Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2010, 15:21
dwight88
dwight88 is offline
Hallo allemaal,

ik woon in een portiekflat met in totaal 8 woningen, waarvan ik er een huur. Het is niet een buurt waar iedereen even goed om de gezamenlijke omgeving let, zo ook in de centrale hal.

De verhuurder (grote coöperatie) was van mening dat, wanneer dit door 'de bewoners' niet zelf wordt geregeld, zij zelf een externe partij in moest zetten om dit op orde te houden. Jullie voelen hem aankomen: hierbij lijden de goeden onder de kwaden.

In hoeverre kan een verhuurder dit op deze manier verplichten? Zelf voel ik me hierin absoluut niet aangesproken dus voel er ook erg weinig voor om hiervoor te gaan betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2010, 16:48
Verwijderd
Staat hier iets over in je huurovereenkomst?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 01:50
dwight88
dwight88 is offline
om kort te zijn: nee.

de portiek wordt slecht verzorgd, dat klopt. dat heeft, m.i., vooral te maken met een select deel van de bewoners. Ik snap de argumentatie van de verhuurder daarom wel, alleen worden hier de trouwe huurders mee tekort gedaan.

In mijn huurcontract wordt hierover verder niet gesproken. iemand hier meer ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 10:54
Verwijderd
Ik zou niet weten op grond waarvan die kosten bij jou in rekening gebracht zouden kunnen worden. In Nederland kan je aansprakelijk zijn op grond van onrechtmatige daad of wanprestatie. Beide situaties doen zich niet voor.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 11:10
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Normaal gesproken is dit toch in je contract opgenomen als zijnde "servicekosten"?
Oud 23-05-2010, 12:00
Verwijderd
Dan moet je dat gezamelijk regelen?

maar hebben jullie eigen voordeur enzovoort?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 12:36
dwight88
dwight88 is offline
we delen met 8 huishoudens een centrale voordeur, daarna hebben we natuurlijk allemaal nog een eigen voordeur.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 15:22
martijn1985
martijn1985 is offline
Het lijkt mij eigenlijk wel dat de verhuurder dat kan doen. Sterker nog: het is in het geheel niet ongebruikelijk. Jullie zijn met zijn achten ervoor verantwoordelijk dat de gezamenlijke ruimte(s) schoon blijven. Als jullie dit niet blijken te doen dan wordt de verhuurder min of meer gedwongen iets te regelen, want zijn pand wordt er minder van (als er niet goed schoongemaakt wordt krijg je sneller schimmel en rot; daarnaast gaat de waarde van het pand er op achteruit als het heel smerig oogt). Uiteraard wordt dan een en ander hoofdelijk omgeslagen.
Oud 23-05-2010, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt mij eigenlijk wel dat de verhuurder dat kan doen. Sterker nog: het is in het geheel niet ongebruikelijk. Jullie zijn met zijn achten ervoor verantwoordelijk dat de gezamenlijke ruimte(s) schoon blijven. Als jullie dit niet blijken te doen dan wordt de verhuurder min of meer gedwongen iets te regelen, want zijn pand wordt er minder van (als er niet goed schoongemaakt wordt krijg je sneller schimmel en rot; daarnaast gaat de waarde van het pand er op achteruit als het heel smerig oogt). Uiteraard wordt dan een en ander hoofdelijk omgeslagen.
Juridische onderbouwing?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 16:22
dwight88
dwight88 is offline
saillant detail: dit gebouw staat op de nominatie om in 2013 gesloopt te worden, stamt uit de jaren '60. Voor de waardevermindering is dit dus niet zo'n noodzaak meer.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 20:57
Verwijderd
Het uitbreiden van de servicekosten is niet zonder meer mogelijk.
Zie BW7:261. Als jij de enige bent die het er niet mee eens is heb je pech, als 3 van de 8 het er niet mee eens zijn heeft de verhuurder pech. (Pech = moet naar de rechter/huurcommissie)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten