Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2011, 18:04
gamebro
gamebro is offline
setup1:

setup2:

is het zowiezo een goed idee dat ik oneven ventilators heb?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2011, 18:20
Verwijderd
Setup 2 lijkt me prima, maar als het mogelijk kan je beter nog en of twee fans erbij plaatsen voorin. Laat even weten welke case je hebt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 18:51
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Setup 2 lijkt me prima, maar als het mogelijk kan je beter nog en of twee fans erbij plaatsen voorin. Laat even weten welke case je hebt.
6 is het maximaal, maar de laatste is op bodem van behuizing en daar zit eigenlijk al mijn bedradingen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 19:50
Verwijderd
Misschien is het dan tijd om wat aan je cable management te doen.

Laatst gewijzigd op 31-03-2011 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 20:05
MiBe
MiBe is offline
Jep als je die wegwerkt is een intake fan op die positie niet verkeerd (vooral voor de videokaart), verder en ik het eens met Sabir, setup 2 is de beste oplossing.
Oud 31-03-2011, 21:01
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Jep als je die wegwerkt is een intake fan op die positie niet verkeerd (vooral voor de videokaart), verder en ik het eens met Sabir, setup 2 is de beste oplossing.
ok ik zal eens kijken of het lukt, de kabels zullen inmiddles wel wat soepeler zijn

edit: oh lol kom er zelfs achter dat ik de psu verkeerd om erin heb gezet

Laatst gewijzigd op 31-03-2011 om 21:07.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 21:05
MiBe
MiBe is offline
Tie-wraps zijn ook altijd handig
Oud 01-04-2011, 22:15
gamebro
gamebro is offline
ok wacht ik weet eigenlijk niet of de psu andersom er anders om in moet of niet, maar het lijkt mij logischer

setup 1 zoals ik nu heb

setup 2 waar ik aan denk om in te gaan veranderen

wat is nou beter?

oja en is de ventilator op de vga intake of exhaust?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 22:33
M@rco
M@rco is offline
Ik denk dat je 1) teveel fans hebt en 2) er teveel aandacht aan besteedt In principe is zelfs alleen een goeie outtake fan aan de achterkant voldoende, evt. met intake aan de voorkant. Die fans in de boven- en onderkant zijn helemaal niet nodig.
Oud 01-04-2011, 22:50
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Ik denk dat je 1) teveel fans hebt en 2) er teveel aandacht aan besteedt In principe is zelfs alleen een goeie outtake fan aan de achterkant voldoende, evt. met intake aan de voorkant. Die fans in de boven- en onderkant zijn helemaal niet nodig.
ik vond mijn vga(6950) met 2 fans nogal heet worden (87 celcius onder volle load) en mijn cpu(phenom II x4 965 BE) ook (52 celcius onder load) dus vandaar dat ik nog wat fans erbij wil gooien, en als ik toch bezig ben dacht ik dat ik net zo goed alle gaten vult, fans zijn toch niet zo duur

Laatst gewijzigd op 01-04-2011 om 22:58.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 22:59
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
ik vond mijn vga(6950) met 2 fans nogal heet worden (87 celcius onder volle load) en mijn cpu(phenom II x4 965 BE) ook (52 celcius onder load) dus vandaar dat ik nog wat fans erbij wil gooien, en als ik toch bezig ben dacht ik dat ik net zo goed alle gaten vult, fans zijn toch niet zo duur
en mijn kamer zit op zolder van huis, dus is best heet soms
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 00:04
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Ben ik deels met je eens, anderzijds niet. Ik gebruik dezelfde videokaart als de TS (een HD6950) en met de referentie koeler van ATI blijft die allesbehalve koel. In mijn mATX kastje heb ik helaas geen mogelijkheid tot het plaatsen van een fan aan de onderkant maar wanneer dit kan zoals bij de kast van de TS blaast deze direct de fan van je videokaart in. Bij mij wordt deze lucht onder meer opgewarmd door een aantal HDD's voordat het de GPU bereikt.

Wat betreft de bovenste 2 ligt het eraan. Je kunt beter 3 fans op 800 rpm hebben draaien dan 1 op 2400. Meer fans op lager een toerental zorgen voor minder lawaai dan 1 op een hoog toerental. Aan de andere kant zijn 3 outtake fans wellicht wel wat veel van het goede, goede (en stille) fans zijn immers niet heel goedkoop.
Oud 02-04-2011, 01:15
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Ben ik deels met je eens, anderzijds niet. Ik gebruik dezelfde videokaart als de TS (een HD6950) en met de referentie koeler van ATI blijft die allesbehalve koel. In mijn mATX kastje heb ik helaas geen mogelijkheid tot het plaatsen van een fan aan de onderkant maar wanneer dit kan zoals bij de kast van de TS blaast deze direct de fan van je videokaart in. Bij mij wordt deze lucht onder meer opgewarmd door een aantal HDD's voordat het de GPU bereikt.

Wat betreft de bovenste 2 ligt het eraan. Je kunt beter 3 fans op 800 rpm hebben draaien dan 1 op 2400. Meer fans op lager een toerental zorgen voor minder lawaai dan 1 op een hoog toerental. Aan de andere kant zijn 3 outtake fans wellicht wel wat veel van het goede, goede (en stille) fans zijn immers niet heel goedkoop.
yup heb nu 5 coolermaster blademaster, 2,voor en achter van behuizing, aangesloton op moederbord waar ik controle over heb en dan 2 op de heatsink voor push-pull waar ik ook controle over heb,

1 aan de zijnkant die word gevoed door psu en met volle toeren(2000rpm, wel 32 decibel) tegen de gpu waait(maar ik denk dat het nu niet effectief is omdat ik de psu verkeert om heb)

ik denk dat ik dan nog ff 3 coolermaster ultra silent erbij doet, die zijn 720 rpm op max, dus zelfs als ik ze voed via psu zal het niet veel lawaai maken(hoop ik)

maja ik denk dat lawaai geen factor is, het zal vast niet boven het geluid van games/muziek komen

Laatst gewijzigd op 02-04-2011 om 01:21.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 01:20
MiBe
MiBe is offline
Als ik jou was zou ik de Cooler Master fans er helemaal uit knikkeren, er zijn veel betere fans. Bijvoorbeeld Scythe, Noctua en Noiseblocker fans zijn een stuk stiller. Gaat het je puur om performance is Silverstone (FM123) de beste keuze.
Oud 02-04-2011, 09:22
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Dit was precies waar ik aan dacht ja.

En als je echt goed wilt koelen én geen vliegtuig in je kamer wilt, raad ik je aan om over te stappen naar iets als waterkoeling. Koelt 1) beter en 2) is stiller.
Oud 02-04-2011, 10:32
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Het is inderdaad best warm, maar op zich zijn temperaturen in de 80 graden onder load voor een high end videokaart niet heel vreemd, die kunnen dat best hebben. Zolang die warmte maar weer uit je kast wordt gevoerd, anders wordt de rest van je systeem natuurlijk ook warmer. Je CPU temperatuur is ook niet abnormaal hoog.

Citaat:
MiBe schreef:
De reference coolers zijn over het algemeen ook prut Tenminste, als je ze vergelijkt met aftermarket coolers. Het voldoet (want AMD zal natuurlijk geen koelers op de kaart zetten die de kaart niet voldoende koelen) maar meer ook niet, en vaak met een hoop lawaai. Ik loop qua videokaarten alweer een paar generaties achter, maar ik heb op mijn Radeon 4850 een Accelero S1 Rev. 2 zitten met een 120mm fan en dat is écht een wereld van verschil vergeleken met dat sneue hoopje plastic dat ze de stock cooler noemen. Idle 35 graden en je hoort 'm gewoon niet.

Citaat:
MiBe schreef:
Mwah, goede fans hoeven op zich niet heel duur te zijn. Een van de beste 120mm-fans die je qua geluidsproductie kunt kopen is al jaren de Nexus D12SL, en die kost misschien een euro of vijf. De Scythe S-Flex SFF fans zijn ook heel goed en die kosten een tientje ofzo. En ze gaan natuurlijk jaren mee.
Oud 02-04-2011, 12:22
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
De reference coolers zijn over het algemeen ook prut Tenminste, als je ze vergelijkt met aftermarket coolers. Het voldoet (want AMD zal natuurlijk geen koelers op de kaart zetten die de kaart niet voldoende koelen) maar meer ook niet, en vaak met een hoop lawaai. Ik loop qua videokaarten alweer een paar generaties achter, maar ik heb op mijn Radeon 4850 een Accelero S1 Rev. 2 zitten met een 120mm fan en dat is écht een wereld van verschil vergeleken met dat sneue hoopje plastic dat ze de stock cooler noemen. Idle 35 graden en je hoort 'm gewoon niet.
En toch heb ik expres voor een referentie exemplaar gekozen. Een referentie HD6950 2GB is namelijk heel eenvoudig te flashen naar een HD6970 2GB. Aftermarket varianten als de MSI Hawk met Twin Frozr koeler of bijvoorbeeld de FleX van Sapphire hebben een eigen PCB ontwerp waardoor ze niet op dat BIOS kunnen draaien. Voordeel van de referentiekoeler is dat hij de hitte wel de kast uit gooit waar andere koelers dit niet doen. Ook behoud je je garantie als je de originele laat zitten (mocht er iets mis zijn met je kaart is het dan wel te hopen dat je op z'n minst beeld hebt want je zal je oude BIOS er dan terug in moeten flashen).

Citaat:
Mwah, goede fans hoeven op zich niet heel duur te zijn. Een van de beste 120mm-fans die je qua geluidsproductie kunt kopen is al jaren de Nexus D12SL, en die kost misschien een euro of vijf. De Scythe S-Flex SFF fans zijn ook heel goed en die kosten een tientje ofzo. En ze gaan natuurlijk jaren mee.
Je haalt toevallig net de Nexus fans aan die ik in mijn computer heb
Persoonlijk ben ik er niet heel tevreden over, ik vind ze niet stil genoeg. Ik zit er dan ook over te denken om ze te vervangen. In mijn mediacenter zitten bijvoorbeeld de Scythe fans (exacte type weet ik niet uit mijn hoofd) en die zijn echt een klap stiller. Een vriend van mij gebruikt Be-Quiet fans, die zijn trouwens ook het omkijken wel waard. Verplaatsen iets minder lucht maar zijn echt heel stil.
Oud 05-04-2011, 17:08
gamebro
gamebro is offline
Heb uiteindelijk toch alle fans geinstralleerd, behalve de push pull op de cpu. Ze zijn allemaal aangesloten op een fan controller en MiBe had idd gelijk.

Ze draaien allemaal op een lagere toerental en is een stuk stiller dan dat ik bijv. 1 op volle toeren heb. Heb er zeker geen spijt van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten