Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2011, 21:22
flyaway
flyaway is offline
Hoi!

De verhalen staan online

Bedankt voor de mooie inzendingen!

Ze staan elk in een apart topic op Letteren zodat ze als forumpost gelezen kunnen worden, en zijn ook aangehecht aan deze post zodat ze voor de liefhebbers ook als Wordbestand gelezen kunnen worden.

Verhuizen
Het meisje en de dood
Een heel normale dag
-volgt nog - Twee oren om te horen

In dit topic kun je stemmen op een van de verhalen, deze krijgt dan 1 punt. Alleen onderbouwde stemmen worden meegeteld.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc Het meisje en de Dood.doc (35.5 KB, 15x gelezen)
Bestandstype: doc Een heel normale dag.doc (45.0 KB, 11x gelezen)
Bestandstype: docx Verhuizen.docx (18.7 KB, 7x gelezen)
Bestandstype: doc Twee oren.doc (33.5 KB, 10x gelezen)

Laatst gewijzigd op 04-12-2011 om 18:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2011, 21:51
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Mogen we hier naast het kiezen van één ook vertellen wat we van de andere verhalen vinden?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2011, 22:05
flyaway
flyaway is offline
Natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2011, 23:11
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wat een bizarre verhalen allemaal, niet echt wat je zou verwachten bij een sprookjesthema!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 14:19
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wat is de stemdeadline? Voor dat ook weer een maand duurt!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 14:25
Issun
Issun is offline
Ik zie geen poll.

Ik zit nu te denken, waar zijn een aantal vaste Letteraars gebleven? Etmakas/Azèche en FA zijn allebei verdwenen, blijkbaar.

Laatst gewijzigd op 02-12-2011 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 14:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Je moet toch ook niet via een poll stemmen, maar gewoon zeggen waarop je stemt en dat onderbouwen?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 14:37
Issun
Issun is offline
Citaat:
Je moet toch ook niet via een poll stemmen, maar gewoon zeggen waarop je stemt en dat onderbouwen?
Oh, vorige keren ging dat via een poll. Maar eigenlijk is dit een veel beter systeem.
Oud 02-12-2011, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Ik zie geen poll.

Ik zit nu te denken, waar zijn een aantal vaste Letteraars gebleven? Etmakas/Azèche en FA zijn allebei verdwenen, blijkbaar.
Etmakas/Azèche is gewoon Aldan nu
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 15:48
Issun
Issun is offline
Citaat:
Etmakas/Azèche is gewoon Aldan nu
Oh oké, op een ander account dan.
Oud 02-12-2011, 22:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb zin om heel gedetailleerd te antwoorden, maar eerst maar general:
Ik vind VERHUIZEN echt een superfijne nare dictatuursfeer hebben. Niet zomaar armoede, maar opgelegde armoede. Zoiets. En ik vind al die sprookjes zo'n heerlijke herkenbaarheid hebben. En ik hou van de berusting in dit verhaal. Ze berusten zo in hun ellende.
HET MEISJE EN DE DOOD is ook al zo heerlijk luguber. Ik zie echt zo'n oud oudemensenhuis voor me dat eigenlijk helemaal niet fijn is en dat het meisje zo eenzaam is dat zelfs de dood een fijn gezelschap is.
Wat ik aan EEN DOODNORMALE DAG goed vind, is dat je er helemaal nooit achterkomt wie er nou precies gek is. Ik permitteer me te denken dat de hoofdpersoon gek is. Maar het is heerlijk bizar. Een beetje als een gekke droom.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 23:06
Verwijderd
Ik ga morgen lezen!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 10:47
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wel gelezen, nog niet gestemd? Dit topic heeft wel echt een deadline nodig hoor, denk ik?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 11:52
Issun
Issun is offline
Ik heb ze ook gelezen, maar voor m'n beoordeling ga ik het nog een keer doen.
Oud 04-12-2011, 12:10
flyaway
flyaway is offline
Stemmen kan tot 13/12/11.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 18:44
flyaway
flyaway is offline
We hebben nog een verhaal binnengekregen Het heet 'Twee oren om te horen' en is alvast als Word-bestand te lezen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 19:42
flyaway
flyaway is offline
Het topic voor 'twee oren' bevat immers ook een verhaal met juiste opmaak
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 20:25
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ah, fijn! Dan kan ik die ook gaan lezen en dan stemmen enzo.
Of, mag ik wel stemmen als ik meegedaan heb?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 21:14
Issun
Issun is offline
Is er eigenlijk ook nog een jury?

Sorry dat ik nog geen beoordeling heb gegeven trouwens, druk met PWS etc. maar overmorgen heb ik een dag vrij dus dan ga ik er wel tijd aan besteden.
Oud 07-12-2011, 11:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Er is geen jury omdat niemand zich daarvoor heeft opgegeven.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 11:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik heb zin om heel gedetailleerd te antwoorden, maar eerst maar general:
Ik vind VERHUIZEN echt een superfijne nare dictatuursfeer hebben. Niet zomaar armoede, maar opgelegde armoede. Zoiets. En ik vind al die sprookjes zo'n heerlijke herkenbaarheid hebben. En ik hou van de berusting in dit verhaal. Ze berusten zo in hun ellende.
HET MEISJE EN DE DOOD is ook al zo heerlijk luguber. Ik zie echt zo'n oud oudemensenhuis voor me dat eigenlijk helemaal niet fijn is en dat het meisje zo eenzaam is dat zelfs de dood een fijn gezelschap is.
Wat ik aan EEN DOODNORMALE DAG goed vind, is dat je er helemaal nooit achterkomt wie er nou precies gek is. Ik permitteer me te denken dat de hoofdpersoon gek is. Maar het is heerlijk bizar. Een beetje als een gekke droom.
Zo, ik heb net even TWEE OREN OM TE HOREN gelezen. Wat ontzettend anders dan de andere verhalen! Wat fijn en vrolijk en prettig en intiem en klein! Ik heb het met een grote glimlach gelezen. Arme levi <3 Ik vind het echt een superverhaal. Maar ik weet dat ik de andere verhalen ook erg goed vond en ik moet ze allemaal nog even lezen voor ik halsoverkop stem. Dat weet ik ook wel. Maar ik ben heel enthousiast!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Ah, fijn! Dan kan ik die ook gaan lezen en dan stemmen enzo.
Of, mag ik wel stemmen als ik meegedaan heb?
Ik ben nou op basis van jouw verhaalanalyses aan het bedenken welk verhaal dan van jou zou zijn
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 18:15
flyaway
flyaway is offline
Ja iedere deelnemer mag ook stemmen, alleen niet op het eigen verhaal
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 19:42
Issun
Issun is offline
Mijn beoordelingen zijn misschien wat beknopt, maar ik vind het altijd moeilijk om precies te benoemen wat goed of slecht is aan een verhaal. Ik kies meer op gevoel.

Verhuizen: Erg sfeervol, fijn om te lezen. Het thema sprookjes wordt leuk gebruikt, in het verhaal is meteen een Groot Kwaad in de vorm van de Grote Man dat je als lezer het liefst weg wil hebben. Ik vind vooral de (duistere) sfeer erg goed. Het is een beetje magisch eigenlijk.

Het meisje en de dood: Ook al zo'n duister verhaal! Ik vind deze beter geschreven dan 'Verhuizen', alhoewel het verhaal me minder aanspreekt. Je weet namelijk al vrijwel meteen wat er gaat gebeuren, en de rest van het verhaal is daardoor, hoewel sfeervol, minder interessant. (iets heel anders, het doet me denken aan een verhaal uit de vorige wedstrijd, van dat meisje die een fort maakt van bakstenen. Zelfde schrijver? )

Een heel normale dag Maf verhaal, dit. Ik kan de schrijfstijl wel waarderen. Ook vind ik het wel fijn dat het min of meer een begin en een eind heeft, iets wat bij verhalen vaak niet duidelijk aanwezig is. En de sfeer (het belangrijkst voor mij, merken jullie wel ) is ook fijn, maf maar gemoedelijk.

Twee oren om te horen Ik moet zeggen, toen ik de eerste regels had gelezen was ik min of meer overtuigd dat ik hierop zou stemmen. Ik hou wel van dit soort gemoedelijkheid, de humor, de luchtigheid. Het verhaal zelf viel (door die verwachting) een beetje tegen. Levi is aandoenlijk, maar ik vind dat er meer in had kunnen zitten. Volgens mij is het verhaal gewoon te kort. Als de schrijver wat meer had uitgewerkt was het een stuk beter geweest. Nu gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Ook is het niet helemaal perfect geschreven, soms wat foutjes in de lay-out en met interpunctie. Maar ik wil niet met het negatieve eindigen, het is wel een leuk, gemoedelijk, luchtig, humoristisch verhaal.

Mijn stem gaat naar 'Verhuizen'. Het meest sfeervolle en magische verhaal, een mooi sprookje.

Mocht ik nog op andere ideeën komen over verhalen, dan zal ik dat wel posten. Ik weet zelf ook hoe fijn het is om wat voor commentaar dan ook te krijgen over je verhaal.
Oud 11-12-2011, 20:15
flyaway
flyaway is offline
Stemmen kan nog twee dagen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2011, 09:34
Verwijderd
Ik vind Het meisje en de dood een heel fijn verhaal, een beetje Annie MG Schmidt-achtig, ergens. Het is erg, ja, interessant gewoon. Maar ik heb het een tijdje terug gelezen, en de clou is met de tijd een beetje weggezakt, dat pleit ertegen. Hetzelfde geldt voor Twee oren om te horen, al vind ik de sfeer daar een stuk minder. Dat verhaal is wel mooi geschreven, maar erg kort. Verhuizen is sfeervol, maar ik vind het wel heel rommelig, op een bepaalde manier. Blijft over het laatste verhaal, waarvan ik de titel vergeten ben. Ik vind de clou een beetje vervelend, net als de namen van de figuren (dat had Verhuizen ook. Elza :\), maar het is zo spannend! Ik kreeg er echt kriebels van in mijn buik en dat gebeurt me zelden bij verhalen. Daarom stem ik op Een heel normale dag, of wat de titel ook precies was.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2011, 14:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik vind het heel moeilijk, ik denk er nog steeds over na.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2011, 15:27
Issun
Issun is offline
Kom op mensen, we hebben meer stemmen nodig.
Oud 12-12-2011, 16:31
Verwijderd
Het meisje en de dood: Ik vond het echt een heerlijk verhaal om te lezen . Wat Issun zegt, je weet dat er iets gaat gebeuren, en je weet bijna ook al wat, maar het bleef me wel boeien. Daarom vond ik het een fijn verhaal. Het heeft gewoon een beetje magie voor mij
Een heel normale dag Goh ik weet eigenlijk niet eens wat ik over het verhaal wil zeggen. Wat wel positief is overigens Ik raakte er wel door geboeid. Ik wou het uitlezen, alhoewel ik soms stukjes wel 2 keer moest lezen.
Verhuizen: Wat donker! Ik kreeg er een beetje rillingen van . Maar verder moet ik zeggen dat ik het verhaal persoonlijk wat minder mooi vind. Misschien komt het door het eerste deel, want het stuk op de tweede pagina, waar ze beginnen met de sprookjes <3. Wat een mooi stuk!
Twee oren om te horen: Zo anders . Ik vind het een lief en luchtig verhaal. Maar ik de sfeer die ik in andere verhalen vaak wel voelde voelde ik hier niet zo eigenlijk. Misschien dat het juist te maken heeft met dat de andere verhalen wat donkerder zijn. Dat die sfeer makkelijker op te pikken is. Zoiets. Denk ik.

In ieder geval. Mijn stem gaat naar Het meisje en de dood. Ik vond het zo mooi <3.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2011, 08:23
Verwijderd
Okee, omdat vandaag deadline is, doe ik het even snel zonder uitgebreide beschrijvingen Anders komt er helemaal niets van het stemmen natuurlijk!

Ik vond alle verhalen gaaf; dat had ik niet verwacht! Dus sowieso complimenten voor iedereen, en daar moet je niet licht over doen want ik ben vrij kritisch
Tegelijkertijd echter vind ik het moeilijk om te kiezen, omdat ik elk verhaal iets heel gaafs vond hebben, maar ook allemaal wel iets hadden dat me niet helemaal aansprak (van plottwists tot schrijfstijl, verschilt per verhaal, ga ik later nog op in, okee ). Er is voor mij dus geen ultieme favoriet, waardoor stemmen moeilijk is.

Na lang piekeren ga ik toch maar voor Het meisje en de dood, omdat ik dit verhaal toch het spannendst vond, denk ik. Je voelt inderdaad wel aan wat er ongeveer gaat komen, maar dat neemt niet weg dat de spanning toch voelbaar is, en het is een prettige spanning. En de dansende dood, wat een mooi beeld!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2011, 19:55
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Pfoe. Nou, ik heb ze nog een keer geskimread. Ik vind het zo moeilijk! Over Twee Oren Om Te Horen was ik heel heftig enthousiast, maar ik wilde zo graag dat het anders afliep. Een Heel Gewone Dag is zo heerlijk verwarrend, en eigenlijk eindigt het ook gaaf, maar hoe het einde beschreven is vind ik dan weer iets minder. Ik vind Verhuizen het mooiste eindbeeld hebben, heel mooi beschreven ook. Gaaf dat in Het Meisje En De Dood dat beeld van de dansende dood terugkomt, brr. Nou heb ik ze even alleen op het eind beoordeeld. De rest heb ik natuurlijk meegenomen, maar ik vind geen verhaal eruit springen op positieve of negatieve manier. Ik heb uiteindelijk toch besloten voor Twee Oren Om Te Horen te gaan, omdat het echt een begin en een einde heeft, en hoewel ik zou willen dat het anders was gelopen en ik me niet helemaal kan identificeren met de hoofdpersoon, vind ik het toch knap dat zo'n volledig verhaal met een begin en een eind is beschreven in zo weinig woorden. Zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2011, 20:36
tuttebel
tuttebel is offline
ik kom hier door fizzle's onzin topic

ik vond verhuizen het beste. de andere verhalen waren ook erg mooi, maar deze was het meest compleet. kop & staart, origineel, meerdere lagen, interessant gebruik van het thema. had het leuk gevonden als er meer inleiding of uitleg was, maar misschien is dat ook wel weer de kracht van het verhaal.
Oud 14-12-2011, 12:38
Verwijderd
Ik stem op die van Flyaway!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 13:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Flyaway heeft geen verhaal ingestuurd Maar alleen onderbouwde stemmen telden toch?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 13:58
flyaway
flyaway is offline
Jeej ik heb een stem! Dan ga ik nog snel even een verhaal insturen.

Ja klopt
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 14:00
flyaway
flyaway is offline
Verhuizen 2
Een heel normale dag 1
Het meisje en de dood 2
Twee oren om te horen 1

Laten we 'm nog langer open om meer stemmen te verzamelen, of laten we het hierbij en hebben we twee gedeelde winnaars?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 14:35
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Pf, denk je dat er veel meer mensen gaan stemmen als we hem langer openlaten?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 14:50
flyaway
flyaway is offline
Nee
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 15:10
Poeperd
Poeperd is offline
Hmmm moeilijk te kiezen tussen Verhuizen en Het meisje en de Dood.

Ik ga toch voor de laatste!

Oh moet onderbouwd.

Ok nou ik vond Verhuizen best goed geschreven, hoewel ik sommige dingen 2 keer moest lezen. Halverwege werd het een beetje rommelig, maar qua verhaal wel beter dan het begin. Het was wel goed, maar een beetje kort en ik kreeg er een mindere sfeer vibe van dan bij HMedD. Ik vond Het meisje en de Dood in het begin niet zo heel sterk geschreven, maar wilde toch verder lezen. Iemand zei dat het jammer was dat je vanaf het begin af aan wist wat er gebeuren zou, dan had ik niet echt, waarschijnlijk omdat het vanuit het perspectief was van een klein meisje en het daarom niet uitmaakte omdat zij het niet snapte, ofzo Er zaten wel wat dingetjes in die ik anders had gedaan en die toch een beetje te "obvious" waren, maar al met al vond ik het een fijne sfeer hebben en ik vond het einde erg tof.

Het oren verhaal vond ik minder qua sfeer, maar juist wel erg leuk. Het andere verhaal vond ik een beetje te simplistisch soms, en teveel in herhaling vallend tussen alle gesprekken die hij met de buren heeft. Het idee is wel erg tof en daar voelde je ook wel een bepaalde sfeer. De bovenste twee verhalen hadden allebei de juiste sfeer, pakkend verhaal en goed geschreven, waardoor ik daar dus tussen twijfelde.

Laatst gewijzigd op 14-12-2011 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 15:17
Poeperd
Poeperd is offline
Oh ik zie nu dat ik straks de beslissende stem ben Dat vind ik maar niks
Oud 14-12-2011, 16:46
Verwijderd
Maakt niet uit, we hebben allemaal heel veel vertrouwen in je!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 17:31
Verwijderd
Ik stem op Het Meisje en de Dood. Ik vind het het best geschreven verhaal, met een vloeiende stijl en een fijne sfeer. Verhuizen is me wat te onevenwichtig, Van Twee Oren Om Te Horen heb ik het gevoel dat er meer in had gezeten en Een Heel Normale Dag vind ik tof, maar het pakt me niet zoals Het Meisje En de Dood.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 20:19
Verwijderd
Ik stem op Het meisje en de Dood, dit was het enige verhaal wat me nog echt wist te boeien na één pagina gelezen te hebben. of het nou was omdat ik dacht te weten hoe het afliep, en hoopte op een verandering of op bevestiging. Het bleef me boeien en na het eind was ik niet teleurgesteld. Ook vond ik de persoonlijke invloeden leuk. Ik vond een heel normale dag, een leuk verhaal, maar persoonlijk vind ik het minder fijn om engelstalige namen te moeten lezen in een nederlands verhaal. Twee oren om te horen vond ik leuk beginnen, maar het wist deze slechtconcentreerde persoon niet bezig te houden.Verhuizen vond ik ook een leuk verhaal, alleen die komt dan toch echt achter Het meisje en de dood.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2011, 22:01
Geel
Geel is offline
Ik wil ook graag stemmen, maar heb de verhalen nog niet gelezen. Ik ga proberen ze morgen te lezen!
Oud 14-12-2011, 22:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wow, opeens toch een heleboel stemmen erbij! Een verlegde deadline doet wonderen he?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 23:41
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wanneer is nu de deadline?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 09:28
flyaway
flyaway is offline
Morgen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2011, 20:06