Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2011, 15:30
Syfra
Syfra is offline
Ik zit er over na te denken om rechten gaan studeren aan de Radboud universiteit Nijmegen. Ik ben alleen bang dat ik dit niet kan, omdat:
- Ik erg onzeker ben
- Ik het heel erg eng vind in het openbaar te spreken
- Op papier heb ik redelijke argumenten, echter in debatteren ben ik verschrikkelijk slecht
- Ik soms wel moeite heb met lastige teksten
Verder ben ik wel geïnteresseerd in politiek en vind ik het leuk om de actuele gebeurtenissen in Nederland te volgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2011, 16:08
Kesa
Kesa is offline
Dat je onzeker bent en dat je het eng vindt om in het openbaar te spreken zijn (communicatieve) vaardigheden die je jezelf zult moeten aanleren. Ik ken verder de studie niet zo, maar het lijkt me dat je daarin als dat nodig is wel getraind zult worden. Tevens moet je niet onzeker zijn; iedereen kan fouten maken.

Als je geïnteresseerd bent in politiek en actuele gebeurtenissen zou je eventueel - als de stap om rechten te gaan studeren toch te groot blijkt - voor politicologie kunnen kiezen. Toch maak ik uit je bericht op dat het alleen aan wat vaardigheden ontbreekt die je op de universiteit getraind krijgt en dat het niet ligt aan een gebrek aan motivatie of inzicht. Daarom zou ik me er niet erg veel zorgen over maken als ik jouw was en proberen toch wat zelfverzekerder over te komen. Als de stap toch te groot is, kijk dan naar andere studies waarbij je die vaardigheden niet nodig hebt. Maar in eerste instantie; als jij de studie rechten erg gaat wil gaan doen, dóe het vooral.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 16:10
roos93
roos93 is offline
debatteren is iets wat je kan leren.. oefening baart kunst
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 16:54
Roosje
Roosje is offline
Als je rechten studeert, word je bovendien niet sowieso rechter of advocaat of officier van justitie. Er zijn nog tig andere beroepen waar je in terecht kunt komen. Zoals je hier ziet wordt maar 35% van de afgestudeerden daadwerkelijk één van de bovengenoemde beroepen. Nu weet ik niet of je juist die beroepen leuk vindt, maar anders maakt het dus niet zoveel uit dat je in het openbaar spreken eng vindt.
Dit betekent trouwens ook dat de studie je best wel tegen kan vallen als je rechten wilt studeren omdat het je zo tof lijkt om advocaat te zijn. Zover ik weet (maar ik doe geen rechten, hoor) krijg je vooral ook veel theoretische vakken. En dat is minder spannend dan moordzaken.
Oud 03-06-2011, 07:12
Loveley
Loveley is offline
Er zijn vooral theoretische vakken, ja, maar in je tweede jaar moet je ook echt gaan pleiten in een rechtbank. Praktijk zit er dus ook in.

Ik studeer ook Rechten En ik ben ook niet de meest zelfzekerde persoon en ik sta ook niet meteen te springen om in het openbaar te spreken, maar dat stopt mij niet om te studeren wat ik interessant vind. Het debatteren kun je niet, maar is iets wat je tijdens en na je studie wel leert. Je gaat toch ook vaak juridische teksten moeten schrijven. Net zoals je gaat leren om te gaan met lastigere teksten als je juridische taal leert ^^

Als je de studie wilt doen, doe het dan gewoon
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten