Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2012, 20:06
Mayonaisemadam
Mayonaisemadam is offline
Héj !
Ik zit al een tijdje met een probleem !
Ik zou graag de pil nemen maar mijn ouders zijn er absoluut tegen !
Ik ben 15 jaar ( wordt 16 )
Ik heb er al over gedacht om alleen te gaan , in het geheim natuurlijk , naar de dokter ..

Maar wat denken jullie ?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2012, 20:16
Pluis
Pluis is offline
Waarom wil je graag de pil? is het om zwangerschap tegen te gaan of is het meer omdat je je menstruatie graag zelf wilt regelen?
En weet je ook waarom je ouders er tegen zijn?
Oud 06-03-2012, 20:32
Mayonaisemadam
allebei ,
en omdat ik te jong ben volgens hen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2012, 20:33
Mayonaisemadam
Citaat:
Waarom wil je graag de pil? is het om zwangerschap tegen te gaan of is het meer omdat je je menstruatie graag zelf wilt regelen?
En weet je ook waarom je ouders er tegen zijn?
Allebei ,
en omdat ik te jong ben volgens hen ..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2012, 22:47
Lente
Lente is offline
zeg maar dat je vooral te jong bent om moeder te worden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 12:59
Verwijderd
^ Ja dat zal goed vallen

Geef bij hen aan waarom je het wil en dat je niet te jong bent, vanwege de suffe reden dat je lichaam ook al zover is dat je ongesteld wordt. Je kunt ze geruststellen dat het niet is om onbeperkt verder onbeschermde seks te hebben, dat je nog steeds dezelfde persoon bent, alleen dat het nu minder pijn doet, of dat je het beter kunt plannen, etc.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 14:10
Mayonaisemadam
Citaat:
^ Ja dat zal goed vallen

Geef bij hen aan waarom je het wil en dat je niet te jong bent, vanwege de suffe reden dat je lichaam ook al zover is dat je ongesteld wordt. Je kunt ze geruststellen dat het niet is om onbeperkt verder onbeschermde seks te hebben, dat je nog steeds dezelfde persoon bent, alleen dat het nu minder pijn doet, of dat je het beter kunt plannen, etc.

maar ik heb zo het gevoel dat mijn ouders dat allemaal niet eens willen begrijpen..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 14:55
Volk
Volk is offline
Misschien is het een idee om je ouders mee te nemen naar de huisarts voor informatie over de pil.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 14:59
Verwijderd
Citaat:
maar ik heb zo het gevoel dat mijn ouders dat allemaal niet eens willen begrijpen..
Misschien klopt dat gevoel helemaal niet Je ouders doen ook alleen maar waarvan ze denken dat het 't beste voor jou is.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 19:12
Mayonaisemadam
Citaat:
Misschien klopt dat gevoel helemaal niet Je ouders doen ook alleen maar waarvan ze denken dat het 't beste voor jou is.
Het beste ? Als ik de pil niet krijg is er een grote kans dat ik zwanger wordt .. Is dat dan het beste voor mij ?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 19:34
Em.
Em. is offline
Citaat:
Het beste ? Als ik de pil niet krijg is er een grote kans dat ik zwanger wordt .. Is dat dan het beste voor mij ?
Nee, natuurlijk niet! Maar misschien denken je ouders dat je daar nog niet aan toe hoort te zijn, of dat je geen seks gaat hebben als je geen pil neemt of zoiets. Overigens weet je dat niet zeker, want je hebt het niet gevraagd. En in tegenstelling tot bij condooms heb je hier het voordeel dat je de pil ook kan nemen tegen menstruatiepijn, voor het controleren van je menstruatie en tegen acné. Een condoom heeft hooguit een extra handige functie als waterzak als je een verre reis gaat maken.

Dus misschien kun je het daar eerst eens op gooien, dus op dat je last hebt van je menstruatie en je graag aan de pil wilt tegen die pijnen en zodat je je menstruatie kunt uitstellen. En als je ouders dan iets zeggen over 'nee dat mag niet want dan ga je seks hebben', kun je ze eraan herinneren dat je dat ook zónder pil kan doen en dat je dan veel eerder zwanger zult worden dan met pil. Maar misschien is het niet eens nodig!
Oud 10-03-2012, 09:49
Mayonaisemadam
Citaat:
Nee, natuurlijk niet! Maar misschien denken je ouders dat je daar nog niet aan toe hoort te zijn, of dat je geen seks gaat hebben als je geen pil neemt of zoiets. Overigens weet je dat niet zeker, want je hebt het niet gevraagd. En in tegenstelling tot bij condooms heb je hier het voordeel dat je de pil ook kan nemen tegen menstruatiepijn, voor het controleren van je menstruatie en tegen acné. Een condoom heeft hooguit een extra handige functie als waterzak als je een verre reis gaat maken.

Dus misschien kun je het daar eerst eens op gooien, dus op dat je last hebt van je menstruatie en je graag aan de pil wilt tegen die pijnen en zodat je je menstruatie kunt uitstellen. En als je ouders dan iets zeggen over 'nee dat mag niet want dan ga je seks hebben', kun je ze eraan herinneren dat je dat ook zónder pil kan doen en dat je dan veel eerder zwanger zult worden dan met pil. Maar misschien is het niet eens nodig!
Ik kan het altijd eens proberen natuurlijk ! Dankjé !
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 10:19
Mayonaisemadam
Hallo ,

je weet , of je weet nog niet , dat ik de pil niet mag gebruiken van mijn ouders.
Nu heb ik de vraag ;
is een condoom zo veilig dat de pil dan toch niet zo noodzakelijk is?
Dat ik dan beter zal afwachten met de pil te nemen tot mijn ouders het goed vinden en nu gewoon de condoom gebruik.
Of zou ik dan toch beter de pil nemen ?..

Groetjes Mayonaisemadam !
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 10:55
mathfreak
mathfreak is offline
De kans om bij gebruik van een condoom zwanger te worden is 1 tot 5 %.
Oud 10-03-2012, 11:23
Verwijderd
Sowieso beter de pil regelen want condooms zijn zwaar kut. Verder kan er weinig verkeerd gaan als je het condoom op de goede manier gebruikt, maar er is natuurlijk altijd een heel kleine mogelijkheid dat hij scheurt. Echter zou ik me daar niet al te druk om maken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 11:31
Martiño
Martiño is offline
In principe is een condoom veilig, mits je het goed gebruikt natuurlijk. Mocht er echt iets misgaan met het condoom, kun je altijd (zo snel mogelijk) de Morning After-pil gebruiken om te voorkomen dat je zwanger bent (dat is wel echt een noodoplossing). Die kun je krijgen bij de apotheek zonder recept.

Realiseer je wel dat de pil minder gedoe is, maar je niet beschermt tegen SOA en HIV. Zorg dus dat je zeker weet dat jij en je partner geen SOA hebben (dat kun je laten doen bij de huisarts of GGD).

Citaat:
De kans om bij gebruik van een condoom zwanger te worden is 1 tot 5 %.
Dat vind ik wel erg hoog! Heb je daar een bron voor?
Oud 10-03-2012, 11:53
Verwijderd
Klinkt ook als een libelle-feitje.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 11:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dat vind ik wel erg hoog! Heb je daar een bron voor?
De term Pearl-index in mijn Codex Medicus. Wikipedia vermeldt overigens dat de kans op een zwangerschap bij gebruik van een condoom 2% is, maar dat dit percentage in de praktijk hoger ligt door een verkeerd condoomgebruik.
Oud 10-03-2012, 12:02
Martiño
Martiño is offline
Wikipedia is natuurlijk nooit een betrouwbare bron (bijv. bij Condoom-artikel staat dat 4% zwanger wordt, het Pearl-index artikel zegt dat er bij condooms een kans van 2% tot 28% is dat je zwanger wordt bij het gebruik van een condoom. Los van de verschillen tussen de artikels, roept zo'n brede marge vragen op over welke statistische methodiek dan wordt gebruikt, daarnaast suggereert een percentage van 28% dat een condoom totaal niet veilig is).

2% vind ik dan ook nog vrij veel. Ik kan me niet voorstellen dat 2% van alle heteroseksuele stellen die condooms (correct) gebruiken zwanger wordt.
Oud 10-03-2012, 13:09
Verwijderd
Ehhh wellicht is het handig om erbij te vermelden dat het niet gaat om eenmalig gebruik van een condoom maar gaat om een periode lang enkel deze vorm van anticonceptie gebruiken. Want eenmalig seks zonder condoom leidt niet eens tot een percentage van 28% zwangeren.

Wat ik zo snel kan vinden is 4% zwanger gedurende een jaar gebruik. Da's heel wat anders dus.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 14:42
Martiño
Martiño is offline
Dat vind ik nog steeds veel!
Oud 10-03-2012, 18:04
Volk
Volk is offline
Het gaat dus echt om de pil, die mag je niet maar seks wel? Dan zou ik bij de huisarts gaan vragen wat je opties zijn. Er zijn meer mogelijkheden dan alleen condoom en pil.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 21:19
Em.
Em. is offline
Had je het al gevraagd dan, of je de pil mocht gebruiken? En zeiden je ouders toen ook waarom niet, als ze zeiden dat het niet mocht?
Oud 11-03-2012, 11:17
Mayonaisemadam
Citaat:
Had je het al gevraagd dan, of je de pil mocht gebruiken? En zeiden je ouders toen ook waarom niet, als ze zeiden dat het niet mocht?
Ik weet dat mijn ouders me te jong vinden dus zei ik deze week dat ik het erover had met mijn vriendinnen dat hun ouders dat al hebben voorgesteld om de pil te gebruiken. Mijn mama haar reactie ; '' je krijgt het niet ! Je bent nog veel te jong PUNT UIT .

Zou ik dan beter in het geheim gaan naar de dokter ? ..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2012, 11:18
Mayonaisemadam
Citaat:
Het gaat dus echt om de pil, die mag je niet maar seks wel? Dan zou ik bij de huisarts gaan vragen wat je opties zijn. Er zijn meer mogelijkheden dan alleen condoom en pil.
Ik denk dat ik seks ook niet mag hoor maar dat kunnen ze mij niet verbieden. De pil wel nog hé , want je moet dan de dokter kunnen betalen enzo..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2012, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Ik weet dat mijn ouders me te jong vinden dus zei ik deze week dat ik het erover had met mijn vriendinnen dat hun ouders dat al hebben voorgesteld om de pil te gebruiken. Mijn mama haar reactie ; '' je krijgt het niet ! Je bent nog veel te jong PUNT UIT .

Gewoon zeggen dat je dan lekker onbeschermd seks gaat hebben met wat hitsige allochtonen. Daar schrikt menig nederlandsch moeder van.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2012, 11:51
Em.
Em. is offline
Citaat:

Kun je het dan niet gooien op iets waaruit je laat blijken dat je het wel gek vindt dat je te jong bent om de pil te slikken, maar niet om zwanger te worden? Vinden je ouders vast niet leuk om te horen, maar misschien doet het ze beseffen dat ze je maar beter wél de pil kunnen laten slikken, dan dat je alsnog zwanger wordt.
Oud 12-03-2012, 14:42
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Je kunt ook naar de huisarts zonder dat je ouders ervan weten. Als je dingen liever niet stiekem doet, zou ik met ze in discussie gaan: als je dan toch seks met die jongen gaat hebben, dan liever zo veilig mogelijk. De pil is een stuk veiliger dan condooms alleen, vallen vaak binnen je verzekering en zijn dus gratis, en daarbij is het dan volledig jou verantwoordelijkheid: als de jongen een keertje geen condoom bij zich heeft of weigert hem om te doen of hij scheurt ofzo dan zou je alsnog zwanger kunnen worden, als je de pil goed gebruikt loop je praktisch geen enkel risico.
Oud 12-03-2012, 17:16
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
als je de pil goed gebruikt loop je praktisch geen enkel risico.
Geen risico voor zwangerschap, wel voor SOA. Niet onbelangrijk om daar ook over na te denken.
Oud 12-03-2012, 17:30
Verwijderd
TS ondertussen panisch om seks te hebben dankzij deze hele discussie zz. Condooms zijn prima
Met citaat reageren
Oud 12-03-2012, 18:23
Volk
Volk is offline
Citaat:

Als je toch al van plan bent in het geheim seks te hebben kun je net zo goed in het geheim naar de dokter. Waarschijnlijk zal het je geen cent kosten, ook de pil niet.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2012, 21:00
Pluis
Pluis is offline
Ik heb de beide topics samengevoegd aangezien ze nu ineens allebei gingen over het niet aan de pil mogen.
Oud 12-03-2012, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoort dit niet gewoon in het grote piltopic?
Oud 13-03-2012, 13:37
Pluis
Pluis is offline
Ik vond dit meer een sociale kwestie dan een "hoe werkt de pil" vraag, dus daarom heb ik deze topic open gelaten.

Regels voor berichten