit soort dingen zijn trouwens heel veel leugens in de wereld.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 09:34
ganralph
ganralph is offline
het verhaal was volgens mij dat je op latere leeftijd reuma kunt krijgen als je te vaak met je gewrichten "knakt". ik geloof dat het net zo vaak beweerd als ontkracht wordt...

wat dan weer wel slecht schijnt te zijn, is aan je vingers trekken. zo kun je het gewrichtskapsel uitrekken of zo. duwen schijnt dus beter te zijn om te knakken. (maar ik heb er niet voor gestudeerd)

overigens is het ook niet je bot dat het knak-geluid maakt, maar het plotselinge ontsnappen van een vloeistof (je "smeerolie") in het gewricht.
Oud 31-10-2009, 09:55
voussavez?
voussavez? is offline
Ik knak zelf mijn vingers van jongs af aan, en sinds een paar jaar ook mijn nek. Af en toe lukt het ook wel met mijn pols als ik mijn hand naar achteren duw. Ik geloof die verhaaltjes dat het slecht voor je is niet zo.

Trouwens wat ganralph zegt is niet waar, het is tenminste nooit bewezen. Wat het knakkende geluid maakt is nooit goed onderzocht.
Oud 31-10-2009, 10:43
Verwijderd
Het knakken maakt op zich niets uit, als je gewoon knakt bij normale bewegingen (bv, bij veel mensen knakken de knieën als ze op hun hurken gaan zitten).

Alleen is het wel zo, dat als je erg vaak een geforceerde beweging maakt met een gewricht, deze wat sneller slijt. Je krijgt dan geen reuma, maar mogelijk artrose. Nu krijg je sowieso artrose als je maar oud genoeg wordt, het geforceerd knakken zou het alleen kunnen versnellen als je dat echt heel vaak doet. Het is allemaal theorie want zoiets is niet echt betrouwbaar te onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 10:51
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Trouwens wat ganralph zegt is niet waar, het is tenminste nooit bewezen. Wat het knakkende geluid maakt is nooit goed onderzocht.
kan zijn, ik heb het zelf niet onderzocht maar bij deze even mijn bron:

http://www.intermediair.nl/artikel/k...4399/knak.html
Oud 31-10-2009, 11:17
wup
wup is offline
Maar het is natuurlijk enorm irritant voor je omgeving. Echt, knakkende vingers
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 12:03
Thirza!
Thirza! is offline
haha,
vooral daar hoor ik de meeste reacties op.
ik wil dr wel aan denken,
maar meestal gaat het vanzelf.
En dan loopt iedereen tegen me te zeggen dat het vies klinkt
Bij anderen vind ik het ook,
maar bij mezelf niet zo.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 15:36
Batave
Batave is offline
Citaat:
Maar het is natuurlijk enorm irritant voor je omgeving. Echt, knakkende vingers
Oud 31-10-2009, 17:57
voussavez?
voussavez? is offline
Citaat:
Het knakken van je vingers veroorzaakt geen artritis. Om dat te bewijzen, knakte de Amerikaanse onderzoeker Donald L. Unger zestig jaar lang de vingers van zijn linkerhand, maar nooit die van zijn rechterhand.

Hij kreeg er vorige week een Ig Nobelprijs voor. Andere prijswinnaars zijn fysici die hebben berekend waarom zwangere vrouwen niet omtuimelen en biologen die hebben ontdekt dat organisch afval met negentig procent kan worden gereduceerd dankzij bacteriën uit de poep van reuzenpanda’s.

De Ig Nobelprijzen zijn bedoeld voor onderzoek dat mensen eerst laat lachen en dan laat nadenken. Er waren in het verleden ook Nederlandse winnaars. Zo kreeg in 2007 een Nederlandse wetenschapper de prijs voor haar onderzoek naar het ecosysteem van matrassen en beddengoed. Eerder viel een Nederlands artikel over een homoseksuele necrofiele wilde eend in de prijzen. Ook trokken Nederlanders de aandacht met onderzoek dat malariamuggen even sterk door zweetvoeten worden aangetrokken als door Limburgse kaas.

De prijs wordt sinds 1991 uitgereikt door de Amerikaanse organisatie Improbable Research, die ook een tijdschrift uitbrengt.
Oud 31-10-2009, 18:02
Verwijderd
Maar dat bewijst natuurlijk niet zo veel, met 1 proefpersoon
Met citaat reageren
Oud 01-11-2009, 11:04
marrel
marrel is offline
Ik doe het niet expres, maar regelmatig knakt er wel iets. Of het slecht is weet ik niet maja.
Oud 01-11-2009, 15:46
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Ik heb het ook heel lang gedaan, totdat ik hoorde dat het slecht voor je vingers is, nu doe ik het niet meer. Het was trouwens wel erg lastig om te stoppen, het ging zo automatisch. Maar of het nu wel of niet goed voor je vingers is, ik doe het niet meer. Stel je voor dat je er wel iets van krijgt!
Oud 02-11-2009, 18:48
Charissa1996
Charissa1996 is offline
ik heb het zelf oowk maar kweet niej of het slecht is!!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 21:06
Verwijderd
Ik kan gewoon niet tegen dat geluid. vreselijk. Ik kan dat knakken met mijn vingers geloof ik niet. Wil het ook niet proberen, straks breek ik m'n vingers.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 08:29
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Wat het knakkende geluid maakt is nooit goed onderzocht.
opheffen van vacuum?

ik 'kraak' mijn rug, nek, borstbeen, vingers, tenen en knieën
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 10:59
Thirza!
Thirza! is offline
haha,
zo snel breek je je vingers niet hoor, als je het op het goeie plekje doet
En als ik wakker word kan ik bijna alles knakken,
dus als ik me is lekker uitrek krijg je eerst het moooie knakconcert live te horen
mn rug, schouders, nek, pols, vingers op 2 plekken, mn tenen, en knieen.
en als ik van de trap afloop hoor ik soms ook nog vanalles.
maar het doet nooit egt pijn ofzo, dus ik vind het wel grappig
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 17:50
Beautyyx
Beautyyx is offline
je kunt er reuma van krijgen , bij je vingers dan. en gewoon niet meer doen!. is niet grappig zo als iemand het hier boven zegt ik krijg er egt de kriebels van bah! als of iemand voor de lol even van alles en nog wat aan het breken is iih nee niet zo fijn!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 12:49
Evolution
Evolution is offline
ik knak helaas ook al zo lang als ik me kan herinneren werkelijk al mijn gewrichten, sommige zijn echt behoorlijk pijnlijk, maar het "moet" dan gewoon.. of het wel of geen kwaad kan is niet bewezen (nou ja, die man die 60 jaar zn ene hand knakte en geen verschil had zegt toch wel wat), maar het zal persoonlijk zijn. Zo heb ik er bijvoorbeeld behoorlijk last van, heb ik er veel pijn aan. Ik kan bijvoorbeeld nog maar slecht een (aard)appel schillen omdat ik dan zoveel pijn in mijn handen heb. Dat kan ook nog weer aan andere dingen liggen natuurlijk, maar hoe dan ook, de orthopedische chirurgen vertelden me allemaal dat t (voor mij) erg slecht is.
Ook dat het inderdaad een soort opheffing van vacuum is dat in je gewrichten zit. Voor mij is het dan ook, ondanks de pijn in sommige gewrichten, altijd een opluchting als ik knak... hoe naar dat geluid ook is voor anderen
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 18:37
Thirza!
Thirza! is offline
Wel heb ik dat mijn pink een beetje bobbelig groeit ofzo.
niet recht bij de kootjes.
Maar verder moeten ze gewoon knakken, dat herken ik wel
maar het geluid.,
tsja. daar stoor ik me niet aan
Bij anderen trouwens wel..
heeel raar is dat.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 14:27
Verwijderd
er is een onderzoeker die het 60jaar heeft gedaan en nix aan de hand
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 16:27
Martiño
Martiño is offline
Zoals Sarah al zegt, één proefpersoon bewijst nog niks.
Oud 13-11-2009, 08:22
Verwijderd
Nee eigenlijk niet. Heb idd ook gehoord dat dat slecht voor je is, heeft iets met de soepelheid van gewrichten ofzo te maken. Maar het lijkt me sowieso niet echt heel gezond en is het niet pjinlijk?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2009, 16:16
Verwijderd
Ik vind het voornamelijk een onzettend nare gewoonte en krijg echt rillingen als iemand zijn vingers knakt.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2009, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het voornamelijk een onzettend nare gewoonte en krijg echt rillingen als iemand zijn vingers knakt.
Dat heb / vind ik dus ook.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 13:56
Thirza!
Thirza! is offline
Citaat:
Nee eigenlijk niet. Heb idd ook gehoord dat dat slecht voor je is, heeft iets met de soepelheid van gewrichten ofzo te maken. Maar het lijkt me sowieso niet echt heel gezond en is het niet pjinlijk?
Het doet helemaal geen pijn, maar gezond zal het ook niet zijn....
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 16:15
Sade
Sade is offline
Knakken met je vingers vind ik echt nasty, maar ik betrap mezelf er wel eens op dat ik met m'n rechterpols knak
Oud 25-11-2009, 19:46
Sorry.x
Sorry.x is offline
Ik knap alles, en niet eens bewust.
Met mn polsen, vingers, tenen en nek, doe ik het bewust.
Maar een verkeerde beweging kan bij mij zo'n knak veroorzaken: rug, heupen, knieën, ellebogen, enkels en ook mn schouders.

Volgens onderzoekers is het slecht voor je, maar een man van inmiddels 60,
heeft zijn vingers vanaf zijn 10e ofso, elke dag geknakt.
Zn vingers zijn er niet slechter van geworden ....

Dus!

Laatst gewijzigd op 25-11-2009 om 19:47. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 19:47
Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik knap alles, en niet eens bewust.
Met mn polsen, vingers en nek, doe ik het bewust.
Maar een verkeerde bewegin kan bij mij zo'n knak veroorzaken: rug, heupen, knieën, ellebogen, enkels.

Volgens onderzoekers is het slecht voor je, maar een man van inmiddels 60,
heeft zijn vingers vanaf zijn 10e ofso, elke dag geknakt.
Zn vingers zijn er niet slechter van geworden ....

Dus!
Dit is al een stuk of 10 keer herhaald. Wil je in het vervolg het topic eerst lezen voordat je wat plaatst .
Oud 25-11-2009, 20:01
thomazzz
thomazzz is offline
je zal er niets van merken als je jong bent maar als je ouder bent heb je er normaal wel last van
zelf knak ik niets met opzet omdat ik dat niet kan, maar als ik van achter de computer kom en ik loop eens rond blijft het wel vrij lang van zelf kraken (dan heb ik het vooral over mijn enkels en tenen)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik een beetje gemeen, bij mij doet het dat vanzelf Ik bedoel, dan zit m'n duim 'vast' en dan moet ik een paar keer buigen tot de knak, want dat 'vastzitten' voelt heel irritant. Of mijn nek. Sinds ik in Bolivia van een berg gevallen ben op m'n hoofd knakt die echt drie keer als ik mijn hoofd naar rechts buig... maar dat gaat vanzelf, blijkbaar gaat ie in de loop van de dag iets 'vastzitten' en dan knakt ie vanzelf weer los.

Ik snap nog steeds niet zo goed hoe het werkt... maar het doet geen pijn, het is juist een vervelend gevoel als het niet wil knakken maar wel zou moeten.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 06:16
MisSunshine
MisSunshine is offline
Ik ken meer dan alleen mn vingers knakken. De laatste tijd "moet" ik mijn hele rug steeds kraken! (gewoon holle rug maken). Dit is best slecht.. Maar zonder lukt t ook niet, het voelt gewoon rot. Ook mijn nek krakt aan alle kanten.
Best vervelend..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 10:34
Evolution
Evolution is offline
Citaat:
Dat vind ik een beetje gemeen, bij mij doet het dat vanzelf Ik bedoel, dan zit m'n duim 'vast' en dan moet ik een paar keer buigen tot de knak, want dat 'vastzitten' voelt heel irritant. Of mijn nek. Sinds ik in Bolivia van een berg gevallen ben op m'n hoofd knakt die echt drie keer als ik mijn hoofd naar rechts buig... maar dat gaat vanzelf, blijkbaar gaat ie in de loop van de dag iets 'vastzitten' en dan knakt ie vanzelf weer los.

Ik snap nog steeds niet zo goed hoe het werkt... maar het doet geen pijn, het is juist een vervelend gevoel als het niet wil knakken maar wel zou moeten.
dit is precies de goede bewoording
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 17:31
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Mijn dokter zegt dat het een vacuüm-effect is in het gewricht
Oud 12-12-2009, 10:57
Xantalien
Xantalien is offline
Citaat:
het verhaal was volgens mij dat je op latere leeftijd reuma kunt krijgen als je te vaak met je gewrichten "knakt". ik geloof dat het net zo vaak beweerd als ontkracht wordt...

wat dan weer wel slecht schijnt te zijn, is aan je vingers trekken. zo kun je het gewrichtskapsel uitrekken of zo. duwen schijnt dus beter te zijn om te knakken. (maar ik heb er niet voor gestudeerd)

overigens is het ook niet je bot dat het knak-geluid maakt, maar het plotselinge ontsnappen van een vloeistof (je "smeerolie") in het gewricht.
Dat had ik ook gehoord ja. Een meisje uit mijn klas doet het ook elke keer met haar vingers. Bah, kan het niet aan horen.

He bah, net na het bovenste berichte typen knakte mijn pols Zo knakken mijn schouders en knieën ook heel vaak. Zo irritant!
Oud 12-12-2009, 13:41
$moky
$moky is offline
ik knak me vingers wel 2maal per dag en me nek ook (is egt heerlijk)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 18:54
napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
nee, het is niet slecht.
stond laatst nog in de quest volgens mij
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 20:16
WAT
WAT is offline
ik doe het al heel lang, vooral als ik me intens ergens op concentreer, dan willen mijn handen iets te doen hebben ofzo.... voor de rest geen gevoel van dat het moet of dat het zeer doet.... is gewoon een gewoonte.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 21:15
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
nee, het is niet slecht.
stond laatst nog in de quest volgens mij
offtopic, maar de quest is nu niet altijd een hele goede en betrouwbare wetenschappelijke bron.
Oud 17-12-2009, 21:23
JJoosje
JJoosje is offline
Citaat:
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen
Oud 27-12-2009, 23:52
Verwijderd
Citaat:
t schijnt juist niet echt bepaald slecht te zijn
1 of andere onderzoeker heeft iets van 60 jaar lang alleen de vingers van z'n linker hand geknakt
daarna een rontgenfoto laten maken van allebei z'n handen en... t zag er nog gwn goed uit.
Ik ben trouwens pas bij een dokter geweest, voor een knak in m'n heup, nogal pijnlijk.
Ze zei : "ik maak me tótaal geen zorgen om het geknak, het is alleen raar dat t zo'n pijn doet.
Dus valt allemaal reuze mee wat ze zeggen.
Over dit soort dingen zijn trouwens heel veel leugens in de wereld.
sorry maar dat klinkt egt puur onzin xD
60 jaar lang onderzoek ?
dan wil je op je 10e al erg gefascineerd zijn met het beroep, en ik denk niet dat men zo jong al zo dingen écht wil volhouden enzo.

anyway, ik knak mn vingers altijd. alleen soms lukt t niet, blijft t even vasthangen. en dan wil ik het gewoon 1 x heel erg hard KNAK horen zeggen. maar lukt t egt niet. dan doet t wel pijn, maar na 5 minuten niks doen, en dan eventjes, heb ik die grote knak weer, en dat voelt dan weer opgelucht (:
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 16:15
Verwijderd
Citaat:
sorry maar dat klinkt egt puur onzin xD
60 jaar lang onderzoek ?
dan wil je op je 10e al erg gefascineerd zijn met het beroep, en ik denk niet dat men zo jong al zo dingen écht wil volhouden enzo.
MEDICINE PRIZE: Donald L. Unger, of Thousand Oaks, California, USA, for investigating a possible cause of arthritis of the fingers, by diligently cracking the knuckles of his left hand — but never cracking the knuckles of his right hand — every day for more than sixty (60) years.
REFERENCE: "Does Knuckle Cracking Lead to Arthritis of the Fingers?", Donald L. Unger, Arthritis and Rheumatism, vol. 41, no. 5, 1998, pp. 949-50.
WHO ATTENDED THE CEREMONY: Donald Unger

http://www3.interscience.wiley.com/c...10619/PDFSTART

Het is niet zo heel moeilijk om niet volstrekt belachelijk uit de hoek te komen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 18:35
Verwijderd
Maar die legt niet uit waarom sommige gewrichten dat vanzelf doen, en waarom je dan het gevoel hebt dat ie moet knakken...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 23:35
Verwijderd
Het ging toch in eerste instantie om schadelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 09:24
Verwijderd
maar ik kan wél meerdere malen achter elkaar hetzelfde gewricht knakken althans, nu niet meer, maar vroeger kon ik dat met mijn polsen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 09:52
Verwijderd
Oh ja, mijn polsen en enkels kunnen ook makkelijk een aantal keer achter elkaar knakken, misschien zelfs oneindig, maar dat heb ik nooit geprobeerd
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 15:34
lakells--
lakells-- is offline
ik knak letterljk alles. tenen , voet, enkels. knieën, heupen, rug, vingers, polsen, ellebogen, nek, neus kaak.. best wel freaky, maarkhe nergens ooit last van.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2009, 11:15
Sorry.x
Sorry.x is offline
Citaat:
Dit is al een stuk of 10 keer herhaald. Wil je in het vervolg het topic eerst lezen voordat je wat plaatst .
nou,
ik weet niet hoor.
maar ik ben niet de enige die het herhaalt.

en het zijn er maar drie.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2010, 23:11
Batave
Batave is offline
Citaat:
nou,
ik weet niet hoor.
maar ik ben niet de enige die het herhaalt.

en het zijn er maar drie.

Regels voor berichten