Ik wil het gewoon even van me af schrijven..
Ik heb een oma, een oma uit duizenden. Een oma die nu ziek is.
Ze was zo levendig, zorgzaam, maar nu is het bijna afgelopen.
Langzaamaan werd ze steeds zieker..
Minder dan een half jaar geleden kwamen de dokters erachter dat mijn oma kanker had. Leverkanker. verspreid naar de darmen. Ze heeft een hele zware operatie ondergaan en zowat meteen daarna hoorde ze dat er toch niets meer aan te doen was. De dood wachtte op haar.
Ze ging naar huis en ze kon nog redelijk veel. Ze kon praten, lopen, eten, drinken, lachen, huilen. De tijd vorderde en het ging steeds slechter, ze moest bijna elke dag braken, ze sliep veel, ze was zooo moe, daar klaagde ze voordurend over, en terecht. Stiekem hoopte iedereen dat het beter zou worden, dat ze eigenlijk helemaal geen kanker had. Oma hoopte ook dat het beter zou worden en daar geloofde ze ook in. Mijn oma IS een vechtertje, ze hield vol, ze wou alle touwtjes nog in handen houden. Maar nu geeft ze het op, ze laat het los..
Opeengeven moment werd ze al moe van een pakje leeg drinken met een rietje . Ze kon amper lopen. Er werd een bed in de kamer geplaats zodat ze niet meer helemaal naar de slaapkamer hoefde te lopen. Er kwamen steeds vaker zusters helpen. Een teken dat mijn oma het opgaf, want ze moest er zelf toestemming voor geven, en zoals ik al zei ze had het liefst zelf de touwtjes in handen, en eigenwijs dat ze was. Ze ging niet meer douchen maar werd in bed gewassen. Ze ging nog wel zelf naar de wc, maar ook daar kwam snel een einde aan. Ze was in de douche gevallen, heel der benen en handen lagen open. Ze was zo kwetsbaar, ze hoefde maar iets te hard aante raken en haar benen bloedde weer. De huid geneesde zeer langzaam. En er kwamen nog meer zusters. Mijn oma zei tegen mijn vader dat ze dood wou, ze praatte vaak over Euthenasie (Inslapen) maar de dokter dacht er nog niet eens over na, mijn oma had nog geen pijn dus kwam dat niet tersprake. Gelukkig had mijn oma nog geen pijn!
Ik ben er afgelopen donderdagavond nog geweest, het ging redelijk. Ze was verdrietig, maar wat wil je met zo'n gemene ziekte!
Gisteren belde opa ons pap op, of hij wilde komen want oma moest poepen. Oma had heel veel pijn, ze schreeuwde van de pijn. De dokter was gekomen en had haar een morfinespuit gegeven. Ze werd wazig en wist amper waar ze was, maar de pijn was weg. Maar niet voor lang. Ons pap is er vannacht blijven slapen. En de pijn kwam telkens terug.
Ik ben er net heen geweest, ik schrok.. Twee dagen geleden zag ze er zoveel beter uit. Het leek alsof de dood al langs haar stond. Mijn oom was er en haar vriendin. Ze zaten te huilen, mijn oma zat pijn te lijden. Ik moest huilen.. Mijn oma pakte mijn hand en zo hebben we een hele tijd gezeten. Ze zij dat het goed was dat ik huilde. Dat deed zij immers ook. Opeens kreeg ze ontzettend veel pijn, ze verkrampte helemaal en ze schreeuwden. Het was zo eng en zo zielig.. Ik schrok verschrikkelijk. Ik hoop dat ze snel niet meer hoeft te lijden. Dit verdient ze niet, mijn oma uit duizenden. Ik wil haar herrineren hoe ze was en niet zo.
De dokter heeft besloten dat ze over euthenasie gaan praten. Maar dit mogen ze pas toedienen als de pijn van oma niet meer te verhelpen is. Ze zeggen dus dat mijn oma eerst ontzettend veel pijn moet lijden??!!!! Dat verdient mijn oma niet, mijn oma uit duizenden...
|