Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2011, 21:44
Keith21
Keith21 is offline
Dag allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om te gaan samen wonen, dit omdat we allebei in A'dam studeren en hier ook graag willen wonen, maar dat terzijde.

Ik zou alleen niet weten waar ik moet beginnen met het zoeken naar een geschikt appartementje. Kan iemand me vertellen waar ik moet beginnen?

ik ben benieuwd!

Groeten,
Keith
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2011, 00:58
Le Soleil.
Le Soleil. is offline
Beginnen te accepteren dat het waarschijnlijk aardig lang gaat duren mits je veel geld te spenderen hebt natuurlijk.

Zoek een makelaar! Die zijn er genoeg in Amsterdam
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 06:33
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
(...) aardig lang gaat duren mits je veel geld te spenderen hebt natuurlijk.
Bedoel je niet tenzij?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 17:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bedoel je niet tenzij?
Ja en nee. Als je een aardig inkomen hebt wordt je uitgesloten van sociale woningbouw, en ben je dus aangewezen op vrije sector huur of koop. Dat kost je een bom duiten.
Oud 02-10-2011, 13:26
indigo
indigo is offline
Maar als je een iets lager inkomen hebt en je wilt huren via de sociale woningbouw (wat op zich chill is want: niet duur en prima huizen), dan heb je in Amsterdam gemiddeld een wachttijd van 7-8 jaar... tenzij je op de één of andere manier een voorrangsregeling krijgt.

NB Dan nog bedoelt Le Soleil waarschijnlijk niet mits maar tenzij, anders staat er nu zoiets als: het gaat lang duren, als je tenminste veel geld te spenderen hebt. Maar als je echt veel geld hebt gaat het niet zo lang duren.
Oud 03-10-2011, 09:09
Adore
Adore is offline
Sowieso zorgen dat je ingeschreven staat. Dat kan via Woningnet (en ik woon niet eens in de buurt van A'dam, dus met een beetje zoekwerk kun je dit ook zelf achterhalen).
Zonder inschrijving bij Woningnet maak je geen kans op de woningen die worden aangeboden, en Woningnet is een belangrijke.

Als je je wel inschrijft, reken jezelf dan nog niet meteen rijk. De woningmarkt in Nederland zit muurvast en in de grote steden is het zelfs een enorm probleem. Er is een huizentekort, waardoor je pas na 6-7 jaar kans maakt op een woning. Recht op urgentie lijkt me uitzonderlijk, omdat je dan in een probleemsituatie moet zitten en daar lijkt jouw situatie niet naar.

Verder kun je nog particulier reageren, dus via makelaars die ook huizen verhuren bijvoorbeeld. Je betaalt dan wel weer veel meer geld (bemiddelingskosten e.d.). Particulier betekent ook vaak dat je in de vrije woningsector terechtkomt: geen sociale huur. Samen is dat beter te behappen, maar als je nog studeert is het alsnog erg duur.
En ook gaan rondvragen, netwerken e.d., om via-via mogelijk aan een woning te komen.

Of kijken welke er anti-kraakverenigingen er actief zijn in A'dam en of je je hier in kunt schrijven / of de gemeente hier iets in doet.

Kraken zou ik in Amsterdam niet doen, tipje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten