Ik leerde ook altijd hardop toen ik nog woordjes moest leren.
Het hing bij mij altijd een beetje van het vak af wat ik moest leren. Als het een stampvak was dan maakte ik lijstjes/schema's met pijltjes en dat soort dingen en leerde ik die uit mijn hoofd. Als het meer een begripvak was dan maakte ik soms wel eens een samenvatting, maar vaak was het boek een of twee keer lezen genoeg en schreef ik alleen dingen op waarvan ik dacht: dit ga ik niet onthouden, maar is wel belangrijk. Maar eigenlijk alleen zodat ik die dan niet weer in het boek hoefde op te zoeken vlak voor het tentamen.
Als ik trouwens moeilijke teksten moet lezen met lange zinnen, lees ik die nog wel eens hardop aan mezelf voor, dan hou ik mijn aandacht er beter bij en ben ik langer geconcentreerd. Ook kom ik er voor mijn gevoel dan beter achter hoe de alinea's in elkaar zitten en waar de nadruk op ligt. Ik heb wel eens halve studieboeken aan mezelf voorgelezen op die manier.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
|