Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2010, 16:00
liquidRain
liquidRain is offline
Eej gaste,

Ik ben nog niet helemaal er over uit, maar ik wil mischien een eige systeem inelkaar zetten. Dit zou dan mijn 1e keer zijn, moet ik hierbij een ervare iemand mee laten helpen of spreekt het voor zich?
Kan zelf videokaart en ram instaleren maar heb geen ervaring met kabelwerk en moederboard.

Dus:
Is het verstandig om een eige systeem inelkaar te zetten zonder hulp van ervaren personen?
En mischien eige ervaringen van jullie 1e keer ()!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2010, 16:29
Caviamax
Caviamax is offline
Zou het zeker met iemand er bij doen. Maar je kan ook je pc laten samenstellen, bijvoorbeeld bij Mycom.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 16:37
jacobdb
jacobdb is offline
zonder een ervan iemand is je verknalt hem. (zoals ik ooit gedaan heb ) voor de rest veel over lezen (internet) of kijken (youtube) als je niet van lezen houdt.
Oud 23-06-2010, 16:42
MiBe
MiBe is offline
Zou het als ik jou was inderdaad doen met iemand die er ervaring mee heeft. Als je toevallig in de buurt van Breda woont wil ik het best voor je doen, als je dan goed oplet kun je het daarna zelf
Oud 23-06-2010, 16:55
rens..
rens.. is offline
Eigenlijk is er niks moeilijks aan.... Alles wat je niet zou weten staat in die boekjes die je erbij krijgt.
Ik ben zelf ooit begonnen, gewoon kijken hoe het nu zit en dat namaken. Geen gekke dingen doen en niet hard drukken als iets niet past en er kan weinig fout gaan vind ik.

Je zou het beste eerst even wat erover lezen en dan moet het wel lukken
Oud 23-06-2010, 17:09
liquidRain
liquidRain is offline
Hmmm, ik woon (helaas) niet in Breda en ken zelf geen mensen met ervaring. Mischien wil mijn ICT leeraar me wel op de goede weg helpen! Ik haal trouwens atijd mijn hardware in Breda ^^ bij Cdromland, (echt aan te raden!)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 14:07
Verwijderd
Zelf doen! Maar als je het helemaal in je eentje doet moet je wel de handleidingen volledig doorlezen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 15:11
jacobdb
jacobdb is offline
als je iets zelf doet. en je molt iets, leer je er vaak wel van. (als je de oorzaak teminste weet) door zelf dingen uit te proberen leer je het meest van computers. (dit geldt zowel software als hardware matig)
Oud 24-06-2010, 15:20
MiBe
MiBe is offline
Wanneer het kalf verdronken is dempt men de put.
Je kunt het ook gewoon goed leren zónder iets te slopen.
Oud 24-06-2010, 15:32
liquidRain
liquidRain is offline
^^ Dat is waar maar ik weet niet wat ik moet bestellen aan kabels enzo, want als ik zie wat een puinzooi Vobis heeft gemaakt van deze pc. (die gasten hebben dit inelkaar gezet en ik denk dat er 10000 draden doormekaar heen lopen. hier ben ik dus een beetje van afgeschrikt )
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 15:54
WolterB
WolterB is offline
Bij moederborden krijg je vaak voldoende bekabeling meegeleverd voor het aansluiten van 2 PATA- (platte brede grijze/zwarte kebels) en 1 (soms 2) SATA (dunne rode kabels)-apparaten.

Wanneer je een pc met 1 hardeschijf en 1 cd-rom/DVD-rom/Blu-Ray/etc. apparaat samenstelt (tegenwoordig heeft alles ongeveer wel een SATA-aansluiting, PATA is outdated) zou je 1 SATA-kabel erbij moeten kopen.

De andere kabels (stroom en dergelijke) zitten allemaal op je voeding aangesloten. Dit wijst zich ook vanzelf.

Dan houd je nog kabeltjes over waarmee je de aan-en-uit-knop en ledjes van de kast met het moederbord moet verbinden. Waar deze kabeltjes moeten staat altijd erg duidelijk in de handleiding van het moederbord en op de stekkertjes staat goed aangegeven waar ze voor zijn.
Als je de plus en de min omdraait bij de ledjes kan het geen kwaad, dan zet je de pc uit, haal je de stroom eraf en wissel je de plus en min om.

Verder is het meest lastige bij het in elkaar zetten van een pc de processor en de koeler op het moederbord monteren. Tegenwoordig worden alle nieuwe processoren geleverd met koelpasta, dus daar hoef je je ook al niet druk over te maken. Wel moet je goed opletten hoe de processor op het moederbord moet, maar ook dat staat duidelijk uitgelegd in de handleiding, evenals hoe de koeler erop moet.

Daarna kan je prima met tie wraps de kabels wegwerken, zodat de luchtdoorstroming in de kast goed gaat.

Aan te raden volgorde bij het in elkaar zetten van een nieuwe pc:
  1. Processor op moederbord monteren
  2. Koeler op moederbord monteren
  3. Kast openmaken
  4. Voeding monteren
  5. CD/DVD/Blu-ray in de kast vastschroeven
  6. Moederbord in kast vastzetten
  7. Kaarten op het moederbord prikken (videokaart, geluidskaart, etc.)
  8. harde schijven in de kast vastschroeven
  9. Kabels aansluiten
  10. Voedingskabel aansluiten, stekker in stopcontact en testen

Als je daarna nog iets aan wilt sluiten of vergeten bent. Áltijd de stekker uit het contact, schakelaartje op voeding omzetten en jezelf ontladen (aan een verwarming bijvoorbeeld) voordat je met je handen in de kast gaat.

En mocht je twijfelen tijdens het in elkaar zetten, kom het hier vragen of raadpleeg handleidingen op internet
Oud 24-06-2010, 16:09
liquidRain
liquidRain is offline
En het aansluiten op de voeding moet ook geen probleem zijn? Oh en nog iets, in mijn huidige PC zie ik soort van witte stekkertjes waar de draden 1 draad vormen ofzo (?) wat is dit en is dit noodzakelijk?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 16:45
M@rco
M@rco is offline
Dat moet ook geen probleem zijn. Alle stekkers in een PC passen maar op één manier (behalve de stekkertjes voor de LEDjes op de kast/powerknop etc., maar daarvoor geldt: de kant van het stekkertje waar tekst op staat moet naar beneden wijzen, en als je ze verkeerd om plaatst is het ook niet erg, dan doen ze het gewoon niet).

Bedoel je met dat tweede niet gewoon een Molex stekker?

Die heb je in moderne systemen eigenlijk niet meer nodig (werd gebruikt door harde schijf/brander en soms door videokaarten, tegenwoordig zijn daar aparte stekkers voor), maar al dat soort stekkers zitten al aan je voeding.
Oud 24-06-2010, 16:56
liquidRain
liquidRain is offline
Ah k thx! Het zal nog wel even duuren voordat ik er echt aan begin, ik koop het liefst alles tegelijk. Maar wat is jullie budget ongeveer per systeem? (high end)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 23:31
WolterB
WolterB is offline
Ligt er helemaal aan wat je ermee wilt doen.

Wil je het nieuwste van het nieuwste en de zwaarste games op de mooiste kwaliteit spelen kan je prima €2.500,- of meer voor een systeen uittrekken.

Hoeft het allemaal niet zo snel en neem je genoegen met wat minder en zoek je wat langer door voor de componenten kan je ook voor €500,- tot €750,- al een meer dan degelijk systeem in elkaarzetten
Oud 25-06-2010, 15:32
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Ligt er helemaal aan wat je ermee wilt doen.

Wil je het nieuwste van het nieuwste en de zwaarste games op de mooiste kwaliteit spelen kan je prima €2.500,- of meer voor een systeen uittrekken.

Hoeft het allemaal niet zo snel en neem je genoegen met wat minder en zoek je wat langer door voor de componenten kan je ook voor €500,- tot €750,- al een meer dan degelijk systeem in elkaarzetten
Wat ik zelf vreemd vind is dat ik Crysis op Ultra kwaliteit kan spelen maar echt geen high end systeem heb (ook niet 3 jaar geleden)...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2010, 16:36
M@rco
M@rco is offline
Misschien ben je snel tevreden Of je speelt op een lage resolutie.

Ik vind zelf de tweakers.net Best Buy Guide altijd een goed startpunt. Hoef je zelf ook niet uit te zoeken welke onderdelen je moet kopen, want dat hebben anderen dan al voor je gedaan
Oud 25-06-2010, 17:36
jacobdb
jacobdb is offline
ook moet je een beetje rekening houden dat je hardware kiest "die van elkaar houdt" zodat je straks niet met een cd speler zit die het niet wil doen op je moederbord. tegenwoordig is dit bijna geen probleem meer, maar toch ff op letten.
Oud 25-06-2010, 17:55
Nocturnal
Nocturnal is offline
compatible noemen we dat, het het lijkt me logisch dat je de processor, het moederbord en het geheugen op elkaar af stemt, de rest van de onderdelen is over het algemeen uitwisselbaar.
Oud 25-06-2010, 18:38
liquidRain
liquidRain is offline
Hmm, k thx voor jullie hulp!
Oud 26-06-2010, 07:24
florejaen
florejaen is offline
Citaat:
Hmm, k thx voor jullie hulp!
Als je niet precies weet welke processor/ram en moederbord bij elkaar passen, kan je altijd een upgrade-kit bestellen bij Conrad (zoek maar eens). Daar zit moederbord, ramgeheugen en een processor in die gegarandeerd met elkaar werken.

De rest van de componenten zijn overigens onderling uitwisselbaar zoals Nocturnal zegt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2010, 09:50
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Als je niet precies weet welke processor/ram en moederbord bij elkaar passen, kan je altijd een upgrade-kit bestellen bij Conrad (zoek maar eens). Daar zit moederbord, ramgeheugen en een processor in die gegarandeerd met elkaar werken.

De rest van de componenten zijn overigens onderling uitwisselbaar zoals Nocturnal zegt.
Die upgrade pakketen zien er echt vet uit... Thx voor de info hier heb ik zeker wat aan!
Oud 26-06-2010, 10:02
liquidRain
liquidRain is offline
Laatste vraag dan: Waar halen jullie je Hardware? Ben niet zo vertrouwd met internet shiz, normaal haal ik altijd gewoon in de winkel maar meestal is online goedkoper en je hebt meer keuze. Dus mischien kunnen julie mij hier ook mee helpen?
Oud 26-06-2010, 20:43
WolterB
WolterB is offline
Azerty (vestiging in Raalte) vind ik een prima winkel. Goedkoop, goede levertijdindicatie, snelle verzending en prima service.
Ook Zercom (Eindhoven) is niet al te duur, maar de deskundigheid van de helpdesk is niet heel erg hoog (mailtjes boordevol spelfouten enzo)
En als ik snel wat nodig heb haal ik dat bij Perfect-Systems (Enschede). Iets duurder, maar prima kennis en mensen die je echt willen helpen. Zijn ook een online-winkel.
Oud 26-06-2010, 22:12
Daantjer
Daantjer is offline
voor lage prijzen gewoon op tweakers bij de pricewatch kijken, btw, je kan al een systeem in elkaar zetten voor zo'n 500 euro, als je gewoon op let met wat je koopt, je hebt b.v. pas 1tb schijf nodig als je veel hd-films en veel games hebt, en je kan beter een snelle dualcore dan een slome quadcore hebben, op een 32-bits OS heb je aan 4 gig geheugen genoeg en je kan beter 1 snelle dan 2 minder snelle videokaarten kopen, ga zo maar door, en als je nog nooit zelf aan je pc geknutseld hebt, kijk eerst een paar tutorials door
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2010, 15:09
liquidRain
liquidRain is offline
Meeste ken ik eigelijk wel, maar ben bang voorde betrowubaarheid zoals van Zercom waar ik veel slechte berichten van heb gelezen. (niet dat je dadelkijk shit haalt van 500,- en dan erachter komt dat het niet werkt!
Oud 29-06-2010, 18:23
MiBe
MiBe is offline
Cdromland Breda staat goed aangeschreven, verder zit er buiten Azerty Hardware nog een grote hardwareshop in Raalte genaamd Salland Automatisering. Ook Alternate en Komplett zijn vrij oké.
Oud 29-06-2010, 18:24
rens..
rens.. is offline
je kan er echt wel veilig vanuit gaan dat elke shop op tweakers.net met een redelijke beoordeling 100% betrouwbaar is. Sowieso zijn 99% van de grote shops gewoon betrouwbaar, ik heb echt nog nooit gehad dat iets niet werkte. Als je twijfelt over een shop, zoek hem even op bij tweakers!
Oud 29-06-2010, 19:52
liquidRain
liquidRain is offline
^^ k, je weet zelf man. Mijn ouders zijn sowieso tegen online shit dus die hebben mij hersens zitten spoelen. Maar sinds kort bestel ik (vooral boeken) van Bol.com dus die draaien weer een beetje bij.
Oud 01-07-2010, 16:37
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
zonder een ervan iemand is je verknalt hem. (zoals ik ooit gedaan heb ) voor de rest veel over lezen (internet) of kijken (youtube) als je niet van lezen houdt.
Valt toch wel mee,
Zolang je oplet dat je CPU in je socket past en je mobo in je kast, en je mem in je mobo zit je prima. Gewoon een kwestie van lezen.
*Dit kan je zelfs met een wizzard doen dat eht goed is, en dan gewoon zelf in elkaar zetten

En voor iedereen is de eerste keer de eerste keer,
Ik ging ook van pci kaartjes inbouwen naar pc smaenstellen en in elkaar zetten.
Oud 01-07-2010, 21:00
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
^^ k, je weet zelf man. Mijn ouders zijn sowieso tegen online shit dus die hebben mij hersens zitten spoelen. Maar sinds kort bestel ik (vooral boeken) van Bol.com dus die draaien weer een beetje bij.
Ongeveer alle webshops bieden de mogelijkheid op te halen en dan te pinnen. Zelfs als je ouders het internet eng vinden kunne ze daar weinig op tegen hebben.

Verder zou ik goed uitkijken met statische elektriciteit, dus regelmatig aarden (radiators zijn daarvoor prima) en tussendoor niet teveel over tapijt heen en weer lopen Ik heb wel eens een overleden videokaart meegemaakt door statische elektriciteit.
Oud 01-07-2010, 21:35
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Ongeveer alle webshops bieden de mogelijkheid op te halen en dan te pinnen. Zelfs als je ouders het internet eng vinden kunne ze daar weinig op tegen hebben.

Verder zou ik goed uitkijken met statische elektriciteit, dus regelmatig aarden (radiators zijn daarvoor prima) en tussendoor niet teveel over tapijt heen en weer lopen Ik heb wel eens een overleden videokaart meegemaakt door statische elektriciteit.
Ja, maar Conrad bijvoorbeeld niet... Je hebt toch ook van die koortjes tegen statische elektriciteit? Hoe heten die ook alweer?
Oud 04-07-2010, 10:24
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Bij conrad inderdaad niet, maar als je naar een goede webshop stelt en exact die producten bij elkaar raapt heb je dezelfde set voor minder geld.

Antistatische armbanden. Die doen hetzelfde als de verwarming aanraken, die zorgen dat je statische elektriciteit op een andere manier ontlaadt.
Oud 07-07-2010, 12:19
liquidRain
liquidRain is offline
Is de standaard Cpu cooler van een I7 goed genoeg of kan ik beter een apparte Cpu cooler halen?
Oud 07-07-2010, 14:03
WolterB
WolterB is offline
Bij een processor leveren ze heus geen koeler die het product niet voldoende kan koelen.
Oud 08-07-2010, 03:37
MiBe
MiBe is offline
Toch wel, voor de om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van de turbofunctie (wat bij een i7 bijvoorbeeld van toepassing is) is een andere koeler simpelweg een vereiste. Boxed koeling is naar mijn mening nooit aan te raden. Een fatsoenlijke koeler is overigens al voor weinig geld te halen, bijvoorbeeld de Cooler Master Hyper TX3, deze is al stukken beter dan de meegeleverde koeler.
Oud 08-07-2010, 08:50
M@rco
M@rco is offline
Onzin, zolang je niet overklokt is er helemaal niets mis met boxed koeling
Oud 08-07-2010, 11:51
MiBe
MiBe is offline
Één ding moet je overigens niet vergeten: de turbo modus werkt bij de gratie dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Wanneer de processor merkt dat de temperatuur te hoog op loopt, wordt de turbo modus direct uitgeschakeld. Op onderstaande foto zie je koeler die standaard geleverd gaat worden bij de Core i5 750 en onze ervaring is dat de turbo functionaliteit daarmee in z'n geheel niet werkt. Meer dan ooit te voren is er dus een goede reden om een flinke koeler te kopen.

Bron: Hardware.Info
Reageren

Regels voor berichten