Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2003, 12:59
king112
king112 is offline
ik ben nu bijna 18 en wil graag leraar worden dus.
maar ik heb een mavo diploma dus kan ik of via het spw 3 jaaar en dan gelijk in de 2de klas van de PABO stromen.
of ik kan 2 jaar HAVO doen en beginen met 1ste klas PABO.
Kunnen mensen mij vertellen wat je allemaal in die Spw opleiding moet doen.
want ik heb gehoord dat je heel veel over jezelf moet vertellen dus ik wou eigelijk weten wat ik me daarmee moet voorstellen?
graag reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2003, 13:03
Verwijderd
Hier in Rotterdam begin je met spw gewoon in de eerste klas en met onderwijs assistent ook. Met spw mag je de pabo in 3,5 jaar doen en met onderwijs assistent in 3 jaar (2de en 3de jaar doe je versneld = samen 1 jaar).

Qua vakken raad ik havo aan, omdat je gewoon meer kennis bezit dan. Wel handig om dat een pakket te kiezen gericht op de pabo, dus aardrijkskunde, geschiedenis ed erin, is wel handig.

Qua persoonlijke ontwikkeling ed raad ik spw of onderwijsassistent aan. Je leert dan al behoorlijk wat qua lesgeefdingen ed die je op de pabo kunt gebruiken. Zeker als je wat onzeker bent ed is dat, vind ik, wel handig.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 14:03
Verwijderd
Een nicht van mij heeft eerst ook MAVO gedaan en daarna SPW, en is vervolgens met de PABO begonnen. Ze heeft ontzettend veel spijt dat ze niet via de HAVO-route is gekomen, want ze mist gewoon heel veel algemene ontwikkeling die je op de HAVO had kunnen opdoen.

Ik zou dus altijd het hoogst mogelijke doen op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 22:08
Balance
Balance is offline
ligt er natuurlijk ook aan of je je mavo nét hebt gehaald of ruim. 4e klas havo is een klas waarin heel veel mensen blijven zitten, dus wanneer je mavo nét hebt gehaald zal het behoorlijk zwaar worden voor je (denk ik). Aan de andere kant; ben je bereid er hard voor te werken (wat sowieso wel moet) zou ik het wel proberen.
Oud 23-03-2003, 06:17
Verwijderd
Het ligt er denk ik ook aan wat je vakkenpakket op de mavo was. Ik heb op de mavo bv. Nederlands, Engels, Duits, wiskunde, economie, natuurkunde en scheikunde gedaan. Niet echt een pakket dat aansluit op de pabo. Maar dat had ik op de havo ook niet. Ik raad bv. aan om ook biologie te doen als je havo mocht gaan doen, is ook heel handig om dat te hebben (ik had het dus niet).
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 16:57
king112
king112 is offline
ik had als mavo vakken:
Wiskunde
eCONMIE
geschiedenis
aardrijkskunde
nederland
en engels

iemand tips wat ik moet veranderen als ik naar havo ga
trouwens als ik naar havo ga kom ik in de vierde terrecht en ben ik al 19.
is dat niet een beetje oud?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
king112 schreef op 23-03-2003 @ 17:57:
ik had als mavo vakken:
Wiskunde
eCONMIE
geschiedenis
aardrijkskunde
nederland
en engels

Ligt aan jezelf of je dat oud vind of niet, d'r staat toch geen standaard leeftijd voor oid?

Wat ik al zei, ik zou biologie, geschiedenis en aardrijkskunde iig nemen. Op de havo werken ze nu met profielen, ik heb geen idee welk profiel hier precies bij past...misschien cultuur en maatschappij en bio in het vrije deel oid...? ('k zeg ook maar wat)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 17:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-03-2003 @ 18:13:
Ligt aan jezelf of je dat oud vind of niet, d'r staat toch geen standaard leeftijd voor oid?

Wat ik al zei, ik zou biologie, geschiedenis en aardrijkskunde iig nemen. Op de havo werken ze nu met profielen, ik heb geen idee welk profiel hier precies bij past...misschien cultuur en maatschappij en bio in het vrije deel oid...? ('k zeg ook maar wat)
economie en maatschappij past beter denk ik.
dan heb je ak, gs2, ec12, wia12/wib1 en kan je bio in je vrije deel doen als je dat wilt.
(cultuur en maatschappij is namelijk een profiel met vooral talen en ckv2/3)
Oud 23-03-2003, 20:02
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 23-03-2003 @ 18:53:
economie en maatschappij past beter denk ik.
dan heb je ak, gs2, ec12, wia12/wib1 en kan je bio in je vrije deel doen als je dat wilt.
(cultuur en maatschappij is namelijk een profiel met vooral talen en ckv2/3)
Wat ik zeg: ik heb geen idee welk profiel hier precies bij past.

ckv 2/3, wat houdt dat in? Is dat tekenen, handvaardigheid, muziek enz.?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 20:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-03-2003 @ 21:02:
Wat ik zeg: ik heb geen idee welk profiel hier precies bij past.

ckv 2/3, wat houdt dat in? Is dat tekenen, handvaardigheid, muziek enz.?
ckv2 is kunstgeschiedenis en ckv3 is idd tekenen, handvaardigheid, muziek of drama (ligt er aan wat je school biedt. bij ons alleen tekenen of handvaardigheid).
Oud 23-03-2003, 20:26
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 23-03-2003 @ 21:15:
ckv2 is kunstgeschiedenis en ckv3 is idd tekenen, handvaardigheid, muziek of drama (ligt er aan wat je school biedt. bij ons alleen tekenen of handvaardigheid).
Dan is ckv 3 ook handig voor de pabo. Of het nu tekenen, handvaardigheid, muziek of drama is ('k denk dat één van de laatste twee nog het handigst is...tekenen en handvaardigheid ook wel...maar muziek en drama hebben veel mensen daarvoor veel minder vaak gehad ed).

Kunstgeschiedenis heb je ook, volgens mij hebben de nu eerste jaars daar heel veel voor moeten doen, maar precies weet ik dat niet, want bij ons was het vak nog niet klaar, dus hebben we een beetje een 'invul-opzet' gehad...wat van de oude opleiding en wat van de nieuwe...maar niemand wist nou eigenlijk precies wat ze moesten doen ed...dus ja.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 11:52
jbtq
jbtq is offline
Ik vraag me enigzins af of je wel naar de havo mag. Ik heb zelf ook eerst mavo gedaan en daarna havo, maar zover ik nog weet heb je 7 vakken nodig. Dus je moet in 7 vakken examen doen, waarvan 2 moderne vreemde talen zijn. Dus engels frans of duits [ twee van die 3]. En je heb er maar 1. Alleen engels. Nederlands telt niet mee. Dus ja, volgens mijn mag je niet eens overstappen. Mocht het wel, neem dan geen wiskunde b1,2. Dat sluit niet aan op de mavo. Scheikunde natuurkunde wel. geschiedenis ook.
Oud 25-03-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 25-03-2003 @ 12:52:
Ik vraag me enigzins af of je wel naar de havo mag. Ik heb zelf ook eerst mavo gedaan en daarna havo, maar zover ik nog weet heb je 7 vakken nodig. Dus je moet in 7 vakken examen doen, waarvan 2 moderne vreemde talen zijn. Dus engels frans of duits [ twee van die 3]. En je heb er maar 1. Alleen engels. Nederlands telt niet mee. Dus ja, volgens mijn mag je niet eens overstappen. Mocht het wel, neem dan geen wiskunde b1,2. Dat sluit niet aan op de mavo. Scheikunde natuurkunde wel. geschiedenis ook.
Je hebt helemaal gelijk eigenlijk, volgens mij...daar had ik nog niet eens naar gekeken. Maar 't klopt idd wat je zegt. Ik ben ook overgestapt, had ook 7 vakken, op D-niveau en twee vreemde talen (Nederlands is geen vreemde taal ). En wb sluit idd niet aan...helaas heb ik dit 'mogen' ervaren...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 14:14
sunna
sunna is offline
haai
ik heb vorig jaar mavo examen gedaan en doe dit jaar havo examen. dit kan op een particuliere school, zelf zit ik dus op Luzac. het is wel redelijk duur maar als je het graag wil halen zou ik het doen!
je kan hier ook heen met een paar vakken op C. Er is dan natuurlijk wel de mogelijkheid dat je het heel moeilijk gaat krijgen maar ik kan je zeggen het is te doen! ik had zelf wel alles op D
je kan daarna veel meer kanten op, en dan gelijk SPH gaan doen ipv SPW, maar ik heb gehoort dat die twee niet veel van elkaar verschillen en je eigelijk dus net zo goed spw kan gaan doen...
damn dit verhaal gaat nergends over
Oud 31-03-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
dancing girl schreef op 31-03-2003 @ 15:14:
je kan daarna veel meer kanten op, en dan gelijk SPH gaan doen ipv SPW, maar ik heb gehoort dat die twee niet veel van elkaar verschillen en je eigelijk dus net zo goed spw kan gaan doen...
Hoe de opleidingen verschillen weet ik niet precies, maar ze zullen wel verschillen. spw duurt drie jaar en is mbo, sph duurt een jaar langer en is een hbo opleiding, ik neem aan dat je op een niveau hoger en in een jaar extra toch wel wat meer meer zult krijgen en wat dieper op de stof in zult gaan. Dat mag ik iig hopen. En wat je uiteindelijk met spw of sph kunt gaan doen verschilt wel iig. Met sph krijg je vaak de leiding over spw'ers. En king112 wil uiteindelijk pabo gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 17:29
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
SPW en SPH verschillen wel degelijk! Niet alleen ga je dieper op de stof in, ook de moeilijkheidsgraad verschilt. Als SPW'er kan je net zo ver komen als een sph'er, omdat je op je werk ook nog cursussen kan volgen op hogerop te komen als je spw'er bent.
Meestal doen sph'ers ook gewoon hetzelfde werk als een spw'er, alleen het loon kan verschillen. sph'ers werken ook zelf gewoon en het is niet zo dat je automatisch leiding kan geven als je sph gedaan hebt. Op dit moment is een vriendin van mij ook leidinggevende met een spw diploma, dus dat wil niets zeggen gelukkig
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Tijgertjuh17 schreef op 01-04-2003 @ 18:29:
Meestal doen sph'ers ook gewoon hetzelfde werk als een spw'er, alleen het loon kan verschillen. sph'ers werken ook zelf gewoon en het is niet zo dat je automatisch leiding kan geven als je sph gedaan hebt. Op dit moment is een vriendin van mij ook leidinggevende met een spw diploma, dus dat wil niets zeggen gelukkig
Als je leiding geeft werk je ook gewoon. Het is misschien niet automatisch (niks gaat automatisch) zo, maar het zal vaker voorkomen, denk ik/lijkt me. Ik denk dat je als spw'er niet zo heel snel de leiding zult krijgen over sph'ers, tenzij je natuurlijk veel meer ervaring + nascholing ed hebt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 12:32
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-04-2003 @ 18:51:
Als je leiding geeft werk je ook gewoon. Het is misschien niet automatisch (niks gaat automatisch) zo, maar het zal vaker voorkomen, denk ik/lijkt me. Ik denk dat je als spw'er niet zo heel snel de leiding zult krijgen over sph'ers, tenzij je natuurlijk veel meer ervaring + nascholing ed hebt.
en daar zit m t in als je nog meer cursussen volgt via je werk kan je net zo hoog komen

Maarja, afgesloten hoofdstuk dit
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:22
Verwijderd
Ik doe nu havo, en k ben vanwege faalangst bliven zitten... Omdat ik toch al zeker weet dat ik de Pabo wil gaan doen, ga ik volgend jaar SPW-THBO doen... dat is spw-4 in 3 jaar met 4 of 5 extra havo vakken... Wiskunde A1, Maatschappijleer, Nederlands, Engels en...?? Dus dan doe je aan het eind van SPW examen voor 4 of 5 havo vakken... en dan kan je zo doorstromen naar Pabo
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 21:12
depilo
depilo is offline
Citaat:
king112 schreef op 23-03-2003 @ 17:57:
ik had als mavo vakken:
Wiskunde
eCONMIE
geschiedenis
aardrijkskunde
nederland
en engels

Ik heb ook eerst Mavo, Havo en toen pabo gedaan. Ik zit nu in het laatste jaar. Het ligt er een beetje aan hoe je bent. Als je goed uit boeken kunt leren en samenvatten e.d. kun je beter voor SPW gaan, want daar doe je meer praktijk ervaring op. Als je niet onzeker bent en goed met kinderen om kunt gaan, maar niet zo veel theoretische kennis hebt dan kun je beter voor de havo gaan. Verder het vakkenpakket maakt niet echt veel uit, al heb je aan vakken als economie niet veel. Je mist niet echt veel als je bijvoorbeeld geen geschiedenis hebt gehad, want op de Pabo krijg je dat toch allemaal nog een keer. Ze bouwen daar niet voort op de havo kennis, maar op de kennis van alle leerlingen, dus ook degene die geen havo hebben gedaan, moeten het kunnen halen.

Bij ons in breda is het zo dat je als SPW-er ook gewoon in de eerste moet beginnen, dus ik zou het voor de zekerheid tegen die tijd nog eens navragen, anders gaat het wel heel erg tegenvallen denk ik.

Ik wens je veel succes met je keuze.
Oud 06-04-2003, 07:05
Verwijderd
Citaat:
depilo schreef op 05-04-2003 @ 22:12:
want op de Pabo krijg je dat toch allemaal nog een keer. Ze bouwen daar niet voort op de havo kennis, maar op de kennis van alle leerlingen, dus ook degene die geen havo hebben gedaan, moeten het kunnen halen.
Jij doet de oude opleiding van de pabo toch? Ik weet niet hoe het toen was...maar het allemaal vernieuwd, hier in Rotterdam iig. We hebben nu veel minder les en ook andere vakken ed... En ik vind dat een aantal vakken nu wel door gaan op een havo(/vwo) kennis...helaas wel. Ik heb er bv. best wel 'spijt' van dat ik geen geschiedenis, aardrijkskunde en (zeker) biologie gehad heb. Het is niet anders en het is ook wel te doen, maar het is wel gewoon een stuk makkelijker als je daarmee op havo-niveau zit (ik heb het alle drie na 3 mavo laten vallen ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten