Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Verkiezingen 2010

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2010, 19:44
Pluis
Pluis is offline
Vandaag is gebleken dat paars plus geen optie is voor de tweede kamer. Ik vroeg het me al langer af, maar mede naar aanleiding van dit nieuws heb ik de volgende vraag:

Wat nou als er helemaal geen akkoord komt over welke coalitie dan ook? Komen er dan nieuwe verkiezingen? Zijn daar regels/richtlijnen over?

En om het topic wat interessanter te maken: wat vinden jullie dat er zou moeten gebeuren als het het niet lukt om een coalitie te maken?

2 vragen dus: wat zijn de regels, en hoe vinden jullie dat het zou moeten zijn?
Oud 21-07-2010, 10:30
ganralph
ganralph is offline
Andere opties dan een meerderheidscoalitie:

- een minderheidskabinet
- een zakenkabinet
- een Koninklijk kabinet
- een nationaal kabinet

Allemaal hebben ze hun eigen zwaktes, maar een zakenkabinet moet volgens mij te overwegen zijn.

In nieuwe verkiezingen zie ik niets. Het probleem is de links/rechts-verdeling en die verdeling gaat niet veranderen (hooguit een verschuiving binnen links en rechts; niet ertussen).

Als men er niet uitkomt, dan moeten we misschien maar richting een nationaal kabinet of zakenkabinet met een heel erg uitgekleed regeerakkoord. Zo kunnen bepaalde zaken in ieder geval weer actief opgepakt worden voor de komende tijd. Probleempunten als AOW, boerka's, HRA, enz. moeten maar in de koelkast. Laat de huidige fracties maar met zijn alle een kalme koers varen en wellicht vinden ze elkaar dan gaandeweg.
Oud 21-07-2010, 16:06
Martiño
Martiño is offline
Als een gewone regering niet gevormd kan worden dan lijkt me een zakenkabinet met wisselende meerderheden het beste plan. Ik denk dat de meeste partijen zich hier ook wel in kunnen vinden.

Eventueel kan bijvoorbeeld het staatshoofd de leider van de grootste partij opdragen een regeerakkoord te schrijven, waarbij partijen zich aansluiten (min of meer zoals dit ook bij Paars I is gebeurd), maar waarbinnen die wisselende meerderheden dus mogelijk zijn, of dat er een minderheidskabinet wordt gevormd dat steeds op zoek gaat naar een andere meerderheid in de Kamer. In ieder geval lijkt het me dan wel belangrijk dat de bewindslieden niet zozeer om hun politieke kleur worden benoemd, maar meer om hun bekendheid met het beleidsterrein.

Citaat:
Als men er niet uitkomt, dan moeten we misschien maar richting een nationaal kabinet of zakenkabinet met een heel erg uitgekleed regeerakkoord. Zo kunnen bepaalde zaken in ieder geval weer actief opgepakt worden voor de komende tijd. Probleempunten als AOW, boerka's, HRA, enz. moeten maar in de koelkast. Laat de huidige fracties maar met zijn alle een kalme koers varen en wellicht vinden ze elkaar dan gaandeweg.
Het boerkaprobleem vind ik niet dringend, dus dat kan best in de koelkast, maar sociale zekerheid en de woningmarkt kun je niet zomaar even opzij schuiven. Er moet dringend bezuinigd worden, dat kan linksom of rechtsom, maar je kunt die beslissing niet eeuwig voor je uit schuiven.
Oud 21-07-2010, 16:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het boerkaprobleem vind ik niet dringend, dus dat kan best in de koelkast, maar sociale zekerheid en de woningmarkt kun je niet zomaar even opzij schuiven. Er moet dringend bezuinigd worden, dat kan linksom of rechtsom, maar je kunt die beslissing niet eeuwig voor je uit schuiven.
Eens, maar als het een onoverkomelijk probleem blijkt, dan zul je wel moeten. Je kunt ook niet met het hele land gaan zitten wachten op de AOW of de HRA.
Oud 21-07-2010, 16:19
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Eens, maar als het een onoverkomelijk probleem blijkt, dan zul je wel moeten. Je kunt ook niet met het hele land gaan zitten wachten op de AOW of de HRA.
Ja, maar dat zeg ik toch? AOW en HRA moet niet in de koelkast. Of snap ik je nu verkeerd.
Oud 21-07-2010, 16:23
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ja, maar dat zeg ik toch? AOW en HRA moet niet in de koelkast. Of snap ik je nu verkeerd.
Ik denk het laatste (het was misschien niet mijn beste formulering ooit)
AOW en HRA liever niet in de koelkast nee, maar als die twee er voor zorgen dat er helemaal niet geregeerd gaat worden (omdat men er niet uit komt), dan zullen ze toch in de koelkast moeten. Nu gebeurt er helemaal niets, met HRA en AOW op een zijspoor kan de rest misschien nog enige doorgang vinden.
Advertentie

Regels voor berichten