Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2010, 13:56
Student2009
Student2009 is offline
Wie kan mij precies het verschil vertellen tussen de opleiding SPH en SPW? Wat doe je precies aan taken als je een HBO-er bent of als je een MBO-er bent?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2010, 14:27
Smile!
Smile! is offline
Hallo Student2009!

Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik zou stoppen met havo en spw zou gaan doen, of dat ik sph zou gaan doen.
uiteindelijk heb ik toen gekozen voor SPW, maar achteraf heb ik daar spijt van. Als je van havo af komt, en je gaat dan spw doen, dan merk je het verschil qua niveau heel erg en ik had er veel moeite mee (geldt niet voor iedereen natuurlijk).

De verschillen tussen sph en spw:
-Als sph-er heb je meer verantwoordelijkheden wat betreft begeleiding met clienten.
Als spw-er heb je bijna geen verantwoordelijkheden en mag je vooral de lichamelijke verzorgingstaken op je nemen.

Als sph-er kun je bij bijna iedere doelgroep en instelling terecht. Als spw-er verwachten ze vaak na een paar weken/maanden dat je alsnog sph gaat studeren, omdat je anders te laag opgeleid bent.

Mijn advies is om sph te gaan doen. Ik weet niet wat je vooropleiding is, maar als je nu havo doet, zou ik ervoor gaan. Je werkt dan op je eigen niveau, je hebt uitdaging en je loopt niet het risico dat je later alsnog verplicht moet gaan studeren (alleen in het geval van bijscholing als er iets in het systeem verandert of als de instelling een ander werkwijze gaat gebruiken).

Veel succes met je keuze!

Groetjes Smile!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 14:35
Student2009
Student2009 is offline
Bedankt voor je reactie!

De reden dat ik deze vraag stel, is omdat ik misschien een niveau lager wil gaan doen. Ik was benieuwd wat je kon doen als SPW-er aan taken. Ik vind het hele HBO systeem niet echt bij me passen, namelijk (zoals je begrijpt doe ik nu SPH).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 15:22
Smile!
Smile! is offline
ahaa, ik begrijp het. Is het niet mogelijk om een dagje mee te kijken bij de SPW?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 15:32
Student2009
Student2009 is offline
Dat ga ik sowieso vragen.
Maar ben altijd ook nieuwsgierig naar meningen van andere mensen! Dus als iemand nog iets weet over de SPW dan is die welkom om het hier neer te typen!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 19:31
velyne
velyne is offline
Ik heb de SPW gedaan op een mbo school. Daarvoor was ik geslaagd op de VMBO zorg en welzijn.

Het eerste jaar, was makkelijk voor mij. Doordat ik zorg en welzijn al had gehad, was het niet nieuw voor me.
Wij moesten van die rare dingen weten, zoals: hoe los je acne op? Wat is een kinderdagverblijf en een peuterspeelzaal?

Ik had in ieder geval niet het idee dat ik iets leerde. Ik was al gediplomeerd om een blinde te geleiden, zieke mensen te wassen, enz. Ben er toen dus ook mee gestopt. Vond het balachelijk voor woorden! Wij moesten ook met gekleurde papiertjes iets leuks kunnen vouwen, zodat je dat later in een kinderdagverblijf kan doen. Sinterklaas hoedjes maken e.d. Sorry, maar zit toch niet meer op de basisschool?

SPH is wat doelgerichter heb ik gehoord. ALs je eerst een mbo hebt gedaan, of kiest op niveau 4, kun je daarna de HBO SPH doen. Dat zal ik in ieder geval doen. Misschien is gobnet.nl misschien iets?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Evelien
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten