Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
dat kan. Of je leest mijn uitleg nog eens door, specifiek:
Nu je dit weet, vul je die -0,5 ergens in (maakt niet uit waar) bijv in de tweede: 1 = -0,5 x 8 + B 1= -4 + B B = 5 Ik heb mijn uitleg nog even genummerd. Kun je precies uitleggen welke stap je nog wel begrijpt, en welke niet meer ? |
![]() |
|
![]() |
Niks !
Je krijgt nu twee vergelijkingen. Eén vergelijking met één onbekende kun je oplossen. Je hebt nu 2 vergelijkingen , met 2 onbekenden, en dat is ook op te lossen. Zo kun je dus de hoogte van a en van B berekenen. de 2 vergelijkingen zijn: 0 = a * 10 + B 1 = a * 8 + B en das' wiskunde. Je kunt het op verschillende manieren doen. Bijv door de eerste zodanig te herschrijven dat je één onbekende (a of B) isoleert: de eerste: B = -10 x a en dat in te vullen in de 2e vergelijking. Dan komt a eruit rollen. en als je dan a weet, vul je dat weer in en dan komt B eruit rollen. |
![]() |
||
Citaat:
Stap 1: omschrijven formule 1 naar B wat je doet is de eerste formule om te schrijven van 0 = a*10 + B naar een formule die aangeeft wat B is. 0 = a * 10 + B B = -a*10 Stap 2: Berekenen van A Antwoord van stap 1 vul je in in de 2e formule, oplossen en je weet wat A is 1 = a * 8 + B 1 = a * 8 + (-a*10) 1 = -2a a = -0,5 Stap 3: Berekenen van B Antwoord van stap 2 vul je in in de eerst formule: 0 = a * 10 + B 0 = -0,5 * 10 + B 0 = -5 + B B = 5
||
![]() |
Ik krijg niet de indruk dat we erg veel verder komen. Dat komt omdat je niet ziet wat er gebeurt. Daarom even over een andere boeg gooien: een plaatje maken. Daar moet je zelf even voor gaan tekenen, want daar heb ik hier geen zin in.
stap 1. Teken assenstelsel met op de horiz lijn q, en op de vertivale p Teken een lijn door de punten die gegeven zijn Citaat:
iedere lijn in je wiskundeboek (en daarbuiten) ziet er ongeveer hetzelfde uit. Bijv y = 3x + 10......of y = 2x + 7 klinkt bekend ?? Dat geldt voor deze lijn ook. stap 3. De lijn loopt iets schuin naar beneden zoals je ziet. Als je een centimeter naar rechts gaat, gaat de lijn 2 cm naar beneden. Dit noemen we de richting. Omdat ie daalt, spreken we van -2 Je krijgt nu iets als p = -2 q + nog iets. stap 4. Als q nul is, dan loopt de lijn door de verticale as. Hij doet dit op het punt (0,10). dit is je constante Dus: p = -2q + 10. Nu ben je er al ![]() stap 5. Alleen doen die stomme economen het net weer verkeerd om. Zij willen niet p = .....etc maar q = .....etc. Nou, even omschrijven van de formule: p = -2q + 10 (10 naar links brengen geeft ....) p - 10 = -2q....(door -2 delen....) -0,5 p + 5 = q Laatst gewijzigd op 21-02-2011 om 10:29. |
![]() |
|
![]() |
dus je moet 10 : -2 ??
stap 5. Alleen doen die stomme economen het net weer verkeerd om. Zij willen niet p = .....etc maar q = .....etc. Nou, even omschrijven van de formule: p = -2q + 10 (10 naar links brengen geeft ....) p - 10 = -2q....(door -2 delen....) -0,5 p = 5 = q Dit gaat te snel |
![]() |
|
![]() |
Maar dat is toch mooi als ik begrijp dat je nu stap 1-4 al snapt.
In de eindconclusie maakte ik een schrijffout. - is hersteld nu. je hebt........p = -2q + 10....en dat moet je herschrijven zodat q alleen komt te staan. je brengt (bijv) eerst de 10 naar links, dat wordt -10 p - 10 = - 2 q en dan deel je alles door -2 -0.5p + 5 = q (of: je hebt........p = -2q + 10....en dat moet je herschrijven zodat q alleen komt te staan. -2q naar links geeft 2q + p = 10 p naar rechts geeft 2q = -p + 10 delen door 2 q = -0.5 P + 5 |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
economie vraagje studentgast | 4 | 07-03-2010 19:06 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Wie kan mij helpen? EconomistGirl | 11 | 12-04-2009 18:34 |