Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2010, 14:43
pannadanny
pannadanny is offline
Waarop word duidelijk gemaakt dat niks zeker is ?
Aan de hand waarvan komen ze erbij??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2010, 14:48
surimeid
surimeid is offline
hoe bedoel je dat...?
Oud 21-01-2010, 14:52
Lotte^^
Lotte^^ is offline
nou..... wat kan je wel met zekerheid zeggen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:55
Thinus
Thinus is offline
niks is ook zeker iedereen dacht eeuwen dat de aarde plat was maar dat was dus ook niet het geval.
jij weet zeker dat er een maan is die om de aarde draaid maar voor hetzelfde geld word dit al jarenlang aan iedereen voorgelogen en zitten wij gewoon in een potje waar een of andere dominantere soort ons als mieren heeft ingestopt weet jij veel.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 15:26
pannadanny
pannadanny is offline
Juist Thinus, ik had toenstrax gelezen dat er eens kans is van 0,000000001 is dat er helemaal niks is.
Wie weet is er zelfs niks om ons heen maar denken wij dat alleen( in de zin van waarnemen)??
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 15:28
Thinus
Thinus is offline
ja de matrix is hier een goed voorbeeld van. maar waar is die 0,000000001% dan op gebaseerd vraag ik me af?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 15:30
Arachnia
Arachnia is offline
Punt is, ga jij jezelf laten domineren door dat kleine feit dat er niets zeker is, of ga jij handelen en er het beste van maken?
Oud 21-01-2010, 15:31
pannadanny
pannadanny is offline
Jaa dat wilde ik nu net weten, kon het niet vinden vandaar deze topic, hoop dat iemand antwoord heeft op die vraag
Groetjes Danny
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 16:07
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Zekerheid is eigenlijk net als waarheid. Alleen te gebruiken in een bepaalde context waarin men (een bepaald aantal personen) het eens is over een overeenkomstige definitie van het woord. Anders kun je er altijd vraagtekens achter blijven zetten.
Zekerheid is 'iets dat vast staat'. Maar vast staan in het leven is nogal moeilijk omdat het leven zelf een continue proces is. Het is verandering. Hoe kun je zeker zijn over verandering?

Is het dan zeker dat het leven verandering is?
Nee, want dat zeg ik maar vanuit mijn perceptie. Er zullen mensen zijn die het eens met me zijn. Er zullen mensen zijn die het oneens met me zijn...
Een definitie is geen objectieve betekenis. Het is maar net wat we geleerd hebben. Dat bepaald de betekenis. Woorden zelf zijn dus subjectief. Alleen als we afspreken met elkaar wat we precies bedoelen, kunnen we enigszins nuttig met elkaar communiceren. Maar dat moet met subjectieve woorden... moeilijk...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Zekerheid is eigenlijk net als waarheid. Alleen te gebruiken in een bepaalde context waarin men (een bepaald aantal personen) het eens is over een overeenkomstige definitie van het woord. Anders kun je er altijd vraagtekens achter blijven zetten.
Zekerheid is 'iets dat vast staat'. Maar vast staan in het leven is nogal moeilijk omdat het leven zelf een continue proces is. Het is verandering. Hoe kun je zeker zijn over verandering?

Is het dan zeker dat het leven verandering is?
Nee, want dat zeg ik maar vanuit mijn perceptie. Er zullen mensen zijn die het eens met me zijn. Er zullen mensen zijn die het oneens met me zijn...
Een definitie is geen objectieve betekenis. Het is maar net wat we geleerd hebben. Dat bepaald de betekenis. Woorden zelf zijn dus subjectief. Alleen als we afspreken met elkaar wat we precies bedoelen, kunnen we enigszins nuttig met elkaar communiceren. Maar dat moet met subjectieve woorden... moeilijk...
Misschien is het hele leven gewoon één grote grap van God. Dat Hij ons bij onze dood grinnikend op staat te wachten: "HAHA! ERINGETRAPT!"
In dat geval is niets zeker en houdt Hij ons gewoon graag voor het lapje. Om ons scherp te houden zegmaar
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 19:00
Uice
Uice is offline
Citaat:
niks is ook zeker iedereen dacht eeuwen dat de aarde plat was
Nee hoor. Het geloof dat de aarde plat is heeft maar een paar honderd jaar bestaan, in China.
Oud 21-01-2010, 19:25
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
niks is ook zeker iedereen dacht eeuwen dat de aarde plat was maar dat was dus ook niet het geval.
Citaat:
Nee hoor. Het geloof dat de aarde plat is heeft maar een paar honderd jaar bestaan, in China.
idd, om (hopelijk) voor eens en altijd af te rekenen met dit broodje aap:
de mythe over het idee dat men in de middeleeuwen dacht dat de aarde plat was is in 1834 de wereld in geholpen door de Fransman Antoine-Jean Letronne. Hij deed dit om de middeleeuwers en de geestelijken uit die tijd als achterlijk te bestempelen (wat hem dus tot in 2010 gelukt is). In werkelijkheid is Aristoteles' theorie van de ronde aarde tot aan Copernicus/Galilei altijd de gangbare geweest.

maar goed "back on topic"
Oud 21-01-2010, 22:57
Dinalfos
Dinalfos is offline
Als er een god bestaat, is er inderdaad niets zeker. Dat maakt religie ook zo verdraaid lachwekkend. Als we de religieuzen mogen geloven is de machtigste entiteit met tevens nul komma nul verantwoordelijkheden (god dus) ook gelijk de meest voorspelbare entiteit. Ehm...righto.
Oud 22-01-2010, 07:13
Batave
Batave is offline
Google "Allegorie van de grot, Plato".
Oud 22-01-2010, 09:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
nou..... wat kan je wel met zekerheid zeggen?
Je fysieke lichaam gaat dood.
Maar als niks zeker is, dan is ook dat statement het niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 09:21
Verwijderd
Maar kunnen we zeker weten dat niets zeker is?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 09:26
surimeid
surimeid is offline
Niets is zeker...
daarom moet je genieten van elke dag...
Oud 22-01-2010, 09:47
Batave
Batave is offline
Het hele leven is een hoax, nou, ik ga wat leuks doen.
Oud 22-01-2010, 14:35
pannadanny
pannadanny is offline
Ja lijkt me ook het beste leef met de dag.
Wie weet is er geen morgen meer, dus doe je ding.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 15:01
Thinus
Thinus is offline
huu dat gaat me dan te ver. ik blijf wel naar de toekomst kijken anders kan je net zo goed nooit naar school gaan. dat doe je immers ook voor je toekomst.

ook denk ik niet teveel over zulke dingen na want je kan wel denken te weten hoe dingen zitten en moeten maar veranderen doe je het toch niet
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 16:33
mepsteen
mepsteen is offline
Cognito ergo sum.

/thread
Oud 22-01-2010, 16:56
Batave
Batave is offline
Citaat:
Cognito ergo sum.

/thread
Oud 22-01-2010, 18:14
Egoconstructie
Citaat:
Cognito ergo sum.

/thread
Beetje rare uitspraak vind ik dat eigenlijk. "Ik denk" Dus wordt het "ik" dan gelijk gesteld met het denken?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 18:16
Batave
Batave is offline
Nee, de zin wil zeggen: het feit dat je kan filosoferen betekent dat je bestaat.
Oud 22-01-2010, 18:23
Egoconstructie
Ja maar wat is "je" dan? Een samenstelling van gedachten? Denken staat toch niet gelijk aan bewustzijn? Dan zouden we op momenten dat ons hoofd leeg is niet bewust bestaan. Terwijl we juist heel helder en observerend kunnen zijn op zulke momenten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2010, 18:27
Batave
Batave is offline
Nu draai je het om. Als je weet dat je kan denken en twijfelen aan de reden van het bestaan, besta je. Maar als je dat niet doet besta je ook. Want dan kan je nog steeds in potentie denken. Als jij slaapt schakelt je bewustzijn zich uit, maar dat kan elk moment terug komen(wakker worden).
Oud 23-01-2010, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Nu draai je het om. Als je weet dat je kan denken en twijfelen aan de reden van het bestaan, besta je. Maar als je dat niet doet besta je ook. Want dan kan je nog steeds in potentie denken. Als jij slaapt schakelt je bewustzijn zich uit, maar dat kan elk moment terug komen(wakker worden).
Misschien kan de aarde in potentie ook wel denken, maar doet ze dat gewoon niet omdat ze wel betere dingen aan haar hoofd heeft. Draaien bijvoorbeeld.

En stenen denken niet. En die bestaan ook!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 18:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Misschien kan de aarde in potentie ook wel denken, maar doet ze dat gewoon niet omdat ze wel betere dingen aan haar hoofd heeft. Draaien bijvoorbeeld.

En stenen denken niet. En die bestaan ook!
Je snapt hem niet. Het punt is dat je niet zeker kunt zijn van het bestaan van alles om je heen. Het enige waar je zeker van kunt zijn is je eigen bestaan, omdat je zeker weet dat je denkt, en als je denkt kun je onmogelijk niet bestaan.
Oud 24-01-2010, 09:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Je snapt hem niet. Het punt is dat je niet zeker kunt zijn van het bestaan van alles om je heen. Het enige waar je zeker van kunt zijn is je eigen bestaan, omdat je zeker weet dat je denkt, en als je denkt kun je onmogelijk niet bestaan.
Tenzij denken een zuiver neurologische functie is, wat het bestaan van JOU elimineert, en enkel het bestaan van een fysiek lichaam lijkt te maken.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2010, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Je hebt gelijk
Met citaat reageren
Oud 24-01-2010, 12:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
Tenzij denken een zuiver neurologische functie is, wat het bestaan van JOU elimineert, en enkel het bestaan van een fysiek lichaam lijkt te maken.
Dan ben je gewoon dat fysieke lichaam.
Oud 25-01-2010, 03:19
Changshan
Changshan is offline
Alles wat je ervaart, kan in je brein geprojecteerd worden door één of ander duiveltje (of een levensgroot lieveheersbeest met een bril op en een koptelefoon met daarop de hele tijd keihard Michael Jackson, weet jij veel). Het enige waar je dus redelijk zeker van bent, is je eigen twijfel. Dat is het ene vaststaande puntje in het Heelal. Dan kan ik daar natuurlijk Descartes bijhalen, maar volgens mij was iedereen hier voor zichzelf al wel op gekomen...
Oud 25-01-2010, 08:27
Joostje
Joostje is offline
dubito.

Wat dat twijfelen precies is, of er logische regels zijn waarom het een uit het ander zou vloeien (ergo), dat er een ik is (m), of dat zijn iets anders is dan denken (esse), is allemaal niet zeker. Laat staan de vraag of zekerheid en waarheid bestaan.
Oud 25-01-2010, 10:24
arPos
arPos is offline
Als niets zeker is, is onzekerheid dan zeker
Oud 25-01-2010, 12:08
Verwijderd
Maar, er zijn geen dingen meer op de wereld die niet bestaan. Die zijn namelijk lichter dan lucht en zodoende al opgestegen en weggevlogen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 13:08
pannadanny
pannadanny is offline
Ik denk dat we nu echt gaan afdwalen van het onderwerp.
En ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag.
Maar is heel lastig te bepalen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 13:09
Batave
Batave is offline
Wij zeggen juist, niks is zeker klopt niet. Er is altijd de zekerheid jij!
Oud 25-01-2010, 17:01
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik denk dat we nu echt gaan afdwalen van het onderwerp.
En ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag.
Maar is heel lastig te bepalen.
Citaat:
Waarop word duidelijk gemaakt dat niks zeker is ?
Aan de hand waarvan komen ze erbij??
Wat "ze" bedoelen is volgens mij dat de toekomst kan veranderen aan de hand van de keuzes die je maakt, hierdoor ligt je lot niet vast maar is veranderlijk en dus onzeker.
Oud 25-01-2010, 18:14
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
dubito.

Wat dat twijfelen precies is, of er logische regels zijn waarom het een uit het ander zou vloeien (ergo), dat er een ik is (m), of dat zijn iets anders is dan denken (esse), is allemaal niet zeker. Laat staan de vraag of zekerheid en waarheid bestaan.
De "ik" is inderdaad een vervelend woord, maar als je een filosofische oneliner wilt creëren, zul je je moeten onderwerpen aan dat soort versimpelingen. Ik geloof dat de "ik" meer staat voor een bundeltje van vertwijfelingen, zoals je zelf al een beetje had ingevuld.
Oud 25-01-2010, 22:14
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
De "ik" is inderdaad een vervelend woord, maar als je een filosofische oneliner wilt creëren, zul je je moeten onderwerpen aan dat soort versimpelingen. Ik geloof dat de "ik" meer staat voor een bundeltje van vertwijfelingen, zoals je zelf al een beetje had ingevuld.
Volgens mij is het begrip van "Ik" in Cognito ergo sum erg breed. Je kunt zeker weten dát je bestaat, maar niet wát bestaat. Het "Ik wil alleen maar zeggen dat er iets is, in wat voor een vorm dan ook. Al is het maar een computersimulatie, een stel hersenen, of zelfs een fantasie van een 12 kilometer lange gele dolfijn uit het andromeda sterrenstelsel.
Oud 26-01-2010, 16:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ja maar uit de bundel vertwijfelingen kun je niet afleiden dat iemand actief twijfelt, of dat iemand die twijfelingen ondergaat; oftewel het bestaan van een onafhankelijk subject / object. Je kunt hooguit zeggen dat er een proces is van twijfelen {is}.
Oud 26-01-2010, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 17:28
jacobdb
jacobdb is offline
zowieso is idd niks zeker. hoe weet je zeker dat je "in" je lichaam zit. dat je toetsenbord echt is en niet van iest wat eigenlijk niet bestaat. mischien worden we al jaren voorgelogen en bestaat heel het universum niet. maar is dat iets om ons bezig te houden. zodat de 'GROTE" "mensen"(ik weet even niet hoe ik "ze" anders moet noemen) geen last van ons hebben.
Oud 27-02-2010, 14:28
Verwijderd
Je mag me gewoon bij nick noemen hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 15:27
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
zowieso is idd niks zeker. hoe weet je zeker dat je "in" je lichaam zit. dat je toetsenbord echt is en niet van iest wat eigenlijk niet bestaat. mischien worden we al jaren voorgelogen en bestaat heel het universum niet. maar is dat iets om ons bezig te houden. zodat de 'GROTE" "mensen"(ik weet even niet hoe ik "ze" anders moet noemen) geen last van ons hebben.
Lezen "ze" dan ook dit gesprek?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 19:48
DBZ
DBZ is offline
Waarom zouden ze dit niet lezen dan? god zou dit tog ook lezen als hij een oppermachtig wezen was...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten