Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2010, 20:43
Missy
Missy is offline
Aanstaande woensdag, half negen op Nederland 1 is het weer zover. Aangezien er aardig wat mensen het dictee wel doen, even een topic.

Voor de mensen die niet weten wat het is:
Citaat:
Deze 21ste editie van het Dictee wordt op woensdag 15 december 2010 bij de NTR*) uitgezonden.

Tommy Wieringa schrijft dit jaar Het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
Wieringa (43) is vooral bekend van zijn roman Joe Speedboot (2005), waarvoor hij de Ferdinand Bordewijk Prijs voor verhalend proza ontving.
Zijn Caesarion werd in 2009 genomineerd voor de AKO Literatuurprijs.

Essays en beschouwingen van Wieringa verschenen in de Volkskrant en NRC Handelsblad. Verder heeft de schrijver een column in treinkrant De Pers en in cultureel magazine Hollands Diep.

Uitzending
De jaarlijkse spellingtoets beleeft zijn 21e editie en wordt woensdag 15 december uitgezonden bij de NTR op Nederland 1. De presentatie is in handen van voormalig Journaallezer Philip Freriks en VRT-presentatrice Martine Tanghe. De jury staat dit jaar weer onder leiding van oud-minister Ronald Plasterk.

Algemeen
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt georganiseerd door de Volkskrant, in samenwerking met de NTR*).

Op basis van de voorronde die medio november in de Volkskrant staat, worden de Nederlandse deelnemers voor het Groot Dictee geselecteerd. De overige deelnemers komen uit Vlaanderen.
Bron:http://grootdictee.nps.nl/page/uitzending?jaar=2010
Doe jij het dictee? Heb je voorgaande jaren meegedaan met het dictee? Hoeveel fout had je toen? Waar ga je altijd de fout in? Wat vind je van het programma? Of heb je een /care?

En natuurlijk voor de mensen die aanstaande woensdag mee gaan doen. Hoeveel fout denk je te gaan hebben? Wat ging er goed/fout? Vond je het makkelijk of juist niet?
Ik weet dat het een tv-programma is, dus eigenlijk hoort het bij radio, televie en dinges, maar aangezien het programma vrij populair is toch hier maar een topic. Het gaat om het dictee en niet per definitie over het programma.

Laatst gewijzigd op 12-12-2010 om 20:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2010, 20:48
Verwijderd
Mja, denk dat ik wel weer mee ga doen, vind het wel leuk altijd. Ben niet heel slecht erin, maar ook geen hoogvlieger. Vorig jaar 29 fout geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 20:57
Carn
Carn is offline
het is denk ik beter voor mijn zelfvertrouwen als ik niet mee doe.
Oud 12-12-2010, 20:57
Verwijderd
Ik heb er nog nooit aan meegedaan en ik zal er dit jaar ook niet aan meedoen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 20:59
Verwijderd
Citaat:
het is denk ik beter voor mijn zelfvertrouwen als ik niet mee doe.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 21:16
Verwijderd
Laatste keer had ik weer eens 0 fout, dus ik denk dat ik dit jaar maar oversla.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 21:17
Verwijderd
Heb wel een paar keer meegedaan maar ik vind het veel te lang duren, heb er geen zin in.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 21:21
Verwijderd
Ik heb nog nooit meegedaan, terwijl ik wel een spellingspersoon ben, maar ik ben ook dit jaar niet van plan om mee te doen. Ik kan me gewoon leukere manieren bedenken om een avond te besteden.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 23:43
Wammus
Wammus is offline
Ik heb het nog nooit gedaan en heb ook niet het geduld om het te gaan doen. Ook mijn handschrift werkt niet echt mee dus ik moet heel langzaam schrijven wil ik het terug kunnen lezen en dan ben ik ongetwijfeld te laat klaar.
Oud 13-12-2010, 01:51
Verwijderd
Ik vind het wel leuk, en doe meestal wel mee.

Ik word er wel soms chagrijnig van, want ik weet van mezelf dat ik heus goed ben in spelling, maar met dat dictee krijg je altijd van die onmogelijke 'hier moeten dertig streepjes of hoofdletters of juist niet' woorden, die dan allemaal als fout tellen, waardoor je alsnog veel fout hebt.
Hoeveel fout ik meestal heb.... weet het eigenlijk niet, zo rond de 30? Maar ik tel er vast nog te weinig. :')
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 03:35
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik ga dit jaar misschien eens meedoen. Heb het nog nooit gedaan, vind Philip Freriks zo'n vervelende manier van praten hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 07:50
Verwijderd
Ik doe bijna altijd mee en heb meestal rond de twintig fouten. Toen Wolkers het dictee gemaakt had, had ik er twaalf en dat is het beste. En hoeveel ik er dit jaar ga halen, ik heb geen idee.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 09:02
Verwijderd
Ik vind het leuk, ik heb ook vaak meegedaan, maar meestal komt het erop neer dat ik na twee zinnen al ophoud, want zo leuk is het nu ook weer niet
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 14:08
flyaway
flyaway is offline
Het kinderdictee had ik 1 fout in Aanuit-knopje (nu expres fout geschreven, zodat mensen die het ook willen doen niet gelijk de goede spelling zien ). Deze vond ik wel echt makkelijker dan andere jaren.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 16:30
Verwijderd
Ik heb dat klassieke muziekstuk gevonden wat je altijd hoort als het begint.

Voor de liefhebbers, het is Cello Concerto ('No. 3') in A major, Wq. 172: No. 3 van Carl Philipp Emanuel Bach.

Ik was zelf namelijk aan het zoeken, misschien waren er meer.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 16:33
Lorelei
Lorelei is offline
Oh, ik wilde altijd nog wel een keertje meedoen maar ik wist nooit wanneer dat was (en deed geen moeite om dat te weten te komen). Misschien dat ik dit jaar een keertje mee doe. Hoewel ik verwacht dat ik er absoluut niet foutloos doorheen zal rollen. Spelling is niet echt "mijn ding"()
Oud 13-12-2010, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Oh, ik wilde altijd nog wel een keertje meedoen maar ik wist nooit wanneer dat was (en deed geen moeite om dat te weten te komen). Misschien dat ik dit jaar een keertje mee doe. Hoewel ik verwacht dat ik er absoluut niet foutloos doorheen zal rollen. Spelling is niet echt "mijn ding"()
Zelfs als je goed bent heb je nog rond de 30 fout.

Er zitten veel verraderlijke woorden en samentrekkingen tussen die je eigenlijk nooit gebruikt, en waarvan je maar net moet weten hoe je ze schrijft, zoals 'vroegeenentwintigste-eeuwse niet-gelovigen', 'harrypotterbrilletje', 'automatischepiloottoestand'.
Wel jammer vind ik dat eigenlijk, want per gemiste spatie of streepje is het alweer een fout volgens mij, en hoeveel mensen weten nou hoe je dat soort woorden schrijft?

Om een beeld te krijgen, hier wat dictees van de afgelopen jaren:

2009

2008

2007
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 17:32
Verwijderd
Uit het dictee van 2009: "Tweemaal ’s weeks gaat ze een dagje statten"

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Het gaat om 'de stad ingaan', dan ga je niet staTten schrijven. Daarom is dat hele dictee al dikke epic fail.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 20:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Het gaat om 'de stad ingaan', dan ga je niet staTten schrijven. Daarom is dat hele dictee al dikke epic fail.
Mss bedoelden ze wel 'iets doen met statistieken' ipv 'de stad in gaan'.
He, effe lekker statten!
Oud 13-12-2010, 21:08
Verwijderd
Citaat:

'statten' ? Dat is echt te lelijk
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 22:00
Verwijderd
Die had ik toen ook fout inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 08:24
Verwijderd
Ik had vorig jaar 2 fouten, al raak ik erg gestresst van de stem van die man
Dit jaar ben ik te lui geloof ik.

Citaat:

True en nog meer van die vage woorden die je toch nooit zal gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 09:33
Verwijderd
Citaat:

Die had ik wel goed. Ik was dat woord net de dag ervoor ergens tegengekomen :')
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Ik had vorig jaar 2 fouten, al raak ik erg gestresst van de stem van die man
Dit jaar ben ik te lui geloof ik.
2 fouten? Weet je het zeker? Dat hebben de winnaars in de studio nog niet eens.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 15:52
Verwijderd
Citaat:
2 fouten? Weet je het zeker? Dat hebben de winnaars in de studio nog niet eens.
Dat zijn ook niet de meest briljante mensen hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2010, 15:59
Verwijderd
2 fout is echt zeldzaam. Zeker gezien de irritante regel dat je meerdere fouten in een woord kan maken.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 16:47
Tink*
Tink* is offline
Ja sommige mensen die rekenen wat soepeler. Ik reken ook meerdere fouten in een woord, gewoon elke letter die fout is als is een fout. Maar sommige mensen rekenen woorden of woorddelen.

Ik doe wel mee, maar later via uitzendinggemist denk ik. Dat komt me altijd beter uit.
Oud 14-12-2010, 17:14
Verwijderd
Maar wat betreft die regel, ik heb er de laatste keer op gelet, en er wordt niks over gezegd? Ik weet soms niet hoeveel fout ik moet rekenen, en dan doe ik er uit balsturigheid gewoon maar eentje per woord, anders blijf je aan de gang, met woorden als harrypotterbrilletje.
Als je dat schrijft als Harry Potter-brilletje, is dat dan 5 fout ofzo? (2 voor de hoofdletters, 2 voor de spaties en een voor het streepje?) Ja doei. Zo vind ik er niks aan!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 17:52
Verwijderd
Citaat:
'statten' ? Dat is echt te lelijk
Het staat geen eens in van dale
en hoezo is het harrypotterbrilletje?harry potter is een eigennaam.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Omdat de beschrijving slaat op het type bril, en niet op de persoon naar wie de bril vernoemd is. Net als balkenendenorm. Ik vind het ook een onzinregel.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 17:57
Verwijderd
Maar een harrypotterbrilletje is geen eigennaam.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Maar wat betreft die regel, ik heb er de laatste keer op gelet, en er wordt niks over gezegd? Ik weet soms niet hoeveel fout ik moet rekenen, en dan doe ik er uit balsturigheid gewoon maar eentje per woord, anders blijf je aan de gang, met woorden als harrypotterbrilletje.
Als je dat schrijft als Harry Potter-brilletje, is dat dan 5 fout ofzo? (2 voor de hoofdletters, 2 voor de spaties en een voor het streepje?) Ja doei. Zo vind ik er niks aan!
Hoeveel je fout moet rekenen wordt toch altijd uitgelegd bij het nakijken?
Ik denk het 4 fout is, twee hoofdletters, 1 spatie en 1 streepje-ipv-aan-elkaar.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 18:10
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik doe weer mee! Hartstikke leuk . Vorig jaar had ik geloof ik 28 fout, vond ik een klein beetje teleurstellend. Hoop het iets beter te doen dit jaar.
Oud 14-12-2010, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Het staat wel in de 'Woordenlijst Nederlandse Taal', helaas

En 'harrypotterbrilletje' vind ik ongelooflijk lelijk...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 22:16
Verwijderd
Ik ben het ook gewoon niet eens met statten. Je gaat naar de stad, en je maakt er een werkwoord van dus je voegt -en of -ten toe, voila, stadten. Hoe komen ze nou bij statten? Welke regel gebruiken ze daarvoor?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 22:21
Geel
Geel is offline
Nog nooit meegedaan. Ik zou wel willen, alleen heb nooit tijd/geduld. O, en ik weet zeker dat ik duisent fout zou hebben als ik meedeed.
Oud 14-12-2010, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Hoeveel je fout moet rekenen wordt toch altijd uitgelegd bij het nakijken?
Ik denk het 4 fout is, twee hoofdletters, 1 spatie en 1 streepje-ipv-aan-elkaar.
Ik vind het wel een rare regel, het zou veel transparanter zijn om gewoon maximaal één fout per woord te rekenen. "sowiso" en "zo ie zo" zijn allebei gewoon fout, het één is niet fouter dan het ander.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het ook gewoon niet eens met statten. Je gaat naar de stad, en je maakt er een werkwoord van dus je voegt -en of -ten toe, voila, stadten. Hoe komen ze nou bij statten? Welke regel gebruiken ze daarvoor?
Omdat je de d niet hoort, zeggen ze, en het daarom in de loop der tijd onnodig is geacht. Een taalsite haalt zelfs het voorbeeld van 'beeltenis' ipv 'beeldtenis' aan.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 20:33
Chick Rock
Chick Rock is offline
Holy shit. Wat een belachelijke woorden!
Oud 15-12-2010, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Omdat je de d niet hoort, zeggen ze, en het daarom in de loop der tijd onnodig is geacht. Een taalsite haalt zelfs het voorbeeld van 'beeltenis' ipv 'beeldtenis' aan.
Ik vint dat vrij belachelijk, moet ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 20:56
Verwijderd
21 fout. Hm. Mijn doel was onder de twintig.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 21:00
Chick Rock
Chick Rock is offline

Dit was diep triest.
Oud 15-12-2010, 21:03
Chick Rock
Chick Rock is offline
Geüpgradede?
Oud 15-12-2010, 21:23
Verwijderd
CR, jij kent Thorgal toch ook? Vind jij ook dat Plasterk heel erg op die ene van die stad in de woestijn (het koninkrijk onder het zand) lijkt?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 01:08
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik ga de uitzendinggemist app maar even raadplegen ik was op ziekenbezoek met mijn mama.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 07:01
Verwijderd
Citaat:
Geüpgradede?
Ik krijg daar altijd zulke kriebels van

Heb gisteren niet gekeken, maar net het dictee snel bekeken en wat een onzin zeg
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 09:04
Verwijderd
Citaat:
Ik krijg daar altijd zulke kriebels van

Heb gisteren niet gekeken, maar net het dictee snel bekeken en wat een onzin zeg
Een derde van mijn 21 fouten waren hoofdletterfouten
Mijn grootste fout was:
Spoiler

Het woord dat bijna iedereen fout scheen te hebben had ik wel goed
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Het woord dat bijna iedereen fout scheen te hebben had ik wel goed
Spoiler
Dat hoor je uitgesproken toch niet, of het:

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 10:48
Tink*
Tink* is offline
Ik vind het altijd zo stom dat ik moeilijke woorden foutloos schrijf, maar dat ik dan weer twee fout heb doordat ik iets met een hoofdletter heb geschreven ofzo.

Geüpgradede is heel logisch, die wist ik door de taaltoets. :')
Oud 16-12-2010, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Dat hoor je uitgesproken toch niet, of het:

Spoiler
Spoiler

maar eigenlijk mag ik er niets van zeggen want ik deed niet mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten