(-> l&r?)
Ik denk dat jij op heldere, volwassen manier in gesprek moet gaan. Een inleidend verhaaltje over hoeveel je hebt nagedacht, met als conclusie jouw besluit, vervolgens wat voor gevolgen dat heeft en hoe je het dus nu gaat aanpakken. Je ouders zitten nog steeds in de opvoedmodus en dat is ook wel logisch, maar als jij start met een studie zonder enige motivatie, verspil je veel tijd en geld. Geef aan dat je een volwassen keuze maakt.
En verantwoord het niet alleen naar je ouders, denk er zelf ook goed over na. Zet het niet door als je nu al een gevoel hebt van 'ik weet heus wel dat ik eigenlijk gewoon had moeten doorzetten maar ik wilde liever de makkelijke uitweg'. Het moet dus écht de goede keuze zijn.
De inleiding voor het gesprek, dat zal toch echt niet zomaar soepel gaan. Het beste kun je op een rustig moment op rustige toon zeggen: pap en mam, hebben jullie even? Ik heb de laatste tijd veel nagedacht, over wat ik wil, wat goed voor mij is, en welke dingen ik wil bereiken. Ik kreeg daarbij steeds meer een beklemmend gevoel als ik dacht aan de studie die over een paar maanden start. (specifiekere uitleg), dus ik heb besloten mijn inschrijving te annuleren.
Zoiets?
|