Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2011, 20:12
twijfel
twijfel is offline
Heeft er iemand ervaring met een tussenjaar na je examen? Of hebben jullie er een mening over? Ik denk erover namelijk, want zit zo moeilijk met m'n studiekeuze ( weet 't gewoon niet meer) dat ik erover denk het ook te doen.

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2011, 21:39
Em.
Em. is offline
Misschien kun je het gewoon bij één algemeen topic houden over je twijfel mbt tot je studiekeuze? Volgens mij is dit in ieder geval al je derde topic, en er zijn ik weet niet hoeveel opties, dus als je overal een topic over gaat openen...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 07:58
Verwijderd
Deze kan hier wel blijven staan aangezien die andere over studiekeuze staat.

Als je echt niet weet wat je moet gaan studeren dan is het misschien wel een goed idee om een tussenjaar te nemen. Ik weet niet wat je in die tijd wil gaan doen? Dan kan je je wat beter oriënteren op studies, naar opendagen gaan en eventueel proefstuderen om te kijken of de studie wel echt wat voor jou is.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 18:26
mieekk
mieekk is offline
Ik, althans.. bijna een heel jaar. Ben afgelopen december al gestopt met mijn studie namelijk. Ik begin volgende week aan een nieuwe studie.

Het is mij heel goed bevallen: ik heb een herorientatiecursus gedaan bij de HvA, en bijna full-time gewerkt. Ik merkte, toen ik aan mijn studie begon dat ik nog niet helemaal klaar was voor weer een jaar school, HBO in dit geval. Ik was ongelukkig, omdat mijn studie helemaal niet was wat ik ervan verwachte! Na dit (bijna) hele jaar, weet ik nu dat ik echt klaar ben voor school. Na die 3 maanden vakantie was ik nog niet uitgerust van 5 jaar school! Ik had het al vanaf het begin moeten doen, alleen daar kwam ik iets te laat achter.

Het is best fijn om even een jaartje werken, geen huiswerk, geen toetsen.. en als je thuis komt van je werk hoef je gewoon NIETS. Ik ben nu wel zeer gemotiveerd om weer naar school te gaan. Want hoe leuk het ook was, ik weet wel dat ik een ding niet wil, en dat is de rest van m'n leven achter de kassa zitten bij Albert Heijn!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 18:30
twijfel
twijfel is offline
Weten jullie ook hoe het werkt met het aantal jaren waarin je nog studiefinanciering krijgt?
Je hebt toch zoiets als studieduur. Gaat die in vanaf de eerste studie die je doet, ook al zou je deze studie afbreken binnen een paar maanden? ( Daar heb je ook van die deadlines voor, dat je dan niks aan stufi terug hoeft te betalen ofzo???) Ik snap het niet helemaal. Iemand die dit mij helder uit kan leggen?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 00:01
Definite
Definite is offline
Je krijgt 4 jaren studiefinanciering, deze 4 jaren stufi hoef je niet terug te betalen als je binnen 10 jaar je opleiding afmaakt. Stel je haalt binnen 6 jaar je opleiding, dan zijn die 4 jaar een cadeau en de andere 2 jaren moet je terug betalen in het geval dat je een lening bij DUO hebt afgesloten.

Daarnaast heb je de februari regel, als je begint in je 1e jaar en je wil stoppen met je studie en je doet dit vóór februari, dan wordt dat half jaar ook kwijt geschonden, dat is dus ook geen schuld.

Maar in jouw situatie zou ik sowieso een tussenjaar bedenktijd aanraden om ruimte te creëren. Als je 'wil' om te studeren er is, dan is het tussenjaar geen enkel probleem.
Oud 22-08-2011, 18:09
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
@Definite, en wat nu als je 2 opleidingen wil doen?
is dat dan ook maar 4 jaar?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 18:19
Definite
Definite is offline
Als je twee opleidingen wilt doen binnen dezelfde instelling dan betaal je maar voor 1 opleiding collegegeld, de betaling aan opleiding 1 staat dus gelijk aan de betaling aan opleiding 2. Voor zover ik weet werkt de rest van het principe hetzelfde. Dus dan kom je ook uit op 4 jaar schuld vrij binnen een afronding van 10 jaar.
Oud 22-08-2011, 19:58
twijfel
twijfel is offline
Dankje Definite voor je informatie. Heb er veel aan!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 20:04
twijfel
twijfel is offline
@ mensen die gewerkt hebben in een tussenjaar: Wat voor werk heb je gedaan? ( Ik heb zelf geen zin om een jaar in een supermarkt te zitten, ofzo.)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 20:49
Verwijderd
Heel veel andere keus heb je niet. Ik heb zelf op een telefonische helpdesk gezeten.

Verwacht niet dat je fantastische baantjes kan krijgen: Je bent ongeschoold, en zal dus ook ongeschoold werk moeten gaan doen. Dus: In een supermarkt, op een helpdesk, in een winkel. Tenzij je een speciale vaardigheid hebt zoals website bouwen of weet ik veel wat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten