Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Maar ik heb een ander boek van haar gelezen, Die laatste zomer. En daarbij vond ik precies hetzelfde ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Sorry, dit boek is een van mijn grootste ergernissen hahah.
|
Verwijderd
|
Hoch, de eerlijkheid gebaart mij te zeggen dat ik hou van plotse perspectiefwisselingen.
Weliswaar altijd duidelijk vermeld met de forumeling "denkt persoon Y" Zodat het duidelijk is dat je niet langer X volgt. Maar ik vertoef graag zo in schouderperspectief van de diverse personages. ![]() Probleem met veel oude mensen, is dat ze hun kindertijd zo ver achter hun ligt, dat ze vaak geen goed beeld meer hebben over hoe dek indertijd was. Toch hier opnieuw de kanttekening: er zijn kinderen die op hun 10de al voor (of juist achter) zitten op wat we zouden verwachten. EN veel kinderen vinden het leuk om een hoofdpersonage te lezen dat nét iets 'ouder' overkomt in denken en doen. ze kijken daar naar op dan. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ergerde me trouwens ook erg aan foutjes in beschrijvingen. Alleen al uit het eerste hoofdstuk: "...een groene kunstplant, de glimmende bladeren bedekt met stof" (dan glimmen ze dus niet), en bij een beschrijving van het uiterlijk van een arts die de hoofdpersoon voor het eerst ziet: "zo'n grappig papieren mutsje dat chirurgen dragen (...) kort kastanjebruin haar met hier en daar wat zilvergrijs" (dat zie je dus niet als iemand een operatiemuts draagt). |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is als prutsschrijver allicht slechts één iets waar ik volgens het boekje voldoende aandacht an besteed, mar dat is dus het vermijden van logische fouten.
Ik ben nu al 2 maanden in mijn manuscript opzoek fouten tegen de logica en het verloop van het verhaal. Want het zijn deze details (en niet die van de spelling waar sommigen zo graag op vitten) die maken dat een verhaal meeslepend wordt of niet. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
All Inclusive van Suzanne Vermeer. Ik herkende de naam van de schrijfster, ze heeft een aantal zgn. 'literaire thrillers' op haar naam staan en ik had zin in een dergelijk boek. Wát een bagger vond ik dat. Inspiratieloos en slecht geschreven, verhaallijn die kant noch wal raakt, ik heb me van begin tot eind zitten ergeren. En maar hopen dat het beter werd, maar nee. Ik snap dus echt niet hoe die het voor elkaar heeft gekregen meerdere boeken te publiceren
![]() edit: ik heb het boek zelfs uit pure ergernis bij het oud papier gegooid toen ik het uit had, terwijl ik een die hard boekenhamsteraar ben ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik vind het vooral vervelend als waardeloze boeken zo gehypt worden, zoals een tijd geleden Vochtige Streken van Charlotte Roche. Vreselijk saai boek, als de gimmick na een paar pagina's is uitgewerkt.
En die irritante zooi van Kluun, waarin personages geïntroduceerd worden middels kaders waarin hun karaktertrekken worden beschreven (omdat Kluun nog nooit van 'show, don't tell' heeft gehoord), en waarin hun 'quotes' (geen citaten) staan, en waarin alles overstroomt van goedkoop sentiment. En Dan Brown, omdat er over hem altijd wordt gezegd dat hij zo goed is in het schrijven van pageturners, terwijl hij daarvoor gewoon de simpelste truc gebruikt die er is: ieder hoofdstuk laten eindigen met een cliffhanger, en ieder hoofdstuk heel kort maken, zodat de lezer denkt: 'dit hoofdstuk kan ik ook nog wel even lezen voordat ik naar bed ga, oh hee, weer een cliffhanger, even kijken, oh, het volgende hoofdstuk is ook lekker kort dus die lees ik ook nog wel even, en dan ga ik echt naar bed, oh hee, weer een cliffhanger, even kijken, oh, het volgende hoofdstuk is ook lekker kort, dus die lees ik nog wel even et cetera'. Maar goed. Wat wel een heel leuk slecht boek is, is The Overton Window van Glenn Beck(!), een politieke thriller(!) over een complot, en het is heerlijk campy allemaal. Op Amazon kun je de eerste pagina's lezen, dat raad ik iedereen aan. Let op hoe hij, net als Kluun, zijn personages introduceert door gewoon in een alineaatje hun karaktereigenschappen op te sommen.
|
Ik heb echt een hekel aan Jan Wolkers' Kort Amerikaans. Verplichte literatuur op school en knarsetandend uitgelezen. Vreselijke schrijfstijl, vreselijk verhaal, vreselijk uitgewerkt. Ik vond echt alles slecht.
Een boek waar ik ook mee lig te worstelen is Eating animals, van Jonathan Safran Foer. Niet dat ik oninteressant vind, ik ben namelijk nog niet ver genoeg om dat te kunnen zeggen, maar ik heb het boek nu al een jaar en elke keer lees ik één bladzijde voordat ik het weer terug in de kast zet. Terwijl ik Everything is illuminated en Extremely loud and incredibly close toch ronduit geniaal vond...
||
Citaat:
![]() En FA: Jan Wolkers op de brandstapel gooien heeft niet zoveel zin meer hè ![]()
||
Citaat:
Ik doe mee, FA! Met liefde! ![]()
|
Verwijderd
|
Ik wil hier natuurlijk ook dolgraag meepraten en een boek afzeiken, maar als ik een boek niet leuk vind dan lees ik het gewoon niet uit en wis het uit mijn geheugen.
Om toch nog iets af te zeiken: ik vond deel drie van millennium weinig aan. Een was leuk, twee ging nog, maar drie heb ik niet uitgelezen. Ik vond het na tweehonderd pagina's nog oersaai ![]() |
![]() |
|
Ik raakte totaal gefrustreerd van het boek "Mannen van Staal" van Elizabeth Gilbert. Haar eerste boek "Eten, bidden en beminnen" had ik in één ruk uitgelezen. Ook het vervolg daarop "Toewijding" las lekker, maar eerstgenoemde werd tussendoor uitgegeven en het leek wel een greep uit haar schrijfsels van toen ze nog een tiener was. Verschrikkelijk geschreven en dan ook nog eens verschrikkelijk vertaald... Totaal geen diepgang, geen aandacht besteed aan karaktervorming en met name lege dialogen. Geen aanrader dus.
||
Citaat:
En dat veel vertaling best wel ruk zijn.
|
Ik vind het boek Atonement echt heel saai. Ik heb de film eerst gezien, en het verhaal zal best leuk zijn als je de film niet hebt gezien, maar het is zo traag en beschrijvend dat wanneer je de film ervoor al hebt gezien het niet om door te komen is.
|
Van Atonement heb ik ook maar een paar bladzijdes gelezen. Maar wel in het Engels, misschien lukt het wel in het Nederlands. Maar wat ik ervan gelezen had, vond ik inderdaad ontzettend saai.
|
Zeitoun vond ik geen slecht boek maar die vertaling... Echt kromme zinnen en structureel 'hun' waar het 'hen' of zelfs 'ze' moest zijn... En 'dank zij', 'bij voorbeeld'. Nou ja, irritant, zeker omdat het door twee mensen is vertaald, dan had iemand toch wel moeten zien dat dat niet kan?
![]()
|
Verwijderd
|
Zoals meerdere personen hier, lees ik een boek niet uit als ik er niks aan vind (helaas is dat veel te vaak het geval).
Ik kan nog wel twee boeken noemen die ik wèl heb uitgelezen, maar die ik echt gruwelijk vond. De eerste is De reünie van Simone van der Vlugt. Het zou een literaire thriller moeten zijn, maar ik had vanaf moment één door hoe de vork in de steel zat. Niets spannends aan. Het tweede boek is Kathy's dochter van Tim Krabbé. Echt, ik lees graag boeken van Tim Krabbé, maar dit plot was wel zo plat. Ik kon het niet waarderen. |
![]() |
|
Ik moet nog een literatuur boek tegenkomen met een bevredigend einde. Bijna alle literatuur boeken die ik gelezen hebben hebben een einde waar aanzienlijk veel minder aandacht aan besteed is dan de rest van het boek.
|
Verwijderd
|
Mij valt het bij boeken die tot dat genre met die grote L behoren, op dat ze doorgaans geen bevredigend einde hebben, omdat ze ook helemaal geen plot, spanningsboog of zelfs maar degelijk uitgewerkt verhaal hebben.
Voornaamste reden daarvoor, is natuurlijk weer het feit dat het gros van die lui gewoon niet kunnen schrijven. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh, en ik heb iets om af te zeiken. Ik vind het stom dat aan het eind van 'Dode Zielen' zoveel stukken missen. Maar verder vond ik het een heel fijn boek waarin de psychologie helemaal niet bijzonder belangrijk was en het verhaal juist wel ![]() |
![]() |
|
Mmm, ik vind HOI-boeken een beetje te kinderachtig voor de doelgroep waar ze schijnbaar voor zijn. 'Hoe overleef ik mijn brugklas', maar - en misschien ligt het aan mij - als brugklasser vond ik dat boek veel te makkelijk. Tenminste, in groep zeven werden ze voorgelezen en toen vond ik ze al wat (te) simpel. :')
|
![]() |
|
Verwijderd
|
"Hoe overleef ik mijn brugklas?"
Asjeblieft, hoe verzinnen ze het! En er staat zeker nergens in: "Doe gewoon altijd lekker je ding en smijt modder terug naar elke randdebiel die eerst modder naar jou heeft gegooid!" ? (A) Ik heb vandaag heel even opnieuw Carry Sleen -De eerste timboektoe om exact te zijn- een kans gegeven... Het is niet echt dat ze slecht schrijft... ...Het is gewoon dat ze niet schrijft wat ik graag wil lezen. Sorry ![]() |
![]() |
|
Ik heb een boek voor mijn verjaardag gekregen van Tom Clancy, ontiegelijk lelijk ding, maar goed. Cadeau is cadeau. Vanochtend ben ik begonnen en ik ben nu alweer gestopt. Ik kan ook niet zo goed zeggen waar het aan ligt, want ik heb de verhaallijn nog niet eens meegekregen, maar ik heb echt een afkeer voor zijn manier van formuleren. Waarschijnlijk dat het ook nog wordt versterkt door het uiterlijk van het boek (gaat trouwens om Uitstel van executie).
|
Als ik een boek lees en ik vind het niets, lees ik het toch uit. Om te kijken of het nog omslaat. Meestal niet. Vaak kan ik nog zeggen: de schrijfstijl vind ik persoonlijk niet prettig, of het verhaal heeft me niet geraakt. Maar bij één boek vond ik het verhaal vreselijk saai en snapte ik totaal niet waar de schrijfster heen wilde. Dit was Aprilheks van Majgull Axelsson.
Ik dacht: misschien lost het slot alles op en snap ik het plot. Niet, dus. Dit is een boek waarvan ik dus geen woord heb begrepen; de onderliggende boodschap heb gemist, niet tussen de regels door heb gelezen. En dat zijn eigenlijk precies de eigenschappen waaraan ik een hekel heb bij een boek. Niet dat ik er geen moeite in wil steken, maar het lezen van een boek moet niet een avondje detective-werk worden. Als iemand me kan vertellen wat ik aan dat boek heb gemist, ik hou me nog wel aanbevolen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Het Niet Grappig Topic maxwell | 59 | 02-07-2008 16:48 | |
Drugs & Alcohol |
Waaaazige uitspraken topic deel zoveel Wammus | 500 | 11-11-2007 16:49 | |