Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2011, 12:44
Diamera
Diamera is offline
Ik heb net een SE scheikunde gehad, en ga bij steeds dezelfde soort vragen standaard de fout in. In mijn boek staan ze niet, daar moet je meestal met behulp van halfreacties de totaalreactie (de echte redoxreactie zeg maar) opstellen. Op mijn examen net kreeg ik, net als vorige keer, een vraag waarbij je een totaalreactie van een elektrolyse had, een halfreactie aan de negatieve elektrode had, en zelf de andere halfreactie moest opstellen.

Hier kwam ik dus niet uit, ik wist alleen dat de elektronen na de pijl moesten omdat het de halfreactie aan de positieve elektrode betrof. Nou weet ik ook niet precies de vraag meer, alleen dat het iets met 4 HF in de halfreactie en 2 HF in de totaalreactie was, en er F2 en H2 ontstonden in een van beide reacties.

Ik snap dat dit een vage vraag is, ook omdat ik geen voorbeeld heb, maar misschien kan iemand me toch helpen aan de hand van een voorbeeld: hoe kun je als je de totaalreactie weet, de halfreactie makkelijk bepalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2011, 13:55
mathfreak
mathfreak is offline
De totaalreactie heeft de vorm m Ox1+n Red2→m Red1+n Ox2. Bij de negatieve elektrode heb je de halfreactie Ox1+ne-→Red1. Bepaal nu eens de halfreactie bij de positieve elektrode.
Oud 16-12-2011, 14:02
Diamera
Diamera is offline
Red2 ---> Ox2 + ne- ?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 14:06
Diamera
Diamera is offline
Wacht, wat zijn m en n dan eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 14:40
Erato
Erato is offline
Citaat:
Wacht, wat zijn m en n dan eigenlijk?
De hoeveelheden van elk deeltje natuurlijk. Als je weet hoeveel elektronen er opgenomen en afgestaan worden. Kun je bij de totaal reactie alles kloppend maken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 15:52
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
De hoeveelheden van elk deeltje natuurlijk. Als je weet hoeveel elektronen er opgenomen en afgestaan worden. Kun je bij de totaal reactie alles kloppend maken.
Oh ja

Ik wilde ook vragen waarom het aantal opgenomen elektronen n dan gelijk is aan het aantal mol van de reductor dat je nodig hebt, maar dat is natuurlijk omdat je ze vermenigvuldigt. Maar stel je hebt dit:

NO_3^- + 2H^+ + e --> NO_2 + H_2O is de halfreactie

2 NO_3^- + 4H^+ + Cu --> 2 NO_2 + 2 H_2O + Cu^2+ is de volledige.

Bij deze die je het meteen, maar die op mijn SE was moeilijker. Wat ik hier zou doen is gewoon die halfreactie keer 2, dan heb je de totale, en dan weet je dat er 2 elektronen in de halfreactie van koper zaten. Maar op het SE stonden niet alle deeltjes er meer in, ik heb het zo geprobeerd als hierboven met vermenigvuldigen, maar kwam er niet uit zo. Shit dat ik die reactie niet meer weet.

Maar jullie manier om het te bekijken, met m en n, hoe pas je dat op een (deze) reactie toe? Hoe zouden jullie dit doen?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 17:15
mathfreak
mathfreak is offline
NO3- + 2H+ + e- → NO2 + H2O is de halfreactie en
NO3- + 4H+ + Cu → 2NO2 + 2 H2O + Cu2+ is de volledige reactie. De andere halfreactie is Cu → Cu2+ + 2 e-, wat je kunt zien door naar de volledige reactie te kijken.
Zie voor het gebruik van subscript en superscript overigens http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=849279
Oud 17-01-2012, 18:27
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Op mijn examen net kreeg ik, net als vorige keer, een vraag waarbij je een totaalreactie van een elektrolyse had, een halfreactie aan de negatieve elektrode had, en zelf de andere halfreactie moest opstellen.

Hier kwam ik dus niet uit, ik wist alleen dat de elektronen na de pijl moesten omdat het de halfreactie aan de positieve elektrode betrof. Nou weet ik ook niet precies de vraag meer, alleen dat het iets met 4 HF in de halfreactie en 2 HF in de totaalreactie was, en er F2 en H2 ontstonden in een van beide reacties.
Ik heb de reactie nu uiteindelijk wel, hopelijk kan iemand zijn werkwijze stap voor stap aan me uitleggen?

Halfreactie negatieve elektrode: 4 HF + 2e --> H2 + 2 HF-
Totaalreactie: 2 HF --> H2 + F2
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten