![]() |
|
Ik sta geregistreerd als donor maar heb wel bot/bindweefsel/kraakbeen en hoornvliezen uitgezonderd omdat ik dat een naar idee vind
![]()
|
Als ik dood ben mogen ze pakken wat ze nodig hebben. Ik vond eerst kraakbeen en hoornvliezen een raar idee, maar daarna dacht ik, fuck it. Ik merk het niet, mijn ogen zijn dan toch dicht en niemand ziet het. Als ik er iemand mee kant helpen, waarom niet.
||
Citaat:
hoe bevalt het bij jou |
![]() |
|
Zo mogen alles van mijn lijk hebben/met mijn lijk doen. Ik heb er toch niets meer aan, en het is niet alsof nabestaanden mijn lijk als herinnering op de mantel zouden willen oid.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat niet kan is orgaandonor zijn en je lichaam aan de wetenschap schenken. Ik heb een tijdje geroepen dat ze mijn ogen niet mochten hebben, want daar konden ze toch niks mee. Flauwekul natuurlijk, die mensen weten beter te beoordelen wat wel en niet bruikbaar is, als mijn lever bijvoorbeeld rot is, gaan ze die echt niet in een ander steken, dus laat ze maar doen. Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben bloeddonor geweest, want dat is een keuze die ik kan overzien. Ik heb qua organen vastliggen dat mijn nabestaanden mogen beslissen, en ik weet prima wat hun keuze zal zijn. Toch besluit ik het nu zelf niet volledig vast te leggen. Het voelt alsof ik die keuze beter geïnformeerd wil maken.
Mensen die een grote mond hebben over anderen die het niet doen, zouden eens moeten nagaan hoe hypocriet hun verwijt is. Geef je nu al bloed? Deel je je financiële rijkdom? Of ontvang je toevallig juist nu iets aan barmhartigheid van een ander op het moment dat je het nodig hebt en ging daar geen eigen geefperiode aan vooraf? Ieder heeft zijn eigen reden iets te doen of te laten, wees dan niet zo selectief streng. Als alleen de bloeddonoren bloed ontvingen was het makkelijk op de eerste hulp. Sperma- en eicelbanken alleen open voor donoren? Prima. Krijgen we nu het na-je-dood-argument? Bloeddonoren zijn dan nog veel betere mensen hè? Die stoppen er tijdens hun leven nog tijd en energie in. Laten we dat dan maar eerst doorvoeren, dat alleen zij weer ontvangen. Of dat je er niks meer aan hebt? Voor mensen die in afterlife geloven scheelt het een hoop gemoedsrust wanneer ze weten niet uit elkaar geplukt te worden nog voor ze de hemel in mogen. Ieder zijn eigen waarden. |
![]() |
||
Citaat:
Dit. Echt precies. Ik ben nog geen donor, maar wil het wel graag. De vraag is alleen of het kan, mijn ogen kunnen sws niet maar ik ben nog niet eens 17, dus heb nog een jaar om dat evt. te laten onderzoeken.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat ik het eigenlijk wel eens ben met de uitspraak van Reverend, wil niet zeggen dat ik vind dat het maar meteen doorgevoerd moet worden ofzo. De meeste mensen zijn naar mijn idee geen donor vanwege geen care of omdat ze het eng vinden of omdat ze bang zijn dat de stekker er te vroeg wordt uitgetrokken zodat ze je leeg kunnen roven. Met dat laatste idee heb ik behoorlijk lang rondgelopen, absurd gewoon. Toen ging ik in België wonen en was ik in de overtuiging dat ik vanzelf donor was en toen vond ik het prima, maar in de praktijk valt dat tegen met weigerachtige familieleden, maar daar ben ik pas vorig jaar achter gekomen dat dat zo werkt. Intussen heb ik wel ervaren hoe noodzakelijk bloed kan zijn (voorheen dacht ik er wel altijd over om het te doen, maar ik was zelfs te lui om te koken, dus wat zou ik ergens nog bloed gaan geven
![]() Misschien ben ik hypocriet omdat ik er nu pas echt achteraan ga, nu ik het belang heb beseft, maar ik heb liever dat mensen wakker geschud worden voordat ze in zo'n zelfde situatie terecht komen. Overigens doe ik niets van wat ik doe om een 'beter' mens te zijn. Ik probeer bij te dragen aan wat ik vind dat een 'betere' wereld zou zijn. En ook daarin heb ik mijn beperkingen. En weigeren op basis van geloof, tja, ik weet eigenlijk niet wat de richtlijnen van de verschillende geloven op dat gebied zijn. Ik weet dat er zijn die weigeren donorweefsel te krijgen, maar met geven? Maar als geven een probleem is om in de hemel te komen, is krijgen dat dan niet ook, want dan is het ook niet meer volledig je eigen lichaam. Maar dat is natuurlijk een discussie die hier niet hoort. Laatst gewijzigd op 28-04-2013 om 09:04. Reden: Niet nodig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Eens met Reverend.
Verder vind ik eigenlijk dat iedereen verplicht donor zou moeten zijn, want er is geen enkele goede reden geen donor te zijn (geloof in bovennatuurlijke entiteiten is geen goede reden). Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren vind ik dat er op z'n minst voor gezorgd moet worden dat iedereen donor is, TENZIJ ze anders aangeven. Op die manier krijg je de meeste donoren: Mensen die het echt niet willen zullen de moeite wel nemen dat aan te geven; mensen die /care hebben maar te lui zijn zich te registreren worden wél donor. Prima oplossing bij gebrek aan verplichting. Voor mezelf: Tja, ik ben dan toch dood dus het boeit me absoluut niet wat er met mijn lichaam gebeurt. |
![]() |
|
Oh en om even op Lusi te reageren. Het grote verschil tussen nu al donor zijn (bloed/sperma/whatever) en na je dood is dat je nu een keuze hebt. Want je bent nog jezelf en je hebt het recht zelf te beslissen wat er met je lichaam gebeurt. Dan kun je inderdaad stellen dat sommige mensen "betere" mensen zijn dan andere mensen, maar dat is een bewuste keuze en daar kun je weinig aan veranderen. Maar wanneer je dood bent, besta je niet meer. Er is geen "zelf" meer om die keuzes te maken. Het is dan niet meer relevant wat zo'n "persoon" (lees: hoopje vlees met botten) wil. Je kunt nú zeggen "dat lijkt me niet zo fijn" (en wat een kutreden is dat zeg
![]() |
![]() |
||
Citaat:
laatst moest ik ook vaccinaties halen voor mijn opleiding, met aan het einde bloedprikken, voor de eerste keer, het viel me reuze mee maar dit was maar een heel klein beetje, hoeveel wordt er bij bloeddonatie gegeven, kon dit niet vinden op de site van sanquin alvast bedankt voor je reactie |
![]() |
|
Ik geef geen bloed, omdat het gratis uit mijn arm komt, maar met een prijs in het ziekenhuis, en dat vind ik stom. En ook een beetje omdat ik niet zo graag naalden in me laat zetten als dat niet nodig is.
Maar als ik dood ben, ga je gang, zou ik zeggen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben donor, maar heb hart(kleppen) en hoornvliezen uitgezonderd. Ik vind alles wat met ogen te maken heeft vreselijk, lenzen, oogtesten bij de opticien of oogarts - echt vreselijk. Ik wil niet dat als ik dood ben dat er dan wel iemand aan mijn ogen zit te rommelen. Hart is meer psychisch - ik wil niet dat iemand anders met (een deel van) mijn hart rondloopt.
Ik heb me ooit opgegeven om bloeddonor te worden, tests gedaan etc. Instantie hier beviel me echter helemaal niet, had er een onprettig gevoel en ze kwamen weinig professioneel over. Ben dus niet meer teruggeweest. Ik hoef heus niet als heilige behandeld te worden omdat ik bloed wil geven, maar ik vind het niet prettig als ik genegeerd word en niemand me uitlegt wat de bedoeling is. Nare ervaring dus. Mocht ik ooit verhuizen en in een andere stad gaan wonen, zal ik me denk ik weer aanmelden. |
![]() |
||
Citaat:
Het is wegens de redenen die je hier noemt natuurlijk een twijfelachtig idee om donoren te betalen, maar aan de andere kant wordt er met iets dat Sanquin gratis krijgt ook een aardige winst gemaakt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |