Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2012, 00:13
miramichi
miramichi is offline
Waar raden (welke universiteit) mij aan om geschiedenis gaan te studeren? Zijn er grote verschillen in de opleidingen onderling?

- Ik wil niet een geschiedenisopleiding alleen gefocust op Europa/Amerika maar ook Azië, Zuid-Amerika, etc
- Veel ruimte voor keuzemogelijkheden
- Misschien een minor in antropologie, Media Studies of sociologie
- mijn interesse is voornamelijk niet-westerse geschiedenis
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2012, 07:35
Verwijderd
Heb je zelf al even wat gezocht ?

Ik studeer zelf iets anders, maar wel in Leiden. Ik vind Leiden zelf heel fijn om in te studeren, het is een stad maar zonder echt stadsgevoel, maar bovendien zijn er ook nogal wat musea en dergelijke die leuk en handig zijn om te bezoeken. Ik heb even snel voor je opgezocht, en in Leiden heb je deze vakken als eerstejaarsvakken:

Citaat:
Hoorcollege Vaderlandse Geschiedenis 5
Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd 5
Hoorcollege Oude Geschiedenis 5
Vaardighedenwerkcollege Oude Geschiedenis, Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd 5
Inleiding Historische Wetenschap 5
Hoorcollege Middeleeuwse Geschiedenis 5
Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd 5
Hoorcollege Economische en Sociale Geschiedenis 5
Vaardighedenwerkcollege Middeleeuwse Geschiedenis, Economische en Sociale Geschiedenis en Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd 5
Themacollege I 5
Themacollege II 10
Ik kan natuurlijk niet voor een andere studie spreken, maar bij mijn studie (assyriologie) wordt er ontzettend breed naar gekeken, en krijg je zeker van alles en nog wat mee. Inleiding Historische Wetenschap is een vak wat ik ook heb gevolgd, en daar wordt er zeker aandacht besteed aan vaderlandse geschiedenis, maar ook aan bijvoorbeeld China. Sowieso heb je in Leiden veel keuze mogelijkheden. De deelgebieden in Leiden:
Vaderlandse geschiedenis, Algemene geschiedenis, Oude geschiedenis, Middeleeuwse geschiedenis, Sociale geschiedenis en economische geschiedenis. Maar dit zijn slechts de "hoofdgebieden" want er zijn ook nog: militaire geschiedenis, universiteitsgeschiedenis, stadsgeschiedenis, geschiedenis van de Republiek, geschiedenis van de Friese landen, Midden-Europese Studies, geschiedenis van de Europese expansie, minderheden- en migratiegeschiedenis, zeegeschiedenis.

Genoeg keuze dus in ieder geval . Ik heb dit overigens allemaal van de website van Leiden zelf over de studie geschiedenis, dus daar zou je ook eens op kunnen kijken. http://www.studereninleiden.nl/studi.../geschiedenis/

Verder raad ik je aan om gewoon in zoveel mogelijk steden te gaan proefstuderen, je merkt vanzelf waar dan je voorkeur naartoe gaat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten