Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2010, 12:58
Student2009
Student2009 is offline
Binnenkort ga ik een jaar lang stage lopen bij een bedrijf, 3 dagen in de week. Echter stellen zij de eis dat ik minimaal 23 uur stage moet lopen, om stagevergoeding te kunnen krijgen. Loop ik minder uren stage, dan krijg ik dus niks.

Nu heb ik in het CAO gekeken, en hier staat het volgende in:

"40 euro per maand voor 1 stagedag per week
80 euro per maand voor 2 stagedagen per week
120 euro per maand voor 3 stagedagen per week
160 euro per maand voor 4 of 5 stagedagen per week"

Nu is mijn vraag of zij, naast deze CAO regels, mogen vaststellen dat ik min. 23 uur moet stage lopen voor stagevergoeding..

Ik hoop dat jullie het snappen en alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2010, 18:07
remy476
remy476 is offline
Ik denk dat ze daarmee willen proberen dat je je niet voor iedere schijt ziek gaat melden. Als je uitgaat van 8 uur per dag dan kom je toch op die 23 uur (heb je nog één uur speling). Zie het als een motivatie om te gaan werken,

Of dit wettelijk kan weet ik niet. Als het in de contract staat kan het wel denk ik als jij het ondertekent.
Oud 09-07-2010, 18:14
Verwijderd
In beginsel zal een CAO niet van toepassing zijn op een stageovereenkomst (dat is immers geen arbeidsovereenkomst). Maar nu dat artikel expliciet van toepassing wordt veklaard, denk ik dat je er een beroep op kan doen.

Nou moet je er wel goed over nadenken of je dat wil doen of niet. Je loopt stage voor je eigen bestwil, niet die van je werkgever (of hoe dat ook moge heten bij een stage). Hem tegen je in het harnas jagen kan er voor zorgen dat je veel minder aan je stage hebt (of dat hij zelfs besluit er helemaal van af te zien), en dat voor die paar tientjes.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 09:55
Student2009
Student2009 is offline
Ik heb het al wel aangegeven, op een nette manier. Ik heb gewoon om uitleg gevraagd, dus dat kan niet verkeerd overkomen. Ik denk dat ik gewoon zeg dat ik straks 23 uur wil stage lopen, omdat ik toch graag de stagevergoeding wil ontvangen.

Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 10:02
Balance
Balance is offline
Slim om het vooral informerend te vragen en dus niet beschuldigend oid. Want zelfs als ze zich aan die regel horen te houden kunnen zij natuurlijk wel beslissen dat ze geen stagiaires aannemen die minder dan 23 uur werken. Want ze zijn niet verplicht een stagiaire aan te nemen.

Maar wat Remy ook al zegt: je bent van plan 3 dagen stage te gaan lopen en een werkdag heeft 8 uur. Dus dan zou je op 24 uur uit komen en gaat het goed.
Oud 10-07-2010, 21:56
arPos
arPos is offline
Ja dat kan aangezien ze helemaal niet verplicht zijn een stagevergoeding te geven, meestal is een verplichting beperkt tot een toelage in de reiskosten, het hangt al met al heel erg af van de sector en het bedrijf wat je stagevergoeding wordt en de voorwaarden daarvan worden uiteindelijk bepaald in het arbeidscontract voor bepaalde tijd, bij mij houdt dat in 330 euro per maand minus wat ik aan boord koop aan sloffen tabak, trays drinken en nootjes.
Oud 12-07-2010, 18:03
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
ik loop binnenkort ook stage voor mijn opleiding HBO opleiding small business & retailmanagement. Ik krijg helemaal geen stagevergoeding. Ik dacht altijd dat als je op HBO niv stage loopt, je verplicht een stagevergoeding hoort te krijgen. Ik loop 40 uur per week 8 weken lang stage.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 11:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
ik loop binnenkort ook stage voor mijn opleiding HBO opleiding small business & retailmanagement. Ik krijg helemaal geen stagevergoeding. Ik dacht altijd dat als je op HBO niv stage loopt, je verplicht een stagevergoeding hoort te krijgen. Ik loop 40 uur per week 8 weken lang stage.
Nee hoor, een stagevergoeding is niet verplicht, het is echt een gunst. De redenatie is vaak dat jij al beloond wordt door de ervaring en kennis die je opdoet.
Oud 13-07-2010, 13:07
Verwijderd
Citaat:
De redenatie is vaak dat jij al beloond wordt door de ervaring en kennis die je opdoet.
En aangezien je de werkgever weinig tot niks oplevert (of zelfs wat kost), is dat een uitstekende redenatie.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 16:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
En aangezien je de werkgever weinig tot niks oplevert (of zelfs wat kost), is dat een uitstekende redenatie.
Over het algemeen is een stagiair (of nieuwe werknemer) na zes maanden lonend (als in: levert meer op dan hij/zij kost) dus bij een stage van zes maanden lever je je werkgever ook echt nog wel wat op. Vaak krijg je een stagecontract wat ook verwijst naar de CAO (in veel CAO's is wel een gedeelte opgenomen over stagiaires en stagevergoeding) en de daarin genoemde stagevergoeding is dan dus ook op jou van toepassing. Als je er op een normale manier naar vraagt zal geen werkgever dat raar vinden, het is een hele normale vraag.
Oud 13-07-2010, 17:41
Student2009
Student2009 is offline
Citaat:
Over het algemeen is een stagiair (of nieuwe werknemer) na zes maanden lonend (als in: levert meer op dan hij/zij kost) dus bij een stage van zes maanden lever je je werkgever ook echt nog wel wat op. Vaak krijg je een stagecontract wat ook verwijst naar de CAO (in veel CAO's is wel een gedeelte opgenomen over stagiaires en stagevergoeding) en de daarin genoemde stagevergoeding is dan dus ook op jou van toepassing. Als je er op een normale manier naar vraagt zal geen werkgever dat raar vinden, het is een hele normale vraag.
De werkgever heeft er ook heel normaal op gereageerd. Ik zit waarschijnlijk wel goed met mijn 3 dagen. Dat is namelijk meer dan 23 uur.

Nog bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 18:22
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
- door te voorzien in stageplekken wordt nieuw personeel in de sector opgeleid, wat er voor zorgt dat er genoeg werknemers in de sector blijven en er geen personeelstekort komt
- een stage naar wederzijdse tevredenheid kan resulteren in een langdurigere arbeidsovereenkomt, waardoor je personeel krijgt dat al kennis heeft van hoe de zaken gaan in jouw bedrijf op werkdag nummer één
- een stagiair kan voor zijn leerproces na een tijd sommige eenvoudigere taken overnemen van meer ervaren werknemers, waardoor die meer tijd vrijhebben voor gevorderde werkzaamheden, daarnaast wil een stagiair na de stage vaak best aanblijven als goedkope kracht voor een bijbaan naast de studie
- een stagiair kan prima tijdens de stage een project op je afdeling uitvoeren waarvoor je eigen werknemers geen tijd of kennis voor hebben
Oud 13-07-2010, 23:29
Stff
Stff is offline
Citaat:
dat is niet helemaal waar, zijn zat bedrijven waar voor 'uitvoerend' / 'ondersteunend' werk veel stagiairs rondlopen, lekker goedkoop en veelal goede kwaliteit. Neem de accountantskantoren, 3e en 4e jaars stagiairs krijgen zeg 700 per maand echter heel veel uren worden gewoon tegen normaal tarief aan de klant berekend.

Maar het is inderdaad wel zo, stage hoeft niet betaald te zijn.
Reageren

Regels voor berichten