Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2012, 11:49
angel1995
angel1995 is offline
Hallo

Ik zit nu in het zesde middelbaar en ik studeer luidop, maar ik maak nooit geen samenvattingen. Ik vroeg mij nu af hoe de mensen die in het hoger onderwijs zitten studeren, maken jullie wel samenvattingen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2012, 12:14
Martiño
Martiño is offline
Ik vond samenvattingen en spiekbriefjes maken altijd wel een goede methode om te leren. Het forceert je brein om al die informatie netjes te organiseren en op te slaan.
Oud 24-11-2012, 20:05
Verwijderd
Ik maak wel een soort van samenvattingen. Maar dan is het vooral een overzicht van belangrijke dingen die ik nog niet heel goed weet en wel zou moeten weten. Dus dan gaat het om puntjes uit colleges of theorieën uit de stoffen die ik echt nog een paar keer extra moet doorkijken. Dus geen algemene samenvatting die voor iedereen bruikbaar is, maar eentje die voor mij zorgt dat ik snel nog alles op een rijtje heb.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 19:34
igfy
igfy is offline
Ik leerde ook altijd hardop toen ik nog woordjes moest leren.

Het hing bij mij altijd een beetje van het vak af wat ik moest leren. Als het een stampvak was dan maakte ik lijstjes/schema's met pijltjes en dat soort dingen en leerde ik die uit mijn hoofd. Als het meer een begripvak was dan maakte ik soms wel eens een samenvatting, maar vaak was het boek een of twee keer lezen genoeg en schreef ik alleen dingen op waarvan ik dacht: dit ga ik niet onthouden, maar is wel belangrijk. Maar eigenlijk alleen zodat ik die dan niet weer in het boek hoefde op te zoeken vlak voor het tentamen.

Als ik trouwens moeilijke teksten moet lezen met lange zinnen, lees ik die nog wel eens hardop aan mezelf voor, dan hou ik mijn aandacht er beter bij en ben ik langer geconcentreerd. Ook kom ik er voor mijn gevoel dan beter achter hoe de alinea's in elkaar zitten en waar de nadruk op ligt. Ik heb wel eens halve studieboeken aan mezelf voorgelezen op die manier.
Reageren

Regels voor berichten